Cdon sålde begagnad dator som ny..smått irriterad nu...hur går jag vidare?

Permalänk
Medlem

Cdon sålde begagnad dator som ny..smått irriterad nu...hur går jag vidare?

Hej
Senaste tråden jag gjorde här gällde en dator på Cdon(folk får tycka vad de vill om färg och liknande men jag älskade den). Hur som helst så nu efter snart ett år får jag upp felmeddelande att min licens håller på att gå ut. Jag ringer Acer som hänvisar till Microsoft och via mitt produkt-ID så ser dem att detta är en företagsdator. Då hittar jag även mappar från våren 2012 på datorn med namn som skulle kunna vara företagsmappar men dessa är tömda.

Jag mejlar genast Cdon och fram och tillbaka flera ggr men de hänvisar till att det är Acer som har hand om garantiärenden men jag kan verkligen inte förstå på vilket sätt det är Acers grej att Cdon säljer en begagnad dator för ett nypris? Microsoft säger även att de inte ska säljas företagsdatorer på det sättet så jag vill ju givetvis reklamera eller ha nån slags kompensation av Cdon men deras undermåliga kundtjänst ger mig absolut ingenting. Jag kan till och med kopiera mejlkonversationen om någon skulle vilja se den.

Hur går jag vidare? Är det kört? Jag pratade med konsumentrådgivaren i min kommun och hon tyckte att det var förjävligt och att jag skulle ta det vidare till ARN men jag vill inte vara en sån som går så långt men samtidigt vill jag ju inte att Cdon bara ska "slippa" undan det här.
Någon som varit med om något liknande? Man har ju hört om att folk fått begagnade saker men jag trodde aldrig jag skulle råka ut för det själv:(

Vänliga hälsningar
Carolina

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta låter ju riktigt ruttet...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Betalade du fullpris för den? Det var inte en nersatt fyndvara? Vet dock inte om den går att sälja så ändå. Menade mest så det inte stod att det var tex en fyndvara.

I vilket fall som helst så ska du iallafall MINST ha en giltig licens! Ger inte CDON med sig så tycker jag du gör helt rätt i att gå till ARN.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Oavsett så är det alltid försäljarens ansvar att mottaga garantiärendet från sin kund enligt gällande konsumentlagstiftning. Du ska inte behöva kontakta deras leverantör utan de ska hantera ärendet oberoende av hur det går mot leverantören.

Ex. Om du köper en bil av t.ex Holmgrens bil och den går sönder, så reklamerar man ju den till bilfirman och inte direkt till Volvo i Torslanda?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Betalade du fullpris för den? Det var inte en nersatt fyndvara? Vet dock inte om den går att sälja så ändå. Menade mest så det inte stod att det var tex en fyndvara.

I vilket fall som helst så ska du iallafall MINST ha en giltig licens! Ger inte CDON med sig så tycker jag du gör helt rätt i att gå till ARN.

4500 kr kostade den och var inte nersatt vad jag såg, och om den var det så får de ändå inte sälja företagsdatorer som jag förstod det av Microsoft.
Cdon säger bara att jag ska skicka den till Acers verkstad i Tyskland så fixar de en ny licens men jag förstår fortfarande inte varför inte Cdon tar ansvaret, jag har ingen lust att skicka min dator till Tyskland, hellre skickar jag tillbaka den till Cdon så får de kompensera+ge tillbaka pengarna för enligt mig är detta bedrägeri. Framför allt när de vägrar erkänna att de gjort fel. Lägger upp bild på vad det står var femte minut typ. 5 december går licensen ut... http://www.ladda-upp.se/bilder/lmlipdirqnzkdc/

Permalänk

"En sån som går så långt" för sina rättigheter som konsument menar du? Jo det tycker jag verkligen du ska göra, om alla var såna kanske vi skulle slippa sånt här strunt

Lyckas du inte reda ut det med CDON ska du självklart ta det till ARN

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Oavsett så är det alltid försäljarens ansvar att mottaga garantiärendet från sin kund enligt gällande konsumentlagstiftning. Du ska inte behöva kontakta deras leverantör utan de ska hantera ärendet oberoende av hur det går mot leverantören.

Ex. Om du köper en bil av t.ex Holmgrens bil och den går sönder, så reklamerar man ju den till bilfirman och inte direkt till Volvo i Torslanda?

