Far Cry 4 Diskussionstråd

Permalänk
Medlem

Bästa är ju att man kan klara spelet bara genom att vänta på Pagan Min tills han kommer tillbaka efter middagsscenen

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nån mer som har problem med flickering? speciellt skuggor

Funkar när jag stänger av crossfire. Nån som vet hur man löser det?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Skrivet av kakan86:

Nån mer som har problem med flickering? speciellt skuggor

Funkar när jag stänger av crossfire. Nån som vet hur man löser det?

Man väntar, tills Ubisoft får tummen ur, tyvärr. En del lyckas fixa problemen genom att sänka specifika inställningar, men det hjälpte inte för mig.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Jag kör med trådlös Xbox kontroll för PC. Funkar fint!

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Så kul att då man spelade Farcry 3 så hade man stutter, nu när man kör 4:an är det samma igen....med en helt annan dator. Ffs...

Testat en bunt olika drivrutiner och mixtrat massa med config. Ska flytta spelet till ssdn imorgon och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Min ingame map fungerar inte, eller har jag missat något man ska göra haha?
Den är bara kolsvart... ser ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Så kul att då man spelade Farcry 3 så hade man stutter, nu när man kör 4:an är det samma igen....med en helt annan dator. Ffs...

Testat en bunt olika drivrutiner och mixtrat massa med config. Ska flytta spelet till ssdn imorgon och se om det hjälper.

har mitt spel på SSDn hjälper inte. Tror de måste patcha det alla verkar ha det. FarCry 3 hade väldigt lite på min dator, men ja spelade det nyss, så det är väl "slutpatchat". Annars flyter det bra på ultra för mig i 1200p, 2xMSAA. Ligger runt 60-70fps, tills man springer mot ett nytt område, så dippar de när den laddar in nya saker. någonting som är knasigt med deras texture streaming. När man kör bil dippar det ner mot 40.

har lite andra spel jag ska spela klart först så väntar på patch.

EDIT:

Detta saxat från Redit verkar funka för vissa:
My specs are as follows:
Intel Core i5 4670k 4.4ghz
8gb DDR 3 2133 mhz ram
7200 rpm hdd
Nvidia Geforce GTX 770 4gb
My settings: I have HBAO+ and smaa, no god rays. I went by the Nvidia guide to fine tune my settings as Ultra makes no difference (LITERALLY, NO DIFFERENCE) in many of the settings.
I was getting 66 fps average with dips down to 45 while driving, fighting etc. Weird mouse stutter as well
The Fix
Go to Nvidia Control panel and set Power management mode to use prefer maximum performance and change maximum pre rendered frames to 3.
Boom. Stuttering gone, and i mean it. It's like getting a G SYNC monitor. Not a single hiccup. Not when driving, Not when walking in a town, not when fighting. And if it does slow down it's because my fps is genuinely going down because of the intensity of the scene. Fps average is 67 but rarely if ever does it drop lower than 55. This fixed the weird mouse stutter too. It's a whole new game now. None of the CPU cores EVER reach 100% anymore
BIG UPDATE
IF THE ABOVE DOES NOT WORK, TRY THIS IN ADDITION TO IT:
Open the GamerProfile.xml file with Notepad Find GPUMaxBufferedFrames="0" and change to GPUMaxBufferedFrames="1"
and also DisableLoadingMip0 ="1". You don't have to do this to eliminate the stuttering but it wont eliminate completely, there will be slight micro stutter to the well trained eye. try it.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av vracer:

Har inget sådan inkopplat bara mus å tangentbord :S
Fattar inte vad det är för fel.. Alla andra spel funkar..

Ska tanka ner FC3 på Uplay nu å testa om de funkar åtminstone så man har nått att utgå ifrån..

FC3 startar utan problem men FC4 är helt omöjligt för mig att ens kunna starta :S
Får bara felmeddelandet "Farcry 4 slutade fungera"

Vet inte va fasen de kan vara:/ Det ända är la att vänta på fler patcher så kanske man kan starta skiten om 3-4månader HAHAHA !

Ubisoft är verkligen totalt VÄRDELÖSA !!!!!

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk

Någon mer som har problem med att musen inte rör sig som att man rör den eller att den "hoppar runt" lite gran? Känns som att det är skit på sensorn men funkar bra när jag går in i menyn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Någon mer som har problem med att musen inte rör sig som att man rör den eller att den "hoppar runt" lite gran? Känns som att det är skit på sensorn men funkar bra när jag går in i menyn.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör min mus också , framför allt när jag har sniper och siktar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Hur kommer Far Cry 4 funka på min PC? TÄnker köra 1080p och vill ha 60 fps+, kommer jag kunna köra high settings?

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

medium på texturer möjligen sedan kan du köra det mesta på very high/Ultra

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Gött, varför bara medium på textures? Är det grafikminnet som tar slut månne?

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Jo misstänker det är främst det. har 1,5 gig på mitt GTX 580. Har du mer kanske du kan gå lite högre utan för mycket stutter. Men medium är inte direkt klockrent...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Jo misstänker det är främst det. har 1,5 gig på mitt GTX 580. Har du mer kanske du kan gå lite högre utan för mycket stutter. Men medium är inte direkt klockrent...

Använder 2.8-3 gig av mina 4gig på mitt 970 och har fortfarande ordentliga stutters när jag kör/ flyger så tror inte felet ligger där.

Ultra textures pratar jag här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Hur fungerar autosave i FarCry 4? Något som fick mig att helt lägga ner FarCry 3 var att jag kunde springa runt i en timme och jaga djur, bygga updrages etc för att sedan springa in i en tiger och några terrorister och dö. När jag sedan kom tillbaka var allt mitt samlande ogjort och om jag ville ha mitt fina koger var jag tvungen att än en gång åka ut och jaga ner hundrafjorton lättskrämda gaseller.

EDIT Jag kommer spela på PS4 men utgår kallt ifrån att det inte gör någon skillnad.

EDIT 2 Jag har läst runt lite och noterat att många rapporterar om autosaveproblem, bortse från det (utgår ifrån att det är patchat / kommer patchas) och beskriv hur autosave fungerar när det fungerar enligt förväntan.

PS4 fråga
Permalänk
Medlem

Kör spelet i 1080p och med inställningar från medium till ultra och köra med 2xMSAA, får mellan 40-65 fps vilket gör det ganska ryckigt. Tror ni ett till GTX 670 skulle va värt? Visst, får bara 2 GB Vram men kan leva med lite sämre texturer bara det flyter och effekterna är snygga. Kör just nu textures på medium, märkte dock inte nån större skillnad när jag hade dem på high när det gäller frames. Kan ju köpa ett beggat GTX 670 för runt 800-900 kr vilket är småpengar jämfört med att köpa typ ett nytt GTX 970.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Det är ryckigt som satans med mitt gtx 970, och har sett upp till 3500MB vram användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Använder 2.8-3 gig av mina 4gig på mitt 970 och har fortfarande ordentliga stutters när jag kör/ flyger så tror inte felet ligger där.

Ultra textures pratar jag här

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle skaffat ett 980 då. Mitt lir började flyta som smör när jag installerade det. Ja eller inte smör men riktigt, riktigt bra på max inställningar :). Men du har inte aktiverat DSR funktionen?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Du tror de 10% som ett 980 ger är en avgörande faktor. Det är ju ngt som får spelet att uppföra sig riktigt illa, så du har antingen tur
eller så noterar du inte hackandet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Semjonov:

Du tror de 10% som ett 980 ger är en avgörande faktor. Det är ju ngt som får spelet att uppföra sig riktigt illa, så du har antingen tur
eller så noterar du inte hackandet.

Med tanke på att problemet drabbar alla så kvittar det nog vad man har för grafikkort. Förhoppningsvis tänker Ubisoft fixa problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Det är ryckigt som satans med mitt gtx 970, och har sett upp till 3500MB vram användning.

Mitt flyter på fint med GTX 970 och kör på Optimerat läge i Nvidias Geforce Experience.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Kör spelet i 1080p och med inställningar från medium till ultra och köra med 2xMSAA, får mellan 40-65 fps vilket gör det ganska ryckigt. Tror ni ett till GTX 670 skulle va värt? Visst, får bara 2 GB Vram men kan leva med lite sämre texturer bara det flyter och effekterna är snygga. Kör just nu textures på medium, märkte dock inte nån större skillnad när jag hade dem på high när det gäller frames. Kan ju köpa ett beggat GTX 670 för runt 800-900 kr vilket är småpengar jämfört med att köpa typ ett nytt GTX 970.

Jag kör på 2 överklockade gtx 580 och det flyter på bra med texturer på medium på 1440p.
Om jag däremot inte klockar och går ner på 1080p så får jag lite småryck ibland.
Någon anti aliasing har jag däremot inte på för det fungerar ingetvidare med SLI
Sätter man då v-sync på sparse så ligger jag fast på 30 fps som fungerade bättre än vad jag trodde.

Du hittar mina inställningar nån sida tillbaka.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Avstängd

Snälla Ubi, fixa sparningsbuggen. Had ju klarat av det enormt tråkiga uppdraget uppe i bergen och genomlididit att få starta om, starta om, starta om efter att inte hittat syrmasker. Så när jag äntligen genomlidit uppdraget var jag jätteglad att det var avklarat. Och vad händer när jag startar spelet nästa gång. Jo, jag ska göra om detta förbannade uppdrag.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Jag blåste om min dator och efter det gick Far Cry 4 riktigt hackigt men av en slump märkte jag att TV'n som sitter med en hdmi kabel hade blivit automatiskt aktiverad så jag körde 2 bildskärmar utan att märka det.

BenQ via DP och Samsung TV via HDMI, kan det vara att FC4 på 344.75 inte gillar flera bildskärmar eller inte gillar DP + HDMI samtidigt?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Du tror de 10% som ett 980 ger är en avgörande faktor. Det är ju ngt som får spelet att uppföra sig riktigt illa, så du har antingen tur
eller så noterar du inte hackandet.

Lite mer än 10 % ibland över 20 % är det överlag speciellt när man går upp i upplösningar. Men visst ett GTX 970 hade väl kanske gett dugligt flyt det också möjligen. Kör ju bara 1080p trots allt. Har inte din dator sitter du med AMD kort kanske det är dåliga optimeringar där som strular?

Hackande noterar jag absolut om det finns. Hur kan man låta bli

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Skulle skaffat ett 980 då. Mitt lir började flyta som smör när jag installerade det. Ja eller inte smör men riktigt, riktigt bra på max inställningar :). Men du har inte aktiverat DSR funktionen?

Hur använder du DSR? Jag har försökt att skala ner från 1440p till 1080P men här funkar det inte alls.Då får jag bara massa skumma krascher vid starten:-(

Det funkar iofs ändå men det vore trevligare med mer än avg fps på 50 för att slippa muslaggen:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag blåste om min dator och efter det gick Far Cry 4 riktigt hackigt men av en slump märkte jag att TV'n som sitter med en hdmi kabel hade blivit automatiskt aktiverad så jag körde 2 bildskärmar utan att märka det.

BenQ via DP och Samsung TV via HDMI, kan det vara att FC4 på 344.75 inte gillar flera bildskärmar eller inte gillar DP + HDMI samtidigt?

Jag kör fyra skärmar på mitt 980 på 344.75 och jag har inte märkt av att det blir hackigare med fyra stycken istället för en.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Hur använder du DSR? Jag har försökt att skala ner från 1440p till 1080P men här funkar det inte alls.Då får jag bara massa skumma krascher vid starten:-(

Det funkar iofs ändå men det vore trevligare med mer än avg fps på 50 för att slippa muslaggen:-)

Skala ner? DSR skalar ju bara upp sen ner igen till monitorns upplösning. Jag har testat 4x behöver experimentera mer. Tycker väl det möjligen hade en positiv effekt på ett lir som har lite väl lågupplösta texturer så får en massa jaggies etc på min 50":are. Men jag måste A-B mera för att se exakt vad det var som hjälpte om det var mest DSR eller nya antialiaslösningar från mitt GTX 580 :).

Far Cry 4 tycker jag inte det gav något mervärde och här tyckte jag väl att det nog påverkade flytet lite. Kändes mest som att man körde med en monitor med lite för mycket kantskärpa aktiverat. Men som sagt jag är i experimentfasen med det hära kan va någon antialiasinställning också

En annan sak ger denna funktion upphov till mer input lag? Någon som klockat

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Skala ner? DSR skalar ju bara upp sen ner igen till monitorns upplösning. Jag har testat 4x behöver experimentera mer. Tycker väl det möjligen hade en positiv effekt på ett lir som har lite väl lågupplösta texturer så får en massa jaggies etc på min 50":are. Men jag måste A-B mera för att se exakt vad det var som hjälpte om det var mest DSR eller nya antialiaslösningar från mitt GTX 580 :).

Far Cry 4 tycker jag inte det gav något mervärde och här tyckte jag väl att det nog påverkade flytet lite. Kändes mest som att man körde med en monitor med lite för mycket kantskärpa aktiverat. Men som sagt jag är i experimentfasen med det hära kan va någon antialiasinställning också

En annan sak ger denna funktion upphov till mer input lag? Någon som klockat

Jag har aldrig fått bukt med farcry 4 mest som har dom jobbiga musproblemen.Det verkar inte finnas en bra fix fastän man kör med ett köpt orginal.Jag ville mest veta om det gick att använda dsr till att skala ner från 1440p till 1080p och få ett bättre flyt i spelet för då finns det ju mer krut till grafiken också.-))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift