Pekskärmsutrustade bärbara datorer på väg att fasas ut

Permalänk
Avstängd

Alla bärbara borde har touch, bättre upplösning samt SSD. Ja, och lägre pris.

Permalänk
Medlem

Jag sade som (nästan) resten här innan. Men sen var jag "tvungen" att köpa en business laptop med touch (för att få vettig upplösning). Och nu uppskattar jag touch väldigt. Allt från att bocka av saker i pdf, till att göra figurer under PowerPoint presentationer, till att det är väldigt smidigt att navigera om man går med den i en hand, och alltså bara har en hand ledig. Faktum är att jag nu mest skulle vilja att den var känsligare (läs Wacom) för att ännu bättre kunna anteckna.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Avstängd

Jag har faktiskt aldrig sett någon med en laptop som har touch. RIktigt random pryl. Skulle aldrig velat köpa en sån. Mycket osmidigt. Det är ju inte direkt som att man först knappar på datorn och sen helt sonika byter till touch. Förstår verkligen varför den fasas ut.

Permalänk
Medlem

Synd. Morsan köpte en med pekskärm för ca ett år sedan och den fungerar kalas. Hon använder nästan aldrig mus eller trackpad. Känns lite som att windows 8 kräver touch-skärm. Får hoppas Windows 10 blir mer som 7:an då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

självklart provat det själv och funkar rätt okej. Men inget slår en mus. Ser man till ha vettig mus med bra precision och fart så är det mindre smidigt med touch:)

Det är såklart också mer jobb att flytta handen till skärmen och trycka än att dra ner handen till pekplattan, på en någorlunda vettig pekplatta att peka med pekaren och klicka där, eller skrolla, eller stänga programmet, eller öppna något, eller flytta på något eller vad det nu är.

Det är nog ingen som vill gräva i drop-downmenyer med hjälp av kapacitiv pekskärm i Windows heller. Gärna att det blir mer gester, standardiserade gester för möss, pekplattor eller andra pekdon, men kapacitiv pekskärm till Windows har inte hjälpt något där. När man väl är i Windows måste ju också inmatningsmetoderna passa där. En sak om man saknar tangentbord och pekdon, men det är det mest effektiva när det finns. Aktiv digitizer är inte riktigt samma sak här. Penstöd kan vara riktigt bra i traditionella Windowsprogram, program där man utför arbete, program där man använder massor context-menues, drop-down menyer och skit. Det är svårt att jämföra det mot kapacitiv pekskärm. Saken är ju dock att du kan köra det på en ritplatta och det behöver inte vara integrerat i skärmen, och ingen önskar riktigt att det är integrerat i en 30"+ skärm. Penna går inte att använda i clamshell-formfaktorn även om skärmen hade haft stöd för det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Synd. Morsan köpte en med pekskärm för ca ett år sedan och den fungerar kalas. Hon använder nästan aldrig mus eller trackpad. Känns lite som att windows 8 kräver touch-skärm. Får hoppas Windows 10 blir mer som 7:an då.

Precis samma sak för min syster, använder nästan aldrig pekplattan längre.

Väldigt synd om det försvinner, är grymt smidigt. Har det på min jobbdator också.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eller så har de en multi-touch pekplatta som faktiskt fungerar någorlunda och utöver att den fungerar bättre att flytta muspekaren med (än många av de enklare/billigare) också stödjer gester. Gester används i någon mån på pekskärmar, men kan lika gärna användas på pekplattan om den fungerar någorlunda. Fast de som inte vill slösa tid kör ju tangentbordet och kortkommandon så långt det går. Det går ju långt mer än folk normalt sett tror.

Japp, jag har helt gått över till att använda "pekplattan". Det enda fall jag egentligen tycker kräver mus är spel, vilket jag sällan gör nuförtiden. På jobbet är det ju bara ett otyg att släpa runt på ytterligare en pryl om man skall vara lite mobil.

Permalänk
Medlem

Så pekskärmen försvinner från intels ultrabook-krav då? trevligt, släng in en mer högupplöst skärm ist

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Så pekskärmen försvinner från intels ultrabook-krav då? trevligt, släng in en mer högupplöst skärm ist

Fast det har inget med Intel att göra utan är något datortillverkarna kommit fram till själva. Det har inte varit några problem att välja deras ultrabookmodeller utan pekskärm och de har mest marknadsförts som ultraportabla.