Jo men Cdon tar ju inte ansvar, måste iväg en stund men jag kan lägga in mejlkonversationen sen så kan ni se att de skiter fullständigt i det:/

Permalänk
Skrivet av Calina85:

4500 kr kostade den och var inte nersatt vad jag såg, och om den var det så får de ändå inte sälja företagsdatorer som jag förstod det av Microsoft.
Cdon säger bara att jag ska skicka den till Acers verkstad i Tyskland så fixar de en ny licens men jag förstår fortfarande inte varför inte Cdon tar ansvaret, jag har ingen lust att skicka min dator till Tyskland, hellre skickar jag tillbaka den till Cdon så får de kompensera+ge tillbaka pengarna för enligt mig är detta bedrägeri. Framför allt när de vägrar erkänna att de gjort fel. Lägger upp bild på vad det står var femte minut typ. 5 december går licensen ut... http://www.ladda-upp.se/bilder/lmlipdirqnzkdc/

Gällande licensen, har du provat att registrera den? Kan ju vara så att den aldrig registrerats online, vilket gör att du i princip kör på en trial version nu. Annars står väl din cd-key på chassit?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Att cdon hänvisar till Acer för garantiärenden är helt relevant. Att de säljer en produkt som inte följer §19 i konsumentköplagen faller under just reklamationsrätten enligt §22.

Detta skall du inte ge dig med, Cdon skall lösa alla dina problem åt dig utan att slussa runt dig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calina85:

Hur går jag vidare? Är det kört? Jag pratade med konsumentrådgivaren i min kommun och hon tyckte att det var förjävligt och att jag skulle ta det vidare till ARN men jag vill inte vara en sån som går så långt men samtidigt vill jag ju inte att Cdon bara ska "slippa" undan det här.

Snäla gå vidare med det. Du gör det inte bara för dig själv, du gör det för alla andra som tack vare dig inte blir lurade av sådana bluffmakare.

Kan det bevisas att datorn inte var ny när du köpte den och det inte tydligt står att datorn ej var ny när du köpte den så har du rätt till en helt ny dator av CDON. Du ska inte behöva blanda in Acer eller liknande i detta. Har Acer sålt en gammal företagsdator till CDON är det CDON's problem, inte ditt.

Ta detta direkt vidare till ARN, de är enormt duktiga på att hjälpa till med problem som just detta.

Förhoppningsvis kan det även leda till att CDON i framtiden inte gör sådana missar (låt oss hoppas att det var en miss av dem och inte avsiktligt..).

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Lasergurka:

Gällande licensen, har du provat att registrera den? Kan ju vara så att den aldrig registrerats online, vilket gör att du i princip kör på en trial version nu. Annars står väl din cd-key på chassit?

Windows 8 nycklarna sitter inte klistrade längre på maskiner (OEM) utan sitter digitalt signerade i nått flashminne eller hur tusan det är.
Det skall gå att se den via Bios har jag hört (aldrig testat) - annars finns det mjukvaror på nätet som enkelt kan visa informationen som finns lagrad digitalt i maskinen.

Anledningen att de går från fysiska "klisterlappar" till digitala inbränning är att de fysiska lapparna slitits / skavts sönder / blekts utav sol osv.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om du köper en ny dator och den visar sig vara begagnad så är det bara att häva köpet. Det får inte göras. Det måste klart framgå att den är begagnad, sedan är det frågan om garanti, den är i regel inte överförbar utan Acer kan hävda att den inte gäller. Vidare om datorn tidigare var såld till ett företag så gäller inte heller garantier som de gör när en privatperson köper. Huruvida alla licenser som finns på datorn får säljas vidare är ytterligare orsak för huvudbry.

Mitt råd är att häva köpet, åtminstone kontakta din kommuns konsumentombudsman för råd.

Permalänk
Inaktiv

Cdons ansvar då dom sålt varan till dig, att dom slussar dig vidare är ju helt knas, måste vara någon på kundtjänst som inte fattar läget. Dra igång en tråd på deras facebook (antar att dom har en) så går det nog fort att få en lösning

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Windows 8 nycklarna sitter inte klistrade längre på maskiner (OEM) utan sitter digitalt signerade i nått flashminne eller hur tusan det är.
Det skall gå att se den via Bios har jag hört (aldrig testat) - annars finns det mjukvaror på nätet som enkelt kan visa informationen som finns lagrad digitalt i maskinen.

Anledningen att de går från fysiska "klisterlappar" till digitala inbränning är att de fysiska lapparna slitits / skavts sönder / blekts utav sol osv.

