Permalänk
Medlem

NZXT Kraken x61 problem

Tjenare, monterade på NZXT's Kraken x61 för några timmar sedan, men stötte på ett problem.
Den kyler inte processorn alls.
Vet inte riktigt vad det kan vara som orsakar detta, dock får jag ett felmeddelande när jag startar datorn och det är "CPU Fan error".

Har ASUS Z87-A och Kraken är kopplad till CPU FAN precis som fläkten var.
Och SATA-kabeln till en utav nätaggregatets SATA-kopplingar som det stod i "ma"manualen.
Någon som har förslag om vad det kan vara?
Återkommer självklart med mer info om så behövs.

Permalänk
Skrivet av coorexz:

Tjenare, monterade på NZXT's Kraken x61 för några timmar sedan, men stötte på ett problem.
Den kyler inte processorn alls.
Vet inte riktigt vad det kan vara som orsakar detta, dock får jag ett felmeddelande när jag startar datorn och det är "CPU Fan error".

Har ASUS Z87-A och Kraken är kopplad till CPU FAN precis som fläkten var.
Och SATA-kabeln till en utav nätaggregatets SATA-kopplingar som det stod i "ma"manualen.
Någon som har förslag om vad det kan vara?
Återkommer självklart med mer info om så behövs.

Dold text

Kommer inte kraken x61 med en intärn usb ingång också som ska kopplas in för att denne ska kunna styras med cam software?

Permalänk
Medlem

Jo, den sitter allt i och hittas av CAM, men av någon anledning så kyler den inte.
Själva vattenblocket är varmt och fläktarna går som jetmotorer ungefär.

Permalänk
Skrivet av coorexz:

Jo, den sitter allt i och hittas av CAM, men av någon anledning så kyler den inte.
Själva vattenblocket är varmt och fläktarna går som jetmotorer ungefär.

Vad får du för tempraturer då? om du håller fingret på slangen kan du känna vibration ifrån pumpen? Har du skruvat åt den hårt nog? sitter den löst så tappar du typ all funktion.

Permalänk
Medlem

Den vandrar sakta ifrån kanske 80-100 (120 som max vad jag har sett ) eftersom inget kyler den, har inte haft den under belastning ännu med tanke på att den vandrar till den temperaturen..

Får testa det med vibrationerna sedan, är inte i närheten av datorn för tillfället.
Åtskruvad är dubbelkollade innan jag startade och kikade även på det efter att problemet uppstod.

Permalänk
Skrivet av coorexz:

Den vandrar sakta ifrån kanske 80-100 (120 som max vad jag har sett ) eftersom inget kyler den, har inte haft den under belastning ännu med tanke på att den vandrar till den temperaturen..

Får testa det med vibrationerna sedan, är inte i närheten av datorn för tillfället.
Åtskruvad är dubbelkollade innan jag startade och kikade även på det efter att problemet uppstod.

kolla tempsen via tex coretemp, inte CAM. För NZXT har haft mycket problem med senaste cam. att din prolle är på 100c har jag svårt å tro då de flesta dör vid max 80c vad jag vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

kolla tempsen via tex coretemp, inte CAM. För NZXT har haft mycket problem med senaste cam. att din prolle är på 100c har jag svårt å tro då de flesta dör vid max 80c vad jag vet..

Den ger av små vibrationer och ett litet lätt surrande, så den verkar trots allt vara aktiv.

Sedan så får jag fortfarande CPU FAN error vid uppstart.
Och det är den anslutningen jag använder till den.
(Ingen annan CPU FAN används (har CPU FAN 1, 2 & 3 också på moderkortet)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aldhissla:

kolla tempsen via tex coretemp, inte CAM. För NZXT har haft mycket problem med senaste cam. att din prolle är på 100c har jag svårt å tro då de flesta dör vid max 80c vad jag vet..

Beror på processor, ts har ej specifierat cpu.

90°C för AMD
130°C för Intel

Skrivet av coorexz:

Den ger av små vibrationer och ett litet lätt surrande, så den verkar trots allt vara aktiv.

Sedan så får jag fortfarande CPU FAN error vid uppstart.
Och det är den anslutningen jag använder till den.
(Ingen annan CPU FAN används (har CPU FAN 1, 2 & 3 också på moderkortet)

Du har nog endast cpu fan1 och kanske cpu fan2. Resten är vanlig fan headers

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av coorexz:

Den ger av små vibrationer och ett litet lätt surrande, så den verkar trots allt vara aktiv.

Sedan så får jag fortfarande CPU FAN error vid uppstart.
Och det är den anslutningen jag använder till den.
(Ingen annan CPU FAN används (har CPU FAN 1, 2 & 3 också på moderkortet)

Det låter som att du använder CHA_FAN istället för CPU_FAN. Du borde ha en CPU_FAN och en CPU_OPT på ditt moderkort, samt CHA_FAN1,CHA_FAN2 och CHA_FAN3. Om du kopplar in den till en chassifan kommer fläkten(i det här fallet pumpen) att snurra, men göra det efter chassi-fläkts inställningarna istället.

Det gör dock inget för temperaturen. Använde du rätt bracket när du satte fast kylaren? Skruvade du i skruvarna tills det tog stopp? Torkade du bort gammal kylpasta ordentligt? Använde du medföljade pasta eller applicerade ny?

Skrivet av DavidtheDoom:

Beror på processor, ts har ej specifierat cpu.

90°C för AMD
130°C för Intel

Om han har satt på en AMD cpu på ett z87 mobo har vi dock större problem än temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Beror på processor, ts har ej specifierat cpu.

