Momskvitto till privatperson

Permalänk
Medlem

Momskvitto till privatperson

Hej, som privatperson, kan jag sälja en begagnad pryl till ett företag? När man läser på om momskvitton så blir man inte riktigt klok och ämnet är tydligen inte allt för vanligt. Om det är möjligt hur löser jag det på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Vad jag har för mig sen jag läste företagsekonomi så är . Beg, prylar är det sällan moms på.

Ingen moms när du säljer en begagnad vara vidare.
Moms betalas alltså en gång per produkt och när den når konsument.
När produkten sedan säljs av konsumenten så har staten redan fått sin moms och är
nöjd och glad. När företag säljer produkter så har de lyft momsen och säljer då med
moms till ett nytt företag. Det nya företaget lyfter momsen som vanligt - hela vägen
tills produkten köps av en konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Hej, som privatperson, kan jag sälja en begagnad pryl till ett företag? När man läser på om momskvitton så blir man inte riktigt klok och ämnet är tydligen inte allt för vanligt. Om det är möjligt hur löser jag det på bästa sätt?

Superenkelt, är du inte momsregistrerad (tex som privatperson) så utgår inte någon moms. Dvs, ingen moms på kvittot för dig att redosvisa till skatteverket och ingen ingående moms för företaget att dra av.

Erik

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kenix:

Hej, som privatperson, kan jag sälja en begagnad pryl till ett företag? När man läser på om momskvitton så blir man inte riktigt klok och ämnet är tydligen inte allt för vanligt. Om det är möjligt hur löser jag det på bästa sätt?

De kan inte lyfta moms om du har köpt produkten och skall sälja till dem.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Vad jag har för mig sen jag läste företagsekonomi så är . Beg, prylar är det sällan moms på.

Ingen moms när du säljer en begagnad vara vidare.
Moms betalas alltså en gång per produkt och när den når konsument.
När produkten sedan säljs av konsumenten så har staten redan fått sin moms och är
nöjd och glad. När företag säljer produkter så har de lyft momsen och säljer då med
moms till ett nytt företag. Det nya företaget lyfter momsen som vanligt - hela vägen
tills produkten köps av en konsument.

Skrivet av Erik:

Superenkelt, är du inte momsregistrerad (tex som privatperson) så utgår inte någon moms. Dvs, ingen moms på kvittot för dig att redosvisa till skatteverket och ingen ingående moms för företaget att dra av.

Erik

Skrivet av DavidtheDoom:

De kan inte lyfta moms om du har köpt produkten och skall sälja till dem.

Ahh det stämmer, har aldrig sålt något till ett företag. Därav kan jag bara skicka en faktura till företaget och betalningen kan enkelt gå igenom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Ahh det stämmer, har aldrig sålt något till ett företag. Därav kan jag bara skicka en faktura till företaget och betalningen kan enkelt gå igenom?

Bara det uppfyller kravet för ett verifikat då bör det vara lugnt.

Erik