Windows 10 Consumer Preview får den personliga assistenten Cortana

Permalänk

Nice! i nuläget kanske det inte finns oändligt stort användningsområde, men med god integrering av mobiltelefonen och "internet of things" så är ju detta guld. All utveckling som för oss framåt emot ett "Cortana, kan du sätta på två koppar kaffe är du snäll" på morgonen är av godo.

Skrivet av Aldhissla:

Men minuset är ju att det kommer att krävas en mic om det är tex en HTPC eller Stationär dator. Och hur mycket kommer den att snappa upp om den står på skrivbordet å jag sitter 4 - 5 meter därifrån.

Det skulle vara fint om det var möjligt att använda mobilen som mic isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

XP stöds inte längre av Microsoft och har dåligt stöd för ny hårdvara som t. ex SSD där TRIM är mycket viktigt men saknas i XP. Att hänga kvar vid gammal skit bara för att Microsoft försöker tvinga en att ha massa saker aktiverat som man inte bett om löser knappast något, så det där var ett mycket dåligt förslag från din sida måste jag säga.

Clippy var också en ny funktion som togs bort. Modern UI och startskärmen får inte alls lika stort utrymme för att folk "klagat", vilket visar att det ger önskad effekt. Så nehej du.. Jag fortsätter att klaga bäst fan jag vill.

Om du vore mer konstruktiv i ditt ständiga "klagande" så framstår det inte lika tjatigt och tröttsamt. Att du tycker något är det inget fel på, men när man sällan vet varför du har en viss uppfattning blir det rätt ointressant och tråkigt. Ett tips som jag tror kan gynna de flesta av oss, när du ändå är så aktiv på forumet.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SW00N:

"...men det är inte möjligt att aktiva den personliga assistenten."

"...Skärmdumpen har möts av viss skepsis på grund av dess utseende"

Seriöst, Jacob? Du kanske skulle ta ett extra år på högstadiet?

Varenda artikel du publicerar har grammatiska fel. Det verkar som om du är inkapabel till att korrekturläsa...

Lugna ner dig nu, stavfel förekommer hos alla under stress och trötthet, om inte annat så sker misstag. Bättre att rapportera stavfel så artikeln blir rättad istället för elaka kommentarer.

Är du på dåligt humör så behöver du inte kommentera alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Om du vore mer konstruktiv i ditt ständiga "klagande" så framstår det inte lika tjatigt och tröttsamt. Att du tycker något är det inget fel på, men när man sällan vet varför du har en viss uppfattning blir det rätt ointressant och tråkigt. Ett tips som jag tror kan gynna de flesta av oss, när du ändå är så aktiv på forumet.

Jag tycker det framgår rätt tydligt i det här och alla andra fall. Men just detta ogillar jag därför att jag själv inte har användning av funktionen, den drar alltså resurser i onödan, och går förmodligen inte att stänga av, om man ska se till hur det har sett ut historiskt för Microsoft.

Det Microsoft har börjar göra nu är att man försöker tala om för kunderna vad de vill ha. Det har aldrig någonsin fungerat och har alltid lett till irritation hos kunderna, men det är tydligen inte tillräckligt för att Microsoft skall fatta galoppen. Därför är jag mäkta irriterad på Microsoft i största allmänhet just nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Det är klart det kommer att gå att stänga av. Avinstallera det blir kanske svårare, men att deaktivera det så att det inte tar kraft är nog inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Lugna ner dig nu, stavfel förekommer hos alla under stress och trötthet, om inte annat så sker misstag. Bättre att rapportera stavfel så artikeln blir rättad istället för elaka kommentarer.

Är du på dåligt humör så behöver du inte kommentera alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Det roliga med det hela är att han själv gör grammatiska fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det Microsoft har börjar göra nu är att man försöker tala om för kunderna vad de vill ha. Det har aldrig någonsin fungerat och har alltid lett till irritation hos kunderna, men det är tydligen inte tillräckligt för att Microsoft skall fatta galoppen. Därför är jag mäkta irriterad på Microsoft i största allmänhet just nu.

Det där håller jag inte med om. Steve Jobs motto kring iPhone och iPad (säkerligen vid andra produkter med, men det var kring dessa två jag hörde honom säga det rakt ut) var ju att folk inte vet vad de vill ha utan man måste tala om det för dem. Även om jag själv inte gillar de Apple-produkter jag testat så kan man knappast påstå att deras produkter inte är framgångsrika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det där håller jag inte med om. Steve Jobs motto kring iPhone och iPad (säkerligen vid andra produkter med, men det var kring dessa två jag hörde honom säga det rakt ut) var ju att folk inte vet vad de vill ha utan man måste tala om det för dem. Även om jag själv inte gillar de Apple-produkter jag testat så kan man knappast påstå att deras produkter inte är framgångsrika.

Apple och Microsoft har också totalt olika kundbaser. Tittar man på en typisk apple-kund så hyllar de allt apple gör och kritiserar aldrig företaget eller dess produkter. Det är nästan lite sekteristiskt.

Microsoft har inte riiiiktigt samma pondus. Tittar man på hur det har gått med WP, "touch first, mobile first" och så vidare är det rätt tydligt att när Microsoft försöker tala om för kunden vad kunden vill ha så går det åt pipan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det där håller jag inte med om. Steve Jobs motto kring iPhone och iPad (säkerligen vid andra produkter med, men det var kring dessa två jag hörde honom säga det rakt ut) var ju att folk inte vet vad de vill ha utan man måste tala om det för dem. Även om jag själv inte gillar de Apple-produkter jag testat så kan man knappast påstå att deras produkter inte är framgångsrika.

Jag tror det Steve antydde var mer metaforiskt än du får det att låta, men visst...
Själv har jag gillat alla de Apple-produkter jag testat (överlag). Men även produkter från andra tillverkare.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge200:

och att inse att det verkligen finns folk som verkligen vill kunna stänga av visa funktioner, har ju vissa riktigt svårt att fatta ... sen att slänga ur sig en kommentar som denna?? hur gammal är du igentligen`? man skall väl inte ens behöva välja om man vill ha eller behöver ett * måste * vara kvar

Skrivet av Ozzed:

Ja, det är just det där med "inte går att stänga av" som jag blir kallsvettig, illamående och yr av. Se bara på hur det är med onedrive och all annan bloat de slänger in som inte går att få bort. Jag vill inte ha mer sådant.

Jag tycker det hade varit bättre om man kunnat ladda ner det separat, för hela grejen luktar mjölkning i form av köpta sökresultat.

http://answers.microsoft.com/en-us/onedrive/wiki/sdinstall-sd...

Även Metro går att få bort på några sekunder men vissa gillar att klaga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

http://answers.microsoft.com/en-us/onedrive/wiki/sdinstall-sd...

Även Metro går att få bort på några sekunder men vissa gillar att klaga

Jasså gör det? Sist jag kollade var man tvungen att använda tredjepartsprogram för att åstadkomma det, vilket är en otänkbar "lösning" för väldigt många. Visserligen blir det här inget problem i Windows 10, men att säga att det "går få bort på några sekunder" är inte sant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Bjoernsss:

Nice! i nuläget kanske det inte finns oändligt stort användningsområde, men med god integrering av mobiltelefonen och "internet of things" så är ju detta guld. All utveckling som för oss framåt emot ett "Cortana, kan du sätta på två koppar kaffe är du snäll" på morgonen är av godo.

Det skulle vara fint om det var möjligt att använda mobilen som mic isåfall.

Jag skulle kunna köpa en trådlös mic å ha vid soffan på nått snyggt t för å få den funktionen.

Fan... oculus rift med röststyrning å cortana... jag kommer inte va sibgel längre!! =D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bluää, vad är det för fel med en simpel textruta som hjälper mig? Orkar ungarna inte läsa längre, varför måste allt vara flashigt och coolt? Varför? Svara mig!

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4zz3:

Bluää, vad är det för fel med en simpel textruta som hjälper mig? Orkar ungarna inte läsa längre, varför måste allt vara flashigt och coolt? Varför? Svara mig!

Dom tjänar säkert på det Kommer ihåg hur man satt som en idiot och fick Microsoft sam att säga saker i flera timmar med polarna... i was a kid XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jasså gör det? Sist jag kollade var man tvungen att använda tredjepartsprogram för att åstadkomma det, vilket är en otänkbar "lösning" för väldigt många. Visserligen blir det här inget problem i Windows 10, men att säga att det "går få bort på några sekunder" är inte sant.

Om du behöver en startmeny behövs det en lösning från tredje part, ja.

Är det helt otänkbart att använda ett tredjepartsprogram så har man bestämt sig för att man tycker det är roligare att hata än att byta upp sig.
Sitter du med enbart vanilla Internet Explorer på din dator? Inga instick, det är ju tredje part.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Om du behöver en startmeny behövs det en lösning från tredje part, ja.

Är det helt otänkbart att använda ett tredjepartsprogram så har man bestämt sig för att man tycker det är roligare att hata än att byta upp sig.
Sitter du med enbart vanilla Internet Explorer på din dator? Inga instick, det är ju tredje part.

Sedan när är webbläsaren ett måste-tvåmg i operativet? Sist jag kollade gick det allderles utmärkt att avaktivera IE via program och funktioner. Internet explorer kan för övrigt knappast sägas vara en central del av användargränssnittet i Windows, vilket däremot startmenyn är.

Men vi behöver inte hålla på och bråka om det här. Microsoft har fattat att de gjorde fel och kommer inkludera startmenyn som standard i Windows 10 så det är egentligen att sparka in öppna dörrar och slå på döda hästar att sitta och säga att Modern UI suger, för det har till och med Microsoft fattat nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sedan när är webbläsaren ett måste-tvåmg i operativet? Sist jag kollade gick det allderles utmärkt att avaktivera IE via program och funktioner. Internet explorer kan för övrigt knappast sägas vara en central del av användargränssnittet i Windows, vilket däremot startmenyn är.

Men vi behöver inte hålla på och bråka om det här. Microsoft har fattat att de gjorde fel och kommer inkludera startmenyn som standard i Windows 10 så det är egentligen att sparka in öppna dörrar och slå på döda hästar att sitta och säga att Modern UI suger, för det har till och med Microsoft fattat nu.

Det var bara ett exempel..en webbläsare är väldigt grundläggande för en dator de senaste decennierna. Eftersom att tredjepart är satan så finns det bara ett alternativ, visst går det att avinstallera men vi snackar inte om nerlåsta servermiljöer just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Det var bara ett exempel..en webbläsare är väldigt grundläggande för en dator de senaste decennierna. Eftersom att tredjepart är satan så finns det bara ett alternativ, visst går det att avinstallera men vi snackar inte om nerlåsta servermiljöer just nu.

Som sagt var, ingen idé att sparka in öppna dörrar. Att behöva tredjepartsprogram för att få ett dugligt OS är för mig otänkbart. 8/8.1 har det problemet så då fick de inte mina pengar, men jag kommer köra Windows 10 för det har en startmeny från början.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker om Cortana på min Lumia 1020, enda jag stör mig på är att hon använder ju Bing för att söka saker ifall du frågar något. Bing är ju inte världens vassaste sökmotor direkt..

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Det lär bli lite som Kinect - fungerar asbra på engelska i en tyst miljö men på svenska och/eller lite buller i bakgrunden som blir det kaos.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple och Microsoft har också totalt olika kundbaser. Tittar man på en typisk apple-kund så hyllar de allt apple gör och kritiserar aldrig företaget eller dess produkter. Det är nästan lite sekteristiskt.

Microsoft har inte riiiiktigt samma pondus. Tittar man på hur det har gått med WP, "touch first, mobile first" och så vidare är det rätt tydligt att när Microsoft försöker tala om för kunden vad kunden vill ha så går det åt pipan.

Apple hade inte så stark ställning innan de började tjäna stora pengar på de mobila enheterna, så de har lyckats nå ut till fler än bara "sektmedlemmar". Och du glömmer nog att MS har gjort gott om ändringar i sina produkter som inte varit efterfrågade av någon majoritet men ändå blivit omtyckta. Den omtalade startmenyn är ett bra exempel då Win95 blev kritiserat av många när det kom, men ändå satte standard för en lång tid framåt. Du talar lite för onyanserat för att det ska bli rätt i mitt tycke.

Skrivet av star-affinity:

Jag tror det Steve antydde var mer metaforiskt än du får det att låta, men visst...
Själv har jag gillat alla de Apple-produkter jag testat (överlag). Men även produkter från andra tillverkare.

Jag kan inte läsa hans tankar men mitt intryck av honom var att han ville bestämma hur saker skulle vara, vilket jag tar från mer än bara det uttalandet. Han kom ofta med påståendet att *funktion/design x* är inte nödvändig, trots att det var många som gillade det hos andra tillverkare. Större skärmar är ett tydligt sådant exempel. Produkterna han förde fram på slutet var heller inte speciellt fokuserade på att ge användarna så mycket val, både i att systemet i sig inte gick att tweaka mycket och de tillät inte konkurrens med sina egna appar.

Visst kan jag ha fel men jag har gjort min tolkning utifrån både uttalanden och beteende. Vad gäller att tycka om produkterna så är det ju många som gör det. Jag råkar bara inte vara en av dem (åtminstone i bemärkelsen att jag gillar dem mindre än andra som finns tillgängliga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som sagt var, ingen idé att sparka in öppna dörrar. Att behöva tredjepartsprogram för att få ett dugligt OS är för mig otänkbart. 8/8.1 har det problemet så då fick de inte mina pengar, men jag kommer köra Windows 10 för det har en startmeny från början.

Win10 är väl det första som kan börja anses komplett för min del om man ska ha de kriterierna. Jag behöver kunna mounta virtuella enheter och det kunde man inte göra utan tredjepartsprogram före Win8, vilket då alltså går tvärbort. Likaså med stöd för vanliga filtyper som faller in under de typer av program som följer med Windows som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Win10 är väl det första som kan börja anses komplett för min del om man ska ha de kriterierna. Jag behöver kunna mounta virtuella enheter och det kunde man inte göra utan tredjepartsprogram före Win8, vilket då alltså går tvärbort.

Jag anser inte att montning av virtuella enheter har direkt med gränssnittet att göra, men jag håller med om att Windows 8 går tvärbort. Windows 10 verkar dock tagit bort de dåliga grejerna från W8 och återinfört de bra från Windows 7, så jag ser verkligen fram emot det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

Använder ofta Siri i min iPhone så ser fram emot liknande i W10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag anser inte att montning av virtuella enheter har direkt med gränssnittet att göra, men jag håller med om att Windows 8 går tvärbort. Windows 10 verkar dock tagit bort de dåliga grejerna från W8 och återinfört de bra från Windows 7, så jag ser verkligen fram emot det

Jag menar att använda mounting software går tvärbort. Det har inte med gränssnittet att göra men ett OS är väldigt mycket mer än gränssnittet så den poängen köper jag inte alls. Både hantering av enheter och stöd för filtyper som relaterar till program som är medföljande är lika fundamentalt (eller snarare mer fundamentalt eftersom startmenyn är ett sätt att göra något, de andra två kan man inte göra öht). Jag anser att separera dem bara blir godtyckligt och fäller hela argumentet när det alltid framförts på ett väldigtr generellt sätt ("man ska inte behöva använda tredjepartsprogram för att få ett dugligt OS").

Win 8.1 är klart bättre än Win 7 för mig och jag använder startskärmen/-menyn klart mer sällan i båda än jag använder de två funktioner jag listade eftersom de inte är de effektivaste metoderna att arbeta med Windows utan mer för de som inte sätter sig in i vad man kan göra. 8.1 har ju dock bara löst ett av de problem jag nämnde, så 10:an blir ett steg framåt på den punkten.

Permalänk
Medlem

På telefonen gör Cortana inget mer än att uppdatera eventuell live tile om man inte öppnar det, så tror inte det kommer störa alls på desktop. Främst skönt att kunna lägga in saker i kalendern utan att behöva hoppa mellan olika fält hela tiden utan bara säga "lägg in det, då och där" och borde kunna bli riktigt bra på åtminstone engelsk språkigenkänning om det integreras.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av medstud:

På telefonen gör Cortana inget mer än att uppdatera eventuell live tile om man inte öppnar det, så tror inte det kommer störa alls på desktop. Främst skönt att kunna lägga in saker i kalendern utan att behöva hoppa mellan olika fält hela tiden utan bara säga "lägg in det, då och där" och borde kunna bli riktigt bra på åtminstone engelsk språkigenkänning om det integreras.

"wake me up at xx" "set the timer for xx minutes" används ganska flitigt, likväl kalendern.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv

Se filmen "Her" från 2013. Vore väldigt intressant om framtidens OS kunde ha en riktigt bra assistant som finns för dig överallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det är trevligt på sitt sätt, men sen ska allt annat installeras igen också... :-\

Ninite.com

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

"wake me up at xx" "set the timer for xx minutes" används ganska flitigt, likväl kalendern.

har du cortana på din telefon? jag hittar henne inte öht ;/ (lumia 925)

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...