Permalänk
Medlem

Som några andra har sagt här i kommentarerna, så är detta väldigt synd. Har själv en touch-skärm på min laptop, och tycker nästan det är omständligt att använda pekplattan nu för tiden. Finner mig själv allt för ofta att peka på andras skärmar, bara för att sedan inse vad det är jag försöker göra och bli illröd i ansiktet.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hoppas de återskapar netbook kategorin nu när det finns strömsnålare gpuer som inte är helt kassa..

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte riktigt vad all skadeglädje kommer från. Om man inte är intresserad av en dator med touchskärm så är det väl bara att inte köpa en dator med touchskärm, varför det är så viktigt att inte andra ska kunna köpa dem liksom? Och ingen borde väl vara så glad i att de istället ska satsa på budgetmodeller. Det var inte länge sedan de flesta konsumentlaptops var budgetmodeller; plastiga, tunga, stora, fula och ganska kassa, jag längtar i alla fall inte tillbaka dit.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte riktigt vad all skadeglädje kommer från. Om man inte är intresserad av en dator med touchskärm så är det väl bara att inte köpa en dator med touchskärm, varför det är så viktigt att inte andra ska kunna köpa dem liksom? Och ingen borde väl vara så glad i att de istället ska satsa på budgetmodeller. Det var inte länge sedan de flesta konsumentlaptops var budgetmodeller; plastiga, tunga, stora, fula och ganska kassa, jag längtar i alla fall inte tillbaka dit.

Problemet som jag ser (såg?) det var att för premiumlaptops blev en extrakostnaden på några hundra (vilket är vad touchskärmen lägger på) en icke-fråga så det är väldigt svårt att hitta en sådan enhet utan touchskärm, det är enligt min erfarenhet helt kört att hitta en laptop med HiPPI-panel och utan pekskärm. Har pekskärm på min laptop (då HiPPI var ett hårt krav vid senaste inköp), efter 1 år har jag fortfarande aldrig känt att det finns något användningsområde för pekskärmen. Har ändå gjort försök att köra Modern UI program med pekskärmen, med det blir bara fel om det inte är en 2-in-1.

Priset ser jag som det absolut minsta problemet med touchskärm, det är ett problem om man siktar på segmentet runt 4-5000kr då en touchskärm där lägger på upp emot 10% på priset. För Ultrabooks och "arbetslaptops" med SSD och högupplösta skärmar som ligger en bra bit över 10k kvittar den extrakostnaden.

Problemen med touchskärm är dels att den gör enheten något tyngre och tjockare. Den har en icke-försumbar påverkan på batteritid. Vidare verkar ingen lyckats kombinera pekskärm med matt-panel, en matt-panel var i det närmaste en standardfiness på "arbetslaptops" innan de började utrustas med pekskärmar (här finns ändå några modeller kvar utan touch).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte riktigt vad all skadeglädje kommer från. Om man inte är intresserad av en dator med touchskärm så är det väl bara att inte köpa en dator med touchskärm, varför det är så viktigt att inte andra ska kunna köpa dem liksom? Och ingen borde väl vara så glad i att de istället ska satsa på budgetmodeller. Det var inte länge sedan de flesta konsumentlaptops var budgetmodeller; plastiga, tunga, stora, fula och ganska kassa, jag längtar i alla fall inte tillbaka dit.

På ett sätt förstår jag den. Många av de som förespråkat Modern UI och touch och Windows 8 har varit rätt skadeglada i att "startmenyn är borta och kommer aldrig igen, det är lika bra ni vänjer er med fullskärm och touch" osv, och nu blev det ju absolut inte så på något plan så det är väl naturligt att lite uppdämd skadeglädje åt andra hållet läcker ut? Vi har blivit kallade ludditer och bakåtsträvare och andra hemskheter i flera år nu.

Sedan har du också problemet att en "premium"-laptop allt som oftast kommit med touchskärm, vilket många ser som helt onödigt och en faktor som höjer priset med flera tusen i onödan. Om det här nu innebär att man kommer kunna köpa lite finare laptops utan touchskärm är jag bara glad.

Detsamma gäller budget-laptops. Om det kan få någon att välja en dator istället för en surfplatta så ser jag det bara som positivt. Jag är trött på att läsa om att "Surfplattorna äter upp PC's marknadsandelar", så om PC kan öka igen så att analytikerna kan sluta oja sig i medierna och sprida FUD om PC'n framtid är jag bara glad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misspenguin:

hmm... Förstår helt, men hade hellre sätt slutet på upplösningskapprustning än pekskärmar. 4k på 13.3", vilken jäkla idioti. Pekskärm kan ju vara bra nån gång ibland i alla fall. Dock inte värt de 1000-lappar som läggs på priset.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker min skärm ser pixlig ut och då är den bara 21" och har 1920x1080. Skulle inte tacka nej till en lika stor fast med 4k.

Ush nej. Inga krav. Detta med 4k måste förbli ett tillbehör, då det annars är en sak som ökar priset, totalförstör batteritiden och sänker prestandan (då det krävs mer GPU kraft), till de få som verkligen bryr sig.
Inget emot att det finns på delux modellerna, men FHD (1920x1080) räcker bra till många enklare laptops.

Skrivet av Perrablerra:

Synd. Morsan köpte en med pekskärm för ca ett år sedan och den fungerar kalas. Hon använder nästan aldrig mus eller trackpad. Känns lite som att windows 8 kräver touch-skärm. Får hoppas Windows 10 blir mer som 7:an då.

Kan visserligen bara tala för mina egna erfarneheter men jag föredrar Win 10 före 7:an som det är nu.
Jag där är vissa situationer där man önskar det vore bättre, men det blir bättre och bättre. Det känns som ett desktop OS igen. Jag kör ofta både Steam spel och testar lite med det, och förutom att M$ bestämmer sig för att "ominstallera" hela OSet gång på gång, nu när de gör patcher och nya versioner, så fungerar det bra.

Skrivet av kemuffkamelen:

Hoppas de återskapar netbook kategorin nu när det finns strömsnålare gpuer som inte är helt kassa..

Njae, tror de får förpestas tillbaka till den tiden. Men hybrider och bättre surfplattor med fullständigt Windows är dock en bra framtid och ersättare för netbook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Synd. Morsan köpte en med pekskärm för ca ett år sedan och den fungerar kalas. Hon använder nästan aldrig mus eller trackpad. Känns lite som att windows 8 kräver touch-skärm. Får hoppas Windows 10 blir mer som 7:an då.

Ja, Win8 tvingar dig att använda touch för det är ett OS för touch. Men lägg på Win7 på morsans dator istället och utrusta den med en mus och ett tangentbord (via dockningsstation t ex) och du skall få se hur mycket snabbare och smidigare man jobbar då. Dessutom får man Inga fettfläckar på skärmen

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Så man kallar den blanka skärmen för en "bi-effekt"? =P Det är ju en av de största anledningarna att köpa just en sådan ^^ Touchskärmarna är ju nästan alltid blanka IPS skärmar med asbra bild!
Vem vill ha en matt TN-panel med dålig kontrast och tråkiga färger? =P

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Så man kallar den blanka skärmen för en "bi-effekt"? =P Det är ju en av de största anledningarna att köpa just en sådan ^^ Touchskärmarna är ju nästan alltid blanka IPS skärmar med asbra bild!
Vem vill ha en matt TN-panel med dålig kontrast och tråkiga färger? =P

Såvida man inte sitter i ett rum svart som synden så blir det reflektioner på skärmen och då ger det inte en 100-procentigt korrekt färgrepresentation, vilket de flesta tycker är jobbigt. Matta skärmar ger en mer korrekt färgåtergivning och man slipper huvudvärksframkallande reflexer från fönster och lampor osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Ja, Win8 tvingar dig att använda touch för det är ett OS för touch. Men lägg på Win7 på morsans dator istället och utrusta den med en mus och ett tangentbord (via dockningsstation t ex) och du skall få se hur mycket snabbare och smidigare man jobbar då. Dessutom får man Inga fettfläckar på skärmen

.

Har tanter på jobbet som garanterat arbetar snabbare med touch på skärmen än mus och tangentbord.

Inte snabbt allts dvs.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Det lär väl säkert finnas kvar som nicheprodukt, men i och med att köpkraften hos konsumenterna nu är svag och pekskärm lägger på flera tusen på priset så är det ju förståeligt att de fasar ut det när de flesta tycker det är onödigt.

Själv drabbas jag av yrsel, svettningar, illamående och panikångest om någon skulle få för sig att peta på min skärm så för mig passar det inte alls.

Att pekskärm lägger på flera tusen är en rejäl överdrift. Precis när pekskärm började komma till bärbara datorer (i samband med Windows 8) vill jag minnas att prispåslaget för tillverkarna var ~80-90 dollar, men det sjönk snabbt till runt 50-60 dollar, och för slutkonsumenter handlade det om runt en tusenlapp extra. I dagsläget skulle jag uppskatta prispåslaget till ~500 kronor, vilket fortfarande är rätt mycket pengar i de lägre prisklasserna.

