Kinesiska hackare knäcker det kritiserade kopieringsskyddet Denuvo

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Marinlik:

Då får de väl lära sig att spara. Det finns många spel och filmer som kommit denna höst, men som jag inte haft råd med. Men jag går inte och tar någon annans verk för att jag inte har råd. Jag sparar pengar tills jag har råd. Har man råd med en dator som kan köra nya spel så har man även råd med spelen om man sparar.

Eller så crackar man spelet och ser det som ett full-scale demo, gillar man det så köper man det för att fortsätta stödja utvecklingen, gillar man det inte så skiter man i att lägga pengar i deras ficka (rösta med plånboken)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Då får de väl lära sig att spara. Det finns många spel och filmer som kommit denna höst, men som jag inte haft råd med. Men jag går inte och tar någon annans verk för att jag inte har råd. Jag sparar pengar tills jag har råd. Har man råd med en dator som kan köra nya spel så har man även råd med spelen om man sparar.

Jag säger som Gabe Newell.

"In general, we think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem. For example, if a pirate offers a product anywhere in the world, 24 x 7, purchasable from the convenience of your personal computer, and the legal provider says the product is region-locked, will come to your country 3 months after the US release, and can only be purchased at a brick and mortar store, then the pirate's service is more valuable. Most DRM solutions diminish the value of the product by either directly restricting a customers use or by creating uncertainty."

Man kan inte riktigt stoppa piratkopiering och DRM går alltid att knäcka, för att stoppa piratkopiering ens tillfälligt så krävs det att du förstör för den betalande kunden, det man kan göra är att ens tjänst man erbjuder via spelet är så attraktiv och simpel att du hellre skulle vilja betala för det osv.

Samt att bara man har fått händerna på en dator typ "familjedatorn" betyder inte det att personen som vill spela (typ familjens 13-åriga son) har ens en inkomst till att börja med eller ens får spel på andra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Den lilla tidsfristen kan dock vara tillräcklig för att från utvecklarnas sida motivera införandet av kopieringsskydd, eftersom den stora merparten av försäljningen äger rum vid lanseringen. När det kommer till Lords of the Fallen och Fifa 15 har Denuvo lyckats desto bättre och hitintills hållit piraterna på behörigt avstånd i en respektive två månader.

Varför skulle man köpa ett spel istället för o vänta tills kopieringsskyddet är knäckt? Där tänkte de inte riktigt till tror jag.

Som sagt så är det de lagliga som råkar ut för alla problem.

Man vill spela spelet ? Varför sitter man och väntar på att någon ska göra material tillgängligt att stjäla ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Det kraschar och smäller och brakar konstant för min sambo (gäller enbart detta spel, inga andra). Inte förvånad om det är Denuvos fel. Bort med skiten, tack.

Kanske vägra köpa spel med skit DRM så slutar tillverkare med det. Sluta gnälla och rösta med plånboken. Anda sättet att påverka bolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som att man skulle betala för dyngan EA, Activision eller Ubisoft spyr ut. Brännt barn skyr elden

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Jag säger som Gabe Newell.

"In general, we think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem. For example, if a pirate offers a product anywhere in the world, 24 x 7, purchasable from the convenience of your personal computer, and the legal provider says the product is region-locked, will come to your country 3 months after the US release, and can only be purchased at a brick and mortar store, then the pirate's service is more valuable. Most DRM solutions diminish the value of the product by either directly restricting a customers use or by creating uncertainty."

Man kan inte riktigt stoppa piratkopiering och DRM går alltid att knäcka, för att stoppa piratkopiering ens tillfälligt så krävs det att du förstör för den betalande kunden, det man kan göra är att ens tjänst man erbjuder via spelet är så attraktiv och simpel att du hellre skulle vilja betala för det osv.

Samt att bara man har fått händerna på en dator typ "familjedatorn" betyder inte det att personen som vill spela (typ familjens 13-åriga son) har ens en inkomst till att börja med eller ens får spel på andra sätt.

Jo. Tänk om vi hade en tjänst här i sverige där man kan köpa spel online och ladda ner dem. Det vore ju något...

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Man vill spela spelet ? Varför sitter man och väntar på att någon ska göra material tillgängligt att stjäla ?

Jag ska inte sticka under stolen med att jag var ivrig pirat när jag var yngre, men nu för tiden när jag installerar gamla spel jag faktiskt köpte, måste jag använda nocd osv för att kunna starta spelen. Gamla ubisoft-spel med tre-fem aktiveringar/aktiveringsservern har plockats ner? - Cracka om du vill spela dem på din nyköpta dator.

