NAS med NTFS stöd för interna diskar?

Permalänk
Medlem

NAS med NTFS stöd för interna diskar?

Är det någon som vet en NAS som har stöd för NTFS för interna diskar?

Har tittat på prisjakt, men de flesta (alla?) ligger med fel specs för interna diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Är det någon som vet en NAS som har stöd för NTFS för interna diskar?

Har tittat på prisjakt, men de flesta (alla?) ligger med fel specs för interna diskar.

Tror att du måste titta på att göra en egen enhet om du vill ha NTFS, då NTFS måste licenseras från M$. Eftersom EXT4 eller liknande filsystem är gratis och dessutom "bättre" (då i generella sammanhang) så väljer NAS tillverkarna att ha det istället för NTFS.
Det enda du behöver egentligen är en strömsnål burk och Windows (+ ev mjukvara om du vill ha speciella funktioner som Windows saknar).

Jag kan ha fel dock, och någon tillverkare har valt NTFS, men jag har själv inte sett någon på många år.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tack, det låter logiskt.

Någon annan som har ngt att tillföra?

Permalänk
Hedersmedlem

Mest bara nyfiken varför du behöver NTFS. För att enkelt kunna flytta diskar mellan NAS och en Windows-maskin eller?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Mest bara nyfiken varför du behöver NTFS. För att enkelt kunna flytta diskar mellan NAS och en Windows-maskin eller?

Jag har ett antal diskar med data i en windows-maskin som jag vill flytta över i en NAS. Kan ju naturligtvis flytta runt datan och formatera till ext4, men vill helst undvika det klabbet.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma situation för ett par månader sedan. Flera stora HDD fyllda med filer på NTFS. Ville ha NAS. Ville inte flytta till linux filsystem.

Det här kom jag fram till.

NTFS patent ägs av MS som nämnts tidigare i tråden. Därför kostar det för tillverkarna att bygga en NTFS NAS jämtemot en linux NAS eftersom 1. Windows Server licens kostar en hel del. 2. Hårdvaran som krävs för att driva windows Server OS är dyrare. Därför väljer alla konsument produkter att basera sina NAS runt linux. Det finns dock gott om NAS med NTFS som baseras på Windows. De riktar sig till företagslösningar. Du skulle kunna köpa en sådan till hemmabruk och ignorera alla företagsfunktioner, men dessa brukar dock börja från 10 000kr Exempel på en från Seagate 1700$. Jag ville inte spendera i närheten på så mycket. Dessutom ville jag inte ha någon begränsning på antal HDD platser.

Så här löste jag det.

Var inte i behov av avancerade NAS funktioner som raid och vad det nu är. Ville bara ha följande funktionalitet: hårddiskarna på windows nätverket hemma, HTTP server, FTP server, VPN server, Media server (med DLNA, local och http (transcode+Direct) streaming), uTorrent. Köpte följande: mini itx moderkort med inbyggd PSU och CPU 700kr ny på ebay. DDR3 minne 1Gb 100kr ebay. Hade redan windows 8.1 licens, liten ssd och flera HDD fyllda med filer på NTFS. Hämtade en snygg vinlåda i trä från systemet. Stoppade in allt i lådan. Borrade hål för montering, sladdar och lite luftflöde. Installerade win 8.1, apache, teamviewer, uTorrent, Plex. Total nykostnad 800kr (se sign för detaljer på HW). Har fungerat helt felfritt sen dess, jättenöjd! Expanderbart med vilken windows kompatibel softvara/app du än vill ha. Obegränsat (inom rimlighet) antal HDD platser.

Om du vill kan du självklart köra Windows Server eller freeNAS för mer avancerade funktioner. Jag hade inget behov.

Vad jag gjort annorlunda nu när jag kan mer: Köpt en lite bättre processor för att kunna transcoda större 1080p video. Min AMD 350 klarar vissa 1080p mkv men långt ifrån alla. Tyngre komprimerade filer än så är det bara glömma. Direct play funkar däremot alltid.

EDIT: Idag är även alla 16TB automatiskt backuppade på molntjänsten OneDrive, då MS nyligen lanserade ∞ molnlagring + Office 365 för löjliga ~80kr/månad.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

@ggwp: Snyggt, tack för ett väldigt utförligt svar!

Då blir det nog till att bygga ngt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Är det någon som vet en NAS som har stöd för NTFS för interna diskar?

Du har ju alltid HP Microserver med stöd för Windows Server. http://www.wegotserved.com/2014/04/12/review-hp-proliant-micr...
Vill du hålla ned priset en smula finns brukar gamla modellen dyka upp på begagnatmarknaden ganska ofta.
http://www.blocket.se/li?ca=5&w=3&q=microserver&st=s&is=1&l=0

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Du har ju alltid HP Microserver med stöd för Windows Server. http://www.wegotserved.com/2014/04/12/review-hp-proliant-micr...
Vill du hålla ned priset en smula finns brukar gamla modellen dyka upp på begagnatmarknaden ganska ofta.
http://www.blocket.se/li?ca=5&w=3&q=microserver&st=s&is=1&l=0

Ingen dum ide.
Dock är väl problemet att många kör gammal version av server mjukvaran (om du kör begagnad), eller?

Denna såg inte så dum ut:
http://www.blocket.se/stockholm/Hp_proliant_n40l_microserver_...

Du bör (och planerade) ändå inte använda någon annan begagnade diskar ändå. Och WS 2012 är inte så farligt efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ingen dum ide.
Dock är väl problemet att många kör gammal version av server mjukvaran (om du kör begagnad), eller?

Denna såg inte så dum ut:
http://www.blocket.se/stockholm/Hp_proliant_n40l_microserver_...

Du bör (och planerade) ändå inte använda någon annan begagnade diskar ändå. Och WS 2012 är inte så farligt efter.

Förvisso, men normalt sett har ju en NAS för hemmabruk ganska enkla krav på sig.

En annan möjlighet är givetvis att bara bygga ihop en egen server. Enkel låda + enkelt nätagg + mITX-moderkort med inbyggd processor och någon gig minne behöver inte kosta mer än dryga tusenlappen. På detta kör man Linux som sedan flera år har fullgott stöd för NTFS via open source-drivare.

Jag plockade ihop ett enkelt mATX-system med plats för 7-8 diskar för 1300 kronor och med passivt kyld processor. Som med allting annat så handlar det om avvägningar mellan tid, pengar, strömförbrukning, utseende, ljudnivå etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

På detta kör man Linux som sedan flera år har fullgott stöd för NTFS via open source-drivare.

Varför har inga NAS tillverkare erbjudit detta som vore ett extremt hett selling point?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Varför har inga NAS tillverkare erbjudit detta som vore ett extremt hett selling point?

Därför att EXT4 funkar så mycket bättre på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Varför har inga NAS tillverkare erbjudit detta som vore ett extremt hett selling point?

Skrivet av Dr Cain:

Därför att EXT4 funkar så mycket bättre på Linux.

Och för att som nämnt ovan, NTFS kostar i licens om du ska sälja vidare det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och för att som nämnt ovan, NTFS kostar i licens om du ska sälja vidare det.

Är du säker på det? NTFS-3G-licensen är väl helt fri. Det är väl endast om man väljer att köpa tjänsten från Tuxera som det kostar, lite som Red Hat fungerar alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Är du säker på det? NTFS-3G-licensen är väl helt fri. Det är väl endast om man väljer att köpa tjänsten från Tuxera som det kostar, lite som Red Hat fungerar alltså.

Vet att det var så förr iaf. Om du ska sälja en produkt med NTFS så kostade det licens. Därför kom ofta allt från hårddiskar till USB minne med FAT32. Sen om du själv formaterar om det i tex en Windows maskin, och använder det, det kan de inte påverka.