Permalänk
Medlem

Får inte ut all bandbredd

Hallåja!

Jag har precis flyttat hemifrån och har fixat ett 250Mbit från Comhem. Har inga större problem med det förutom att jag inte får ut 250 på min stationära dator, där får jag ut cirka 96Mbit. På min laptop får jag ut allt när jag kopplar den med internet-sladd från modemet/routern till laptopen, men sen med samma sladd till min stationära så får jag inte ut hela bandbredden.

Så, med samma sladd får jag ut det rätta resultat från min ena dator, men inte från min andra.

Tack på förhand!
Mvh, Alexander

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aalexjd:

Hallåja!

Jag har precis flyttat hemifrån och har fixat ett 250Mbit från Comhem. Har inga större problem med det förutom att jag inte får ut 250 på min stationära dator, där får jag ut cirka 96Mbit. På min laptop får jag ut allt när jag kopplar den med internet-sladd från modemet/routern till laptopen, men sen med samma sladd till min stationära så får jag inte ut hela bandbredden.

Så, med samma sladd får jag ut det rätta resultat från min ena dator, men inte från min andra.

Tack på förhand!
Mvh, Alexander

Det skulle kunna vara så att du låst nätverksporten på den stationära till 100Mbit, har du kollat vad den visar för länkhastighet, det bör ju vara "auto" dvs 1Gbit full duplex om det är rätt inställt.l

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skulle kunna vara så att du låst nätverksporten på den stationära till 100Mbit, har du kollat vad den visar för länkhastighet, det bör ju vara "auto" dvs 1Gbit full duplex om det är rätt inställt.l

Var kollar jag det?

Permalänk
Medlem

Det skulle också kunna vara så att du har en flaskhals i nätverket, dvs. att en sladd, switch eller router inte klarar gigabit-hastighet.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalexjd:

Var kollar jag det?

Kan vara att stationära datorn saknar gigabitkort helt och hållet men du kan ju alltid kolla under kontrollpanelen->enhetshanteraren->nätverkskort->Avancerat->Speed duplex. Den ska stå på auto. Gör den det redan så är det nått annat fel tex kanske inte kortet klarar mer än 100. Står den på 100 nu bör du ändra till auto och se om det blev nån skillnad.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, hade fel inställningar i nätverkskortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aalexjd:

Var kollar jag det?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Efter några dagar så har problemet kommit tillbaks. Jag har Speed & Duplex på 1Gbit/s men sen står det i hastighet att den är på 100Mbit/s... Inget fel på min sladd, nätverkskort, router... Så alltså fast jag sätter 1Gbit/s i speed & duplex så stannar hastigheten kvar på 100Mbit/s när man är inne och kollar information på anslutningen..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aalexjd:

Efter några dagar så har problemet kommit tillbaks. Jag har Speed & Duplex på 1Gbit/s men sen står det i hastighet att den är på 100Mbit/s... Inget fel på min sladd, nätverkskort, router... Så alltså fast jag sätter 1Gbit/s i speed & duplex så stannar hastigheten kvar på 100Mbit/s när man är inne och kollar information på anslutningen..

Båda ändar av länken måste ju vara Gbit och alla 4 paren i kabeln måste var hela och få kontakt, om du har nått skräp i kontakten så skulle det kunna bli 100Mbit, det kan även beror på nån mjukvara som påverkar.
(Jag förutsätter att du kollat med den andra datorn så du vet hur snabbt Comhems nät funkar så det inte är de som har problem)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Båda ändar av länken måste ju vara Gbit och alla 4 paren i kabeln måste var hela och få kontakt, om du har nått skräp i kontakten så skulle det kunna bli 100Mbit, det kan även beror på nån mjukvara som påverkar.
(Jag förutsätter att du kollat med den andra datorn så du vet hur snabbt Comhems nät funkar så det inte är de som har problem)

Har gjort exakt likadant på en annan dator med sämre nätverkskort och där fungerar mitt internet som det ska..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aalexjd:

Har gjort exakt likadant på en annan dator med sämre nätverkskort och där fungerar mitt internet som det ska..

Du skulle kunna testa att boota upp datorn via en livelinux för att kunna utesluta mjukvaruproblem, funkar det i linux så är det mjukvara, funkar det inte i linux heller är det nått med hårdvaran och du kan behöva byta nätverkskort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har också problem med mitt internet. Jag får ut långt ifrån de jag borde. Men jag kollade nätverksstatusen på samma sätt som MrQaffe skickade en bild på här. Men där i min IPvP6-anslutning står det "Nätverksåtkomst saknas". Kan det bero på detta? Hur kollar jag bäst vilken hastighet jag får ut? Är bredbandskollen tillräckligt pålitliga? Finns det bättre sätt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RaverDave:

Jag har också problem med mitt internet. Jag får ut långt ifrån de jag borde. Men jag kollade nätverksstatusen på samma sätt som MrQaffe skickade en bild på här. Men där i min IPvP6-anslutning står det "Internetåtkomst saknas". Kan det bero på detta? Hur kollar jag bäst vilken hastighet jag får ut? Är bredbandskollen tillräckligt pålitliga? Finns det bättre sätt?

