Permalänk
Medlem

Digitalisera VHS band?

Jag sökte i forumet men hittade ingen aktuell tråd om detta.

Jag tänkte att jag skulle börja överföra gamla VHS-band till datorn. Jag har inte köpt något tillbehör ännu och jag har inget videokort i datorn. Har en stationär dator med SSD och 16GB RAM minne så den borde kunna hantera detta bra tycker man. Och naturligtvis en gammal VHS-bandare liggande någonstans i förrådet.

Skulle behöva tips på bra hårdvara, mjukvara.. ja, allmänna tips helt enkelt Funkar USB-överföring okej eller är videokort att föredra? Hur undviker man laggande ljud? Vilket program för att importera ljud/bild?

Jag tänkte själv redigera filmerna i Adobe Premiere och jag har gott om lagringsplats så jag importerar gärna stora filer. Vill inte bli begränsad till WMV med Windows Movie Maker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Tack för länkarna. Ska kika på "PC För Alla" senare. Om det är någon annan som pysslar med detta just nu och fått det att funka utan problem, dela gärna med dig av tips

Permalänk
Medlem

Jag gör nog så att jag börjar fnula lite själv med detta. Det kanske blir en EasyCap, vi får se. Kanske skriver jag en guide på forumet om ett tag Om intresse finns alltså.

Permalänk
Medlem

Finns paket på Kjell & Co som fixar biffen.
Har inte testat så oklart om det är bra.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

T.ex..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och installerar värsta budgetvarianten (199:-) från Jula för test! Hyser inga större förhoppningar om superduper-kvalité, men kände spontant att för den pengen kunde jag testa.
Lite trixigt med drivrutinerna som jag fick installera i XP SP3-kompatibilitet. Kanske för jag kör win7 x64? De ska ju stödja win7 men verkar inte klara x64.

Vi får väl se vad resultatet blir men spontant tror jag def mer på ett internt kort än en USB-variant. Men har man inte pengar så har man inte... :/

Den stora fråga nu är mest vilket program man ska använda för att "grabba" videon. Det medföljande verkar sådär (Corel Video Studio Essentials) till detta men isf mer för editering.
Hittade ett förslag att använda "Scenalyzer", men det verkar inte uppdaterats sedan 2005....
Blir helt enkelt att testa och se!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Såg VHS-spelare med DVD-brännare att köpa på Siba för inte så längesen. Kostade dock nästan 3 papp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kvaliten är ju inte något att hurra för

Kjell.com har nå usb liknande strul med windows 8.1 på den

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en http://cdon.se/hemelektronik/magix/magix-video-saver-7-p26947...

Har dock inte provat den än. Så det blir spännande. Jag hoppas att inte klippen blir allt för stora om man vill ha bästa möjliga kvalitet :/
Jag är dock rädd att VHS banden är i väldigt dåligt skick efter alla år.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Jag har köpt en http://cdon.se/hemelektronik/magix/magix-video-saver-7-p26947...

Har dock inte provat den än. Så det blir spännande. Jag hoppas att inte klippen blir allt för stora om man vill ha bästa möjliga kvalitet :/
Jag är dock rädd att VHS banden är i väldigt dåligt skick efter alla år.

Har testat lite med mitt inköp.
Hittar tyvärr ingen mjukvara som funkar för att importera utan komprimering. Men 1min från videokamera i Mpeg2 720x576 tar 58MB! så ~3.6GB/timma blir det. Okomprimerat kan jag tänka mig ~15-25GB/timma.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag lämnade in mina viktiga band till "expert" som fixade det åt mig.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Har testat lite med mitt inköp.
Hittar tyvärr ingen mjukvara som funkar för att importera utan komprimering. Men 1min från videokamera i Mpeg2 720x576 tar 58MB! så ~3.6GB/timma blir det. Okomprimerat kan jag tänka mig ~15-25GB/timma.

Kvaliteten blir inte bättre än VHS-originalet så det finns ingen anledning att ha onödigt hög upplösning. Kör capture okomprimerat och komprimera hellre i efterhand.

Permalänk
Medlem

Köpte en "EasyCAP" för ca 50kr (inkl frakt) på ebay. Har inte hunnit rippa biblioteket ännu, men har kört ett litet test på en animerad barnfilm. Det följde med någon produkt från Corel som inte alls fungerade för mig, det bara kraschade oavbrutet. Drog in VirtualDub och kvalitén blir ganska precis som från originalbandet. Alltså inte särskilt bra, men det går helt klart att titta på.
Hade problem med att video och ljud inte alls var synkat så jag satt och grejade runt med inställningar ett jäkla tag. Det visade sig att det var någon inställning som hela tiden ville synka ljudet mot video och kompensera mot droppade frames, men misslyckades fatalt. Stängde av allt vad synkning hette och då fungerade det.

Rippade inte hela filmen utan bara hälften, men räknade ut att okomprimerat skulle filmen ta otroligt mycket plats. Det får bli att dra över en film i taget, komprimera, slänga den okomprimerade filen och sedan köra på med nästa.

*edit*
Sen har jag sett många användare som köpt denna för att just koppla in äldre konsoler i sin dator och spela på sin monitor, vilket jag nog också kommer göra någon gång i framtiden med PS2an

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

VirtualVCR är ett program som funkade bra för mig på Windows när jag körde video capture av videoband.
http://virtualvcr.sourceforge.net/

Har numera gått över till Linux och använder då mencoder istället.

Permalänk
Medlem

Farsan har en kombinerad VHS och DVD-spelare som kan föra över VHS-band till DVD-skivor. Kvaliteten blir mycket bättre än när man tittar på VHS-en som vanligt. Om jag kommer ihåg ska jag kolla märke och modell när jag är där i eftermiddag.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

För längesen när jag grejade med det här och testade några capturekort på pcn var problemet att ljud inte alltid blev i synk (hade att göra med VHS-kassetternas ålder har jag fått läst till mig senare). Kanske finns det dyrare/bättre grejer idag som gör det bättre.
En DVD-recorder, en scartsladd och en VHS-spelare fixar dock biffen utan såna här problem och det är det som jag använder idag vid behov.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Synkproblem kan uppstå på grund av "dropped frames", alltså tappade bildrutor som gör att bild och ljud hamnar i otakt när man tappar för många bildrutor. VirtualVCR har en funktion för att logga tappade bildrutor så jag brukade stoppa capture, spola tillbaka något och starta på nytt när jag upptäckte sådana problem. Sedan redigerade jag ihop snuttarna efteråt.

Jag har även en gammal DV videokamera med analog videoingång och firewireanslutning. Den kan man faktiskt använda för capture av VHS-band då den analoga signalen kan omvandlas till digital video i videokameran. Kameran är en Canon HV 20.