1TB SSD - rekomendationer

Permalänk
Avstängd

1TB SSD - rekomendationer

Behöver cirka 1TB SSD utrymme då jag vill göra mig av med alla mekaniska diskar i mitt system. Vad ska jag köra på? Samsungs billigare alternativ tycks ju dras med problem. Visst kunde jag köra med PRO 850-Series som de flesta tycks tycka är bra men finns det lite billigare alternativ som fungerar ok vill jag ha tips. T.e.x. 2st. 480GB OCZ Arc 100? Enda SSDdisken jag kör nu är en Intel X25-M 80GB som är närmast antik antar jag. Kör den som systemdisk och den fungerar fortfarande felfritt efter många år. Har inte hängt med alls i princip och har väldigt lite koll förutom att jag blivit rekommenderad att inte skaffa samsung 840 series..

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Priset ser ju bra ut, tyvärr så kommer köpet ske om några veckor - nästa lön. Är inte bara endast intresserad av priset dock, vill även att prestandan ska vara bra också, lägger hellre lite mer för hyfsad prestanda än diskar med problem. Helst hyfsat pris och prestanda. Kanske inte finns att få tag i? Prisjakt och låga priser kan jag självklart söka efter själv med parametrar jag vill ha men att skaffa en bra OCH prisvärd SSD tycks vara lite djungel när det finns så stort utbud som inte fanns sist jag köpte min intel-disk...läser man runt i forum så tycks det finnas problem med många märken, med det kanske man ska ta med en nypa salt, eller?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk

Ta en Samsung 840/850 PRO disk, dem är väldigt bra, dem som sagt att samsung diskarna e dåliga syftar på 840 EVO som har haft stora problem. Pro serien är dock väldigt bra. så hade kört på en 1tb pro disk. (priset kanske inte är det bästa, menmen)

(sorry för konstigt skrivet, sitter på mobil)

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

Jag har spanat lite på Crucial MX100. Föregångarna har ju alla varit bra, och Crucial har ju helt egen produktionskedja. Billig är den också, dock verkar nya MX100 inte finnas i större än 512 GB.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

Ja det var billigt!! 100:- ...funkar inte att lägga i kundvagn dock

Skrivet av superapan:

Jag har spanat lite på Crucial MX100. Föregångarna har ju alla varit bra, och Crucial har ju helt egen produktionskedja. Billig är den också, dock verkar nya MX100 inte finnas i större än 512 GB.

Intressant, tack för tipset! Låter mycket bra. 512GB modellen kostar 1849:- hos cdon så två stycken skulle jag få till ett högst rimligt pris. Just nu kostar dock även den 100:- hos cdon....;)

såg nu att Samsung 850 Evo kanske på gång snart, borde rimligen ha fixat problemen som finns med 840..
http://www.sweclockers.com/nyhet/19534-samsung-ssd-850-evo-i-...

Citera gärna flera
Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

såg nu att Samsung 850 Evo kanske på gång snart, borde rimligen ha fixat problemen som finns med 840..
http://www.sweclockers.com/nyhet/19534-samsung-ssd-850-evo-i-...

Jag hade väntat på 850 EVOn ja. Det är helt andra typer av minnesceller (3D vs 2D) och betydligt mer överdimensionerade sådana (30-40nm vs 19nm) så de har betydligt bättre marginal (tom än dagens MLC kretsar på 15-20nm har), trots att det är TLC. 3D Nandet de använder har dessutom enormt många gånger fler omskrivningar än dagens 2D celler har, så hållbarheten bör inte vara något problem där heller. 850 Pro har de intern testat till 30k+ (8PB på en 128GB disk) vs 1-3k (2D), och även om TLC minnet minskar dessa (då tolerans nivåerna minskar) så lär de lätt kunna få ut ca 10k+ (baserat på hur TLC fungerar i sämsta fall i dagens).

Mina 840 EVO diskar fungerar som de ska nu dock, de skriver om informationen mer ofta och bibehåller prestandan. Men oavsett så hade jag nog väntat på 850 EVO om du ändå ska vänta på lönen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jag hade väntat på 850 EVOn ja. Det är helt andra typer av minnesceller (3D vs 2D) och betydligt mer överdimensionerade sådana (30-40nm vs 19nm) så de har betydligt bättre marginal (tom än dagens MLC kretsar på 15-20nm har), trots att det är TLC. 3D Nandet de använder har dessutom enormt många gånger fler omskrivningar än dagens 2D celler har, så hållbarheten bör inte vara något problem där heller. 850 Pro har de intern testat till 30k+ (8PB på en 128GB disk) vs 1-3k (2D), och även om TLC minnet minskar dessa (då tolerans nivåerna minskar) så lär de lätt kunna få ut ca 10k+ (baserat på hur TLC fungerar i sämsta fall i dagens).

Mina 840 EVO diskar fungerar som de ska nu dock, de skriver om informationen mer ofta och bibehåller prestandan. Men oavsett så hade jag nog väntat på 850 EVO om du ändå ska vänta på lönen...

Ja, tack, väntar på den. Ska ju släppas när som helst.

Permalänk
Inaktiv

3D Nand är framtiden. Har en 850 Pro 1TB själv. Ångrar inte en sekund att jag köpte den. Enligt senaste rapporterna är Samsungs 3D nand så tåliga att jag aldrig kommer kunna slita ut den under min livstid.

Samsung har en 850 PRO 128GB i sitt test labb som står och går och är nu uppe i över 8000TB skrivna och bara fortsätter att gå och gå som en duracell kanin. Ska bli intressant och se vad den landar på innan den lägger av.

De nya 3D minnescellerna är räddningen för SSD:ens livslängd och döden för vanliga hårddiskar i konsumentdatorer.

Harddrive R.I.P 2015 (änligen)

Micron/Intel samt Hynix ska också börja med 3D Nand, Intel nämnde upp till 10TB SSD inom 3 år vilket inte är omöjligt när konkurrensen hårdnar med fler tillverkare redan nästa år. När det väl börjar går det fort.

Nästa år kommer vi se början på ett riktigt brutalt prisras på SSD som kommer att fortsätta tills gränserna för 3D nand börjar bli nådda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

3D Nand är framtiden. Har en 850 Pro 1TB själv. Ångrar inte en sekund att jag köpte den. Enligt senaste rapporterna är Samsungs 3D nand så tåliga att jag aldrig kommer kunna slita ut den under min livstid.

Samsung har en 850 PRO 128GB i sitt test labb som står och går och är nu uppe i över 8000TB skrivna och bara fortsätter att gå och gå som en duracell kanin. Ska bli intressant och se vad den landar på innan den lägger av.

De nya 3D minnescellerna är räddningen för SSD:ens livslängd och döden för vanliga hårddiskar i konsumentdatorer.

Harddrive R.I.P 2015 (änligen)

Micron/Intel samt Hynix ska också börja med 3D Nand, Intel nämnde upp till 10TB SSD inom 3 år vilket inte är omöjligt när konkurrensen hårdnar med fler tillverkare redan nästa år. När det väl börjar går det fort.

Nästa år kommer vi se början på ett riktigt brutalt prisras på SSD som kommer att fortsätta tills gränserna för 3D nand börjar bli nådda.

*avundsjuk*
Jag önskar jag hade råd med en 850 Pro 1TB idag

Missade även Inet 256GB rabatten här från sweclockers pga jag inte kunde slutföra ordern (hade inte bankdosa eller mitt kort jag använder till internetköp med mig till jobb). Surt.

Roliga är också... 8PB @ 400MB/s (teoretiskt iaf) = ca 230 DAGAR... det tar lite tid att ens försöka slita ut dem, och detta är som sagt den minsta disken som skriver lite långsammare.

Men om du ens skulle försöka att skriva ut din 1TB skulle det (med 64PB) ta ca 1500 dagar, eller minst 4 ÅR (@ 500MB/s) konstant skrivande... Stackars test maskin som måste konstant i 4 år hålla på att försöka döda en SSD

Permalänk
Avstängd

Hade inte vågat mig på 1 tb SSD, När en sån krånglar så är det 1000 gånger svårare att få tillbaka information jämfört mot en mekanisk disk.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Hade inte vågat mig på 1 tb SSD, När en sån krånglar så är det 1000 gånger svårare att få tillbaka information jämfört mot en mekanisk disk.

Njae.. inte direkt. I båda fallen så hämtar man det från sin Backup.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Du förutsätter att alla alltid har en backup då?'
'
Jag förutsätter att alla inte alltid har en backup.

Lägg sen till en Bitlocker kryptering på den..

Skrivet av Paddanx:

Njae.. inte direkt. I båda fallen så hämtar man det från sin Backup.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Du förutsätter att alla alltid har en backup då?'
'
Jag förutsätter att alla inte alltid har en backup.

Lägg sen till en Bitlocker kryptering på den..

Jag förutsätter att om du inte har en backup, får du skylla dig själv.
Att börja bromsa när du redan sitter i röven på bilen framför... är lite sent, precis som att börja fundera på att rädda information när hdd/ssd redan har gått sönder.

Om du har kryptering så är ju det valet gjort, och då måste du ha kopia på dina filer på annat ställe då även ett allvarligt systemfel, eller moderkortsfel kan rasa allt, även om hdd/ssdn är frisk.

Att tänka som du gör där, är verkligen fel väg, då du även om du har hårddisk riskerar mista information. Det är bättre att då redan från dag 1, planera, räkna på och ordna backup, än välja hårddisk i hopp om det ska vara bättre "skydd".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Hade inte vågat mig på 1 tb SSD, När en sån krånglar så är det 1000 gånger svårare att få tillbaka information jämfört mot en mekanisk disk.

Använd din *OS disk* till installerade program och spel, sedan får du väl ha en backupdisk ocskå.
Dummt att ha installationsprogramen på samma disk... eller hur tänkte du igentligen.

När spel börjar närma sig 30-40GB per styck.. så är det absolut inte fel med 1TB systemdisk.
Är ju inget fel att ha minst dubbla ram-minnet kvar i ledigt utrymme heller, för min del är det 64GB.

Permalänk
Medlem

Mushkin Reactor 1TB har nyss lanserats.
http://www.bit-tech.net/news/hardware/2014/11/28/mushkin-reac...

Sedan är frågan hur bra Mushkin är ingen aning faktiskt
Skulle valt Samsung 850 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Mushkin Reactor 1TB har nyss lanserats.
http://www.bit-tech.net/news/hardware/2014/11/28/mushkin-reac...

Sedan är frågan hur bra Mushkin är ingen aning faktiskt
Skulle valt Samsung 850 Pro.

Problemet är ju bara att Mushkin inte har så jättebra närvaro här i Norden, man listar knappt 40 produkter på prisjakt. Synd då det verkar vara ett märke av rang.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Problemet är ju bara att Mushkin inte har så jättebra närvaro här i Norden, man listar knappt 40 produkter på prisjakt. Synd då det verkar vara ett märke av rang.

Vet att jag köpte ett par RAM minne av dem för länge sedan. En av de bästa jag hade på den generationen, men de var också dyra.
Sen är ju NAND != RAM, så bara för att man är bra på en sak, betyder inte att man är bra på en annan (Kingston är väl en hint i detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sen är ju NAND != RAM, så bara för att man är bra på en sak, betyder inte att man är bra på en annan (Kingston är väl en hint i detta)

Nej precis. ofta billiga, prisvärda och stabila minnen.
SSD: Inte fullt lika lyckat än så i början. Deras SSDNOW (som väl var deras första?) hamnade/hamnar ju ofta långt ner på listan vad gäller prestandan. Nu i och med deras HyperX serie så har dom ju återhämtat sig lite, är väl åtminstone hyfsade diskar vad jag vet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Bara för att din åsikt inte är som min åsikt betyder inte att din åsikt är den korrekta.

Du tycker som du gör jag tycker som jag gör.

Exempelscenario
.
En säljare är ute på uppdrag. han har filer som han arbetar på han har en 1 tb ssd disk men information på, Han är ute i två veckor i uzbekistan där dom har nätverks ala 56k modems åren. Han arbetar med massa filer och skall göra backup när han kommer in på kontoret, BAAM hans SSD rasar, det blir fel och knas+ att den är krypterad med bitlocker... = EXTRA HUVUDVÄRK.

Skrivet av Paddanx:

Jag förutsätter att om du inte har en backup, får du skylla dig själv.
Att börja bromsa när du redan sitter i röven på bilen framför... är lite sent, precis som att börja fundera på att rädda information när hdd/ssd redan har gått sönder.

Om du har kryptering så är ju det valet gjort, och då måste du ha kopia på dina filer på annat ställe då även ett allvarligt systemfel, eller moderkortsfel kan rasa allt, även om hdd/ssdn är frisk.

Att tänka som du gör där, är verkligen fel väg, då du även om du har hårddisk riskerar mista information. Det är bättre att då redan från dag 1, planera, räkna på och ordna backup, än välja hårddisk i hopp om det ska vara bättre "skydd".

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Bara för att din åsikt inte är som min åsikt betyder inte att din åsikt är den korrekta.

Du tycker som du gör jag tycker som jag gör.

Exempelscenario
.
En säljare är ute på uppdrag. han har filer som han arbetar på han har en 1 tb ssd disk men information på, Han är ute i två veckor i uzbekistan där dom har nätverks ala 56k modems åren. Han arbetar med massa filer och skall göra backup när han kommer in på kontoret, BAAM hans SSD rasar, det blir fel och knas+ att den är krypterad med bitlocker... = EXTRA HUVUDVÄRK.

Jag kanske inte ska lägga mig i detta,
men jag har läst dina inlägg ett par varv och förstår faktiskt inte vad din poäng är.

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Ingen poäng mer än att jag inte vågar mig på att använda mig av 1 tb SSD i dagsläget då när en sådan fallerar så är det mycket svårare att få ut informationen från en sådan än från en 1 tb Mekanisk disk. en 250 g ssd och en 750 mekanisk disk är mer "säkrare" på så sätt.

Skrivet av FatherOfThree:

Jag kanske inte ska lägga mig i detta,
men jag har läst dina inlägg ett par varv och förstår faktiskt inte vad din poäng är.

...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ingen poäng mer än att jag inte vågar mig på att använda mig av 1 tb SSD i dagsläget då när en sådan fallerar så är det mycket svårare att få ut informationen från en sådan än från en 1 tb Mekanisk disk. en 250 g ssd och en 750 mekanisk disk är mer "säkrare" på så sätt.

Eller en 250 Gb SSD + en 750 Gb SSD? Eller måste man ha stenkakor i datorn?

Edit: Jag är med på vad du säger dock. Aldrig fel att dela upp datan. Men om man vill ha backup eller inte beror ju på vad man har datorn till. Jag kör utan backup på min privata dator eftersom det inte finns någonting på den som jag inte är beredd på att förlora. På jobbdatorn använder jag mig av vpn och lagrar på företagets server. Är jag i afrika utan internet (om dom nu behöver en brandingenjör någon gång) så får jag ta den smällen då.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Nej precis. ofta billiga, prisvärda och stabila minnen.
SSD: Inte fullt lika lyckat än så i början. Deras SSDNOW (som väl var deras första?) hamnade/hamnar ju ofta långt ner på listan vad gäller prestandan. Nu i och med deras HyperX serie så har dom ju återhämtat sig lite, är väl åtminstone hyfsade diskar vad jag vet.

Kingstons HyperX när den kom var faktiskt (förutom Intel) en av de bättre Sandforce diskarna. Deras ursprungliga "5k" (som bara hette hyperX) hade Intels kretsar och var mycket bra. Deras 3k var samma disk men lite sämre NAND. Har båda typerna...
Men i övrigt så var det, bläää. Alla SSDNOW diskar har usel prestanda så vitt jag vet och märkt (har ägt och sett en del genom åren).
HyperX Fury är betydligt bättre än V300, men samtidigt så finns det betydligt bättre diskar idag för samma pris.

Skrivet av heatm:

Eller en 250 Gb SSD + en 750 Gb SSD? Eller måste man ha stenkakor i datorn?

Edit: Jag är med på vad du säger dock. Aldrig fel att dela upp datan. Men om man vill ha backup eller inte beror ju på vad man har datorn till. Jag kör utan backup på min privata dator eftersom det inte finns någonting på den som jag inte är beredd på att förlora. På jobbdatorn använder jag mig av vpn och lagrar på företagets server. Är jag i afrika utan internet (om dom nu behöver en brandingenjör någon gång) så får jag ta den smällen då.

Eller så har du med dig en extern USB disk, där du lägger en kopia på allt viktigt... Backup. Båda sätten fungerar. Oavsett så har du informationen på 2 diskar så är det ju exakt vad jag säger är det vettiga, så håller helt med dig här.

Skrivet av FatherOfThree:

Jag kanske inte ska lägga mig i detta,
men jag har läst dina inlägg ett par varv och förstår faktiskt inte vad din poäng är.

...

Du får gärna lägga dig i, för jag förstår inte hf man kan tro att skillnaden mellan SSD och HDD är backup och säkert. Han verkar tro att bitlocker + SSD rasar var 10 min, och att om man har råd med 1TB SSD, så har man inte råd att ha en extra disk att ha det viktiga på.

Skrivet av Neonodia:

Bara för att din åsikt inte är som min åsikt betyder inte att din åsikt är den korrekta.

Du tycker som du gör jag tycker som jag gör.

Exempelscenario
.
En säljare är ute på uppdrag. han har filer som han arbetar på han har en 1 tb ssd disk men information på, Han är ute i två veckor i uzbekistan där dom har nätverks ala 56k modems åren. Han arbetar med massa filer och skall göra backup när han kommer in på kontoret, BAAM hans SSD rasar, det blir fel och knas+ att den är krypterad med bitlocker... = EXTRA HUVUDVÄRK.

Självklart, ha din åsikt. Men dina påståenden att man ska välja HDD före SSD + Backup är vansinniga och bör aldrig rekommenderas vidare.

SSD med backup, mild huvudvärk, bara att återställa direkt.
HDD oavsett, huvudvärk.

§1.1
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1*

Tagit bort otrevligheter/påhopp, vänligen håll en trevlig ton.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...