Permalänk
Medlem

Fanless modd 2.0 (laptop edition)

På denna ASUS X102BA körs Seti konstant i bakgrunden ,så fläkten hamnar att arbeta ganska mycket, vilket resulterar i mera ljud. Allt fläktljud är för mycket fläktljud (om man hör fläkten i ett ljudlöst rum så är det för högt).
Därför beslutade jag att implementera Fanless modden 2.0 (Laptop edition).
-Processorn är en amd X4-1200 x2 1.0Ghz 3.9W och dess max temp är 90 grader.
-inomhustemperaturen är 22 grader.
-Laptoppen drar ca 10W vid maxbelastning.
Denna modd finns i två lägen: ett bärbart och ett stationärt.
I det bärbara läget så överskrids max temperaturen vid t.ex. spelande eller vid youtube användning (>30min), men vid musiklyssnande, filmtittande och nätsurfing så hålls temperaturen under gränsvärdet, med bra marginal. Temperaturen hålls på ca 75-80 grader. Det bärbara läget passar bra när man är på resande fot.
I det stationära läget överskrids maxtemperaturen aldrig. Den högsta jag noterat är 72 grader.
Passar bra vid mer extrem användning (youtube, spel).
Idle-temperaturen har jag aldrig noterat, därför att den är irrelevant.

Fanless modd 2.0 (laptop edition)

Permalänk
Medlem

"Tur att garantin fortfarande är i kraft. Inte skulle man våga sig på något sånt här annars." Ett skämt ? Annars kan jag säga att chansen att du har kvar garantin är noll.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Haha, så jäkla skön modd, solklar femma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Haha, så jäkla skön modd, solklar femma

Synd att de flesta på denna sida verkar tro att "1" är hösta betyget.

Permalänk
Skrivet av Jay-Man:

Synd att de flesta på denna sida verkar tro att "1" är hösta betyget.

De flesta här verkar tycka att köpa dyra saker och montera är häftigt, nä, skaparglädje ska det vara, som detta

Permalänk
Inaktiv

Stackars dator.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Zalice:

Stackars dator.

Agree ...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Här är min egna mod, funkar perfekt. Sitter på låga temps.

Visa signatur

Chassi: NZXT Source SE 210H. - Mobo: MSI A88X-G45 Gaming. - CPU: AMD A10 7850k Black Edition @ 4.5GHz. - Ram: HyperX Fury Black 8GB @ 1866MHz. - GPU: . - CPU Cooling: Enermax Liqmax moddad med 2x 120mm. - PSU: Corsair TX 750W. - SSD: Intel 520 120GB. - Lagrings Disk: Seagate Barracuda 1TB. OS: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stekharn:

http://www.brainardbrewing.com/blog/wp-content/uploads/2008/0...

Här är min egna mod, funkar perfekt. Sitter på låga temps.

måste ha varit svårt o modda denna med sådana utmärkta resultat då!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. - Mobo: MSI Gigabyte Z87X-UD3H. - CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz. - Ram: Corsair Vengeance 16GB @ 1600Mhz. - GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC 4GB. - CPU Cooling: CoolerMaster Seidon 120V. - PSU: Fractal Design Integra R2 750W. - SSD: Intel 530 240GB. - Lagrings Disk: Seagate Barracuda 3TB. OS: Windows 8.1 Pro 64-Bithttp://www.prisjakt.nu/list.php?l=2685984&view=l

Permalänk
Medlem

Fick lite ångest av att se det där. Och jag har givit laptops ruttna mods genom tiderna.

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Vad anser ni denna laptop är värd? funderar lite på att försöka sälja den, behöver pengar till ny dator och ny modd
Tror jag betalade 340€ (3100 SEK) för den, för ett år sedan.
Gör modden laptoppen mera eller mindre värd?
Glöm inte att den nu är ljudlös!
Tack för er hjälp!

Permalänk
Skrivet av Jay-Man:

Vad anser ni denna laptop är värd? funderar lite på att försöka sälja den, behöver pengar till ny dator och ny modd
Tror jag betalade 340€ (3100 SEK) för den, för ett år sedan.
Gör modden laptoppen mera eller mindre värd?
Glöm inte att den nu är ljudlös!
Tack för er hjälp!

Ganska klart mindre värd

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Man:

Vad anser ni denna laptop är värd? funderar lite på att försöka sälja den, behöver pengar till ny dator och ny modd
Tror jag betalade 340€ (3100 SEK) för den, för ett år sedan.
Gör modden laptoppen mera eller mindre värd?
Glöm inte att den nu är ljudlös!
Tack för er hjälp!

50-100kr idag?
1. Ingen lär ju vilja använda den som "bärbar".
2. Modden är ju inte direkt diskret.
3. Värdeminskningen på datorn skulle kanske gett dig 6-700kr efter ett år utan modden .
4. Eftersom att du skriver att "det är skönt att garantin finns kvar, annars hade jag aldrig vågat göra så här" så antar jag att du inte har varit så försiktig under själva modden (esd osv).
5. Den som skulle kunna tänka sig att köpa datorn skulle förmodligen använda den till någon from av server. Fast med tanka på ovanstående punkter så skulle de nog hellre köpa en annan dator.

Edit:
Den var nere på 2600kr när den slutade säljas i år.
Det är dessutom inte några komponenter som någon skulle välja till server:

Grafikprocessor: Radeon HD 8180
Ethernet-anslutning: 10/100 Mbit/s
Hårddiskstorlek: 320 GB
RAM-minne: 2 GB
Processormodell: AMD A-series A4-1200 1 GHz