Kinesiska hackare knäcker det kritiserade kopieringsskyddet Denuvo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

GTA V lär väl få SecuROM som kopieringsskydd vilket inte är helt populärt heller bland betalande kunder...

Jag som hoppades att GTA V helt skulle slippa kopieringsskydd. Vad spelar det för roll om de "Optimerar för PC" när de ändå hackar sönder optimeringarna genom att lägga på ett tungrott, trögdrivet kopieringsskydd?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Fast det är inte samma sak.

Jag är själv inom IT och tycker att piratkopierande är helt okey i de flesta fall. Anledningen är att de inte erbjuder nog billiga eller enkla lösningar.

Och att stjäla något som finns i obegränsat lager, dvs digitalt, är inte samma sak som att stjäla något som finns begränsat, som man betalar för att köpa in, frakta, lagra osv.

Bara för jag laddar ner ett spel olagligt, betyder inte det att de har förlorat en köpare.

Så min tid som programmerare är inte värd någonting? Administration? IT-driften för servrarna?

Visa signatur

Intel I7 6700K | EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra | Asus Maximus VIII Alpha | 32GB Corsair CL16 Vengeance LED DDR4 | Corsair HX750i | NZXT S340 Elite | Be quiet! Silent Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag som hoppades att GTA V helt skulle slippa kopieringsskydd. Vad spelar det för roll om de "Optimerar för PC" när de ändå hackar sönder optimeringarna genom att lägga på ett tungrott, trögdrivet kopieringsskydd?

Kopieringsskydd är väl okej, men det ska som sagt inte påverka min spelupplevelse när jag köper spelet då har det gått väldigt fel hos spelföretaget om de inte månar om de som faktiskt betalar för sig enkom för att stänga ut de som inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag som hoppades att GTA V helt skulle slippa kopieringsskydd. Vad spelar det för roll om de "Optimerar för PC" när de ändå hackar sönder optimeringarna genom att lägga på ett tungrott, trögdrivet kopieringsskydd?

Antagligen för att 99% av köparna inte märker av kopieringsskyddet?

Permalänk
Inaktiv

Du får diskutera dittan men inte dattan

Sverige är ett land med lagar och regler! Gud bevare den som pratar om något förbjudet typ piratkopiering eller sverigedemokraterna haha.

Själv kör jag ibland 150 eller mer på motorvägen och jag skäms inte ens utan till och med njuter av det! .. smaka på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Antagligen för att 99% av köparna inte märker av kopieringsskyddet?

Det där beror väl på vilket kopieringsskydd det blir med SecuROM försämrar ju prestandan till ospelbarhet i de flesta spel, så blir det det lär det ju märkas, och 0% av de som piratkopierar spelet när skyddet väl är knäckt kommer drabbas av det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Du får diskutera dittan men inte dattan

Sverige är ett land med lagar och regler! Gud bevare den som pratar om något förbjudet typ piratkopiering eller sverigedemokraterna haha.

Själv kör jag ibland 150 eller mer på motorvägen och jag skäms inte ens utan till och med njuter av det! .. smaka på den

Ja fast inget kopieringsskydd har väl varit såpass barnsligt att det utlöst en regeringskris "för att det kan och luften är fri öööööööööööhhh!!" Som SD nu gör, så jag föredrar kopieringsskydd framför SD alla dagar i veckan, även om jag tycker förfärligt illa om båda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Har du inte lärt dig att den stora betatiden börjar EFTER release? :/

Måste ha missat det, kan bero på det val man gör gällande speltitlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Varför skulle man köpa ett spel istället för o vänta tills kopieringsskyddet är knäckt? Där tänkte de inte riktigt till tror jag.

Som sagt så är det de lagliga som råkar ut för alla problem.

Skrivet av Aemony:

Huh? Det är flera gånger statistiskt visat att majoriteten av försäljningen görs Dag 1, sedan Vecka 1 och till slut Månad 1. Efter det minskar försäljningssiffrorna markant och endast reor på t.ex. Steam kan få spelet att sälja mer igen.

DRM är inte till för att stoppa piraterna, det är till för att tvinga så många potentiella köpare som möjligt att köpa det istället för att vänta till att spelet crackas (pga grupptryck, hype, osv).

Det går väl att argumentera både för och emot det. För lagliga kopior så är det ju så att försäljningen är väldigt framtung, för konsolspel tror jag en tumregel är att 1/3-del sker första veckan, 2/3 första månaden och resten efter det. Folk väljer alltså att betala fullpris för ett spel för att få det direkt, trots att de vet att det kommer att kosta hälften så mycket några månader senare. Så långt stämmer det ju.

Frågan är ju dock om pirater resonerar likadant. Det är ett antagande som inte är självklart. Dels så står de inte och väger mellan 400 kr nu eller 200 kr om ett par månader utan snarare 400 kr nu eller "gratis" någon gång närsomhelst, kanske imorgon, kanske om en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det där beror väl på vilket kopieringsskydd det blir med SecuROM försämrar ju prestandan till ospelbarhet i de flesta spel, så blir det det lär det ju märkas, och 0% av de som piratkopierar spelet när skyddet väl är knäckt kommer drabbas av det.