Det finns massor av goda anledningar att cracka spel och alla av dem beror på taskig eller kundfientlig implementering. I det här fallet prestandaproblem och krascher eller nedtid, som det verkar.

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Jo. Tänk om vi hade en tjänst här i sverige där man kan köpa spel online och ladda ner dem. Det vore ju något...

Fast då är det ju med drm och utan skydd av svenska lagar och konsument rätt.
Sen om den tjänsten dör kan du säga hejdå till ditt Steam bibliotek för inget tvingar dem att leverera spelen till dig om de konkar och ingen annan måste göra det heller och då har du ingen rätt att ladda hem dem för det är fortfarande olagligt, trasig drm så du inte kan spela dina gamla gobitar? Du får inte ta hem cracks eller ta hem spelet om skivan är trasig eller borta och du har kvar köp beviset eller cd-nyckel.

Edit 1: På alla digitala produkter har du i princip noll rätt, finns knappt några lagar och vill du ändra på det får du gå till domstol om du orkar. Sen så om det är något som säljs digitalt över nätet som tex. Steam så säljs spelet inte i Sverige utan i det landet som de bestämmer att de vill leverera ifrån.
Sen får ju man inte glömma att allt digitalt är inte produkter längre utan "tjänster" så det blir en helt annan grej.

Edit 2: Samt lycka till att få tag på vissa spel som inte har varit tillgängliga på flera år. Ett bra exempel är AvP 2 som är ett av mina favorit spel, jag förlora cd 2 i någon flytt för bra många år sedan men jag kunde inte ersätta den för att spelets licens ägs av flera olika bolag som inte kommer komma överens för att spelet ska få en ny release på typ Steam eller GoG, om jag "lagligt" vill spela spelet igen måste jag gräva runt på ebay och ha tur så det inte kostar jota och är i bra skick, men spelföretaget och de som håller licenserna kommer inte få ut några pengar av det så det blir lite poänglöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vem har sagt att det är förbjudet för ärliga köpare att kringgå kopieringsskyddet också? Ärliga köpare använder också No_Cd typ crack för slippa ha CD/DVD inne i DVD läsaren och få repor på skivan.
Sen kan det också vara positivt, när folk vet att man kan slippa försämrad prestanda och börja köpa spelen med Denuvo skydd.

Lagstiftning. Du får inte kringgå ett kopieringsskydd. Inte ens berätta offentligt hur man göra om det så skulle stå i klartext (kodat).
Medieföretagen har lobbat ordentligt hårt för att förtrycka fri talan.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Lagstiftning. Du får inte kringgå ett kopieringsskydd. Inte ens berätta offentligt hur man göra om det så skulle stå i klartext (kodat).
Medieföretagen har lobbat ordentligt hårt för att förtrycka fri talan.

Inte i Sverige. EULA har ingen laga kraft enligt svensk lagstiftning så till vida du inte skrivit under den med handskriven underskrift. Då och endast då är den del av köpeavtalet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Inte i Sverige. EULA har ingen laga kraft enligt svensk lagstiftning så till vida du inte skrivit under den med handskriven underskrift. Då och endast då är den del av köpeavtalet.

Då blir det konstigt väldigt snabbt då man binder sig till allt möjligt konstigt på all mjukvara och alla typer av tjänster. Hur kan de då ha EULA lite här och var när några av grejerna i just många avtal är olagliga om man inte skulle gå med på det eller skriva på. Tänker på saker som Google och Apple med deras spårningar osv.

Edit: Tänker mest på hur konstigt det lär bli då du inte ska kunna bli straffad för något du inte kan gå med på men ändå ska du klicka "OK" och samtidigt hur ska dem kunna göra saker mot dig som kräver ditt godtycke när du inte kan gå med på det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Vem har sagt att det är förbjudet för ärliga köpare att kringgå kopieringsskyddet också? Ärliga köpare använder också No_Cd typ crack för slippa ha CD/DVD inne i DVD läsaren och få repor på skivan.
Sen kan det också vara positivt, när folk vet att man kan slippa försämrad prestanda och börja köpa spelen med Denuvo skydd.

Du får inga repor för att du kör skivan i CD/DVD läsare, var har du fått sådana dumheter ifrån?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Du får inga repor för att du kör skivan i CD/DVD läsare, var har du fått sådana dumheter ifrån?

Nepp men att ta ur och sätta i regelbundet gör det. Som på LAN förr i tiden när skivorna passades runt mellan 10 personer, då vart det bättre för skivan i längden om folk crackade.

Permalänk
Medlem

Vi har exakt den DRM vi kollektivt har förtjänat som datorspelare!

