Skrivbordsbygge låg budget - litet utrymme, tankar?

Permalänk
Medlem

Skrivbordsbygge låg budget - litet utrymme, tankar?

Så har suttit och skissat på ett nytt skrivbord, sitter i princip vid en 30 cm djup planka som är 90cm bred för tillfället
och utrymmet jag har att jobba med är drygt 120cm

Så har gjort en hel del skisser och börjar äntligen bli nöjd vad gäller design och så vidare
Här kommer ett utdrag, blir antingen svart skelett med vit skiva eller vitt skelett med svart skiva, skivorna blir betsade och blanklackade
men detta skulle gå på drygt 500kr

Måtten är 1200mm x 600mm på skivan, toppskiva för monitor 1200 x 200, hylla för dator 440x600 (innermått 350x600)

Tankar?

Visa signatur

i5 4690k @ 4,4 - 1.1v | Corsair 250D | Gigabyte GTX970 G1 Gaming | Seasonic X-850 | Gigabyte Z97N |
Corsair H100i | Noctua F12-PWM | Noctua A-14 PWM | Crucial MX100 256

Permalänk
Medlem

Allt som allt ser det bra ut, är ju mycket en smaksak och vad som passar dig och det du ska ha på det

Men något jag gillar är lite denna lösningen jag monterade på ett gammal skrivbord för snyggare kablage. Alla har ju ändå någon form av dator på sina skrivbord känns det som idag. Kabeldragning då är ju A och O
Vet inte om det finns att köpa löst, finns säkert, men gjorde denna av en gammal usb-hubb och med 3D-skrivaren

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Har du material eller ska du köpa? 500kr låter lite litet. Jag hade en tanke att jag skulle bygga ett barbord för en billig peng - slutade på 700kr utan stolar. En skiva, olja, ett ben och vinkeljärn.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Har du material eller ska du köpa? 500kr låter lite litet. Jag hade en tanke att jag skulle bygga ett barbord för en billig peng - slutade på 700kr utan stolar. En skiva, olja, ett ben och vinkeljärn.

Skrivet av ODDNAME:

Allt som allt ser det bra ut, är ju mycket en smaksak och vad som passar dig och det du ska ha på det

Men något jag gillar är lite denna lösningen jag monterade på ett gammal skrivbord för snyggare kablage. Alla har ju ändå någon form av dator på sina skrivbord känns det som idag. Kabeldragning då är ju A och O
Vet inte om det finns att köpa löst, finns säkert, men gjorde denna av en gammal usb-hubb och med 3D-skrivaren

Nej alltså, jag har väl bets och lack det är väl det enda, 8m 45x45 oimpreg regel går på 66kr (för skelettet), skivan jag ska göra på är en 18cm skiva som heter vikingplatta och kostar 200~kr och är redigt stabil, har tidigare byggt möbler på den.

Kabellösning kommer det även bli, kommer förmodligen fräsa ut hål från toppskiva och bygga in någon form av kabeldragning vid bakre 45x45, svårt att se på bilderna bara! men blir en trumma som går bakkant på insidan av skelettet som inte kommer synas när man sitter vid bordet om du inte tittar underifrån

Visa signatur

i5 4690k @ 4,4 - 1.1v | Corsair 250D | Gigabyte GTX970 G1 Gaming | Seasonic X-850 | Gigabyte Z97N |
Corsair H100i | Noctua F12-PWM | Noctua A-14 PWM | Crucial MX100 256

Permalänk
Medlem

kanske kan ha datorn bakom skärmen om du ger skivan större yta ? (om du kan.)
eller fixa en hylla på någon sida som är en del utav benet och då håller ihop skrivbordets större skiva (vinkeljärn och skruv underifrån för att hålla den vanliga plattan på den sidan ska då gott och väl duga så länge du inte bestämmer dig för att försöka flytta allt medans det sitter ihop (sprack för mig på ena sidan när man flyttade åt vänster heh.)

Har själv min dator placerad högt upp på hyllan på mitt ikeaskrivbord (vänster sida sedan usb förlängning ned till skrivbordets vänstra sida fasttejpad för mus och en till sak som använder usb.

kommer dock inte ihåg vad mitt skrivbord heter...
liknar dock denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09046555/
lite i design fast mitt inte har stålben utan en till stor skiva på den sidan (dock så är nog stålbenen bättre i konstruktionen...)
skrivbord med träspånskivor ska man inte försöka flytta på heh.

(Har inte usb tangentbord längre då vid en överclockning av nordbryggan och sydbryggan med högre spänning stekte det medans allt annat kopplat in till datorn funkar utan problem...) dock så slutar varje tangentbord som är via usb funka på vissa knappar först på min dator och sedan alla andra som provar det tangentbordet heh.

(kan ställa 40 kg där uppe på hyllan så det är lungt med en vanlig dator heh.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kanske kan ha datorn bakom skärmen om du ger skivan större yta ? (om du kan.)
eller fixa en hylla på någon sida som är en del utav benet och då håller ihop skrivbordets större skiva (vinkeljärn och skruv underifrån för att hålla den vanliga plattan på den sidan ska då gott och väl duga så länge du inte bestämmer dig för att försöka flytta allt medans det sitter ihop (sprack för mig på ena sidan när man flyttade åt vänster heh.)

Har själv min dator placerad högt upp på hyllan på mitt ikeaskrivbord (vänster sida sedan usb förlängning ned till skrivbordets vänstra sida fasttejpad för mus och en till sak som använder usb.

kommer dock inte ihåg vad mitt skrivbord heter...
liknar dock denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09046555/
lite i design fast mitt inte har stålben utan en till stor skiva på den sidan (dock så är nog stålbenen bättre i konstruktionen...)
skrivbord med träspånskivor ska man inte försöka flytta på heh.

(Har inte usb tangentbord längre då vid en överclockning av nordbryggan och sydbryggan med högre spänning stekte det medans allt annat kopplat in till datorn funkar utan problem...) dock så slutar varje tangentbord som är via usb funka på vissa knappar först på min dator och sedan alla andra som provar det tangentbordet heh.

(kan ställa 40 kg där uppe på hyllan så det är lungt med en vanlig dator heh.)

Hyllan under skrivbordet är för datorn, förstår inte hur det skulle bli bättre av att ställa datorn bakom skärmen? eller har jag missat något fundamentalt

Visa signatur

i5 4690k @ 4,4 - 1.1v | Corsair 250D | Gigabyte GTX970 G1 Gaming | Seasonic X-850 | Gigabyte Z97N |
Corsair H100i | Noctua F12-PWM | Noctua A-14 PWM | Crucial MX100 256

Permalänk
Medlem
Skrivet av tmdgx:

Hyllan under skrivbordet är för datorn, förstår inte hur det skulle bli bättre av att ställa datorn bakom skärmen? eller har jag missat något fundamentalt

körde först bakom skärmen då man villa slippa dammet och var inte jobbigt direkt och flytta undan skärm och tangentbord + mus när man nu behövde komma in i datorn.

knappt 3 kg och flytta medans allt som inte leder ström kopplas bort för at komma åt allt i datorn vs koppla undan alla kablarna helt pga att de inte kan dras upp till skrivbordet där jag lyfter upp datorn, flyttar sedan undan övrigt på skrivbordet och börjar hålla på.

har gärna skärmen ganska nära när man sitter utan glasögonen så man spar ingen plats själv av att ha datorn på golvet heh.

eller hyllan som man föreslog att du kanske bygger in i skrivbordet (som det jag länkade på ikea fast i en lägre höjd.)

Lite mindre delar att bygga + lite mera lättåtkomligt när du väl behöver plocka o ha dig med datorn om du nu har den på en hylla brevid skrivbordet som är ungefär samma höjd om inte högre upp (slipper damm som oftast hamnar kring golvnivå om du nu har den under skulle jag tro.)

kört öppet chassie i ett halvår nu och har fortfarande samma ljudnivå och temperaturer som när jag öppnade chassiet medans det stod där uppe.
så jag är då nöjd med min lösning heh ^^

Dock är det ju ditt skrivbord och vill du få undan saker så är det nog lättare underifrån än ovanför platsmässigt om du nu behöver bygga ganska minimalt och inte typ 2 meter brett och nästan en meter långt heh, om du nu inte gör någon ränna där alla kablar dras igenom vid hyllan som man föreslog att du skulle kika närmare på om det går och göra.

kan ju vara värt och kika upp hur det blir designmässigt iallafall om du har tid över.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb