Kinesiska hackare knäcker det kritiserade kopieringsskyddet Denuvo

Permalänk
Melding Plague

Kinesiska hackare knäcker det kritiserade kopieringsskyddet Denuvo

Dålig prestanda och krascher är bara några av alla problem som sägs kunna härledas till EA Games nya "kopieringsskydd" i Dragon Age: Inquisition. Systemet har dock framgångsrikt stoppat piratkopiering – åtminstone fram tills nu.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så, det är inte tillåtet att diskutera själva ämnet artikeln handlar om ...
Nåväl, det var väl inte helt oväntat, eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan, men; vad var det jag sa?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ärliga köpare åker på ett skydd med försämrad prestanda medans pirater slipper betala och får en ökad prestanda.
Hmm finn ett fel, Denuwho?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krilleoh:

Så, det är inte tillåtet att diskutera själva ämnet artikeln handlar om ...
Nåväl, det var väl inte helt oväntat, eller vad säger ni?

Du misstolkar regeln. Det är absolut tillåtet att diskutera olika kopieringsskydd, och även piratkopiering som fenomen, eller juridiken bakom. Det är däremot inte tillåtet att bistå med information eller länka till information som hjälper någon att komma runt kopieringsskyddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Du misstolkar regeln. Det är absolut tillåtet att diskutera olika kopieringsskydd och piratkopiering som fenomen! Det är däremot inte tillåtet att bistå med information eller länka till information som hjälper någon att komma runt kopieringsskyddet.

Ah, jag läste bara själva rutan längst ner i artikeln. Men, tackar för ett förtydligande! Tumme upp!

Permalänk
Medlem

Bra, då hoppas man att spelet kanske patchas utan DRM så man slipper krascher och får bättre prestanda.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som att Kina blir allt mer framträdande här i världen, vilket jag ser fram emot.

Verkar ha varit ett effektivt skydd då det faktiskt tog kodknäckarna två månader. Dock slår väl inget StarForce 3.0 Tog en jääkla tid o knäcka det!

Hur mycket påverkades prestandan?
Trist att det ska finnas bieffekter för att skydda sin produkt men det e väl ett nödvändigt ont.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Snusfri

Inte oväntat faktiskt, allt kan knäckas om man ger det tillräckligt med tid.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Frågan är när dom lägger ner sina DRM som ändå inte fungerar eller åtminstone byter till ett bättre system.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

EA - inte direkt företaget som är kännt för att ta hand om sina kunder. Finns många exempel... Hellgate London där du förlorade hela din utrustning om du tog en break och slutade betala månadsavgiften exempelvis... EA lär ses som ett av de absolut sämsta företagen på marknaden för en gamer. De kanske tänker fritt, men de tänker jävligt fel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Du misstolkar regeln. Det är absolut tillåtet att diskutera olika kopieringsskydd, och även piratkopiering som fenomen, eller juridiken bakom. Det är däremot inte tillåtet att bistå med information eller länka till information som hjälper någon att komma runt kopieringsskyddet.

Dock gör man ju det känt för oss på Sweclockers att man nu kan gå runt skyddet, och man nämner även att verktygen för att göra så kommer spridas på nätet.
Det är ju allt man egentligen behöver veta för att kringgå skyddet, så tack SWEC för det.

Med det sagt så hoppas jag att nämnda verktyg fungerar ihop med den köpta klienten så man får bättre prestanda men ändå kan spela online via Origin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

Ärliga köpare åker på ett skydd med försämrad prestanda medans pirater slipper betala och får en ökad prestanda.
Hmm finn ett fel, Denuwho?

Vem har sagt att det är förbjudet för ärliga köpare att kringgå kopieringsskyddet också? Ärliga köpare använder också No_Cd typ crack för slippa ha CD/DVD inne i DVD läsaren och få repor på skivan.
Sen kan det också vara positivt, när folk vet att man kan slippa försämrad prestanda och börja köpa spelen med Denuvo skydd.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

Ärliga köpare åker på ett skydd med försämrad prestanda medans pirater slipper betala och får en ökad prestanda.
Hmm finn ett fel, Denuwho?

När det gäller detta, om du läser på lite om hur de har knäckt det så handlar det bara om lura skyddet att allt är 'OK' själva kopieringsskyddet i sig fortsätter och rullar på och kör som vanligt förutom att den tror att allt är okej, dvs pirater får exakt samma problem som de som köpt om nu problemet de har är orsakade av detta DRM.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Hur mycket påverkades prestandan?
Trist att det ska finnas bieffekter för att skydda sin produkt men det e väl ett nödvändigt ont.

Troligtvis inget alls. De "bevis" som har spridits på nätet är fejk och återger inte verkligheten. Själv har jag inte sett mer HDD-användning av spelet än vad som är normalt för ett spel som streamar data från hårddisken i bakgrunden.

Prestandaproblemen spelet har beror på andra grejer än att det använder Denuvo för att komplicera koden från att knäckas.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vem har sagt att det är förbjudet för ärliga köpare att kringgå kopieringsskyddet också? Ärliga köpare använder också No_Cd typ crack för slippa ha CD/DVD inne i DVD läsaren och få repor på skivan.
Sen kan det också vara positivt, när folk vet att man kan slippa försämrad prestanda och börja köpa spelen med Denuvo skydd.

Det beror på var du är. Det brukar generellt vara förbjudet att kringgå kopieringskydd enligt EULA. I EU är det inte så stort problem för konsumentlagar och andra lagar går över och kan ej avtalas bort. Är du i staterna är det en helt annan historia. Men det är en juridisk gråzon, sen om någon kommer göra något åt det är en annan femma däremot.

Men, undrar när dem skall lära sig. Troligtvis aldrig tyvärr, riktigt jävligt att köpande kunder straffas så hårt av dessa DRM påhitt...

Permalänk
Medlem

Det kraschar och smäller och brakar konstant för min sambo (gäller enbart detta spel, inga andra). Inte förvånad om det är Denuvos fel. Bort med skiten, tack.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Den lilla tidsfristen kan dock vara tillräcklig för att från utvecklarnas sida motivera införandet av kopieringsskydd, eftersom den stora merparten av försäljningen äger rum vid lanseringen. När det kommer till Lords of the Fallen och Fifa 15 har Denuvo lyckats desto bättre och hitintills hållit piraterna på behörigt avstånd i en respektive två månader.

Varför skulle man köpa ett spel istället för o vänta tills kopieringsskyddet är knäckt? Där tänkte de inte riktigt till tror jag.

Som sagt så är det de lagliga som råkar ut för alla problem.

Huh? Det är flera gånger statistiskt visat att majoriteten av försäljningen görs Dag 1, sedan Vecka 1 och till slut Månad 1. Efter det minskar försäljningssiffrorna markant och endast reor på t.ex. Steam kan få spelet att sälja mer igen.

DRM är inte till för att stoppa piraterna, det är till för att tvinga så många potentiella köpare som möjligt att köpa det istället för att vänta till att spelet crackas (pga grupptryck, hype, osv).

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det kraschar och smäller och brakar konstant för min sambo (gäller enbart detta spel, inga andra). Inte förvånad om det är Denuvos fel. Bort med skiten, tack.

Märkligt, jag har inte råkat ut för ett enda krasch på 90+ timmar speltid och jag sitter inte precis på en ultimat gamerdator längre. Gammal i5 750 & endast 2GB VRAM tär på krafterna =/
Vad är det för krascher hon råkar ut för och vilka datorspecifikationer talar vi om?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Man borde anmäla företaget bakom denuvo och EA till den europeiska miljödomstolen, dom orsakar med sitt drakoniska skydd en markant ökad strömförbrukning och förhöjt slitage av lagringsmedia. Hur någon kan tycka att ett skydd som detta är OK kommer jag aldrig förstå

PS. Skyddet orsakar CTD pga minnesläcka i vissa konfigurationer, efter ett par timmar sträckspelande får jag en CTD, en annan krash jag fått är DAI orsakar ett fel i nVidias drivare, det står utryckligen i det felsvaret att det beror på dåligt kodad grafikmotor, lite småroligt meddelande. Kan tillägga att det är ett jäkligt bra spel men det kunde fungera bättre utan denuvo. Vore tråkigt om man vart tvungen och köra crackat bara för att få bättre prestanda, glömde nästan, DAI är det enda av över 400 spel på min burk som ger mig CTD...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Hoppas på en patch då som rättar till säkerhetsbristen så dessa förbannade piratkopierare låses ut åter igen ett tag då.

Bästa "drömmer" vore ju självklart spel utan skydd så det inte blir något elände för köpare.
Om man nu kunde hitta och sparka dessa individer i arslet som vägrar göra rätt för sig.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Märkligt, jag har inte råkat ut för ett enda krasch på 90+ timmar speltid och jag sitter inte precis på en ultimat gamerdator längre. Gammal i5 750 & endast 2GB VRAM tär på krafterna =/
Vad är det för krascher hon råkar ut för och vilka datorspecifikationer talar vi om?