Eftersom folk tydligt visar att de accepterar DRM genom att köpa spelen, så finns det ju ingen anledning för företagen att plocka bort dem. Om folk gick ihop och bojkottade NÅGRA titlar, samtidigt som man gemensamt gick ut och berätta om anledningen till köpbojkotten, så skulle DRM vara ett minne blott inom ett år. Men åter igen, folk vill ha DRM. Jag bojkottar personligen t.ex. EA och Ubisoft, och även om man inte behöver vara så extrem, så har det inte varit särskilt jobbigt. Det är inte som att det råder brist på andra spel att spela.

Dessutom kan man gå och lägga sig med gott samvete över att man inte stödjer moraliskt korrumperade företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Nepp men att ta ur och sätta i regelbundet gör det. Som på LAN förr i tiden när skivorna passades runt mellan 10 personer, då vart det bättre för skivan i längden om folk crackade.

Polera slitna skivor med tandkräm

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du får inga repor för att du kör skivan i CD/DVD läsare, var har du fått sådana dumheter ifrån?

Jodå, det kan man visst! Framförallt i en stationär läsare där skivan sitter i hela tiden.

Permalänk
Skrivet av isacken:

Polera slitna skivor med tandkräm

Skulle ha varit bättre om man hade fri tillgång till en ordentligt cd-slip =P

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Vi har exakt den DRM vi kollektivt har förtjänat som datorspelare!

Eftersom folk tydligt visar att de accepterar DRM genom att köpa spelen, så finns det ju ingen anledning för företagen att plocka bort dem. Om folk gick ihop och bojkottade NÅGRA titlar, samtidigt som man gemensamt gick ut och berätta om anledningen till köpbojkotten, så skulle DRM vara ett minne blott inom ett år. Men åter igen, folk vill ha DRM. Jag bojkottar personligen t.ex. EA och Ubisoft, och även om man inte behöver vara så extrem, så har det inte varit särskilt jobbigt. Det är inte som att det råder brist på andra spel att spela.

Dessutom kan man gå och lägga sig med gott samvete över att man inte stödjer moraliskt korrumperade företag.

Jo själv undviker jag spel med tung drm som jag inte gillar, om jag köper dem så är det något år senare för under 100kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasted Hobbit:

Nepp men att ta ur och sätta i regelbundet gör det. Som på LAN förr i tiden när skivorna passades runt mellan 10 personer, då vart det bättre för skivan i längden om folk crackade.

Det är något helt annat, men det jag svarade på löd "för slippa ha CD/DVD inne i DVD läsaren och få repor på skivan.".

Skrivet av Sveklockarn:

Jodå, det kan man visst! Framförallt i en stationär läsare där skivan sitter i hela tiden.

Där för du inga repor, större risk att du får det i en portabel men inte i en stationär.

Skrivet av Wasted Hobbit:

Skulle ha varit bättre om man hade fri tillgång till en ordentligt cd-slip =P

Bara att köpe en, kostar inte mycket och denna duger gott. Reparationsmaskin CD/DVD

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jäkla tjatter om cd... gam plast skrote!

Nytt kopieringsskydd "check summa är ... ... ok"
Varför sätter man detta lokalt?
Du startar spel, fil körs externt som gör begäran om filer i spelkatalog och/eller specifika filer.
Checksumma + rnd = Dagens´s note + ditt login + pass = accepted

Är de verkligen så svårt att göra engångs verifikation 1 ggr dag/vecka?

Singel spel är i mina ögon idag "demo" då det är spel med kompisar enbart som gäller.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Jäkla tjatter om cd... gam plast skrote!

Nytt kopieringsskydd "check summa är ... ... ok"
Varför sätter man detta lokalt?
Du startar spel, fil körs externt som gör begäran om filer i spelkatalog och/eller specifika filer.
Checksumma + rnd = Dagens´s note + ditt login + pass = accepted

Är de verkligen så svårt att göra engångs verifikation 1 ggr dag/vecka?

Singel spel är i mina ögon idag "demo" då det är spel med kompisar enbart som gäller.

Det är din åsikt, själv så hatar jag onlinespel då jag bara vill sätta mig och koppla av med ett spel, umgås med människor gör jag på riktigt och inte i cyberrymden.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

(Det är min åsikt och jag tänker inte ändra den oavsett argument)

Du förhåller dig alltså till frågan på samma sätt som ISIS gör till sin agenda...känns vettigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Märkligt, jag har inte råkat ut för ett enda krasch på 90+ timmar speltid och jag sitter inte precis på en ultimat gamerdator längre. Gammal i5 750 & endast 2GB VRAM tär på krafterna =/
Vad är det för krascher hon råkar ut för och vilka datorspecifikationer talar vi om?