Vilka spel blir ospelbara med SecuRom om jag får fråga? För jag har då aldrig haft problem med Securom ( Fallout 3, Bioshock & 2, Oblivion, Batman osv.

Obs! Frågar nyfiket, inte drygt!

Permalänk
Medlem

Det som tog flera år att koda och förmodligen kostade miljoner, tog bara 15 dagar att knäcka. Not bad. Spelarna betalar notan, som vanligt. Att folk fortsätter att gå på smörjan är för mig helt ofattbart.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Kan dom gott ha när företagen släpper spel i tidigt beta stadie gång på gång på gång... Inte nog med att det är "Beta" när det släpps så ska det vara överdrivna priser som de som blivit hypade över spelen inte kan låta bli att lägga.

Har ett tag funderat på att köpa dragon age 3 men alla klagomål över att det krashar, och tactical mode grejen fungerar värdelöst på PC, samt priserna har fått mig att låta bli.

Grattis piratkopierare och in your face spelföretag!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte oväntat faktiskt, allt kan knäckas om man ger det tillräckligt med tid.

Verkar inte som det går så bra på Apple TV 3 senast jag kollade.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Vilka spel blir ospelbara med SecuRom om jag får fråga? För jag har då aldrig haft problem med Securom ( Fallout 3, Bioshock & 2, Oblivion, Batman osv.

Obs! Frågar nyfiket, inte drygt!

Bra att du tog Bioshock som ett exempel. Både första och andra spelet i den serien hade en begränsning som gjorde att du bara kunde aktivera spelet på upp till fem olika maskiner. Om du bytte hårdvara så räknades det som en helt ny maskin. När gränsen var nådd gick det inte längre att installera spelet.

Källa

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Om du bara visste hur många av dessa individer som inte har råd att köpa nya spel. Jag säger inte att det rättfärdigar det, men det är inte konstigt att folk piratkopierar.

Nej verkligen! Jag som bor i Prag och lever på en tjeckisk lön kan verkligen inte köpa 2-3 spel i månaden som de flesta i min vänskapkrets gör.

Ett nytt spel kostar 1500-2000 tjeckiska kronor här. Efter alla utgifter har jag cirka 10 000 att leka med och det är ganska högt över genomsnittet. Då räknar vi inte med bio, kläder, äta ute, bensin, flygbiljetter till Sverige, presenter, spara några tusenlappar etc etc.

Många kanske bara säger det men jag laddar ner spel och köper det om jag anser att det är värt pengarna. Tycker jag att det är ett bra spel efter en timme eller två så köper jag det och slänger över sparfilen till den andra installationen. EA förtjänar dock inte sina 600 svenska kronor för det alfa/beta-skräp de säljer.

Bring the hate B-)

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Gör du inbrott hos grannen också för att du inte har råd? Eller tycker du att stöld digitalt och IRL inte är samma sak?

Många studier visar ju på att pirater KÖPER mer underhållning än gemene man. Själv laddar jag ner för att testa spel, är det bra så köper jag det, eller om jag inte har råd just då så köper jag antagligen deras nästa spel. Du skulle ju inte köpa en bil utan att provköra den, och eftersom spelföretagen vägrar att släppa demos eftersom hela deras ekonomi väger på förhandsbokningar så finns det ju inget val. Spel är det enda jag laddar ner nuförtiden, även om jag köper många spel också, filmer finns på Netflix och musik finns på Spotify, piratkopiering ÄR ett problem med service.

Jag var dum nog att köpa Lords of the Fallen, som för en majoritet av spelarna inte funkade alls de första veckorna, du kunde inte ens komma till menyerna. Detta spås vara pågrund av DRM, då exemplaren som användes för recensioner samt av streamers inte hade denna DRM och det funkade galant.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Avstängd

Jag älskar att höra att något företag lagt ner miljoner på kopieringsskydd, eller att någon stor koalition av jätteföretag som Sony, Microsoft, Thompson, Pioneer, Philips m.fl. lagt ner hundra miljoner på kopieringsskydd så kommer någon finnig kille och crackar det.

Permalänk
Medlem

Ja instämmer.
Kan vara en skröna men, enligt ryckte innan DVD skulle lanseras, hade de redan tänkt införa regions låsning på CD.
Men efter att de gett det till en testare för att kolla hur säkert det var så hand han/henne gå förbipassera systemet på bara några timmer, runt 4-6 om jag inte minns fel. Så det var inte värt att lägga ner alla pengar på att omarbeta standarden. Har dessvärre ingen källhänvisning så SALTA.

Den tiden för utvecklingen hade kunna gått till något annat.
Men, men, utan strul och buggar hade IT nissar som jag inte haft några jobb att söka.
"två sidor av samma mynt"

Edit12345:
Menigs uppbyggnad stavning samt ord som fattades.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Campaigner:

Känns som att Kina blir allt mer framträdande här i världen, vilket jag ser fram emot.

Verkar ha varit ett effektivt skydd då det faktiskt tog kodknäckarna två månader. Dock slår väl inget StarForce 3.0 Tog en jääkla tid o knäcka det!

Hur mycket påverkades prestandan?
Trist att det ska finnas bieffekter för att skydda sin produkt men det e väl ett nödvändigt ont.

Inget jag ser fram emot, vi pratar om en diktatur som är aggresiv mot sina grannländer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Man bör inte skylla på att köpande kunder far illa av detta. Man bör visa sitt missnöje med att inte öppna plånboken. Det finns gott om andra upplevelser att ta sig an så länge tills de förstår att de inte borde hålla på såhär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Vilka spel blir ospelbara med SecuRom om jag får fråga? För jag har då aldrig haft problem med Securom ( Fallout 3, Bioshock & 2, Oblivion, Batman osv.

Obs! Frågar nyfiket, inte drygt!

Bioshock 2 hade jag problem med, likaså Dirt 3. Jag fick en skadad DVD och brännde om den och kunde sedan inte spela, trotts att rätt produktnyckel angavs. Jävligt lyckat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

DRM+FEAR=Lost hours

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Juste jobbat Kina! Likt otaliga andra övervuxna amerikanska företag är EA ett gissel som är med och delvis styr din tid, tålamod, ekonomi & vardag.

we are all living in amerika, amerika

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förmodligen inte, då hon inte känner till Mantle, men hon brukar alltid dra upp inställningarna på max och Mantle kanske är ett av alternativen?

Hmm ja det är mycket möjligt. Ställs in via Settings->Display så kanske löser problemet delvis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Juste jobbat Kina! Likt otaliga andra övervuxna amerikanska företag är EA ett gissel som är med och delvis styr din tid, tålamod, ekonomi & vardag.

we are all living in amerika, amerika

IST WUNDERBAR!

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Juste jobbat Kina! Likt otaliga andra övervuxna amerikanska företag är EA ett gissel som är med och delvis styr din tid, tålamod, ekonomi & vardag.

we are all living in amerika, amerika

Coca-Cola, sometimes war!

Mer On Topic;
Bra att EA får på taffsen. Deras DRM är vad som får mig att inte köpa deras produkter (trist för DICE men så är det).

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Ska vi motarbeta piratkopiering medans bolagen ska få flumma runt med lösningar som inte löser saker utan försämrar produkten för slutkund? Ska inte de ha något ansvar?

Jo, bolagen har såklart ett ansvar mot sina ägare. Det innefattar i de flesta fallen att maximera vinsten på kort och/eller lång sikt. DRM är ju ett resultat av att man inte kan konkurrera mot en gratisvariant av sin egen produkt. DRM försvinner så fort piraterna gör det.

Permalänk
Medlem

Kopieringsskydd av den här typen har till uppgift att "skydda" programvaran några månader efter marknadssläpp. Därefter kan man utgå från att programmet finns i "knäckt" form lätt åtkomligt.
Bland annat företaget bakom Star Force gick offentligt ut till sina kunder, bl a Ubisoft, och uppmanade dem att släppa patchar som inaktiverar kopieringsskyddet några månader efter programsläppet. Tyvärr är det inte många utgivare som anammat den praxisen.

Ett bra sätt att minimera konflikten mellan utgivare, DRM och konsumenter är det som eSimGames anammat: Fråga kunderna vilken typ av DRM de föredrar!
När eSimGames för knappt 20 år sedan släppte SteelBeasts helt utan kopieringsskydd tog det inte många dagar innan "gratiskopior" fanns tillgängliga på nätet. Den missen ville de inte göra om när SteelBeasts Pro skulle släppas tio år senare. En omröstning bland supportrarna resulterade i valet av dongel som DRM, trots att man flaggat för att detta skulle öka priset med 10$. I slutändan blev det ingen prisökning, eftersom dongel ansågs så effektiv att piratkopieringen skulle bli försumbar och därmed den förväntade försäljningen större än med mjukvarubaserade DRM-lösningar.

Eftersom jag varken använder eller söker piratkopierad mjukvara vet jag inte hur väl skyddet för SBPro fungerat i praktiken. Jag vet i alla fall att dongeln fungerar utan problem, och har man väl skaffat den hårdvaran (i princip ett USB-minne) kan man lagra licenser för många fler program på den.

Permalänk

En väldigt bra kommentar till det hela http://imgur.com/tsgBD8U

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Inte för att vara sådan, men; vad var det jag sa?

Yepp så är det allt som kan låsas in kan också låsas upp, allt som behövs är rätt nyckel så att säga och så kommer det alltid vara och det här är i min mening en pantad utveckling dom kan helt enkelt inte vinna!

Detta resulterar i smärta och problem för betalde kunder, personligen så vill jag faktiskt betala för de spel jag gillar och tänker behålla, är inte någon oskyldig bror duktig på något sett och testar ibland spel (gissa hur) innan köp men jag tänker aldrig betala dyra pengar för att låsas in i spel som skapar problem för mig.