Permalänk
Medlem

Menade dvd...
Ska börja med minnena när jag kommer hem.
Hoppas jag slipper krångla med grafikkortet, dessutom är det väl betydligt dyrare att byta ut?
Hur är det med garantier?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan det vara grafikkortet? Kolla till så att grafikkortets fläkt snurrar.

Skrivet av mr Elf:

Menade dvd...
Ska börja med minnena när jag kommer hem.
Hoppas jag slipper krångla med grafikkortet, dessutom är det väl betydligt dyrare att byta ut?
Hur är det med garantier?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har kvar kvittot så får du säkert den utbytt gratis

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant om 2st som påstår att det kan vara musen, du bör kanske testa byta ut den bara för att testa, hehe Är ju en enkel sak att testa, om inte annat byt port på musen iaf.

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Minnesfel är inte omöjligt men skulle även kunna vara problem med USB, koppla ur alla USB enheter och testa att byta USB port för mus/tangentbord. Testa även med annan mus och tangentbord om möjligt. Hade liknande problem för massa år sen med en trasig USB port som kortslöt datorn.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det för delar som sitter i datorn?

Permalänk
Medlem

Min gissning går till att det är nätagget som börjar ge upp.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Många förslag, börjar nästan misstänka att en del driver med mig...
Har faktiskt testat att byta mus och använder ju tangentbord vid bootningen.
Har iofs inte bytt usb port vid bytet av mus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Från en pappa till en annan.. (Jag har fixat måånga datorer de senaste 30 åren..)

Jag har haft både möss och USB stickor som gjort att datorer inte startar eller helt sonika låser sig tills man drar ut dem och då fortsätter datorn som inget har hänt.

I detta fallet skulle jag sätta min 25öring på grafikkortet. Det är inte alls ovanligt att det blir som du säger. Musen styrs via avbrottshantering och är överordnad det mesta annat som ritas upp. Så om grafikkortet hänger sig. (Antar att det är ett ganska nytt kort) så blir det som att köra musen på ett foto av skärmen. Man kan testa det genom att försöka få access via remoteDesktop osv men det känns lite över din nivå.

När du kör Bios och vid installation kör du i VESA läge, och använder inte grafiken, eller processorns skyddsläge. Så det genereras ingen värme, dras ingen ström eller utförs några avancerade operationer. Så det kan, precis som de flesta föreslår, vara något av strömförsörjningen eller värmeproblem i antingen CPU eller GPU. Minnesproblem brukar resultera i blåskärm, i alla fall någon av gångerna du försöker köra.

Så första testet för mig skulle vara att testa med ett annat grafikkort.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Låter vettigt, har ju inga reservgrafikkort liggande så då får jag väl försöka med processorns grafikkort (enl förslag ovan)
Behöver jag ta bort grafikkortet eller kan det sitta kvar?
Ändrar jag kort i bios? Kopplar skärmen direkt till moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr Elf:

Många förslag, börjar nästan misstänka att en del driver med mig...
Har faktiskt testat att byta mus och använder ju tangentbord vid bootningen.
Har iofs inte bytt usb port vid bytet av mus.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte någon driver med dig, det är bara att det kan vara nästan vad som helst. Uteslutningsmetoden är det som gäller när det gäller att ta bort delar och testa sig fram.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr Elf:

Låter vettigt, har ju inga reservgrafikkort liggande så då får jag väl försöka med processorns grafikkort (enl förslag ovan)
Behöver jag ta bort grafikkortet eller kan det sitta kvar?
Ändrar jag kort i bios? Kopplar skärmen direkt till moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle ta bort grafikkortet helt, för säkerhets skull. KOlla BIOS först så du kan ändra till integrerad grafik innan du pillar med det fysiska kortet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr Elf:

Låter vettigt, har ju inga reservgrafikkort liggande så då får jag väl försöka med processorns grafikkort (enl förslag ovan)
Behöver jag ta bort grafikkortet eller kan det sitta kvar?
Ändrar jag kort i bios? Kopplar skärmen direkt till moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

För att vara helt säker på att grafikkortet inte bråkar med dig så borde du plocka ut kortet helt, om du nu inte råkar ha fysiska switchar på moderkortet för att stänga av PCI-e slottar. (dock inte så många moderkort som har detta)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Var bor du?
Är du i närheten kan jag felsöka det till dig.
Har en massa reservdelar hemma som jag kan testa med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt erbjudande!
Bor i Falkenberg, känns som en ganska liten chans att du skulle bo i närheten...
Måste säga att hjälpsamheten på forumet är grymt bra jämfört med många andra forum...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mr Elf, när du kommer hem så tycker jag att du ska prova de olika förslagen efter principen "minsta arbetsinsats".
Annan mus, inga tillbehör anslutna, att köra minnena en och en, om du har möjlighet att ta ut grafikkortet och köra på det inbyggda etc.

Till slut så kommer du ändå att gå igenom alla förslag, men skillnaden är du genom att prova de "snabba" sakerna kan utesluta en del av dina komponenter och ifall det är en av dessa så har du inte lagt så mycket tid.

Naturligtvis om du hade haft en felkod eller annan indikation på att något specifikt felar så hade ju felsökningen börjat där.

Då du skriver på forumet (och har internet access) så skulle ett sätt vara att du googla på MemTest86 och hur man skapr en bootbar USB sticka med det programmet.

Det har föreslagits för dig tidigare i tråden att köra detta program - och det kan du göra från en bootbar USB pinne (eller CD-skiva).
Genom att köra detta så slipper du momentet ovan med att ta ut dina Minnes stickor och köra dem en och en (gärna i olika socklar så att du utesluter både Minnes stickan och kontakten på moderkortet).

När du väl börjar felsöka ikväll så är mitt tips att du också skriver ner på ett papper vad du har testat, för det är lätt att glömma ifall du har testat minnesticka 1 i kontakt 2 utan USB mus och med usb tangentobordet anlsutet i USB kontakt 3... ja du vet av jag vill komma.

Hoppas verkligen att du hitter felet och vill dela med dig av lösningen i forumet efteråt. Det är så vi andra lär och att det kan vara till nytta för någon annan som söker på detta i framtiden.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Är dator dammig?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Ingen driver med dig.. Det kan absolut vara tangentbord/mus som ställer till det vid ominstallation även om tangentbordet fungerar..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur var det med ESD säkerheten vid monteringen?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Har kört Memtest86, Error: 0
Betyder detta att jag inte behöver testa ramminnen? testar den något annat?

Permalänk
Medlem

Memtest testar bara Minnet, visst har du andra HW problem så kan de nog också sätta käppar i hjulet så att programmet krashar.

Jag vet att andra i tråden föreslagit att köra Memtest under en väldigt lång tid, själv försöker jag låta den gå i en 6-12 timmar (över natten) för att vara säker på att det absolut inte är minnet som bråkar.
Låt oss anta att minnet inte är problemet.

Då återstår det för dig att titta på de övriga sakerna som föreslagits.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr Elf:

Har kört Memtest86, Error: 0
Betyder detta att jag inte behöver testa ramminnen? testar den något annat?

Hur många omgångar har den kört? Låt den köra ett dygn så får du se om det finns några error.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Prova att byta sata-kabeln. Jag hade ett dumt fel som liknar ditt. Installationen hängde sig halvvägs, sen gick det inte att formatera ssd:n ens utan nåt 0x8-bla bla felmeddelande. Det hjälpte heller inte att installera windows på en annan burk och sen flytta över ssd:n.

När jag bytte (den nya oanvända sata-kabeln) mot en annan ny oanvänd kabel så fungerar det

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Satakabeln mellan moderkort och hårddisk?
Om datorn kan köra Memtest i flera timmar utesluter inte det värmeproblemen?
Det blir ju inte så mycket mer testat ikväll om testet ska gå över natten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr Elf:

Har hittat temp via bios, behöver inte processorn "jobba" lite för att tempen ska höjas?
Ligger på ca 45 grader och CPU fläkten på ca 1300 rpm?
Funkar det verkligen att boota ett testprogram från cd när jag inte kunde boota win från cd?
Ber om ursäkt för dumma frågor...
Moderkortet ser ut att sitta ok, med distanser.

Absolut det går alldeles utmärkt det och det finns t.o.m så kallade "boot cd´s" fulla med program för felsökning, partionering av hårddisk m.m... m.m...

Tex:

UBCD (ultimate boot cd)

http://www.ultimatebootcd.com/download.html

samt

Hirens Boot CD

http://www.hiren.info/pages/bootcd
el
http://www.tomsguide.com/us/download/Hiren-s-Boot-CD,0301-510...

Bara ladda ner en ISO fil och bränn direkt till cd/dvd från annan dator (alternativs bootbar USB sticka), även om du ionte har cd/dvd som 1:a boot device i bios så kan du ju i regel F8 under boot och välja device att boota ifrån. Faktum är att alla borde ha nån av dessa boot cd´s ett fantastiskt verktyg för felsökning och massor av annat gott och blandat. Verktygen kommer såklart inte felsöka åt dig per automatik bara så där men kan ge dig fingervisning om vad problemet är, tex i detta fallet kör memtest (finns på boot cd eller som fristående)

Permalänk
Skrivet av mr Elf:

Satakabeln mellan moderkort och hårddisk?
Om datorn kan köra Memtest i flera timmar utesluter inte det värmeproblemen?
Det blir ju inte så mycket mer testat ikväll om testet ska gå över natten...

Skulle vilja veta exakt alla delar du har. Från moderkort/ssd till exakt nätaggregat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr Elf:

Satakabeln mellan moderkort och hårddisk?
Om datorn kan köra Memtest i flera timmar utesluter inte det värmeproblemen?
Det blir ju inte så mycket mer testat ikväll om testet ska gå över natten...

Ja, det är väl där man brukar koppla sata-kabeln

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Ja, det är väl där man brukar koppla sata-kabeln

Jag har för mig mig att jag har sata till dvdspelaren med...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr Elf:

Jag har för mig mig att jag har sata till dvdspelaren med...?

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer, både till dvd och HDD/SSD.

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTin:

Det stämmer, både till dvd och HDD/SSD.

moderniteter.. jag har fortfarande ide på dvd och brännaren

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

mr Elf, lite OT men ändå.

Du kan t.o.m ladda ner en kopia av Ubuntu om du vill, bränn till cd/dvd och boota upp den.
Kommer att köras direkt ifrån ram minne om du väljer det istället för installation och då kan du testa datorn med annat operativsystem.

Hjälp: http://www.ubuntu.com/download/desktop/try-ubuntu-before-you-...

Ladda ner: http://www.ubuntu.com/download/desktop

Det är def inte bara Win installerat på en hårddisk som kan bootas, hoppas du lyckas lista ut vad det är men för att göra det så måste du ligga i och testa allt du fått föreslaget här i tråden. Testa, hittas inget fel så bara stryk det felet från listan och kör vidare.

Memtest är dock en av de saker du skulle ha testat omgående i min mening, se länkar längre upp.