Billiga SSD för 100:- på CDON

Permalänk

Helt övertygad att de flesta i denna tråd som skriker högst är fullt medvetna om att det vart lite fel.
Ge er nu snälla, en hdisk för 100kr snälla, är ni så dumma eller spelar ni bara.
Håller helt med CDON då de garanterat sig mot just detta.
Undrar hur du/ni skulle gjort i samma situation?

Mitt råd är lägg ner, köp något begagnat här eller på blocket.
Du/ni vet att det är fel...

/Stefan

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Camridge:

Ibland börjar man att fundera vad det är för sorts människor som sitter bakom skärmarna.

Ja det kan man verkligen undra....själv sitter jag alltid framför min skärm!

Permalänk
Medlem

Fick en faktura ifrån qliro och ordern är 'postad'.
Vet inte hur jag ska tolka det?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Verkar för övrigt vara lite luddigt exakt när man ingår ett avtal vid e-handel. Senast jag grävde i det fick jag ingen riktig klarhet i det. Om någon som har mer koll på avtalsrätt har ett svar så blir jag glad.

Nu är ju inte jag jurist och brukar därför inte spekulera, men jag kan ju ge en länk som kan anses rätt tillförlitlig då ärendet gick till tingsrätten. Du kanske minns tråden där Klickok stämde en kille i tingsrätten för att han beställt och mottagit en beställning på felaktigt prissatta diskar? Marathonkillen som skapade den tråden var ju i kontakt med konsumentombudsman och diverse jurister, och han själv uppfattade deras tolkning av avtalslagen på det viset att "avtal ingåtts efter att varan mottagits av konsumenten". I följande post skrev han just om detta, på flera andra ställen i tråden kommer det upp igen både från han själv och vill jag minnas en del andra som tolkar avtalslagen.
#13382463
Har du inte läst hela tråden så rekommenderar jag det, den är verkligen intressant.

Hoppas detta kan vara svar på din fråga. För övrigt har jag sett ett liknande fall med CDON här på sweclockers (som jag inte hittar nu) där CDON gratulerade mottagaren till en bra affär eftersom paketet var uthämtat. CDON ansåg då att avtalet var ingått.
Edit: Nu när jag tänker på det så undrar jag om inte den sista tråden var länkad någonstans i Marathonkillens tråd. 835 inlägg i den tråden så bunkra upp med lite tilltugg och dricka.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kerbo:

Nu är ju inte jag jurist och brukar därför inte spekulera, men jag kan ju ge en länk som kan anses rätt tillförlitlig då ärendet gick till tingsrätten. Du kanske minns tråden där Klickok stämde en kille i tingsrätten för att han beställt och mottagit en beställning på felaktigt prissatta diskar? Marathonkillen som skapade den tråden var ju i kontakt med konsumentombudsman och diverse jurister, och han själv uppfattade deras tolkning av avtalslagen på det viset att "avtal ingåtts efter att varan mottagits av konsumenten". I följande post skrev han just om detta, på flera andra ställen i tråden kommer det upp igen både från han själv och vill jag minnas en del andra som tolkar avtalslagen.
#13382463
Har du inte läst hela tråden så rekommenderar jag det, den är verkligen intressant.

Hoppas detta kan vara svar på din fråga. För övrigt har jag sett ett liknande fall med CDON här på sweclockers (som jag inte hittar nu) där CDON gratulerade mottagaren till en bra affär eftersom paketet var uthämtat. CDON ansåg då att avtalet var ingått.
Edit: Nu när jag tänker på det så undrar jag om inte den sista tråden var länkad någonstans i Marathonkillens tråd. 835 inlägg i den tråden så bunkra upp med lite tilltugg och dricka.

Tack för länken. Jag följde den tråden lite halvt när den var aktuell men måste missat just den biten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Fick en faktura ifrån qliro och ordern är 'postad'.
Vet inte hur jag ska tolka det?

En kanske slank igenom? Håll oss uppdaterade!

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk

This is the CDON we all know.

Skulle inte förvåna mig om de gör det medvetet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

http://it24.idg.se/2.2275/1.366240/cdon-i-hetluften-efter-pri...

Gammalt men då drog dom tillbaka alla beställningar

"nu rasar kunderna" hahahah, idioter

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Förstår inte varför trådskaparen delade med sig av detta. Chansen hade ju varit större om han lagt en beställning på en disk att den hade slupit med/ blivit goodwill.

Ja, och kanske upplyst cdon om att det verkade lite väl lågt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

249kr för en hårddisk är väl inte uppenbart felaktigt... beror ju isåfall på storleken, nyhetsartikeln nämner inga specifikationer. Men är det gamla diskar som ligger på hyllan och skräpar som exempelvis 250GB/300GB/500GB... så varför inte rea ut dom.

Nu när 10TB är påväg till 3.5" så borde väl 4TB och 5TB 2.5" vara på gång också. Hoppas på det till nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

249kr för en hårddisk är väl inte uppenbart felaktigt... beror ju isåfall på storleken, nyhetsartikeln nämner inga specifikationer. Men är det gamla diskar som ligger på hyllan och skräpar som exempelvis 250GB/300GB/500GB... så varför inte rea ut dom.

Nu när 10TB är påväg till 3.5" så borde väl 4TB och 5TB 2.5" vara på gång också. Hoppas på det till nästa år

Men finns ens någon som behöver 4-5tb i bärbara? Fast alltid kul med utvekling!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Fick en faktura ifrån qliro och ordern är 'postad'.
Vet inte hur jag ska tolka det?

Hade en order också som stod postad sen igår och idag har det ändrats till annullerad. :s
Synology DS213j var det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

".....Hoppas detta kan vara svar på din fråga. För övrigt har jag sett ett liknande fall med CDON här på sweclockers (som jag inte hittar nu) där CDON gratulerade mottagaren till en bra affär eftersom paketet var uthämtat. CDON ansåg då att avtalet var ingått......."

Känner igen det där, det var dock så att killen hade hittat saken på deras hemsidan men kollade med kundtjänst för säkerhetskull innan han beställde. De sa att det var korrekt, senare när killen fått sakerna så kom det en faktura på 900kr eller vad det nu var från CDON.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hade en order också som stod postad sen igår och idag har det ändrats till annullerad. :s
Synology DS213j var det.

Lite sensationellt är det i så fall. CDON har ju alltid hävdat att de inte kan stoppa orders som gått iväg till packning på lagret. Men nu visar det sig i ditt fall i så fall att så icke är fallet. Uppenbarligen kan de stoppa orders som packats och skall skickas iväg! Vilken falskhet!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hade en order också som stod postad sen igår och idag har det ändrats till annullerad. :s
Synology DS213j var det.

Betalade du direkt eller tog du på faktura?
Jag har nämligen inte fått någon respons alls ifrån CDON. Om de annulerar och drar tillbaka ordrar så kan man tycka att de hör av sig och säger åt en att inte betala fakturan.

Annars blir det ännu mer strul för dem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Ligger det i deras intresse så kan de såklart stoppa ordrarna Gäller det avbeställningar är det ju inte lika intressant!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Känner igen det där, det var dock så att killen hade hittat saken på deras hemsidan men kollade med kundtjänst för säkerhetskull innan han beställde. De sa att det var korrekt, senare när killen fått sakerna så kom det en faktura på 900kr eller vad det nu var från CDON.

Nej det är nog något helt annat än det jag refererade till för det känner jag inte alls igen.

Permalänk
Medlem

Precis som förväntat har CDON annulerat ordrarna. Men jag har inte fått något mail eller på något sätt blivit underrättad.
Man kan tycka att de borde gå ut med ett meddelande snart!

Jag har inte heller fått något meddelande ifrån Qliro som skickade fakturan, så vi får se hur de går!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KeVVa:

Precis som förväntat har CDON annulerat ordrarna. Men jag har inte fått något mail eller på något sätt blivit underrättad.
Man kan tycka att de borde gå ut med ett meddelande snart!

Jag har inte heller fått något meddelande ifrån Qliro som skickade fakturan, så vi får se hur de går!

Samma här, har fått en faktura trots annullerad order. Stod som postad ett tag också, trodde den skulle gå igenom

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Nej det är nog något helt annat än det jag refererade till för det känner jag inte alls igen.

Okej, kände igen just det där med att "Säljaren gratulerade köparen för ett riktigt klipp"

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Som vanligt blir det en tråd med 100 sidor gnäll för att folk inte får gratis SSD-er som de köpt i ond tro, samma varje gång det är fel i någons ordersystem.

Tragiskt är bara förnamnet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Lite sensationellt är det i så fall. CDON har ju alltid hävdat att de inte kan stoppa orders som gått iväg till packning på lagret. Men nu visar det sig i ditt fall i så fall att så icke är fallet. Uppenbarligen kan de stoppa orders som packats och skall skickas iväg! Vilken falskhet!

Även på senare tid? Inte hängt i deras tråd på evigheter. Känns som om de borde bytt system vid det här laget

Permalänk
Skrivet av mfm:

Som vanligt blir det en tråd med 100 sidor gnäll för att folk inte får gratis SSD-er som de köpt i ond tro, samma varje gång det är fel i någons ordersystem.

Tragiskt är bara förnamnet.

Vart står det att folk har köpt gratis SSD? Ska du skriva nåt så får det innehålla en gnutta sanning i alla fall!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kortleken:

Vart står det att folk har köpt gratis SSD? Ska du skriva nåt så får det innehålla en gnutta sanning i alla fall!!

SSD för 100kr = gratis.

Permalänk
Medlem

Hoppas nästan att dom som beställt får problem med fakturorna som skickats ut.

Så kanske folk lär sig att man inte behöver ge ett företag massa jäkla extrajobb.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Hoppas nästan att dom som beställt får problem med fakturorna som skickats ut.

Så kanske folk lär sig att man inte behöver ge ett företag massa jäkla extrajobb.

Hade företaget skött sig från första början hade de inte haft nåt "extrajobb".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Hade företaget skött sig från första början hade de inte haft nåt "extrajobb".

Och du som aldrig någonsin gjort ett misstag, må kasta första stenen...

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Som någon frågat i tråden, varför kan ordrar som dessa annulleras men beställer man fel och mailar 1 minut efter så får man alltid som svar att det är för sent att annullera/ta bort produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Och du som aldrig någonsin gjort ett misstag, må kasta första stenen...

...

Utan att vilja försvara de i tråden som försöker få det att framstå som de slog till i någon slags god tro, så känns det ju å andra sidan som att företagen är jävligt snabba på den där första stenen när rollerna är ombytta. Råkar du betala in en krona för lite på den där fakturan kan du ge dig fan på att det kommer en ny faktura på 1 kr + 150 kr påminnelseavgift, utan en gnutta förståelse för att det var ett ärligt misstag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

Som någon frågat i tråden, varför kan ordrar som dessa annulleras men beställer man fel och mailar 1 minut efter så får man alltid som svar att det är för sent att annullera/ta bort produkten.

Tycker det är stor skillnad då de garanterat inte vill stänga ner en hel sidan pga att några produkter fått ett helt på tok fel pris. Det tog nog inte lång tid att upptäcka problemet. Dock tog de längre att lösa ..