Skrivet av Petterk:

Fast det har inget med Intel att göra utan är något datortillverkarna kommit fram till själva. Det har inte varit några problem att välja deras ultrabookmodeller utan pekskärm och de har mest marknadsförts som ultraportabla.

Fast pekskärm ingår i den senaste Ultrabook-specifikationen och måste finnas för att en dator ska få kallas det samt för att tillverkarna ska få ta del av Intels "marknadsföringsbudget", vilket innefattar allt från bistånd vid designstadiet till reducerade priser och kickbacks. Sen finns det vissa modeller där man kan välja bort pekskärm, men de är mer undantag än regel och datorerna i fråga ska egentligen inte få kallas Ultrabook då.

Däremot pekar mycket mot att pekskärmen ryker som krav i och med nästa uppdatering av specifikationer, som högst troligt äger rum i början av nästa är i samband med introduktionen av Broadwell U-serien.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att pekskärm lägger på flera tusen är en rejäl överdrift. Precis när pekskärm började komma till bärbara datorer (i samband med Windows 8) vill jag minnas att prispåslaget för tillverkarna var ~80-90 dollar, men det sjönk snabbt till runt 50-60 dollar, och för slutkonsumenter handlade det om runt en tusenlapp extra. I dagsläget skulle jag uppskatta prispåslaget till ~500 kronor, vilket fortfarande är rätt mycket pengar i de lägre prisklasserna.

Aha, OK.. Då är det inte riktigt en så stor katastrof. Fast det stör mig ändå att de pengarna kunde lagts på större hårddisk, mer ram, eller annat, eller tagits bort helt, och se'n har vi ju som sagt den otrevliga bieffekten att skärmen måste vara högblank.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Aha, OK.. Då är det inte riktigt en så stor katastrof. Fast det stör mig ändå att de pengarna kunde lagts på större hårddisk, mer ram, eller annat, eller tagits bort helt, och se'n har vi ju som sagt den otrevliga bieffekten att skärmen måste vara högblank.

Det håller jag absolut med om, en för oss liten summa som några hundralappar är mycket pengar i tillverarledet. Det skulle kunna användas till något bättre specifikationer, en överlag mer gedigen design eller som tillverkarna verkar avse att göra till nästa år; pressa priserna. Problemet har varit att pekskärm tvingats på alla som velat köpa en vettig dator, oavsett om man avser att använda funktionen eller ej. Personligen gillar jag pekskärm på bärbara datorer i storleksklassen 13,3 tum eller mindre, allt över så känns det bara jobbigt att använda i längden. Att jag lärt mig tycka om funktionen tror jag dock beror på att den i många lägen fungerar bättre och mer intuitivt än de ofta bristfälliga pekplattorna.

Även om valfriheten varit borta runt en två år är jag inte helt negativt inställd till vad det tillfört. Att pekskärmen varit ett krav har indirekt "tvingat" tillverkarna att innovera och göra attraktiva hybriddatorer, där exempelvis Lenovo har de framgångsrika koncepten Yoga och Flex. Men nu ser jag fram emot att bärbara datorer är just bärbara datorer, så kan pekskärm användas i de modeller där alla faktiskt är enade om att funktionen tillför något mer än en högblank skärmyta och högre pris.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte sett en så perfekt lösning som samsung ativ q som skrotades precis innan lanceringen. Det var en helt perfekt kombination av laptop-pekskärm och padda som dessutom skulle köra dual operativ windows+android.

http://youtu.be/B822Un-WR44

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Väldigt väntat. Petskärm på en vanlig(dvs icke hybrid) bärbar är tämligen meningslöst imho. Då är nackdelarna större.
Vill man ha en pekskärm så köper man en hybriddator så att skärmen går att använda fullt ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Problemet som jag ser (såg?) det var att för premiumlaptops blev en extrakostnaden på några hundra (vilket är vad touchskärmen lägger på) en icke-fråga så det är väldigt svårt att hitta en sådan enhet utan touchskärm, det är enligt min erfarenhet helt kört att hitta en laptop med HiPPI-panel och utan pekskärm. Har pekskärm på min laptop (då HiPPI var ett hårt krav vid senaste inköp), efter 1 år har jag fortfarande aldrig känt att det finns något användningsområde för pekskärmen. Har ändå gjort försök att köra Modern UI program med pekskärmen, med det blir bara fel om det inte är en 2-in-1.

Priset ser jag som det absolut minsta problemet med touchskärm, det är ett problem om man siktar på segmentet runt 4-5000kr då en touchskärm där lägger på upp emot 10% på priset. För Ultrabooks och "arbetslaptops" med SSD och högupplösta skärmar som ligger en bra bit över 10k kvittar den extrakostnaden.

Problemen med touchskärm är dels att den gör enheten något tyngre och tjockare. Den har en icke-försumbar påverkan på batteritid. Vidare verkar ingen lyckats kombinera pekskärm med matt-panel, en matt-panel var i det närmaste en standardfiness på "arbetslaptops" innan de började utrustas med pekskärmar (här finns ändå några modeller kvar utan touch).

Så... du tycker det är onödigt och därför ska ingen få ha det? Det finns matta touchskärmar men de är inte så populära för det ger förstås inte riktigt samma känsla som en blank skärm, dock finns det mellanting som känns blanka men som inte ger så mycket reflektioner också. Det finns exempelvis några modeller av Thinkpad som har en sådan skärm.

Skrivet av Ozzed:

På ett sätt förstår jag den. Många av de som förespråkat Modern UI och touch och Windows 8 har varit rätt skadeglada i att "startmenyn är borta och kommer aldrig igen, det är lika bra ni vänjer er med fullskärm och touch" osv, och nu blev det ju absolut inte så på något plan så det är väl naturligt att lite uppdämd skadeglädje åt andra hållet läcker ut? Vi har blivit kallade ludditer och bakåtsträvare och andra hemskheter i flera år nu.

Nu diskuterade vi väl hårdvara och inte Windows.

Citat:

Sedan har du också problemet att en "premium"-laptop allt som oftast kommit med touchskärm, vilket många ser som helt onödigt och en faktor som höjer priset med flera tusen i onödan. Om det här nu innebär att man kommer kunna köpa lite finare laptops utan touchskärm är jag bara glad.

Man har hela tiden kunnat köpa laptops i alla prisklasser utan touch, jag vet inte varifrån ni fått att det inte skulle vara så. Ultrabooks är en annan sak då det är en kategori av datorer som Intel hittat på och som de bestämmer hur den definieras, man kan bygga en tunn och lätt laptop med bra batteritid utan touch om man vill men vill man ta del av Intels pengar och kalla sin dator en Ultrabook så får man följa deras direktiv. Det är ju hela poängen med begreppet Ultrabooks: att Intel ska kunna definiera upp strikta regler för hårdvaran som tillverkarna får följa om de vill använda begreppet och få del av fördelarna inom programmet.

Citat:

Detsamma gäller budget-laptops. Om det kan få någon att välja en dator istället för en surfplatta så ser jag det bara som positivt. Jag är trött på att läsa om att "Surfplattorna äter upp PC's marknadsandelar", så om PC kan öka igen så att analytikerna kan sluta oja sig i medierna och sprida FUD om PC'n framtid är jag bara glad.

Jag håller med om att det har varit ett väldigt stort fokus på surfplattor typ enda sedan Ipad lanserades men det beror ju på att teknikjournalister i allmänhet inte är så tekniska och verkar sakna förmågan att förstå att andra har andra (-större) behov än dem. Sen har exempelvis politiker följt detta ganska hårt och exempelvis köpt Ipads till alla skolbarn osv. men fortfarande är det ju PC som gäller så fort någon ska göra något aningen seriösare även inom politiken och skolvärlden (och bland journalister).

Å andra sidan så fyller ju uppenbarligen surfplattor ett behov för en rätt stor andel av befolkningen. Problemet ligger väl inte i att folk köper surfplattor utan att det har angetts som en indikation på att datormarknaden skulle ha vänt, vilket förstås inte är fallet. Surfplattor (och nu ignorerar jag hybrider av alla slag) är komplement till datorer, inte ersättare. Men datorerna har nåt till en nivå som innebär att de inte behöver uppgraderas lika ofta för den stora merparten av befolkningen och således pekar siffrorna lite neråt. Sen tror jag inte att budgetlaptops är ett alternativ till en surfplatta för de flesta. Budgetlaptops är i allmänhet ganska kassa på diverse sätt och surfplattor (i samma prisklass) håller en ganska hög kvalitet eller i alla fall kvalitetskänsla. Budgetsurfplattor kanske däremot, men de är ju ännu sämre än budgetlaptops på det mesta.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Så... du tycker det är onödigt och därför ska ingen få ha det? Det finns matta touchskärmar men de är inte så populära för det ger förstås inte riktigt samma känsla som en blank skärm, dock finns det mellanting som känns blanka men som inte ger så mycket reflektioner också. Det finns exempelvis några modeller av Thinkpad som har en sådan skärm.

Skrev inte att ingen ska få ha det, skrev att det är i princip hopplöst att köpa en premium-laptop för hemmabruk utan pekskärm (i alla fall för ett år sedan). Visst kan man köpa en "företagsmodell" också, men det blir rätt mycket pengar man då lägger på meningslösa saker som bättre supportavtal, Windows Pro, stöd för dockning (som kräver en rätt dyr docka om man ska använda det) etc. Premium-laptops för hemmabruk lägger i stället resurserna på SSD, dyrare panel, snabbare CPU/GPU-del och touchpad som faktiskt går att använda!

Tror ytterst få som köper premium-laptops skulle klaga på pekskärm om det bara handlade om extrakostnaden, problemet är att pekskärmar medför andra negativa egenskaper som högre vikt, tjockare panel och framförallt sämre batteritid (upp emot en timme på något som ligger runt 8 timmar normalt enligt den artikel jag hittade).

Har själv alltid haft matt panel innan, men tycker ändå den blanka skärm jag har nu är helt OK så länge man inte är utomhus, tror det är just en sådan panel du nämner som har relativt lite reflexer trots att den är blank (minsta man kan begära med tanke på vad denna laptop kostade...). Vet att det finns matta pekskärmar, du får gärna peka på en enda laptop-modell som har dessa...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Text. ... Vet att det finns matta pekskärmar, du får gärna peka på en enda laptop-modell som har dessa...

Det finns matta skärmar, men en pekskärm kommer ju alltid kräva en glasskiva och det går inte att reflexbehandla på samma sätt som polarisatorn/skyddsfilm på en LCD. Bästa man kan få är nog någon halvdan variant, typ något i stilen med halvblank skärm och reflexbehandlad glasskiva (det finns ju filmer och sätta på skärmen, men de brukar se värdelösa ut och mest fungera som insynsskydd även om de inte är till för det). Man kan också köra näst bästa alternativet, en skärm med limmad glasskiva så det inte blir något mellanrum mellan skärmen och glasskivan fast vad mer än MacBook Pro har detta? Som ju inte har kapacitiv pekskärm eller aktiv digitizer. Hittar man det så är det ungefär samma nackdel som för MBPr.

Sedan finns det ju pekskärmar med AFFS-paneler och liknande, men det kommer du inte hitta i någon konsument eller prosumer-variant, så vill också gärna se sådana modeller. AFFS brukar fungera utomhus annars. De som gör slates och konvertibla hänger inte alltid med till senaste generationen hårdvara heller. Sen behöver vi ju inte företagsfunktionerna när man sitter hemma och kommer inte köpa de dyraste tillbehören. Utöver sånt som tangentbord. Dessa företagsmodeller kan dessutom fortfarande fås med Windows 7 Pro, något som produkter som Surface Pro inte ens stödjer. Tillämpningsområdena är ju inte Windows Store/Runtime-program eller något annat från Windows 8.X. Mest Windows/Win32-program det handlar om, med penna. Samt att dessa modeller kostar dubbelt så mycket i sitt grundutförande. Sen är vi då inte inne på laptopmodeller fortfarande, utan möjligen konvertibla eller hybrider med tangentbordstillbehör.

Permalänk
Medlem

Pekskärmarna lär få revival när 40-100"-skärmarna med Multitouch går ner i pris och omvandlas till "smarta" whiteboards.

Jag håller dock med de flesta: på bärbara laptops som INTE är hybrider är det svårt att motivera pekskärmen. Jag har kört såväl GNOME som Windows 8 med sådan skärm såväl på laptopen som på extern 23" skärm. Jag upplevde inte att det var så stor vinst med dagens OS.

Till laptops och workstations lär Magic Trackpads (och dess kopior för PC) fylla touchbehovet utmärkt, föreställer jag mig.

Permalänk

*Skrattar rått* Inte helt oväntat, konstigt att det tog så lång tid bara. Kanske den bärbara marknaden får ett uppsving nu då

Permalänk
Medlem

Detta är tråkig läsning för den som kommit att uppskatta sin pekskärm väldigt mycket. Otroligt smidigt komplement till den något klumpiga touchpaden. Det här talar för att inte köpa något nytt förrän fördelarna uppvägt nackdelen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white