Nintendo patenterar Game Boy-emulator för generaliserade plattformar

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag spelade igenom hela Pokémon Red i emulator på Android i våras. Fungerade riktigt smidigt! Hoppas på att Nintendo skapar någon intressant tjänst av det. Hoppas verkligen inte att de börjar försöka stoppa existerande emulatorer, det vore en mycket obehaglig utveckling!

Permalänk
Inaktiv

Risken att de går på emulatorer är nog ganska minimal. Inför Wii-lanseringen 2006 så hade de tagit en del patent gällande emulation. Wiis Virtual Console läge. Och vad jag kan minnas gick de inte efter någon då heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Själv hoppas jag ju snarare på att Nintendo arbetar på en Nintendo-mobil med både touch _och_ knappar.

Så länge Nintendo fortfarande kan designa, utveckla och sälja hårdvara så kommer de fortsätta att göra det. 3DS har det inte alltför lätt pga smartphones så det är nog en tidsfråga såvida de inte kan vända utvecklingen. En egen konkurrerande smartphone borde nog kunna vara en ganska bra lösning på detta problem.

Jag hoppas mer på en eller ett par olika handkontroller för mobilen och en emulator till Android. Tidigare satsningar på mobiltelefoner riktade mot spel har ju misslyckats för det brukar alltid bli för mycket kompromiss. Antingen en hyfsad konsol med värdelös telefon eller en halvbra telefon med värdelös konsol. Nintendo kan göra konsoler men kan de göra en bra telefon?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Jag hoppas mer på en eller ett par olika handkontroller för mobilen och en emulator till Android. Tidigare satsningar på mobiltelefoner riktade mot spel har ju misslyckats för det brukar alltid bli för mycket kompromiss. Antingen en hyfsad konsol med värdelös telefon eller en halvbra telefon med värdelös konsol. Nintendo kan göra konsoler men kan de göra en bra telefon?

Det vore ganska acceptabelt med. Officiella licensierade saker.
Antar att du tänker på Sonys "spel" mobil samt Nokia Ngage? Man bör inte utgå från Sonys ständiga misslyckanden med mobila enheter men Nintendo har råd att försöka. Egentligen en ganska viktig marknad de kan behöva ta sig in på. Nintendo bör sammarbeta med någon företag för själva smartphones biten och kanske även OS. Nintendo med kontroll biten och spel.

3DS står sig ändå rätt bra men i en tid där barnen istället får en mobil med en massa billiga och ofta usla spel tappar de snabbt marknadsandelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om de nu skall börja sälja gamla spel måste priserna ner. När jag hade WiiU och kollade eShopen så kostade SNES spel 100kr vilket är alldeles för mycket.

Testa att köpa dem original då, om du hittar några Jag köpte Super Metroid för 80 kr och tycker att det är värt pengarna.

När det gäller Nintendo är det alltid svårt att veta hur de har tänkt sig. Hoppas att detta innebär att spelen faktiskt släpps till andra plattformar.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Snes spel kostar 80 kr. Nes kostar 50kr Gba har jag glömt. Dyrt men samtidigt är det ofta bra spel.

Okej, då måste de gått ner lite eller så minns jag helt enkelt fel.

Skrivet av Aeones:

Testa att köpa dem original då, om du hittar några Jag köpte Super Metroid för 80 kr och tycker att det är värt pengarna.

När det gäller Nintendo är det alltid svårt att veta hur de har tänkt sig. Hoppas att detta innebär att spelen faktiskt släpps till andra plattformar.

Hehe fast det går ju inte att jämföra med original direkt Tycker 40kr hade vart fullt tillräckligt men det är jag det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ursäkta, va? Det är ju det _enda_ spelet som går att spela på en telefon!

Ja, om man är okej med "låtsasknappar" så är det väl det enda spelet som är värt att spela på telefonen.
Men det jag menar är att spel aldrig gör sig bra på pekskärm, med vissa undantag då.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Ville man trycka dit de som på eget bevåg skriver emulatorer, så vore väl det logiska att täcka upp lite fler och nyare konsoller än deras handhållna system. Wii och DS säljs det väl fortfarande spel till, det vore rimligare att börja i den ändan i sådana fall.

Jag tror snarare att det handlar om att förstärka anspråken på deras immateriella egendom, alternativt att försvåra för de tredjepartstillverkare som äger rättigheterna till gamla GB-spel att kunna släppa sina spel till någon framtida emulatorlösning för andra plattformar utan att gå via Nintendo.

Skrivet av medbor:

Hur i helvete kan man bevilja patent på mjukvara som har funnits i 20+ år på markanden? Emulatorer på android och liknande kanske borde förbjudas på något sätt, men ett patent på existerande mjukvara borde vara mer förbjudet!

Det är förstås kod från den nyskrivna emulatorn man patentsöker, inte de 20 år gamla spelen den ska köra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Tror inte Nintendo är särskilt rädda. Visst hade de en dålig start med ett magert utbud av spel, men i år så har försäljningen verkligen gått bra. http://www.polygon.com/2014/10/30/7131525/wii-u-sales-super-s...

Mario Kart, Legend of Zelda, Smash Bros och Bayonetta 2 har givit dem en skjuts. I dagarna kommer ju dessutom Captain Toad.
Nästa år får vi Splatoon, Xenoblade Chronicles X, Mario Maker, Yoshi's Woolly World, Devil's Third m.m.

Nja rädda är de inte men paranoida måste jag säga, de har uttryckt att emulering är det värsta brottet du kan göra mot ett spelföretag och har lett kampanjer för att stoppa dig att ta hem ett 30 år gammalt spel som aldrig kommer se dagens ljus igen, tänk på det stackars företaget som släppte det spelet men upphörde att existera för 20 år sedan, de kommer ju inte få några pengar.

Nintendo har en attityd som om emulering var djävulen själv och va det värsta som hänt dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasted Hobbit:

Nja rädda är de inte men paranoida måste jag säga, de har uttryckt att emulering är det värsta brottet du kan göra mot ett spelföretag och har lett kampanjer för att stoppa dig att ta hem ett 30 år gammalt spel som aldrig kommer se dagens ljus igen, tänk på det stackars företaget som släppte det spelet men upphörde att existera för 20 år sedan, de kommer ju inte få några pengar.

Nintendo har en attityd som om emulering var djävulen själv och va det värsta som hänt dem.

Värt att tänka på är att Nintendo fortfarande säljer spel ända från NES-eran.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"a personal digital assistant" Jusus Christ! Är det någon som fortf. använder en pda?

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Detta kan och förhoppningsvis är en bra sak. Tänk om man gör stöd för nya spel till PC osv. Hade varit riktigt nice om jag kunde spela mina Wii spel på datorn med Wiimote utan att behöva krångla med inställningar i något som Dolphin som inte heller fungerar felfritt i alla spel.

Måste fråga, har funderat på att skaffa mig ett Wii eller Dolphin, hur fungerar Dolphin (är det bra eller är det hyffsat?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Måste fråga, har funderat på att skaffa mig ett Wii eller Dolphin, hur fungerar Dolphin (är det bra eller är det hyffsat?)

Om du har en dator med en bra cpu från Intel (AMD har ju inte lika starka kärnor och emulatorerna brukar inte använda 6-8 stycken precis) så borde det funka felfritt i ganska många spel, men du för pröva dig fram helt enkelt, du kan ju göra det gratis, ladda hem Dolphin osv, pröva spelen du tänkt köra och om det funkar bra så kanske du kan köpa en Wii kontroll (krävs Bluetooth) och en sensor (kostar kanske 100-150kr). Fast om du inte tänkt spela spel med en Wii kontroll kan du ju också använda en Xbox kontroll, kanske även GameCube men om det funkar vet jag inte

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Om du har en dator med en bra cpu från Intel (AMD har ju inte lika starka kärnor och emulatorerna brukar inte använda 6-8 stycken precis) så borde det funka felfritt i ganska många spel, men du för pröva dig fram helt enkelt, du kan ju göra det gratis, ladda hem Dolphin osv, pröva spelen du tänkt köra och om det funkar bra så kanske du kan köpa en Wii kontroll (krävs Bluetooth) och en sensor (kostar kanske 100-150kr). Fast om du inte tänkt spela spel med en Wii kontroll kan du ju också använda en Xbox kontroll, kanske även GameCube men om det funkar vet jag inte

Har en 4970K så borde räcka känns det som, eftersom psx2 (Playstation 2 emulator) laggar i alla spelen jag spelar där så får jag leta upp ett gammalt jag har någonstans, är lite orolig för att dolphin krånglar likadant.
Tänkt att spela Mario spelen (så som galaxy osv) har endast ps3 kontroll men den kör jag blackflag med bland annat (ds3 tool) men vad tror du, är det värt ett försök med att köpa en kontroll med sensor osv eller försöka laga min flickväns gamla Wii?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Har en 4970K så borde räcka känns det som, eftersom psx2 (Playstation 2 emulator) laggar i alla spelen jag spelar där så får jag leta upp ett gammalt jag har någonstans, är lite orolig för att dolphin krånglar likadant.
Tänkt att spela Mario spelen (så som galaxy osv) har endast ps3 kontroll men den kör jag blackflag med bland annat (ds3 tool) men vad tror du, är det värt ett försök med att köpa en kontroll med sensor osv eller försöka laga min flickväns gamla Wii?

Skickades från m.sweclockers.com

Dolphin är en mycket bättre gjord emulator än psx2 för PS2, hade också problem med psx2 även i spel som inte kräver mycket. Men jag säger så här att pröva dom spelen du vill köra på Dolphin, om dom fungerar bra så kan du satsa på att skaffa en Wiimote+sensor (om du redan har Wiimote kan du använda den), glöm inte att se till att du har Bluetooth och att det är en version som funkar (googla på det). Sök även på google på exakt hur man parar ihop Wiimoten till datorn om du inte vet, finns Youtube videor på det

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Dolphin är en mycket bättre gjord emulator än psx2 för PS2, hade också problem med psx2 även i spel som inte kräver mycket. Men jag säger så här att pröva dom spelen du vill köra på Dolphin, om dom fungerar bra så kan du satsa på att skaffa en Wiimote+sensor (om du redan har Wiimote kan du använda den), glöm inte att se till att du har Bluetooth och att det är en version som funkar (googla på det). Sök även på google på exakt hur man parar ihop Wiimoten till datorn om du inte vet, finns Youtube videor på det

Yes ska testa spelen, tackar för hjälpen