Laptop MAC eller PC? 8K budget max

Permalänk
Medlem

Laptop MAC eller PC? 8K budget max

Jag har alltid undrat vad skillnaden är mellan en PC och en MACbook
Jag ska köpa en dator till skolan, men jag vill även kunna spela rätt höga spel så som
Battlefield, World of warcraft, CoD, Vid en bra prestanda, en bra grafik

Jag vet redan att man kanske inte ska välja mac nu när det kommer till spel
Dock så vill jag gärna veta varför Mac är så dyr, är det prisvärt?
Kan jag få en bättre dator (PC) vid priset 7,600 - 10 000 än vad MAC;en är?

Då jag redan googlat lite hittar jag inga relevanta svar, därför kom jag fram till att fråga här
Är heller inte så datorkunnig så ifall du är bekant med datorer, vore det schysst att få fram lite tips osv..

EDIT, nu när jag fått svar på vilket alternativ som är bäst, undrar jag vilken dator som är relativt bra för studier men ändå syftas på GAMING då jag vill spela på en viss grafik i t.ex Battlefield 4,
OBS: jag menar bärbar, sorry ifall ni missförstod mig

EDIT2: Kollat på http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
Är den bra ifall man vill ha lite mindre pris, då jag får räntefritt på netonet..
Såg att denna hade Intel® Core™ i5-4200H

Andra alternativet är
http://www.inet.se/produkt/1972410/lenovo-y50-70-i7-8gb-500gb...

Ska jag köpa PC eller MAC?

Användas till
- Studie
- Gaming
Tack

Permalänk
Medlem

För gaming anser jag att PC är ett måste. Jag vet inte varför man vill köpa Mac ens. Det är dyrare för det man får. Det kan va att det är mac OS med.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Macbook för Batteritiden och Mac OS X (operativsystemet). Men hade aldrig köpt den för att spela på, även om det går relativt bra med spel som World of Warcraft på låga/medelinställningar.

+ Mousepadden, helt underbara att surfa och styra med
+ Batteritiden (du slipper sladdar och kan arbeta där du vill i flera timmar)
+ Mac OS X, bra och billiga skrivprogram och andra små "appar" du kan ladda ner från Appstore
- Windows program stödjer kanske Mac OS X men är inte optimalt
- Prestanda/krona, dock får du kvalité
- Spel funkar men då måste du upp till 13" Retina modellerna för att det ens ska vara värdigt att spela

Den billigaste Macbook Pro 13" Retina modell ligger runt 13.000, utan retina ca 11.000, och Macbook Air 13 (grym batteritid!) runt 10.000. En Macbook Air är säkert helt fantastisk för studier (kanske inte i lektionssal) men spel är nog tyvärr bara att glömma.

Macbook köper du för dess operativsystem, batteritid, kvalité och design. För Studier köp en Macbook, för spel en PC.

Permalänk
Medlem

Tack för dom goda svaren, nu förstår jag, Jag hade naturligtvis en tanke om att MAC är en dator för studier, Det ända jag undrar just nu är väl vilken sorts PC jag ska köpa isåfall?

Permalänk
Medlem

Köp pc bättre pris/prestanda mac är dyrare för att det just är mac och inte för det är höga spces! (Oftast)

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkmink:

Tack för dom goda svaren, nu förstår jag, Jag hade naturligtvis en tanke om att MAC är en dator för studier, Det ända jag undrar just nu är väl vilken sorts PC jag ska köpa isåfall?

Du kan ju kolla på Kompletts Winter Gaming, och sen kan du lägga till en skärm om du nu inte har det.
https://www.komplett.se/komplett-winter-gamer/10947

EDIT: Du får även välja tre spel som du får gratis, dock så är utbudet inte jätte stort.

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem

Eftersom att du skrev Macbook så antar jag att det är laptops vi pratar om? Har hört att Lenovo Thinkpad ska vara prisvärda och bra, men är inte särskilt insatt i bärbart.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragneel:

Du kan ju kolla på Kompletts Winter Gaming, och sen kan du lägga till en skärm om du nu inte har det.
https://www.komplett.se/komplett-winter-gamer/10947

EDIT: Du får även välja tre spel som du får gratis, dock så är utbudet inte jätte stort.

Ups förlåt mig, jag menade laptop..
Dumt av mig att inte lägga up topicen så

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Eftersom att du skrev Macbook så antar jag att det är laptops vi pratar om? Har hört att Lenovo Thinkpad ska vara prisvärda och bra, men är inte särskilt insatt i bärbart.

Ahha okej, tack, ska checka ut den sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkmink:

Ups förlåt mig, jag menade laptop..
Dumt av mig att inte lägga up topicen så

Jaha, dumt av mig att inte märka macbook..
Isåfall kan jag rekommendera Lenovo Y50-70
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2749293

EDIT: Eller kanske denna, 1k över budget och den ser konstig tycker jag men men
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2820759

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragneel:

EDIT: Eller kanske denna, 1k över budget och den ser konstig tycker jag men men
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2820759

Lagom spejsig =).

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragneel:

Jaha, dumt av mig att inte märka macbook..
Isåfall kan jag rekommendera Lenovo Y50-70
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2749293

EDIT: Eller kanske denna, 1k över budget och den ser konstig tycker jag men men
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2820759

AHH tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragneel:

Jaha, dumt av mig att inte märka macbook..
Isåfall kan jag rekommendera Lenovo Y50-70
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2749293

EDIT: Eller kanske denna, 1k över budget och den ser konstig tycker jag men men
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2820759

Då har jag dock en fråga,
Eftersom man gärna vill handla räntefritt på netonet (enligt farsan)
Så undrar jag då ifall denna går bra?

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Permalänk
Medlem

Är det tanken att du vill kunna slänga ner den i väskan och ta med till föreläsningar och liknande? Då skulle jag absolut titta på lite nättare datorer än de som länkats hittils: jag rekommenderar absolut max 15.6'' och inte mer än 2 kg. Hur prioriterar du, portabilitet eller spelprestanda?

I övrigt har jag personligen bara gott att säga om Macbook Pro (köpte min specifikt för studierna och den lämpar sig utmärkt till syftet), men om man ska ta ett litet steg nedåt på pristrappan kan jag rekommendera Lenovo.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

_många subjektiva åsikter följer_

Macbook pro 15" och högre är de bästa datorer jag använt. Jag använder fortfarande min 2010 modell 17" och tycker den är 100:a gånger bättre än kamraternas sönderfallna laptops efter ett års användning, lenovo zenbook, diverse hp-skräp.

Jag försöker hitta något liknande och den enda datorn som kommer i närheten är macbook pro retina 15", _alla_ andra modeller är så undermåligt byggda (motbevisa mig gärna). Skulle jag införskaffa en dator till studier skulle det utan tvekan vara macbook pro 15" ej 13". Du kommer klara att ha den som arbetsdator i 4 år framöver utan problem.

Ska du spela så får det bäl bli någon MSI eller Lenovo men det är inga roliga datorer att sitta vid, tangenterna, trackpad skärm, sämre.

Jag hade rekommenderat en begagnad speldator, krävs inte för mkt för att lira bf4 på hög upplösning. sen "investerat" i en macbook pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

_många subjektiva åsikter följer_

Macbook pro 15" och högre är de bästa datorer jag använt. Jag använder fortfarande min 2010 modell 17" och tycker den är 100:a gånger bättre än kamraternas sönderfallna laptops efter ett års användning, lenovo zenbook, diverse hp-skräp.

Jag försöker hitta något liknande och den enda datorn som kommer i närheten är macbook pro retina 15", _alla_ andra modeller är så undermåligt byggda (motbevisa mig gärna). Skulle jag införskaffa en dator till studier skulle det utan tvekan vara macbook pro 15" ej 13". Du kommer klara att ha den som arbetsdator i 4 år framöver utan problem.

Ska du spela så får det bäl bli någon MSI eller Lenovo men det är inga roliga datorer att sitta vid, tangenterna, trackpad skärm, sämre.

Jag hade rekommenderat en begagnad speldator, krävs inte för mkt för att lira bf4 på hög upplösning. sen "investerat" i en macbook pro.

Får man fråga varför du rekommenderar 15'' över 13''? Inte för att jag tycker du har fel, det är ändå åsikter vi pratar om, men det vore intressant att få höra hur du resonerar Själv kör jag nämligen en MBP 13'' på ett rätt så datorintensivt program (civiling. datateknik) och jag tycker det fungerar utmärkt. Smidig att bära med sig och att använda på lektioner/föreläsningar/projektarbeten. Ska man sitta längre stunder finns det labbsalar alt. hemmadatorn att tillgå. Personligen tycker jag att portabilitet (inom rimliga gränser) är prio ett för en bärbar pluggdator. Skulle bli tokig på att bära mig en 17'', 3 kg klump varje dag

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Får man fråga varför du rekommenderar 15'' över 13''? Inte för att jag tycker du har fel, det är ändå åsikter vi pratar om, men det vore intressant att få höra hur du resonerar Själv kör jag nämligen en MBP 13'' på ett rätt så datorintensivt program (civiling. datateknik) och jag tycker det fungerar utmärkt. Smidig att bära med sig och att använda på lektioner/föreläsningar/projektarbeten. Ska man sitta längre stunder finns det labbsalar alt. hemmadatorn att tillgå. Personligen tycker jag att portabilitet (inom rimliga gränser) är prio ett för en bärbar pluggdator. Skulle bli tokig på att bära mig en 17'', 3 kg klump varje dag

Enbart för prestandan, om jag inte missminner mig så finns inte 13" med quadcore vilket jag tycker är ett minimum i dagens läge! Det blir nog inget problem för lite enkelt kodknackande!

Du läser inte vid chalmers möjligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Enbart för prestandan, om jag inte missminner mig så finns inte 13" med quadcore vilket jag tycker är ett minimum i dagens läge! Det blir nog inget problem för lite enkelt kodknackande!

Du läser inte vid chalmers möjligen?

Då förstår jag! Du har helt rätt i att 13'' endast är dual core (om än med HT). Riktigt synd, då en MBP 13'' Retina med quad core hade varit riktigt intressant! Jag har dock aldrig riktigt stött på en situation där jag varit helt körd pga. processorn; beräkningstunga grejer brukar jag kunna köra antingen på skolan eller remote via hemmadatorn. Men jag håller absolut med om att det i sådana lägen hade varit bekvämt att ha en lite kraftigare processor! Om jag tycker det är värt nackdelarna jag nämnde tidigare är en annan fråga...

Nope, LiU

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Är det tanken att du vill kunna slänga ner den i väskan och ta med till föreläsningar och liknande? Då skulle jag absolut titta på lite nättare datorer än de som länkats hittils: jag rekommenderar absolut max 15.6'' och inte mer än 2 kg. Hur prioriterar du, portabilitet eller spelprestanda?

I övrigt har jag personligen bara gott att säga om Macbook Pro (köpte min specifikt för studierna och den lämpar sig utmärkt till syftet), men om man ska ta ett litet steg nedåt på pristrappan kan jag rekommendera Lenovo.

Det kan bero på lite, Mina polare sitter i skolan med sina PC's och har inga större probelm. Det finns både nackdelar & fördelar i del hela,
Men enligt mig, så behöver jag inte macbook, om jag iallafall utgår ifrån hur mina dagliga ämnen ser ut.
För jag menar det kan ju handla om hur andra folk behöver macbook än hur jag behöver en. T.ex om man håller på med Musik,photoshop, och studier som är väldigt estetiska så att säga. Är nog en macbook mer relevant till själva ämnet.

Nu är det nämligen så att jag går på ekonomi, böckerna man laddar hem ifrån sidan är delvis bara för PC's vilket blir till en nackdel för en MAC.
Men jag måste nog hålla med dig om att Macbook definitivt är bäst almänt till skolan och inte till spel.

EDIT: Tack ändå!