Är väl som på det flesta spel att det kraschar med viss hårdvara. Dock också fått intrycket att EA börjat pusha sina utvecklingsstudior till lite för hårda deadlines som i sin tur orsakar massor med udda buggar.

Personligen också haft massvis av kraschar som fryst hela datorn. Ända tills jag bytte ljudkort till det som sitter i mitt grafikkort.

Tror iaf inte det är DRM som orsakat buggarna utan bara EA och omfattningen på spelet. Är dock otroligt långa laddningstider även med SSD. Om DRM:et nu ska läsa igenom alla filer för att kolla efter förändringar så är det ju det som borde påverkas negativt. Vilket är ganska drygt. Gillar BioWare alldeles för mkt för att bojkotta i vilket fall dock.

Visa signatur

OS:Windows 10 Education 64-bit|Chassi: Fractal Design Arc R2|CPU:Intel Xeon E5-1620v3 3,5GHz|Mobo: ASRock Fatal1ty X99X Killer|RAM: Crucial DDR4 SDRAM ECC 2 x 16GB|Grafik: GTX 660|Lagring: 2TB HDD, 3TB HDD, 256GB SSD, 128GB SSD

Permalänk
Medlem

Yo ho Yo ho, a pir....

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Yay!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Varför era dumma clown företag det enda drm som bör existera är bra spel för ett bra pris DVS 100-200 kr inte 600 per spel ok kan man ha råd med spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vet inte specifikt hur krascherna ter sig, men jag hör svordomar om det ett par gånger varje kväll.

i7 3770K, 290X, 16GB ram.

Men visst, det kan bero på annat än Denuvo.

290X, hmm. Det är inte så att hon använder dig av Mantle? Kan bero på detta om det kraschar jätteofta, skadar väl inte att testa med DX (och vice versa).

Skrivet av Asura:

Är väl som på det flesta spel att det kraschar med viss hårdvara. Dock också fått intrycket att EA börjat pusha sina utvecklingsstudior till lite för hårda deadlines som i sin tur orsakar massor med udda buggar.

Personligen också haft massvis av kraschar som fryst hela datorn. Ända tills jag bytte ljudkort till det som sitter i mitt grafikkort.

Tror iaf inte det är DRM som orsakat buggarna utan bara EA och omfattningen på spelet. Är dock otroligt långa laddningstider även med SSD. Om DRM:et nu ska läsa igenom alla filer för att kolla efter förändringar så är det ju det som borde påverkas negativt. Vilket är ganska drygt. Gillar BioWare alldeles för mkt för att bojkotta i vilket fall dock.

Kan det vara något märkligt med ditt hårdvara i övrigt? Jag tog lite tid och mina laddningstider är på ca 15-17 sekunder, visserligen inte jättesnabbt men i nivå med BF4 vilket körs på samma motor så det kanske finns en röd tråd. Innan hade jag spelet installerat på min HDD och laddningstiden var bedrövligt, kunde ta upp till en minut mellan varje zon, om inte mer, så jag kanske är lite partisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kanske vägra köpa spel med skit DRM så slutar tillverkare med det. Sluta gnälla och rösta med plånboken. Anda sättet att påverka bolag.

Jag håller med, och undviker DRM så långt det är möjligt. Min sambo däremot...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag avskyr piratkopiering, allt vad det innebär, allt vad det orsakat (oavsett om man tror på utvecklarna eller inte) och människorna som gör det -- oavsett om det är för "demo" eller inte. (Det är min åsikt och jag tänker inte ändra den oavsett argument)

Men det här är skitbra. Skit ska skit ha, och Denuvo är just exakt det.
Intrusiva och "alltid-på" DRMs är illa bara det, Denuvo är äckligt.

Jag skulle gissa att många av de som piratkopierar avskyr människor som inte kan ändra sin uppfattning trots argument. Snacka om att döma i förhand, vet du om någon i din omgivning brukar piratkopiera? Grattis, du avskyr nu denne person och kan bryta kontakten. Skulle tro att du också har piratkopierat någon gång under din livstid, medvetet eller omedvetet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

290X, hmm. Det är inte så att hon använder dig av Mantle? Kan bero på detta om det kraschar jätteofta, skadar väl inte att testa med DX (och vice versa).

Förmodligen inte, då hon inte känner till Mantle, men hon brukar alltid dra upp inställningarna på max och Mantle kanske är ett av alternativen?

Visa signatur

5950X, 3090