Vet inte specifikt hur krascherna ter sig, men jag hör svordomar om det ett par gånger varje kväll.

i7 3770K, 290X, 16GB ram.

Men visst, det kan bero på annat än Denuvo.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sanazin:

Märkligt, jag har inte råkat ut för ett enda krasch på 90+ timmar speltid och jag sitter inte precis på en ultimat gamerdator längre. Gammal i5 750 & endast 2GB VRAM tär på krafterna =/
Vad är det för krascher hon råkar ut för och vilka datorspecifikationer talar vi om?

Skrivet av backfeed:

Vet inte specifikt hur krascherna ter sig, men jag hör svordomar om det ett par gånger varje kväll.

i7 3770K, 290X, 16GB ram.

Men visst, det kan bero på annat än Denuvo.

Både min fru och jag har råkat ur för krascher.
Mitt system är 2500K, GTX 970 och 8GB RAM
Hennes är 3570K, GTX680 och 8GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Du misstolkar regeln. Det är absolut tillåtet att diskutera olika kopieringsskydd, och även piratkopiering som fenomen, eller juridiken bakom. Det är däremot inte tillåtet att bistå med information eller länka till information som hjälper någon att komma runt kopieringsskyddet.

Du glömde att det inte är tillåtet att implicera innehav av sätt att komma runt kopieringsskydd
Varför tvingar publishers DRM som enbart skadar legitima kunder och sitt egna rykte?

Permalänk
Medlem

Jag avskyr piratkopiering, allt vad det innebär, allt vad det orsakat (oavsett om man tror på utvecklarna eller inte) och människorna som gör det -- oavsett om det är för "demo" eller inte. (Det är min åsikt och jag tänker inte ändra den oavsett argument)

Men det här är skitbra. Skit ska skit ha, och Denuvo är just exakt det.
Intrusiva och "alltid-på" DRMs är illa bara det, Denuvo är äckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Hoppas på en patch då som rättar till säkerhetsbristen så dessa förbannade piratkopierare låses ut åter igen ett tag då.

Bästa "drömmer" vore ju självklart spel utan skydd så det inte blir något elände för köpare.
Om man nu kunde hitta och sparka dessa individer i arslet som vägrar göra rätt för sig.

Om du bara visste hur många av dessa individer som inte har råd att köpa nya spel. Jag säger inte att det rättfärdigar det, men det är inte konstigt att folk piratkopierar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Om du bara visste hur många av dessa individer som inte har råd att köpa nya spel. Jag säger inte att det rättfärdigar det, men det är inte konstigt att folk piratkopierar.

Då får de väl lära sig att spara. Det finns många spel och filmer som kommit denna höst, men som jag inte haft råd med. Men jag går inte och tar någon annans verk för att jag inte har råd. Jag sparar pengar tills jag har råd. Har man råd med en dator som kan köra nya spel så har man även råd med spelen om man sparar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Det bästa och oknäckbara kopieringsskyddet är att göra spel som folk vill betala för. Det har ju dock aldrig varit EAs strategi.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Camridge:

Hoppas på en patch då som rättar till säkerhetsbristen så dessa förbannade piratkopierare låses ut åter igen ett tag då.

Bästa "drömmer" vore ju självklart spel utan skydd så det inte blir något elände för köpare.
Om man nu kunde hitta och sparka dessa individer i arslet som vägrar göra rätt för sig.

Kan få komma och sparka mig då jag svärmar nätet i sökandet efter dessa verktyg just nu!

Skämt o sido, AARGHH!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Om du bara visste hur många av dessa individer som inte har råd att köpa nya spel. Jag säger inte att det rättfärdigar det, men det är inte konstigt att folk piratkopierar.

Om man nu redan har en dator så kan jag inte komma på någon underhållning som är billigare än dataspel. Om spelet är bra det vill säga.

Ett bra spel kan jag lägga 100 timmar på utan problem och skulle jag då ha betalat 500 för det så innebär det att det kostar mig 5 kr/h.
Vad kan jag göra annars för fem kronor i timman? Det krävs dock att det är ett bra spel.

Vidare så tycker jag verkligen att man skall betala för sina spel men jag är irriterad över kopieringsskydden, de stoppar få och skapar bara problem för den betalande användaren. Tror i och för sig att det är olika från land till land också. Jag erkänner också att jag oftast kör någon form av No-CD på mina köpta spel. Detta var något jag använde förr.
Helst av allt så vill jag köpa spel digitalt så jag slipper hålla på med en plastbit för att spela.