Att du inte har nått vid ipv6 är inget fel, det är inte i drift överallt och det kräver även prylar som kan hantera det, det är på gång men övergången till v6 går sakta.
Bredbandskollen är det bästa sättet att mäta i Sverige om du inte har en väldigt snabb uppkoppling > 150 Mbit men du mäter ju bara uppkopplingen mot närmaste mätserver och inget annat, det säger inget om hur prestandan är mot andra ställen utan visar bara hur "internet närmast huset" fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalexjd:

Har gjort exakt likadant på en annan dator med sämre nätverkskort och där fungerar mitt internet som det ska..

Vad har du för nätverkskort? Vet att många MSI-moderkort använder KILLER, där mjukvaran som hänger med drivarna kan orsaka problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Vad har du för nätverkskort? Vet att många MSI-moderkort använder KILLER, där mjukvaran som hänger med drivarna kan orsaka problem.

Mmm Asus har nå liknande skräp.

aalexjd: Hur lyser länklampan bak på modemet? Röd/orange eller grön? Grön = Gig, röd/orange = 100mbit. Testat att bara byta tpkabel? Testat att manuellt ändra till 100mbit full duplex och sedan tillbaka? Det är ju nätverkskortet/drivarna eller kabeln som felar om det fungerar på annan dator på samma port. Dubbelkolla även båda portarna på modemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att du inte har nått vid ipv6 är inget fel, det är inte i drift överallt och det kräver även prylar som kan hantera det, det är på gång men övergången till v6 går sakta.
Bredbandskollen är det bästa sättet att mäta i Sverige om du inte har en väldigt snabb uppkoppling > 150 Mbit men du mäter ju bara uppkopplingen mot närmaste mätserver och inget annat, det säger inget om hur prestandan är mot andra ställen utan visar bara hur "internet närmast huset" fungerar.

Okej. Kan ni komma på något som kan vara fel? Får bara ut 6MBit/s på mitt 12-24 Mbit/s, ADSL-bredband. Kör direkt till modemet, som knappt är ett år gammalt, via sprillans ny kabel. Datorn är även helt ny men tror jag har lyckats installera alla drivrutiner, just till nätverkskortet har jag dubbelkollat att jag har det. Jag satte dock ihop den själv, kan det ha varit något jag har missat installera?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RaverDave:

Okej. Kan ni komma på något som kan vara fel? Får bara ut 6MBit/s på mitt 12-24 Mbit/s, ADSL-bredband. Kör direkt till modemet, som knappt är ett år gammalt, via sprillans ny kabel. Datorn är även helt ny men tror jag har lyckats installera alla drivrutiner, just till nätverkskortet har jag dubbelkollat att jag har det. Jag satte dock ihop den själv, kan det ha varit något jag har missat installera?

Logga in i modemet och kolla vad det har för fart mot telestationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaverDave:

Okej. Kan ni komma på något som kan vara fel? Får bara ut 6MBit/s på mitt 12-24 Mbit/s, ADSL-bredband. Kör direkt till modemet, som knappt är ett år gammalt, via sprillans ny kabel. Datorn är även helt ny men tror jag har lyckats installera alla drivrutiner, just till nätverkskortet har jag dubbelkollat att jag har det. Jag satte dock ihop den själv, kan det ha varit något jag har missat installera?

Alltid eller bara ibland?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Det ska vara auto-neg på datorn för det är det som är i modemet. Får du inte upp en gbit-länk till den stationära så är det något som stör. Försök att uppgradera drivrutinerna till nätverkskortet.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomle:

Det ska vara auto-neg på datorn för det är det som är i modemet. Får du inte upp en gbit-länk till den stationära så är det något som stör. Försök att uppgradera drivrutinerna till nätverkskortet.

Det där är inget att ta för givet, är det ett adslmodem så har de ofta 100Mbit portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

jacobtr: Alltid

Tomle: Vet inte riktigt vad du menade med auto-neg och? Drivrutinerna har jag senaste...

Permalänk
Skrivet av tomle:

Det ska vara auto-neg på datorn för det är det som är i modemet. Får du inte upp en gbit-länk till den stationära så är det något som stör. Försök att uppgradera drivrutinerna till nätverkskortet.

Eller jaha, menar du Auto-Negotation under Speed & Duplex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaverDave:

Eller jaha, menar du Auto-Negotation under Speed & Duplex?

Ja

Skrivet av mrqaffe:

Det där är inget att ta för givet, är det ett adslmodem så har de ofta 100Mbit portar.

OP har modem från Comhem som ska klara 250mbit, dessa har gbit-port, därav mitt svar.

Visa signatur

RIPE LIR