Kinesiska hackare knäcker det kritiserade kopieringsskyddet Denuvo

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxMi-24:

Kanske vägra köpa spel med skit DRM så slutar tillverkare med det. Sluta gnälla och rösta med plånboken.

Så har jag gjort i ett par decennium. Det verkar inte hjälpa så mycket. Men mitt samvete är gott.

Skrivet av Bakgrund:

Jag skulle gissa att många av de som piratkopierar avskyr människor som inte kan ändra sin uppfattning trots argument. Snacka om att döma i förhand, vet du om någon i din omgivning brukar piratkopiera? Grattis, du avskyr nu denne person och kan bryta kontakten. Skulle tro att du också har piratkopierat någon gång under din livstid, medvetet eller omedvetet.

Jag vet gott om folk som är av åsikten att piratkopiering borde vara belagt med dödsstraff. Att prata om frågan överhuvudtaget, går inte, då är man dum i huvudet. Och att nämna Piratpartiet, då är man ju idiot på riktigt. Lagom till lunch dagen efter kommer frågan "Du som håller på med datorer mycket, du vet inte var man kan få tag på Map & guide" ? Svarar man med "Jo visst, det säljs på deras hemsida" så är man på nytt idiot, de vill ju ha det gratis... Varpå jag suckar, lägger ansiktet i händerna och gråter lite. För att sen äta färdigt under tystnad, och köra hem.

Skrivet av WarWolf.667:

Sedan star-force tiden då jag köpte flertal spel som inte gick att spela utan crack så köper jag inte spel med drm längre.
Bland det värsta var ju när man kontaktade supporten flertalet gånger och de utlovade lösning, deras lösning var att lägga upp ett crack på deras hemsida tillsammans med patcharna . Cracket var från en känd release-grupp.
Blir inget köp om de har drm helt enkelt.

Jag råkade ut för något liknande. Heavy Gear (Activision 1995) vägrade fungera på min dator. Det fastnade på laddsekvensen när kartorna skulle laddas in. Tryckte man på knappen (laptop style CD) för att mata ut skivan, så hoppade den vidare, och så fick man skicka in skivan kvickt igen. När jag hörde av mig till supporten rekommenderade de att jag tankade en CD knäck från Megagames, som åtminstone då var en stor site för trainers (fusk) moddar och knäckar. Det fungerade ypperligt, men är kanske inte vad man förväntar sig från utvecklaren av ett spel... Det skyldes på en känd inkompatibilitet med just den CD spelaren.

Skrivet av Ozzed:

Men en EULA kan inte tvinga en till något som man har laglig rätt att göra.

Här blir följande text intressant:

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Alltså är det inget fel i att kringgå kopieringsskydd om det innebär att ett spel blir spelbart. Men som vanligt är folk dåligt insatta och tror att man via avtal kan förhandla bort lagstadgade rättigheter men så är det absolut aldrig någonsin.

Svensk lag stipulerar dock att man inte får kringgå kopieringsskydd. Juridiken är med andra ord inte helt svartvit.

Skrivet av Verminator:

Jag tror inte "piraterna" köper något spel? Sen finns det ju såklart de också som laddar ned något enstaka spel någon gång.

Har gjorts rätt många undersökningar som visat att motsatsen är sann. Det är bland de som kopierar mest du också hittar de som köper mest. Exakt vad sanningen är, kommer nog ingen att veta, någonsin. Jag har hyllmeter av köpta PC-spel bakom mig. Åtskilliga hyllmeter av spel förvaras i CD-case'ar till mina konsoler. Och alla spelen har testats, grundligt, innan jag köpte dem. De flesta är i obruten förpackning. Men det är "jag". Hur andra gjort, går ju aldrig att bevisa på ena eller andra hållet. Numera är dock inköpen av fysiska spel på media begränsat, allt mer är ju digitalt. Jag spelar även mindre och mindre, det har främst blivit F2P MMO'n de senaste åren, så jag har sedan länge slutat kopiera...

Skrivet av Ozzed:

Ja fast inget kopieringsskydd har väl varit såpass barnsligt att det utlöst en regeringskris "för att det kan och luften är fri öööööööööööhhh!!" Som SD nu gör, så jag föredrar kopieringsskydd framför SD alla dagar i veckan, även om jag tycker förfärligt illa om båda.

Jag å andra sidan tycker fruktansvärt illa om båda kopieringsskydd, och SD, men anser att SD gör rätt, efter omständigheterna. De är närmast skyldiga sina väljare att göra något, när de etablerade partierna helt vägrar diskutera regeringsbildande med SD. Sossarna skulle kunna erbjuda pensionärer och skolor till SD, och hindra dem från inflytande i flyktingfrågor. Men man har inte ens diskuterat det. Så SD gör vad de borde göra i ett demokratiskt samhälle. Utnyttjar de medel som står till deras förfogande.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Gör du inbrott hos grannen också för att du inte har råd? Eller tycker du att stöld digitalt och IRL inte är samma sak?

Korrekt jämförelse är att smyga sig in hos grannen och en stund njuta av hens monet-tavlor. Tavlor jag inte har råd att köpa själv.

Grannen har inte förlorat något. Jag har fått nöje till ingen kostnad, nöje som som jag ändå inte kunnat betala för. Ingen skada skedd.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

Offtopic:
Skulle nog inte säga att det är vanligt men samlar man och vill ha dem i mint så är det en risk, även om i mitt fall det nog är större risk att jag tappar skivan.
Men hade en Music skiva i min bärbara för ett antal år sedan som jag inte tryckt till ordentligt gentemot fästet runt motorn, den satt lite snett. (liknade fästet i en PS2 slim)
Efter 4h konstant lyssnande var skivan riktigt repig. Ska tillägas att det var en bränd mix och inte en tryckt skiva. Men det var ett märke som var kända för att hålla bra.

Ontopic:
Ska bli intressant att följa.
Minna problem med dragon age, ser ut som radom buggar samt att jag vet att mitt grafikkort inte mår bra.
Känns som det lika gärna skulle kunna vara buggar med frostbyte.
Som tidigare nämnts så har jag inte sett någon ovanlig hög diskaktivitet.

Men om det skulle visa sig att de installerat ett rootkit skulle jag bli mer än sur. Har svårt att glömma starforce samt securerom. (minns inte vilken som körde rootkit av dem eller om det var båda)

Edit1:

Brända skivor är ömtåligare än en "tryckt" oavsett hur kända märken det är, BASF och Verbatim har haft skivor i lite högre kvalité men de var fortfarande sämre.

Skrivet av XPerion:

Jasså, ta och titta om du hittar en cd/dvd skiva som är repfri. Om du har några?
Sen inte tal på långa laddningstider, oväsen etc...

Dessa repor har uppstått på annat sätt, inte av läsaren. Fodralet är en riktig bov för repor t.ex

Skrivet av Wasted Hobbit:

Klart som fan att det blir en massa bytandes eller har du en cd läsare per spel i din dator? Sen är ju en cd läsare inte perfekt utan har sina skavanker som förr eller senare kommer att repa skivan.

Har sätt såna där tidigare, skulle inte lita på dem för allt i världen, lämnar skumma märken och har en tendens att paja skivor.

Och du förstår inte vad det är jag har svarat på, så dig ger jag upp.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Dock gör man ju det känt för oss på Sweclockers att man nu kan gå runt skyddet, och man nämner även att verktygen för att göra så kommer spridas på nätet.
Det är ju allt man egentligen behöver veta för att kringgå skyddet, så tack SWEC för det.

Med det sagt så hoppas jag att nämnda verktyg fungerar ihop med den köpta klienten så man får bättre prestanda men ändå kan spela online via Origin.

Om man ska dra det ett snäpp längre så får man alltså inte länka denna artikel i denna forum tråden då den bistår med information för att kringå kopieringsskyddet?? Jag förstår såklart att detta inte kan vara fallet men om man ska tolka Sweclockers regler i laglig mening så betyder det de (enligt min åklagar kompis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Du tror på Gud med va?

Vad har åsikter med religion att göra? För att svara (trots att du bara gjorde ett ganska dåligt försök att vara spydig), nej.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen bekräftat att Dragon Age I , använder Den?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Vad har åsikter med religion att göra? För att svara (trots att du bara gjorde ett ganska dåligt försök att vara spydig), nej.

Jag ber om ursäkt om min politiska inkorrekthet har förolämpat din eller någon annans tro. Du och alla andra får så klart tro på vad ni vill. Gud, tomten, Stefan Löfven, jag bryr mig inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Piratkopiering är INTE stöld.

Nähä, vad är det då? Kopierar du från någon och sedan går och betalar det så utvecklarna får sin del av kakan?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nähä, vad är det då?

Piratkopiering, så klart. Stöld är när du faktiskt förlorar varan jag tillgriper. Som när jag snor din plånbok och du blir av med den, plastkort, och pengar. Eller din tavla. Piratkopiering är när jag syr en egen plånbok, och ritar av dina plastkort / pengar. Eller målar en egen tavla. I båda fallen har du kvar din egendom.

Skrivet av schkutt:

Eller tycker du att stöld digitalt och IRL inte är samma sak?

Jag kan inte svara för vad han tycker, men jag kan konstatera att piratkopiering, och stöld inte är samma sak. Enklaste saken i världen att bevisa. Jag stjäl din dator. Du har nu ingen dator. Detta är stöld. Jag kopierar din HD. Du har fortfarande dina data kvar. Detta är (förutsatt att det som finns på disken uppnår verkshöjd) piratkopiering.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hatten av till både skaparna av Denuvo och 3DM. Det här måste vara rekord för ett offline-DRM-skydd.

Skrivet av Marinlik:

Då får de väl lära sig att spara. Det finns många spel och filmer som kommit denna höst, men som jag inte haft råd med. Men jag går inte och tar någon annans verk för att jag inte har råd. Jag sparar pengar tills jag har råd. Har man råd med en dator som kan köra nya spel så har man även råd med spelen om man sparar.

Rent moraliskt håller jag med. Men den ekonomiska aspekten borde bara gälla hur många licenser som säljer. Vad spelar det för roll hur många kopior som laddas ner olagligt.

Anta att ett spel säljs i tre miljoner lagliga kopior och laddas ner i två miljoner olagliga kopior. Hur hade bilden sätt ut om det inte gick att spela olagligt? Hade lika många, fler eller färre upplagor sålts? Har det gjorts några trovärdiga studier om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Bra förklaring... tyvärr kommer folk inte förstå skillnaden ändå.

Folk förstår alldeles utmärkt. Det är inte där problemet ligger. Det är semantik, och de vill inte erkänna att det är skillnad. Kan man hävda stöld, vinner man automatiskt argumentationen om att alla som piratkopierar skulle, eller inte skulle ha köpt vad det nu än var som kopierades. De vill ju gärna ha det till att de förlorar pengar på kopiorna, när sanningen är, som vi ser gång efter annan, att så inte är fallet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Piratkopiering, så klart. Stöld är när du faktiskt förlorar varan jag tillgriper. Som när jag snor din plånbok och du blir av med den, plastkort, och pengar. Eller din tavla. Piratkopiering är när jag syr en egen plånbok, och ritar av dina plastkort / pengar. Eller målar en egen tavla. I båda fallen har du kvar din egendom.

Jag kan inte svara för vad han tycker, men jag kan konstatera att piratkopiering, och stöld inte är samma sak. Enklaste saken i världen att bevisa. Jag stjäl din dator. Du har nu ingen dator. Detta är stöld. Jag kopierar din HD. Du har fortfarande dina data kvar. Detta är (förutsatt att det som finns på disken uppnår verkshöjd) piratkopiering.

B!

Skrivet av Verminator:

Piratkopiering är olaglig kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk.

Stöld är handlingen att utan tillåtelse ta föremål eller pengar som tillhör någon annan.

Piratkopiering är likvärdigt med stöld då du olovligen anskaffar en vara utan att betala för den oavsett vad ni tycker, ni står inte över lagen och lagstiftarna har högre utbildning och inblick än vad ni har.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Piratkopiering är likvärdigt med stöld då du olovligen anskaffar en vara utan att betala för den oavsett vad ni tycker, ni står inte över lagen och lagstiftarna har högre utbildning och inblick än vad ni har.

Fast nu är det ju just lagstiftarna som har sagt att piratkopiering INTE är stöld. Jag är mer än villig att medge att en del av de där juristerna har klart bättre utbildning än vad jag har, men det verkar å andra sidan som om det finns vissa brister i din utbildning med.
Här är begreppen tydliggjorda, om det nu är så att du känner för att förkovra dig:
Upphovsrättsintrång/Stöld & snatteri

Det är helt olika brott. Det har juristerna sagt hela tiden. Upphovsrättsmaffian vill gärna jämföra att fildela Britney Spears senaste med att stjäla en bil, men det gör inte jämförelsen relevant.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu är det ju just lagstiftarna som har sagt att piratkopiering INTE är stöld. Jag är mer än villig att medge att en del av de där juristerna har klart bättre utbildning än vad jag har, men det verkar å andra sidan som om det finns vissa brister i din utbildning med.
Här är begreppen tydliggjorda, om det nu är så att du känner för att förkovra dig:
Upphovsrättsintrång/Stöld & snatteri

Det är helt olika brott. Det har juristerna sagt hela tiden. Upphovsrättsmaffian vill gärna jämföra att fildela Britney Spears senaste med att stjäla en bil, men det gör inte jämförelsen relevant.
B!

Det har inte med storleken att göra hurvida det är stöld, även snatteri a en dumlekola är stöld, så länge du tar något som inte är gratis utan att betala för det är det stöld, svårare än så är det inte.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det har inte med storleken att göra hurvida det är stöld, även snatteri a en dumlekola är stöld, så länge du tar något som inte är gratis utan att betala för det är det stöld, svårare än så är det inte.

Du förstår inte din egen argumentation. Du har rätt så långt att även tillgrepp av en liten dumlekola är stöld, då någon blir av med något av värde.
Däremot är det ingen som blir av med något vid kopiering, då ägaren fortfarande har kvar sitt original. Ingen stöld har begåtts.

Stöld skulle det vara om någon bryter sig in på tex EAs lager och tar kartongvis med spel redo att skickas till butik, eller bryter sig in på kontoret och tar hårddiskar eller flyttar* information, tex källkoden till ett kommande spel, till en egen medhavd håddisk.

*flyttar från en SSD med fungerande trim, ingen återställning möjlig. Saknas backup så har ägaren ingen möjlighet att återfå informationen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det var någon i tråden som påstod att kopieringskydd kommer att försvinna om piratkopiering försvinner.. Jag kommer dock ihåg den tiden då "privatkopiering" var ett problem enligt bolagen och redan då skapades sådana här lösningar. (jag låter gammal, men det var inte speciellt länge sedan)
Skydden kommer enbart försvinna om vi väljer att bojkotta dessa spel.

Permalänk

Hahaha lyckad nyhet

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Piratkopiering är likvärdigt med stöld då du olovligen anskaffar en vara utan att betala för den oavsett vad ni tycker, ni står inte över lagen och lagstiftarna har högre utbildning och inblick än vad ni har.

