Hjälp med köp av NAS

Permalänk
Avstängd

Hjälp med köp av NAS

Min SSI kabinett med 4 platser har lagt ner och då jag har tröttnat lite på att ha en dator igång jämt så kabinetten fungerar, tänkte jag köpa en NAS istället.
Har dock ingen koll på vad jag behöver men det jag är ute efter är att den har

* 2st 3.5" platser
* Klarar RAID1 (det är då man får samma fil på båda diskarna va ?)
* Kan skicka ut filerna via DLNA
* Pris gärna max 1500kr...

Då jag endast använde kabinetten till att skicka media till en wdtv via en DLNA server på datorn så vet jag inte riktigt hur kraftfull nasen behöver vara, det är väll så att det är wdtv'n som sköter uppspelandet helt och hållet.

Är medveten om att jag inte har så mycket att lägga på detta (det är ju jul snart) men kan man få något vettigt ?

Har kikat lite på
Synology DS214SE
Buffalo LS421DE
ZyXEL NSA-325v2 som kostar 690kr idag...

Permalänk
Avstängd

Jag hade utan tvekan valt ZyXels variant... Jag har NSA1 bay version 1 varianten och är supernöjd med den. Bra gränsssnit, stabil och snabb med mycket funktioner. Använder min som Torrent downloader, och twonkey media upploader samt vanlig Nas.

Har faktiskt köpt Just den 2 bay som du länkar till företaget men inte haft tid att göra setup på den ännu. Men när jag läste om specen och funktionerna så blev det den direkt.

Glömde tillägga priset.. Den är ju kröpp billigt jämfört.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Är kraven 2 diskar, mirroring, och klara att streama till DLNA enheter, så är nog rätt svar "köp den billigaste" för det klarar alla.

Personligen hade jag satsat på en med 4'a disk platser, och bara stoppat i 2 diskar (en, om du är kort på flis för stunden) men då kräver det att du väljer en NAS där du kan expandera antalet diskar utan att behöver konfigurera om RAIDen. Det har olika namn hos olika tillverkare, men de flesta stödjer det i någon form. NetGEAR kallar det X-RAID eller X-RAID2.

Men med kraven du listat, och de tre du tittat på, ta Zyxel's alternativ. Bäst hårdvaru-spec, kvalitén på alla tre är för mig okänd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vi kör en Synology DS214SE med en 4TB WD Red hdd (ska lägga in en till i framtiden när det behövs). Fungerar riktigt bra. Väldigt tyst är den.

Jag kör dock inte DLNA servern på den, utan den delar ut media filerna till min Mac Mini som kör Plex vilket sköter alla DLNA ärenden och annan media streaming.

Så den rekommenderar jag. Iofs så verkar ju den där Zyxeln också lockande med sitt pris, men iofs vet jag inte hur Synologys mjukvara jämförs med Zyxels (Synology's är iaf väldigt enkel och lätt att komma igång med). Tror dock båda klarar ditt ärende.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Det blir Zyxeln, tack för svaren !