Jo, att man kan kolla upp det digitalt vet jag, har jag även gjort några gånger både i Win 7 och 8, men visste inte att de gått från lapparna, var ett tag sen jag köpte färdigbyggt

Tänkte ifall det var så att det var ett windows där nyckeln aldrig skrivits in, och man måste göra det själv, alternativt att den är inskriven, fast inte registrerad online.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Vad har du sagt till cdon? Du har rätt att häva köpet om de har sålt en begagnad vara utan att märka ut det, precis som Calebmir skriver.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna se hur det går med det här.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

fy för cdon

jag önskar dig lycka till, ts

Permalänk
Medlem

Vad du än gör ska du inte ta kontakt med Acer för att skicka in den, gör du det har du i princip sagt upp rätten att ta den till cdon senare.
Vet att jag läst det i en tidigare tråd som någon gjorde och sen nekades garanti/support för den hade skickats till just tillverkaren.
Någon vänlig själ kan kanske hitta den

Men annars är det att försöka skaffa så mycket "bevis" som möjligt i detta fall, försök få Microsoft att skicka de dem sa i ett mail och inte över telefon, det kan du vidarebefordra till CDON och se vad de säger.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Ta det till ARN, direkt. I det här fallet ska du definitivt vara "en sån kund". Fy fan, inte mycket positivt man hör och läser om cdon, men detta tar nästan priset.

Permalänk

Självklart ska du få det du betalat för. Men gud vad jag stör mig på Svenssons som räknar med kompensation för minsta grej. Det är företagets jobb att se till att grejerna du köpt fungerar. Dom har inget som helst ansvar i att ge dig ytterligare prylar.
Det är alldeles för mycket gnäll om kompensation nu för tiden. Alla försöker utnyttja alla, rena cirkusen.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Hedersmedlem

Som vanligt en massa gissande och tyckande i trådar som den här.

Det finns egentligen två frågor här. Det ena är att datorn ska funka och det andra är att den var begagnad.

Angående det faktum att datorn skulle vara begagnad så har du egentligen inget annat än indicier på det. Du har hittat några mappar som skulle kunna vara företagsmappar. De skulle också kunna vara något helt annat. Om du inte har upptäckt att datorn är begagnad under ett helt års användande så har du nog försatt din chans.

Du har tre månader på dig att reklamera fel på produkten från det att du upptäckte felet. I och med att begagnad vara har med varans skick att göra så tror jag att du får väldigt svårt att hävda att du inte upptäckte vilket skick varan var i förrän efter ett års användande.

Den andra frågan rör garantiärendet. CDON har all rätt i världen att hänvisa dig till en annan part som löser reklamationen. Om det är CDON som hänvisar dig vidare kan de inte avsäga sig ansvar i framtiden. CDON ska dock betala alla omkostnader för reklamationen. Därför hade jag bett om en fraktsedel till det ställe som datorn ska skickas. Det är inte rimligt att du som kund själv ska bekosta det och sedan få tillbaka pengarna från CDON. Och om de reagerar över det tycker jag att du ska hävda att det är deras ansvar att stå för kostnaden och att du inte har ekonomi att ligga ute med pengarna. Det brukar dessutom bli billigare för leverantörerna att skicka ut fraktsedeln eftersom de ofta har förhandlat till sig bättre pris för frakter.

Det finns inget annat du kan göra än att skicka in datorn. CDON har rätt att försöka lösa problemet med licensen till dig på det sätt de vill. Glöm inte att göra backup på innehållet, för jag tror inte att de kan lösa detta med mindre än att installera om Windows.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Om det tog ett år att märka av att den var beg. Då tolkar jag det som att den utan problem var i nyskick vid leverans.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Gällande licensen, har du provat att registrera den? Kan ju vara så att den aldrig registrerats online, vilket gör att du i princip kör på en trial version nu. Annars står väl din cd-key på chassit?

Acer kör en inbränd version i datorn så jag kan inte se licensens nummer. Därav att de vill att jag ska skicka ner den till Tyskland så att de kan bränna in en ny licens.

Skrivet av Celebmir:

Om du köper en ny dator och den visar sig vara begagnad så är det bara att häva köpet. Det får inte göras. Det måste klart framgå att den är begagnad, sedan är det frågan om garanti, den är i regel inte överförbar utan Acer kan hävda att den inte gäller. Vidare om datorn tidigare var såld till ett företag så gäller inte heller garantier som de gör när en privatperson köper. Huruvida alla licenser som finns på datorn får säljas vidare är ytterligare orsak för huvudbry.

Mitt råd är att häva köpet, åtminstone kontakta din kommuns konsumentombudsman för råd.

Jag kontaktade henne och hon sa att hon inte kunde göra något mer än vad jag gjort och att det lät förjävligt och att jag borde ta det till ARN.

Skrivet av TroNi:

Självklart ska du få det du betalat för. Men gud vad jag stör mig på Svenssons som räknar med kompensation för minsta grej. Det är företagets jobb att se till att grejerna du köpt fungerar. Dom har inget som helst ansvar i att ge dig ytterligare prylar.
Det är alldeles för mycket gnäll om kompensation nu för tiden. Alla försöker utnyttja alla, rena cirkusen.

Alltså jag är inte den som gör så i vanliga fall, åtskilliga ggr har man fått skumma saker i matvaror då andra går till Aftonbladet för att få sina 15 minuter i rampljuset.
Jag anser inte att det här är en liten grej. Jag har suttit säkert upp till 10 h totalt med Acer samt Microsoft( telefonköerna medräknade) vilket inte skulle hänt om jag inte fått en företagslicens på datorn som verkar hålla nåt år eller så. Jag har bättre och viktigare saker för mig att sitta i telefon hela dagarna för ett problem som Cdon borde stå för. Men de har ju tyvärr ingen telefonkundtjänst....

Skrivet av giplet:

Som vanligt en massa gissande och tyckande i trådar som den här.

Det finns egentligen två frågor här. Det ena är att datorn ska funka och det andra är att den var begagnad.

Angående det faktum att datorn skulle vara begagnad så har du egentligen inget annat än indicier på det. Du har hittat några mappar som skulle kunna vara företagsmappar. De skulle också kunna vara något helt annat. Om du inte har upptäckt att datorn är begagnad under ett helt års användande så har du nog försatt din chans.

Du har tre månader på dig att reklamera fel på produkten från det att du upptäckte felet. I och med att begagnad vara har med varans skick att göra så tror jag att du får väldigt svårt att hävda att du inte upptäckte vilket skick varan var i förrän efter ett års användande.

Den andra frågan rör garantiärendet. CDON har all rätt i världen att hänvisa dig till en annan part som löser reklamationen. Om det är CDON som hänvisar dig vidare kan de inte avsäga sig ansvar i framtiden. CDON ska dock betala alla omkostnader för reklamationen. Därför hade jag bett om en fraktsedel till det ställe som datorn ska skickas. Det är inte rimligt att du som kund själv ska bekosta det och sedan få tillbaka pengarna från CDON. Och om de reagerar över det tycker jag att du ska hävda att det är deras ansvar att stå för kostnaden och att du inte har ekonomi att ligga ute med pengarna. Det brukar dessutom bli billigare för leverantörerna att skicka ut fraktsedeln eftersom de ofta har förhandlat till sig bättre pris för frakter.

Det finns inget annat du kan göra än att skicka in datorn. CDON har rätt att försöka lösa problemet med licensen till dig på det sätt de vill. Glöm inte att göra backup på innehållet, för jag tror inte att de kan lösa detta med mindre än att installera om Windows.

Jag har inte bara indicier på det, jag har ett ärendenummer hos Microsoft som visar att datorn har en företagslicens på sig vilket enligt Microsoft är extremt konstigt och ska inte ens gå att säljas till privatpersoner. Alltså är datorn begagnad och har innan använts av ett företag om jag förstod Microsoft rätt.

Skrivet av DasBoot_swe:

Om det tog ett år att märka av att den var beg. Då tolkar jag det som att den utan problem var i nyskick vid leverans.

Se bilden jag länkade. Jag hade ingen anledning att misstro Cdon men som jag förstår det håller en företagslicens nåt år eller så(nån här som kanske vet mer exakt) så nu när min licens håller på att gå ut på Windows 8,1 så upptäckte jag det. En normal licens ska inte ens gå ut om jag inte missminner mig?

Citera gärna flera
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Calina85:

Hej
Senaste tråden jag gjorde här gällde en dator på Cdon(folk får tycka vad de vill om färg och liknande men jag älskade den). Hur som helst så nu efter snart ett år får jag upp felmeddelande att min licens håller på att gå ut. Jag ringer Acer som hänvisar till Microsoft och via mitt produkt-ID så ser dem att detta är en företagsdator. Då hittar jag även mappar från våren 2012 på datorn med namn som skulle kunna vara företagsmappar men dessa är tömda.

Jag mejlar genast Cdon och fram och tillbaka flera ggr men de hänvisar till att det är Acer som har hand om garantiärenden men jag kan verkligen inte förstå på vilket sätt det är Acers grej att Cdon säljer en begagnad dator för ett nypris? Microsoft säger även att de inte ska säljas företagsdatorer på det sättet så jag vill ju givetvis reklamera eller ha nån slags kompensation av Cdon men deras undermåliga kundtjänst ger mig absolut ingenting. Jag kan till och med kopiera mejlkonversationen om någon skulle vilja se den.

Hur går jag vidare? Är det kört? Jag pratade med konsumentrådgivaren i min kommun och hon tyckte att det var förjävligt och att jag skulle ta det vidare till ARN men jag vill inte vara en sån som går så långt men samtidigt vill jag ju inte att Cdon bara ska "slippa" undan det här.
Någon som varit med om något liknande? Man har ju hört om att folk fått begagnade saker men jag trodde aldrig jag skulle råka ut för det själv:(

Vänliga hälsningar
Carolina

En sak är CDON bra på, och det är priset. Jag håller fullständigt med om att deras kundtjänst oftast är helt åt skogen, tråkigt nog så kan man inte ringa och skälla på dem heller för att de inte har någon telefonsupport.

Nu har jag inte läst igenom tråden till punkt och pricka, men jag skulle rekommendera dig till att gå till ARN, även om jag läste ovan att du helt undviker det. Det är CDON som har sålt en vara som är "begagnad", det är inte heller första gången som jag läser trådar där folk från just CDON fått hem begagnade datorer när de köpt nytt, visst förekommer det hos andra också, men jag tror allt att CDON är värst.

Lycka till med ärendet, det är riktigt tråkigt att sådant här ska gå ut över kunden när inte butiken tar ansvar.
Tips: Kontakta CDON här på forumet, se vad de har att säga om saken.
Här hittar du deras Profil, går också att skriva i deras egna trådar om saken, men jag tror att privata ärenden skall tas via PM.

EDIT: Om det inte finns slitage eller liknande på datorn så kanske du bara har fått en "lagad" dator, alltså att de har bytt lagringsenhet och "råkat" stoppa i en som inte var formaterad eller något, högst otroligt dock.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calina85:

Jag har inte bara indicier på det, jag har ett ärendenummer hos Microsoft som visar att datorn har en företagslicens på sig vilket enligt Microsoft är extremt konstigt och ska inte ens gå att säljas till privatpersoner. Alltså är datorn begagnad och har innan använts av ett företag om jag förstod Microsoft rätt.

Eftersom licensnr'et är inbränt i datorns bios så är det i så fall Acer som har lagt in det. Det kan inte CDON göra. Så jag tycker att det låter mer som att Acer har gjort en tabbe vid tillverkningen. Datorn ser ju inte heller ut som någon som riktar sig till företag, så det mest troliga är nog att det är just en tabbe. Det är lite för mycket konspirationsteori här.

Du har dock rätt att få en dator som funkar, så ta nu och skicka den till Acer som CDON vill så att du kan få en fungerande dator.

Skrivet av Jonssown:

En sak är CDON bra på, och det är priset. Jag håller fullständigt med om att deras kundtjänst oftast är helt åt skogen, tråkigt nog så kan man inte ringa och skälla på dem heller för att de inte har någon telefonsupport.

Nu har jag inte läst igenom tråden till punkt och pricka, men jag skulle rekommendera dig till att gå till ARN, även om jag läste ovan att du helt undviker det. Det är CDON som har sålt en vara som är "begagnad", det är inte heller första gången som jag läser trådar där folk från just CDON fått hem begagnade datorer när de köpt nytt, visst förekommer det hos andra också, men jag tror allt att CDON är värst.

Lycka till med ärendet, det är riktigt tråkigt att sådant här ska gå ut över kunden när inte butiken tar ansvar.
Tips: Kontakta CDON här på forumet, se vad de har att säga om saken.
Här hittar du deras Profil, går också att skriva i deras egna trådar om saken, men jag tror att privata ärenden skall tas via PM.

EDIT: Om det inte finns slitage eller liknande på datorn så kanske du bara har fått en "lagad" dator, alltså att de har bytt lagringsenhet och "råkat" stoppa i en som inte var formaterad eller något, högst otroligt dock.

Fint att du i alla fall talar om att du inte läst igenom tråden till punkt och pricka, men du kunde ju ha bemödat dig att läsa första inlägget. TS har ju använt datorn fint i ett helt år utan att ha märkt någonting av att den skulle vara begagnad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av giplet:

Fint att du i alla fall talar om att du inte läst igenom tråden till punkt och pricka, men du kunde ju ha bemödat dig att läsa första inlägget. TS har ju använt datorn fint i ett helt år utan att ha märkt någonting av att den skulle vara begagnad.

Det är jag redan väl medveten om, jag har läst första inläggen + halva ~ish tråden.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calina85:

Hej
Senaste tråden jag gjorde här gällde en dator på Cdon(folk får tycka vad de vill om färg och liknande men jag älskade den). Hur som helst så nu efter snart ett år får jag upp felmeddelande att min licens håller på att gå ut. Jag ringer Acer som hänvisar till Microsoft och via mitt produkt-ID så ser dem att detta är en företagsdator. Då hittar jag även mappar från våren 2012 på datorn med namn som skulle kunna vara företagsmappar men dessa är tömda.

Jag mejlar genast Cdon och fram och tillbaka flera ggr men de hänvisar till att det är Acer som har hand om garantiärenden men jag kan verkligen inte förstå på vilket sätt det är Acers grej att Cdon säljer en begagnad dator för ett nypris? Microsoft säger även att de inte ska säljas företagsdatorer på det sättet så jag vill ju givetvis reklamera eller ha nån slags kompensation av Cdon men deras undermåliga kundtjänst ger mig absolut ingenting. Jag kan till och med kopiera mejlkonversationen om någon skulle vilja se den.

Hur går jag vidare? Är det kört? Jag pratade med konsumentrådgivaren i min kommun och hon tyckte att det var förjävligt och att jag skulle ta det vidare till ARN men jag vill inte vara en sån som går så långt men samtidigt vill jag ju inte att Cdon bara ska "slippa" undan det här.
Någon som varit med om något liknande? Man har ju hört om att folk fått begagnade saker men jag trodde aldrig jag skulle råka ut för det själv:(

Vänliga hälsningar
Carolina

Du ska helt klart gå till ARN. Det får man tyvärr göra ibland, då endel företag vägrar ge sig.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Hej,
och jag tänkte jämt att Kunden är King-detta är väll över nu för Tiden.Sluta köpa på sona där Ställen-so enkelt är det......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Säljaren/affären har alltid ansvaret vid reklamation och garantiärenden.
Säg till dem att du kommer att skicka in det som en anmälan till ARN och hänvisa till att de inte tar sitt ansvar enligt konsumentköplagen (länka till paragraferna).
Om de inte får arslet ur vagnen då så får de säkert arslet ur vagnen när ARN kontaktar dem att du har påbörjat ett ARN ärende mot CDON.
Tvivlar på att något företag vill hamna i ARN´s register och få fällande domar mot sig.

Jag fick själv bråka som fan mot elgigantens kundtjänst/servicedesk i ett garantiärende för ett problem som förvisso var ganska svårförklarat vilket gjorde att servicestället som kikade på varan inte själva lyckades tolka felbeskrivningen som El-Giganten själva skrev ihop utifrån min förklaring. Så de gjorde bara rutinmässiga åtgärder och skickade tillbaka varan att de inte hittade något fel....om och om igen. Och elgiganten hänvisade bara till en lögn att det var tvunget att utföras 3 "åtgärder" innan jag kunde få pengarna tillbaka. Men enligt Konsumentköplagen så räcker det med 2 servicetillfällen (även utan åtgärd) tills du skall få pengarna tillbaka eller likvärdig ersättningsprodukt. Jag kunde återskapa felet själv och visa för El-Giganten men det struntade dom i.
Till slut fick jag kontakt med en tekniker på servicestället som åtog sig att kolla på den personligen och vips då gick den sen till samsung som informerade elgiganten att jag skulle ersättas med pengar eller ny vara.
Där försvann 2-3 månader av spring till elgiganten som jag aldrig kommer få tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det är altså din Windows licens som slutat fungera... om det skickades med fel licens så borde väl CDON kunna tänka sig att fixa en fungerande licens ?