90°C för AMD
130°C för Intel

Du har nog endast cpu fan1 och kanske cpu fan2. Resten är vanlig fan headers

Jo, såg märkte detta efter att jag kollade igen, CPU FAN på den jag menade och resterande var CHA (skulle på trötta ögon vid det tillfället)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Det låter som att du använder CHA_FAN istället för CPU_FAN. Du borde ha en CPU_FAN och en CPU_OPT på ditt moderkort, samt CHA_FAN1,CHA_FAN2 och CHA_FAN3. Om du kopplar in den till en chassifan kommer fläkten(i det här fallet pumpen) att snurra, men göra det efter chassi-fläkts inställningarna istället.

Det gör dock inget för temperaturen. Använde du rätt bracket när du satte fast kylaren? Skruvade du i skruvarna tills det tog stopp? Torkade du bort gammal kylpasta ordentligt? Använde du medföljade pasta eller applicerade ny?

Om han har satt på en AMD cpu på ett z87 mobo har vi dock större problem än temperaturen.

Det är en Intel cpu glömde skriva detta, ursäktar mig själv där.
Felskrivning gällande det med CPU FAN som jag skrev precis.
Den sitter i CPU FAN och jag har en CPU OPT bredvid denna ja.

Jag dubbelkollade om dom skulle funka innan jag satte på den och det skulle dom göra.
Och ja, jag tryckte in fästpunkterna till den inställningen den skulle vara (längst in, precis som manualen visade)
Skruvade även i skruvarna tills det stod stopp ja.
Gällande kylpastan så torkade jag bort allt det som var på innan och använde mig utav den kylpastan som satt på själva blocket. Applicerade ingen annan pga det.

Permalänk
Medlem

Ja du, temperaturerna är på tok för höga för att enheten skulle fungera överhuvudtaget, och jag har ingen som helst aning om vad som skulle kunna vara fel. Ett steg på vägen kan dock vara att jämföra temperaturen på radiatorn med temperaturen på pumphuvudet. Om pumpen pumpar runt vattnet som sig bör så borde de vara ganska snarlika i temperatur. Att fläktarna fungerar torde vara ganska uppenbart.

Så om pumphuvudet är varmt, men inte radiatorn är det rimligtvis pumpen som bråkar.
Om pumpen och radiatorn är ungefär samma temperatur, men CPUn är varm så är det förmodligen kontakten däremellan som bråkar.

Du borde kontakta NZXT och se vad de säger, men i väntan på möjlighet till det eller svar kan det vara värt att ta bort kylaren och sätta dit den igen. åtminstone om det fortfarande ser ut att vara problemet. För att göra det bör du ha ny kylpasta också så klart, men det är både ganska billigt och lätttillgängligt.

Sen bör du förstås kolla om det passerar en rimlig mängd luft genom radiatorn där den sitter. Om fläktarna går på max borde du känna ett litet vinddrag på motsatt sida radiatorn. Jag har svårt att tänka mig att någondera skulle vara trasig utan att du märker det, men kan ju vara värt att nämna iaf.

Permalänk
Medlem

Många Corsair AIO ägare har haft problem med att pumpen inte sitter ordentligt och har behövt sätta dit plastbrickor för att kompensera "glappet". Det kan inte vara samma här?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Okej, tillbaka igen här då.
Vi kan helt och hållet ta och hoppa det med att den inte kyler nu, eftersom det rullar på fin fint nu

Dock återstår det problemet med att jag får CPU_FAN Error vid uppstart.

Tillägg:

Det fungerar fint om man sätter Ignore på CPU FAN SPEED (den startar utan error).
Eftersom denna ändå var N/A när jag kollade detta så ska det väl ändå inte göra något då det rullar på bra med jämna temperaturer (och betydligt bättre än nämnt innan)

Permalänk
Medlem

Om du har problem med NZXT Kraken x61 CAM drivna enhet känns inte igen..

Så här lösa problem.

https://support.nzxt.com/hc/en-us/articles/360022695713-My-CA...

https://www.dropbox.com/s/ktdih3rifenohk4/Kraken%20chip%20Dri...

Permalänk
Skrivet av coorexz:

Okej, tillbaka igen här då.
Vi kan helt och hållet ta och hoppa det med att den inte kyler nu, eftersom det rullar på fin fint nu

Dock återstår det problemet med att jag får CPU_FAN Error vid uppstart.

Tillägg:

Det fungerar fint om man sätter Ignore på CPU FAN SPEED (den startar utan error).
Eftersom denna ändå var N/A när jag kollade detta så ska det väl ändå inte göra något då det rullar på bra med jämna temperaturer (och betydligt bättre än nämnt innan)

Troligen snurrar de unde min varvtal ställt i bios vid uppstart och där med fyller kriteriet att larma att fläktarna ev inte fungerar.

Testa sänka larmvärdet till typ min 200rpm eller nått .

brukar per default stå på typ 300-600rpm beroende på modermodem.

kolla manualen sida 2-36 §2.7.5 Chassis Fan Speed Low Limit

kan även va så att du får mixtra med fläktkurvan lite i bios så att den håller minst 200 rpm i bios typ sätta att den håller 300-400rpm om cpu´n är under 45-50° eller nått minst och öka sakta mot 100% beroende på hur varm cpu´n är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ni inser att ni skriver i en tråd från 2014?
Och att trådskaparen inte har skrivit ett aktivt inlägg sedan 2015?

Just saying....

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU