Raspberry pi kör via USB.

Permalänk

Raspberry pi kör via USB.

Så min RB pi server beslöt sig för att sluta ta emot sudo kommando, så jag tänkte att jag blåser om den.

Har kollat runt lite, och värkar som att arkos ser bra ut, men jag har också läst att man inte borde köra en dedicerad server på ett SD kort då det är "dyrt" och lever kortare än en HDD. Så hur kan jag boota med hårddisken så att SD kortet inte slits så mycket?

Lästa att man var tvungen att ändra lite i kernel, som jag inte vet hur man ändrar, samt så undrar jag om jag måste formatera om hårddisken (det finns bara en massa sparade saker pån så inget farligt om jag måste).

Permalänk
Medlem

Du bootar med sdkortet hursomhelst.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Du bootar med sdkortet hursomhelst.

Jag menar att installera OS på USB så att den kör via USB och inte SD kortet.

Permalänk

Så efter några försök så har jag fått .img filen skriven till USB disken (exFat), nu ska jag kopiera filen cmdline.txt till SD kortet och ändra "root=/dev/mmcblk0p2" tll "root=/dev/sda*" där * är en siffra som jag på något sätt ska kunna få fram den, då jag har

ipv6.disable=1 avoid_safe_mode=1 selinux=0 plymouth.enable=0 smsc95xx.turbo_mode=N dwc_otg.lpm_enable=0 console=ttyAMA0,115200 kgdboc=ttyAMA0,115200 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=noop rootwait

Och skulle vara tacksam om man skulle kunna få hjälp istället för att bli pekad till google som jag redan har sökt på, då jag hellre söker än att posta på ett forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så efter några försök så har jag fått .img filen skriven till USB disken (exFat), nu ska jag kopiera filen cmdline.txt till SD kortet och ändra "root=/dev/mmcblk0p2" tll "root=/dev/sda*" där * är en siffra som jag på något sätt ska kunna få fram den, då jag har

ipv6.disable=1 avoid_safe_mode=1 selinux=0 plymouth.enable=0 smsc95xx.turbo_mode=N dwc_otg.lpm_enable=0 console=ttyAMA0,115200 kgdboc=ttyAMA0,115200 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=noop rootwait

Dold text

Och skulle vara tacksam om man skulle kunna få hjälp istället för att bli pekad till google som jag redan har sökt på, då jag hellre söker än att posta på ett forum.

Värdet på * utgår från partitionstabellen så första partitionen är 1 andra partitionen 2 osv med reservationen att den räknar primära partitioner först och därefter utökade. Så gör du 1 partition på din hårddisk så blir det /dev/sda1.