Skrivet av Rajat:

Det har inte med storleken att göra hurvida det är stöld, även snatteri a en dumlekola är stöld, så länge du tar något som inte är gratis utan att betala för det är det stöld, svårare än så är det inte.

Har du ens brytt dig om att läsa länkarna du fick till lagtexten? Du kan inte våldföra dig på etablerade definitioner som du behagar, speciellt inte i lagtexter. De är faktiskt också till för att skydda både dig och mig! Tror inte du skulle vara lika kategorisk om du själv vart utsatt för en anklagelse där man helt godtyckligt trycker in en definition av din handling som gör att det hamnar i sämre dager (tillhörande stigma). Stöldbegreppet är inlobbat av mediamaffian just för att de vill att stigmat ska färga av sig på kopiering och du springer deras ärende bara för att du ska kunna känna tillhörighet till (ny)moraliska "Rikard Rättrådig" drevet. Inget annat. Det tragiska är att du undergräver din egen trygghet när du tillåter och hjälper till att de får som de vill.

Och neeeeeeeeeeeej, jag tycker inte att man ska få kopiera fritt, däremot så vill jag gärna ha mina demokratiska rättigheter och ett rättssystem som jag kan lita på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du förstår inte din egen argumentation. Du har rätt så långt att även tillgrepp av en liten dumlekola är stöld, då någon blir av med något av värde.

Skrivet av Clint Eastwood:

Har du ens brytt dig om att läsa länkarna du fick till lagtexten?

Tack för stödet, men i realiteten föreligger det som jag skrev i ett par inlägg tidigare. Antipirater som det här trollet förstår mycket väl skillnaden, de bara vill inte. Så jag har lagt ner, det blir inte mer i den här tråden. Jag länkade till de juridiska definitionerna av de båda brotten, där brottsbeskrivning, och straffbarhet ingår, och det klart och tydligt framgår att jurister och lagskrivare gör skillnad på de båda. Vill man inte ge med sig efter det är det liksom inte värt att fortsätta, det blir per definition bara till att mata trollet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hardware guy:

Korrekt jämförelse är att smyga sig in hos grannen och en stund njuta av hens monet-tavlor. Tavlor jag inte har råd att köpa själv.

Grannen har inte förlorat något. Jag har fått nöje till ingen kostnad, nöje som som jag ändå inte kunnat betala för. Ingen skada skedd.

Skulle vara jäkligt obehagligt om grannen sitter i min soffa och glor på tavlor, när jag kommer hem i kväll.
Nu har jag ingen Monet så risken är kanske liten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Piratkopiering, så klart. Stöld är när du faktiskt förlorar varan jag tillgriper. Som när jag snor din plånbok och du blir av med den, plastkort, och pengar. Eller din tavla. Piratkopiering är när jag syr en egen plånbok, och ritar av dina plastkort / pengar. Eller målar en egen tavla. I båda fallen har du kvar din egendom.

Jag kan inte svara för vad han tycker, men jag kan konstatera att piratkopiering, och stöld inte är samma sak. Enklaste saken i världen att bevisa. Jag stjäl din dator. Du har nu ingen dator. Detta är stöld. Jag kopierar din HD. Du har fortfarande dina data kvar. Detta är (förutsatt att det som finns på disken uppnår verkshöjd) piratkopiering.

B!

om nån tömmer din plånbok fiskar upp ditt kortnummer och länsar ditt konto så har du inte heller förlorat nått, förutom ett abstrakt värde. (själva plånboken får du behålla såklart, för den är din)

pengarna däremot vare sig de är virtuella eller fysiska tillhör inte dig, och dessutom är de DRM-skyddade.

visakort sagt, helt överförbart.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

om nån tömmer din plånbok fiskar upp ditt kortnummer och länsar ditt konto så har du inte heller förlorat nått, förutom ett abstrakt värde. (själva plånboken får du behålla såklart, för den är din)

pengarna däremot vare sig de är virtuella eller fysiska tillhör inte dig, och dessutom är de DRM-skyddade.

visakort sagt, helt överförbart.

Nej, nu tänkte du nog lite fel.
Då denne person "länsar" kontot förlorar ägaren något, vilket resulterar i stöld.
Om denne person däremot scannar in din sedel och printar ut en egen så har du inte förlorat något. (dock hamnar detta i förfalskningsträsket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

pengarna däremot vare sig de är virtuella eller fysiska tillhör inte dig, och dessutom är de DRM-skyddade.

Pengarna är förvisso inte mina. Men pengarna är enbart representanter för en överenskommelse mellan mig och riksbanken, där den senare garanterar att de äger ett visst fysiskt värde, som jag blir av med i "transaktionen".

Du har fått fel på din analogi. Mer korrekt är att du kopierar de tillgångarna som finns på kontot, eftersom det är vad piratkopieringen gör. Den tar aldrig bort något, utan lägger enbart till. Efter att du har kopierat tillgångarna får du ta diskussionen med riksbanken. Falskmyntare gör det hela tiden. Är kopian bra nog misstar folk den för en sådan överenskommelse med riksbanken som beskrivs ovan, och ger dig det nominella värdet i andra varor. Eftersom det handlar om en statlig valuta, så har de påpassligt nog stiftat speciella lagar i frågan, men det hamnar ganska långt från diskussionen om piratkopiering. Kontentan av det hela är att du har fel. Piratkopiering blir aldrig det samma som stöld. Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg, och länkarna där i.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Nej, nu tänkte du nog lite fel.
Då denne person "länsar" kontot förlorar ägaren något, vilket resulterar i stöld.
Om denne person däremot scannar in din sedel och printar ut en egen så har du inte förlorat något. (dock hamnar detta i förfalskningsträsket)

han förlorar ett värde, vilket är vad industrin menar är vad pirater stjäl.

men visst, överför det till analogt med förfalskning istället så blir det nog fart på apparaten. med tanke på att brott mot kronan ses som allvarligare än mot gemene man, eller tom företag.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Pengarna är förvisso inte mina. Men pengarna är enbart representanter för en överenskommelse mellan mig och riksbanken, där den senare garanterar att de äger ett visst fysiskt värde, som jag blir av med i "transaktionen".

Du har fått fel på din analogi. Mer korrekt är att du kopierar de tillgångarna som finns på kontot, eftersom det är vad piratkopieringen gör. Den tar aldrig bort något, utan lägger enbart till. Efter att du har kopierat tillgångarna får du ta diskussionen med riksbanken. Falskmyntare gör det hela tiden. Är kopian bra nog misstar folk den för en sådan överenskommelse med riksbanken som beskrivs ovan, och ger dig det nominella värdet i andra varor. Eftersom det handlar om en statlig valuta, så har de påpassligt nog stiftat speciella lagar i frågan, men det hamnar ganska långt från diskussionen om piratkopiering. Kontentan av det hela är att du har fel. Piratkopiering blir aldrig det samma som stöld. Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg, och länkarna där i.
B!

grejen är, att förfalskar jag tillräckliga summor så kommer det vara (praktiskt) likställt med att ha tagit dina fysiska pengar. de är helt enkelt inte längre värda vad du och banken kommit överens om,* eller värda vad du nu sålde för att få dem. falskmynteri är stöld av värde, en stöld både från dig och utfärdaren av värdeöverenskommelsen.

*det blir de åas inte för mig heller, men jag kan ju alltid förfalska fler för att kompensera.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

han förlorar ett värde, vilket är vad industrin menar är vad pirater stjäl.

men visst, överför det till analogt med förfalskning istället så blir det nog fart på apparaten. med tanke på att brott mot kronan ses som allvarligare än mot gemene man, eller tom företag.

Denne förlorar ett värde ja, på grund av att du tar något ifrån denne, men hade det istället kopierats så hade inget gått förlorat.
Att jämföra med pengar är oerhört svårt, då det måste finnas en begränsad mängd.
Detta är inte fallet med digital underhållning, det behöver inte begränsas.

Vad industrin menar och vad lagen säger är två helt olika saker, självklart tycker bolagen att pirater stjäl då dem anser att det hade varit ett köp per kopia.
Men det är ju inte per automatik så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

han förlorar ett värde, vilket är vad industrin menar är vad pirater stjäl.

Fast skillnaden här är att jurister och lagskrivare inte håller med "industrin". Sannolikt mycket eftersom de fortfarande har kvar ursprungsmaterialet.

Skrivet av AndreaX:

grejen är, att förfalskar jag tillräckliga summor så kommer det vara (praktiskt) likställt med att ha tagit dina fysiska pengar. de är helt enkelt inte längre värda vad du och banken kommit överens om, eller värda vad du nu sålde för att få dem.

Var så god. Du får "praktiskt" likställa att bygga sin egen Lamborghini med att stjäla en Lamborghini med, det har jag inga synpunkter på. Lamborghini har, förstås, men kanske inte de du förväntar dig. Jag röstar för att du trycker egna pengar, och kör stenhårt på det. Du får gärna återkomma och avrapportera hur det går för dig om en sådär 20-25 år. Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Denne förlorar ett värde ja, på grund av att du tar något ifrån denne, men hade det istället kopierats så hade inget gått förlorat.
Att jämföra med pengar är oerhört svårt, då det måste finnas en begränsad mängd.
Detta är inte fallet med digital underhållning, det behöver inte begränsas.

Vad industrin menar och vad lagen säger är två helt olika saker, självklart tycker bolagen att pirater stjäl då dem anser att det hade varit ett köp per kopia.
Men det är ju inte per automatik så.

det blir ju exakt samma sak, tillgång och efterfråga. finns det mer pengar än det överenskomna värdet så förlorar de det värdet. trycks det upp mer skivor än det går att sälja så reas de ut. piratkopieras det så tillför dessa urholkning på värdet på samma sätt som vore det överproduktion naturligtvis.

vad lagen säger varierar efter vad lagvrängarna lyckas etablera, men visst i rent lagteknisk mening är det ingen klockren definition just nu. (för då hade såklart inte ungefär samma teknikalitetstjafs som på forum regelbundet förekommit även där)

alla vill tjäna pengar och den här debatten är full av både folk och företag som ofta med osakliga grund och egenintresse ställer sig upp för vad som är rätt, inte bara pirater.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast skillnaden här är att jurister och lagskrivare inte håller med "industrin". Sannolikt mycket eftersom de fortfarande har kvar ursprungsmaterialet.

Var så god. Du får "praktiskt" likställa att bygga sin egen Lamborghini med att stjäla en Lamborghini med, det har jag inga synpunkter på. Lamborghini har, förstås, men kanske inte de du förväntar dig.

Jag röstar för att du trycker egna pengar, och kör stenhårt på det. Du får gärna återkomma och avrapportera hur det går för dig om en sådär 20-25 år. Lycka till.
B!

som sagt, det är inte direkt så att det råder nån konsensus om den saken. mindre än den mellan kretiner och darwinister troligen. logik applicerar inte alltid, eler ens särskilt ofta i juridiken, så att stödja sig på nån slags skolgårdslogik om rättigheter att stjäla funkar kanske, eller inte. det är mest en fråga om vilka värderingar och fingrar i luften som råder för tillfället.

både Lamborghini och diverse myndigheter skulle ha ganska mycket synpunkter av alla möjliga mer eller mindre relevanta arter om jag nu faktiskt skulle helt och hållet piratkopiera deras bilar, så det argumentet var ju inte speciellt funktionellt.

så du håller alltså vid att kopiering är ett såpass stort samhällsproblem att det är ett vettigt objekt för brottsbeivrande i de högre prioriteringarna?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

piratkopieras det så tillför dessa urholkning på värdet på samma sätt som vore det överproduktion naturligtvis.

Historiskt går det att visa på att det inte är sant. Spel som varit svåra, eller omöjliga att kopiera har automatiskt sålt bättre eller sämre än andra spel.

Skrivet av AndreaX:

både Lamborghini och diverse myndigheter skulle ha ganska mycket synpunkter av alla möjliga mer eller mindre relevanta arter om jag nu faktiskt skulle helt och hållet piratkopiera deras bilar, så det argumentet var ju inte speciellt funktionellt.

Googla det så får du se vad de säger i saken. Lambo själva anser att det är smickrande, och bryr sig inte. Det är rimligt att misstänka att ljudet blir ett annat om man pratar om kommersiell framställning, men det är det inte, varken för spel, film, eller bilar.

Skrivet av AndreaX:

så du håller alltså vid att kopiering är ett såpass stort samhällsproblem att det är ett vettigt objekt för brottsbeivrande i de högre prioriteringarna?

Visst. Det gör staten med. Dock drar jag och staten lika olika gränser för vad som är "privat" och "pirat" kopiering. Riktigt hur du hamnade i den frågeställningen baserat på ditt citat, vet jag inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Jäkla tjatter om cd... gam plast skrote!

Nytt kopieringsskydd "check summa är ... ... ok"
Varför sätter man detta lokalt?
Du startar spel, fil körs externt som gör begäran om filer i spelkatalog och/eller specifika filer.
Checksumma + rnd = Dagens´s note + ditt login + pass = accepted

Är de verkligen så svårt att göra engångs verifikation 1 ggr dag/vecka?

Singel spel är i mina ögon idag "demo" då det är spel med kompisar enbart som gäller.

...Och jag som börjar tröttna på att spela mot vanligt fölk. En del är dumma, vissa vet inte hur spelet ska spelas, är AFK under game play eller har 0% kunskap om teamwork och istället kör one-man-army-metoden. Spelar själv mycket online men bara en särskild titel och min erfarenhet hittills är att man lätt får mer fiender än riktigt goda vänner. Många visar sig på styva linan för att de lätt kan komma undan med det. Ibland spelar jag äldre spel bara för att få spela mot min näst bästa kompis - datorn DATORMASKINEN BURKEN KONTORSMASKINEN

ledsen att det blev off topic här. Moderatorn, eller vad du kallar dig - förlåt mig. Jag har brustit i mina rutiner och tillsätter härmed en utredning, en enmansutredning ledd av mig, men ändå

off topic
Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det blir ju exakt samma sak, tillgång och efterfråga. finns det mer pengar än det överenskomna värdet så förlorar de det värdet. trycks det upp mer skivor än det går att sälja så reas de ut. piratkopieras det så tillför dessa urholkning på värdet på samma sätt som vore det överproduktion naturligtvis.

vad lagen säger varierar efter vad lagvrängarna lyckas etablera, men visst i rent lagteknisk mening är det ingen klockren definition just nu. (för då hade såklart inte ungefär samma teknikalitetstjafs som på forum regelbundet förekommit även där)

alla vill tjäna pengar och den här debatten är full av både folk och företag som ofta med osakliga grund och egenintresse ställer sig upp för vad som är rätt, inte bara pirater.

Det blir dock inte samma sak, då efterfrågan fortfarande är lika stor eller rent av större beroende på produkt, som jag sagt tidigare, du förlorar inte per automatik en köpare.
Vilket betyder att anledningen till att det trycktes för många skivor var för att företaget i sig trodde mer på sin produkt än vad köparna gjorde.
Konsumenter har rätt att inte köpa en produkt som får dålig kritik/ej marknadsförs korrekt lr liknande.

Självklart vill alla tjäna pengar, dock betyder inte det att tillvägagångsättet är korrekt.
Att påstå att en produkt säljer dåligt pga. pirater är enbart för att skylla ifrån sig problemet på andra än företaget själva.