[GUIDE]Den stora raspberry pi guiden!

Permalänk
Medlem

[GUIDE]Den stora raspberry pi guiden!

Hej! Tänkte dra Ihop en guide för raspberry pi där jag går igenom olika delar så bra som möjligt för att alla ska förstå!

OBS! Alla som jag går igenom baseras på att du har en raspberry pi modell B!

DEL1:UPPSTARTEN!

Steg 1: Köp delar eller kolla hemma.

För att raspberryn ska starta så behöver den ström och ett minneskort.

Ström:
Ett tips för att raspberry pi:n är att om du har en mobilladdare med usb-mini så kan du använda den för att ge ström till pi:n!
OBS!Laddaren får högst mata ut 5v,1A.

Minneskort:
Minneskortet behöver vara minst 4gb och class 4 för att det ska gå bra!

Installera Systemet på sd kortet!:

Du måste ha ett system för att raspberryn ska starta.

Börja med att ladda ner operativsystemet från raspberrys hemsida http://www.raspberrypi.org/downloads
Det ska vara denna du laddar ner är denna. (Spara även användarnamnet och lösenordet tills senare.)

När den är nerladdad zippar du upp den och sparar iso filen på skrivbordet!
Sen så laddar du ner denna och installerar http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

Välj filen och sd kortet sen klickar du på write!

MER INFO INNOM KORT KAN ADMIN KLISTRA TRÅDEN?

Permalänk

Känns inte som en sådär jätte omfattande guide utan snarare bara "kom igång guiden" från Raspberry Pi's hemsida översatt?

Använd heller inte en mobilladdare då dom ofta har sjuk rippel som lära fucka upp din RBP. Leta istället efter en "universal laddare" t.ex HAMA's.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillerix:

Ström:
Ett tips för att raspberry pi:n är att om du har en mobilladdare med usb-mini så kan du använda den för att ge ström till pi:n!
OBS!Laddaren får högst mata ut 5v,1A.

Det är väl snarare "exakt 5V, minst 0.7A".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är väl snarare "exakt 5V, minst 0.7A".

Ja, helt rätt, verkar som om han missade det när han översatte direkt från http://www.raspberrypi.org/wp-content/uploads/2012/12/quick-s...

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem

jaja

Vet att jag itne han allt men hadde 5 min på mig
nätet uppgraderas just nu:/

Permalänk
Skrivet av Fillerix:

Vet att jag itne han allt men hadde 5 min på mig
nätet uppgraderas just nu:/

.. Och du tyckte att det var så himla viktigt att tråden skulle upp exakt då?

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Medlem

Gör det bättre själva då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredarp:

Gör det bättre själva då.

Bra där, ge dom vad dom tål!
Klurat länge på formuleringen?

Permalänk
Medlem

Haha bästa guiden. Sök jobb på google??

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.