Permalänk
Medlem

Logitech G15 idag. Vad kan ersätta det?

Idag har jag ett Logitech G15 tangentbord.
Har alltid varit nöjd med det, men man tröttnar ju alltid och vill köpa nytt.
Vad rekommenderar ni att jag kan ersätta detta med?

Pris: Runt 800-1500kr

Permalänk
Medlem

Logitech G15 ersattes av G15 V2 2009 som var silvergrått och med färre makrotangenter dvs i mindre storlek (många hade klagat på den stora storleken av G15) samt med orange tema på belysningen. Jag hade denna V2 version 2009-2011 och jag var mycket nöjd med tangentbordet, mindre nöjd med drivrutinerna som hade en tendens att bli korrupta så fick ominstallera flera ggr. Det tangentbordet förstördes till följd av åska tyvärr. Men jag älskade det medan det fungerade, bästa gummi membrantangentbord jag ägt.

I alla fall detta ersattes just 2011 av Logitech G19/G19S som hade ytterligare förbättrad känsla i tangenterna samt fyrfärgsskärm. Denna har dock aldrig blivit lika populär som de gamla G15 versionerna detta eftersom det hade blivit dubbelt så dyrt (1800 Kr) vilket är lite för mycket för ett icke mekaniskt tangentbord. Och 2011 var just startskottet på den mekaniska tangentbordstrenden med bla Steelseries varianter med Cherry MX Black brytare Razers Blackwidow Ultimate med MX Blue. Och det var det tangentbordet jag satsade på som ersatte G15 och jag har hittills varit mycket nöjd. Gillar känslan av att skriva på det och tycker det är snyggt, mycket god byggkvalitet, den blåa belysningen är också överlägsen i styrka jämfört med gamla G15. Dock saknar jag dedikerade mediatangenter samt självklart den coola skärmen.

Nu är det kanske dags att återigen för mig satsa på ett Logitech nämligen vad som kan betraktas som en ny mekaniskt variant på G19: Logitech G910 Orion Spark. Kommer med en helt ny sorts brytare Romer G utvecklade av Logitech själva som skall vara världens snabbaste brytare för gamers samt en ny sorts tangenter med vinklade kanter som skall minska risken för att fingret halkar vid gaming och när man skriver. Det kommer även med cool RGB belysning och medietangenter. Dock saknas USB samt audio jack baktill men det använder jag ändå inte. Dessutom saknas skärm men istället är det tänkt att du skall placera din smartphone i den blåa hållaren baktill och sedan använda en app som ersätter G19 skärmens funktioner. Tycker det är en mycket intressant produkt och jag skall börja använda min i JUL. Köpte det hos Alina för 1399 Kr på Black Friday rea nu kostar det dock 1736 Kr så lite över din budgetram. Men det är i alla fall mitt förslag G910 Orion Spark den mekaniska efterträdaren till G19.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Gillar mitt G710+ med Cherry MX Browns, enda jag stör mig på är att det är blanksvart så det blir dammigt och får fingeravtryck. Och så finns det ju inte heller någon skärm. Men ett säkert kort i stället för helt nya Romer G.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Gick åxå från g15v2 till g710+ ,ångrar inte köpet en enda sekund. Kände på nya g910 nere på alina men tangenterna kändes flummiga och space va som en gungbräda.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Gick åxå från g15v2 till g710+ ,ångrar inte köpet en enda sekund. Kände på nya g910 nere på alina men tangenterna kändes flummiga och space va som en gungbräda.

Att vänja sig vid nya switchar är ungefär som att vänja sig vid en ny cykel. Tar ett tag att vänja sig. Så är inte förvånad att du tyckte de kändes flummiga. De skall i alla fall ligga närmast MX Browns i känsla och funktion. Väldigt tyst för att vara mekaniskt samt med kort slaglängd men ändå inte helt linjära som MX Red. Att space skulle vara en gungbräda har jag svårt att tänka mig. Det borde ha kommit fram i de YT recensioner jag tittat på. Kanske har nån bankat på det i affären och förstört den i så fall...

Detta tangentbord skall vara tungt och välbyggt:

http://v=XWejS5xob2o

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Känner stor sorg över Logitechs tangentbordsserie. G710+ är äckligt att skriva på, det känns plastigt och skramligt, dessutom är slaglängden för lång så man "fastnar" mellan tangenterna när man skriver. Det finns ingen ersättare som är värdig att fylla mitt G15 v2:s skor. Antingen är det för många genvägsknappar eller så saknas det skärm/mediaknappar. G15 v2 hade den perfekta mängden G-knappar och en lagom stor skärm, samt bra belysningsfärg. Feck.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2