Permalänk
Medlem

Switch för stor knapp?

Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men jag håller på och planerar inför ett bygge jag eventuellt kommer att genomföra. Jag kommer att behöva ganska stora knappar (ca 15x15 cm) där man med fördel kan trycka var som helst och få ungefär samma känsla. Tänkte sätta dit en stor gummimembranswitch, eller om man hellre ska sätta dit ett par mindre, men känns som det kan vara svårt, då jag inte har en aning om hur membranswitchar (om man ens säger så) funkar. Kanske ska man helt enkelt sätta fast en i metall? Men jag vill att det ska vara ganska lätt att trycka ner knappen, det ska nästan räcka med att bara peta lite på den och helst ska man inte få så mycket feedback från den. Detta är dock inte ett måste.

Är jag inne på rätt spår eller helt ute och cyklar?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Går det bra med touch eller närhets-sensorsbrytare? Måste du ha en fysisk depression av plast/gummiknapp?

Förklara så detaljerat som möjligt hur du skulle vilja att användaren upplever det i ditt drömscenario, så kan jag klura på en lösning.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Går det bra med touch eller närhets-sensorsbrytare? Måste du ha en fysisk depression av plast/gummiknapp?

Förklara så detaljerat som möjligt hur du skulle vilja att användaren upplever det i ditt drömscenario, så kan jag klura på en lösning.

Tänkte bygga en sorts trummaskin, då fattar du kanske =)?

Tilläg: hur hårt man slår är inte viktigt att registrera, men om man på ett enkelt sätt kan få in alltsammans i en RPi, så absolut.

Visa signatur

:)

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte köper nått färdigt kan du kanske använda piezokristaller som sensorgivare som registrerar när du slår på en platta, typ nått sånt här:
https://www.sparkfun.com/products/9196
http://www.electric-store.eu/sv/Electronic-Components/Sounder...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte köper nått färdigt kan du kanske använda piezokristaller som sensorgivare som registrerar när du slår på en platta, typ nått sånt här:
https://www.sparkfun.com/products/9196
http://www.electric-store.eu/sv/Electronic-Components/Sounder...

Absolut intressant - jag tänker då inte köpa färdiga grejer på IKEA-nivå (vilket jag iofs kanske borde, då jag är nybörjare...?). Men är det meningen att man ska koppla ihop dessa två eller är det två olika? Jag vet inte riktigt hur piezokristaller funkar och hur man använder dem.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

om du vill ha samma känsla över hela knappens yta så är det bara använda en stabilisator (en sån som sitter under de större tangenterna på tangentbordet, t.ex mellanslag, enter osv.).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men jag håller på och planerar inför ett bygge jag eventuellt kommer att genomföra. Jag kommer att behöva ganska stora knappar (ca 15x15 cm) där man med fördel kan trycka var som helst och få ungefär samma känsla. Tänkte sätta dit en stor gummimembranswitch, eller om man hellre ska sätta dit ett par mindre, men känns som det kan vara svårt, då jag inte har en aning om hur membranswitchar (om man ens säger så) funkar. Kanske ska man helt enkelt sätta fast en i metall? Men jag vill att det ska vara ganska lätt att trycka ner knappen, det ska nästan räcka med att bara peta lite på den och helst ska man inte få så mycket feedback från den. Detta är dock inte ett måste.

Är jag inne på rätt spår eller helt ute och cyklar?

Låter som om det är en capacitive "knapp" du ska ha.
Kör med http://www.ebay.com/itm/TTP223B-Digital-Touch-Sensor-capaciti... och "förstora" touchytan med koppartejp eller nått. Då kan du bestämma helt själv hur stor knappen ska vara
Tänk bara på att du måste ha något kapacitivt material på trumpinnarna.

mrgaffes idé tycker jag annars var bra!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FilosofN:

Absolut intressant - jag tänker då inte köpa färdiga grejer på IKEA-nivå (vilket jag iofs kanske borde, då jag är nybörjare...?). Men är det meningen att man ska koppla ihop dessa två eller är det två olika? Jag vet inte riktigt hur piezokristaller funkar och hur man använder dem.

Det där är givare, de avger en spänningspuls när man utsätter dem för stötar typ slå på en trumplatta, man måste ju bygga lite runt dem för att det ska fungera, det finns en del projekt om du letar så det är bara att anpassa dem till det du försöker bygga.

http://web.eng.gla.ac.uk/rpi/2013/1/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Låter som om det är en capacitive "knapp" du ska ha.
Kör med http://www.ebay.com/itm/TTP223B-Digital-Touch-Sensor-capaciti... och "förstora" touchytan med koppartejp eller nått. Då kan du bestämma helt själv hur stor knappen ska vara
Tänk bara på att du måste ha något kapacitivt material på trumpinnarna.
mrgaffes idé tycker jag annars var bra!

Men ska man slå direkt på plattan eller har man något över? Och det där med koppartejp, typ tejpa lite omkring ringarna ringarna eller? Uppfattar den hur hårt man slår? Tycker det ser ut lite som en rubber dome-switch utan gummi (antar att det sitter kapacitivt material på gummit?), om den funkar så kommer den väl inte att registrera hur hårt man slår. Dessutom, kommer den inte gå sönder när man slår på den?

Skrivet av mrqaffe:

Det där är givare, de avger en spänningspuls när man utsätter dem för stötar typ slå på en trumplatta, man måste ju bygga lite runt dem för att det ska fungera, det finns en del projekt om du letar så det är bara att anpassa dem till det du försöker bygga.
https://www.youtube.com/watch?v=cCiwrXpsJhs

http://web.eng.gla.ac.uk/rpi/2013/1/

Men det skulle alltså fungera om jag monterade givare på en platta och lägger tyg eller trä eller något annat över och sedan helt enkelt bara slå på den? Den ena av dem du länkade ser rätt så ömtålig ut, är den det? Undrar också hur stor den är, men spelar kanske ingen roll, eftersom att den tar upp vibrationer - slår jag bredvid, registrerar den det också. Eller?

Visa signatur

:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FilosofN:

Men ska man slå direkt på plattan eller har man något över? Och det där med koppartejp, typ tejpa lite omkring ringarna ringarna eller? Uppfattar den hur hårt man slår? Tycker det ser ut lite som en rubber dome-switch utan gummi (antar att det sitter kapacitivt material på gummit?), om den funkar så kommer den väl inte att registrera hur hårt man slår. Dessutom, kommer den inte gå sönder när man slår på den?

Men det skulle alltså fungera om jag monterade givare på en platta och lägger tyg eller trä eller något annat över och sedan helt enkelt bara slå på den? Den ena av dem du länkade ser rätt så ömtålig ut, är den det?

Tyg är nog ingen höjdare (eller menar du en tygklädd platta?) men en givare mellan 2 trä/metallplattor borde fungera, ska du ha ett "trumskin" får du troligen bygga så du inte kan slå direkt på givaren, tex känna av vibrationerna i luften bakom skinnet eller mäta vibrationerna i dess upphängning, då blir det mer likt en "riktig pad" men det är ju mer komplicerat att bygga nått sånt, det går ju även att använda en normal mikrofon som sensor tex bakom ett trumskinn, man behöver ju inte lyssna på ljudet utan bara ha den som givare för att styra vad man nu vill.
Piezokristaller är rätt hårda och stumma och det kan vara enkelt att bygga med, men det går ju att läsa vibrationer/stötpulser på många sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tyg är nog ingen höjdare (eller menar du en tygklädd platta?) men en givare mellan 2 trä/metallplattor borde fungera, ska du ha ett "trumskin" får du troligen bygga så du inte kan slå direkt på givaren, tex känna av vibrationerna i luften bakom skinnet eller mäta vibrationerna i dess upphängning, då blir det mer likt en "riktig pad" men det är ju mer komplicerat att bygga nått sånt, det går ju även att använda en normal mikrofon som sensor tex bakom ett trumskinn, man behöver ju inte lyssna på ljudet utan bara ha den som givare för att styra vad man nu vill.
Piezokristaller är rätt hårda och stumma och det kan vara enkelt att bygga med, men det går ju att läsa vibrationer/stötpulser på många sätt.

Med tyg menade jag att helt enkelt sy fast givaren på tyget och sätta fast tyget ovanpå en låda med givaren inåt lådan, ungefär. Men antar att det blir bättre att göra samma sak med trä eller annat solitt i stället för tyg. Eller behöver jag ens en låda, räcker det med en platta med givaren under?

Visa signatur

:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FilosofN:

Med tyg menade jag att helt enkelt sy fast givaren på tyget och sätta fast tyget ovanpå en låda med givaren inåt lådan, ungefär. Men antar att det blir bättre att göra samma sak med trä eller annat solitt i stället för tyg. Eller behöver jag ens en låda, räcker det med en platta med givaren under?

Det finna ju givare som reagerar på töjning/böjning men det svåra är nog att fästa dem, jag vet inte hur du ska göra utan det får du nog experimentera med och man kan ju till viss del kompensera sensorn med kretsen som den är kopplad till och mjukvaran, det blir alltså många olika faktorer som påverkar slutresultatet om du ska bygga det själv, i bygget jag länkade så upptäckte de tex att de borde valt en annan adc krets för bättre funktion om man skulle ansluta 2 sensorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Men ska man slå direkt på plattan eller har man något över? Och det där med koppartejp, typ tejpa lite omkring ringarna ringarna eller? Uppfattar den hur hårt man slår? Tycker det ser ut lite som en rubber dome-switch utan gummi (antar att det sitter kapacitivt material på gummit?), om den funkar så kommer den väl inte att registrera hur hårt man slår. Dessutom, kommer den inte gå sönder när man slår på den?

Se det som jag länkade som en sensor istället för en knapp. Kopplar du den till något ledande material så kommer den ge ifrån sig en signal om du sedan nuddar det materialet med t.ex ett finger.

Du kan alltså göra en 15 cm cirkel av koppartejp och sedan koppla ihop den knappen med sensor, via en kabel funkar finfint, och sedan har du en stor "knapp". Skulle inte tro att den känner av hur hårt då slår.

Med lite eftertanke så tror jag du ska satsa på det som mrgaffe länkade.

Använde själv piezo buzzers för att göra en knack power switch till datorn för ett tag sedan (spana in ett av mini gallerier ifall intresse finns)

Permalänk
Medlem

Hmm bra förslag med piezosensor och kapacitiv brytare. Hur känsliga är piezona som du länkade? Tror du inte det blir problem att de känner av falska signaler, som någon tung människa gående runt trum-settet? Jag har kört mekaniska "dual ball" vibrationsbrytare istället för sensorer med varierat resultat för andra aplikationer. Lite mer "low-tech" än piezo.

http://www.ebay.com/itm/10Pcs-SW-520D-Vibration-Sensor-Dual-M...

Piezo verkar funka för den här snubben iaf, bra video för att få en bild vad som kvävs med arduino+peizo+trummor.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Hmm bra förslag med piezosensor och kapacitiv brytare. Hur känsliga är piezona som du länkade? Tror du inte det blir problem att de känner av falska signaler, som någon tung människa gående runt trum-settet? Jag har kört mekaniska "dual ball" vibrationsbrytare istället för sensorer med varierat resultat för andra aplikationer. Lite mer "low-tech" än piezo.

http://www.ebay.com/itm/10Pcs-SW-520D-Vibration-Sensor-Dual-M...
http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/mfIcDBCt1R9IWAPmKv8KlN...

Piezo verkar funka för den här snubben iaf, bra video för att få en bild vad som kvävs med arduino+peizo+trummor.
https://www.youtube.com/watch?v=-4BPpfFGcIE

Perfekt, tack! Verkar ändå lättare än jag trodde. Men han har ju skum mellan, du tror inte det dämpar tillräckligt?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Jag tror enda sättet du får det precis som du vill är att du provar dig fram. Det är stor skillnad på skum & skum. Samla på dig ett anral materialsamples när du ska bygga och gör en testsession tills du hittar rätt känsla.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell