Partitionera hårddiskar för Ubuntu + Windows

Permalänk
Keeper of Traditions

Partitionera hårddiskar för Ubuntu + Windows

Tjipp,

Skulle behöva dual boota Ubuntu och Windows på min laptop, men har väldigt dålig koll på hur hårddiskarna (En SSD på 120GB och en vanlig hårddisk på ~315GB) bör partitioneras.

För Windows behövs det väl en partition på ~25-30GB för själva installationen som bör ligga på SSD:en. En extra partition för lite spel med utrymmet som blir över på SSD:en och en partition på vanliga hårddisken för allt annat.

För Ubuntu, om jag har 8GB RAM kanske swap-partitionen bör vara 8GB den också? Och den bör ligga på SSD:en?
Hur stor root behöver vara vet jag inte... 10GB kanske räcker, då Ubuntu inte är superstort? Även detta bör ligga på SSD:en?

/Home-partitionen kanske kan ligga på vanliga hårddisken och dela utrymmet med resten som blir över från Windowspartitioneringen.

Det blir många partitioner till slut, kan det dra ner prestandan? Bör man slå ihop några?

Jag antar att man bör installera Windows först, kan man göra all partitionering därifrån eller måste man partitionera allt som har med Ubuntu att göra ifrån Ubuntu-installationen?

All hjälp uppskattas!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

Felpacerad på minst ett sätt eftersom den är bärbar. Jag väljer att lägga den här, tror det blir bäst.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MultiMan:

Felpacerad på minst ett sätt eftersom den är bärbar. Jag väljer att lägga den här, tror det blir bäst.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Sant, fel av mig. Tänkte att den borde ligga i support-avdelningen då det inte direkt har med lagring att göra, men självklart inte i stationära delen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Varför så många partitioner? Dela SSDn i 2 delar. En för Windows & en för Ubuntu. Swap lägger du på den mekaniska disken, den ska inte ligga på SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Dunder:

För Windows behövs det väl en partition på ~25-30GB för själva installationen som bör ligga på SSD:en. En extra partition för lite spel med utrymmet som blir över på SSD:en och en partition på vanliga hårddisken för allt annat.

Som sagt: Baka ihop OS- och spelpartitionen om de ändå ska ligga på samma fysiska disk.

Citat:

För Ubuntu, om jag har 8GB RAM kanske swap-partitionen bör vara 8GB den också?

Naah, det där med internminnesmängden = swapstorleken är mest en gammal tumregel. Fundera lite på hur minnesintensiva applikationer du brukar köra när du är på ditt minnesintensivaste humör och skapa sedan en swap-partition som är ungefär så stor. Om du är snål borde det räcka med 2GB swap. Om du är på pillerhumör så struntar du i att skapa en swappartition, utan skapar i stället en swapfil. På så vis blir det betydligt enklare att i efterhand ändra swapstorleken om det skulle visa sig att du inte gissat perfekt eller förändrar din användning längre fram.

Citat:

Och den bör ligga på SSD:en?

Om du regelbundet har ett större "working set" i minne än vad som får plats i internminne: Ja. Annars spelar det långt mindre roll.

Citat:

Hur stor root behöver vara vet jag inte... 10GB kanske räcker, då Ubuntu inte är superstort?

Du får plats med väldigt många applikationer på 10 GB.

Citat:

Även detta bör ligga på SSD:en?

Det är inte säkert. Berätta mer om vad du tänkt köra på Ubuntun.

Citat:

/Home-partitionen kanske kan ligga på vanliga hårddisken och dela utrymmet med resten som blir över från Windowspartitioneringen.

Om det finns data som bägge operativsystemen behöver kunna komma åt så finns det naturligtvis en poäng i att lagra dem på ett filsystem som sedan monteras från bägge OSen. Notera dock att det inte automatiskt innebär att dessa data måste ligga på en egen partition -- du kan t ex ha en partition för Windowsmiljöns OS och användardata och sedan montera hela filsystemet på den partitionen från Ubuntu och skapa en symlänk till de den del du är intresserad av, t ex c:\Users\DunderKlumpen.

Citat:

Det blir många partitioner till slut, kan det dra ner prestandan?

Ja, för den mekaniska disken, om användningsmönstret kräver access till flera partitioner. I så fall måste diskhuvudet flyttas över det tomma lagringsutrymmet i slutet på den ena partitionen för att nå nästa. Om allt data hade legat i en partition hade diskhuvudet aldrig behövt röra sig över den oanvända ytan.

Citat:

Bör man slå ihop några?

Så många som möjligt. Exakt vilka beror på hur du tänkt använda respektive OS. Berätta mer.

Citat:

Jag antar att man bör installera Windows först, kan man göra all partitionering därifrån eller måste man partitionera allt som har med Ubuntu att göra ifrån Ubuntu-installationen?

Min gissning är att installationsprogrammet för Ubuntu fortfarande visar större hänsyn mot Windowsoperativ än tvärtom. Från W7 och framåt ingår väl ett ganska kapabelt verktyg för att stycka upp disk i partitioner som en del av installationsproceduren, så din plan att börja med Windows verkar sund.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lembritt:

Varför så många partitioner? Dela SSDn i 2 delar. En för Windows & en för Ubuntu. Swap lägger du på den mekaniska disken, den ska inte ligga på SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att både /home och /root ska ligga på samma partition? På /home har man väl i princip endast lagring, så den vore väl dumt att lägga på SSD:en?
Jag har väldigt dålig koll på vad som hamnar vart i Linux, som ni kanske märker.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Som sagt: Baka ihop OS- och spelpartitionen om de ändå ska ligga på samma fysiska disk.

Det låter vettigt, finns väl ingen anledning att dela upp dem antar jag.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Naah, det där med internminnesmängden = swapstorleken är mest en gammal tumregel. Fundera lite på hur minnesintensiva applikationer du brukar köra när du är på ditt minnesintensivaste humör och skapa sedan en swap-partition som är ungefär så stor. Om du är snål borde det räcka med 2GB swap. Om du är på pillerhumör så struntar du i att skapa en swappartition, utan skapar i stället en swapfil. På så vis blir det betydligt enklare att i efterhand ändra swapstorleken om det skulle visa sig att du inte gissat perfekt eller förändrar din användning längre fram.

Jao, jag fick det från Ubuntus egna hjälpsida där de rekommenderade att man körde så. I Ubuntu blir det mest programmering osv, inget vidare tungdrivet direkt.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Om du regelbundet har ett större "working set" i minne än vad som får plats i internminne: Ja. Annars spelar det långt mindre roll.

Okej, kanske bäst att lägga på hårddisken då.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Du får plats med väldigt många applikationer på 10 GB.

Jag kör som sagt utifrån andras rekommendationer, men du menar att 10GB är onödigt mycket?

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det är inte säkert. Berätta mer om vad du tänkt köra på Ubuntun.

Mest programmering och andra "icke-nöjen" om man säger, sällan några tunga applikationer.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Om det finns data som bägge operativsystemen behöver kunna komma åt så finns det naturligtvis en poäng i att lagra dem på ett filsystem som sedan monteras från bägge OSen. Notera dock att det inte automatiskt innebär att dessa data måste ligga på en egen partition -- du kan t ex ha en partition för Windowsmiljöns OS och användardata och sedan montera hela filsystemet på den partitionen från Ubuntu och skapa en symlänk till de den del du är intresserad av, t ex c:\Users\DunderKlumpen.

Jag tänkte nog bara att båda operativsystemens "lagringsplats" skulle ligga på en HDD istället för SSD... Inget avancerat.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Så många som möjligt. Exakt vilka beror på hur du tänkt använda respektive OS. Berätta mer.

Ubuntu för "kontorsapplikationer" och dagligt användande, Windows endast för spel någon gång då och då, i princip. Linux kör jag egentligen bara för att jag vill lära mig, jag har inget som kräver Linux.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Min gissning är att installationsprogrammet för Ubuntu fortfarande visar större hänsyn mot Windowsoperativ än tvärtom. Från W7 och framåt ingår väl ett ganska kapabelt verktyg för att stycka upp disk i partitioner som en del av installationsproceduren, så din plan att börja med Windows verkar sund.

Jao, det var vad Ubuntu rekommenderade så det stämmer säkert.

Stort tack för att du tar dig tiden med ett så utförligt svar!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Observera att i linux används swap för att lagra innehållet i RAM när datorn går i viloläge. Så swap på en bärbar bör vara mict lika stor som RAM.

Antalet partitioner på en mekanisk disk påverkar inte accesstiden. Accesstiden beror endast av var på disken de sökta filerna ligger. Avståndet mellan dem kan vara större fast de ligger på samma partition än om de ligger på skilda. Läs/skrivhastigheten varierar mellan och inom partionerna. Lägg de partioner som behöver läsas ofta i början av disken och de som används sällan i slutet. Om du gör egna program lönar det sig att göra en egen partition för /usr/local och installera dina egna program där. Då behöver du inte installera om dem vid distuppgradering.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fagerja:

Observera att i linux används swap för att lagra innehållet i RAM när datorn går i viloläge. Så swap på en bärbar bör vara mict lika stor som RAM.

Antalet partitioner på en mekanisk disk påverkar inte accesstiden. Accesstiden beror endast av var på disken de sökta filerna ligger. Avståndet mellan dem kan vara större fast de ligger på samma partition än om de ligger på skilda. Läs/skrivhastigheten varierar mellan och inom partionerna. Lägg de partioner som behöver läsas ofta i början av disken och de som används sällan i slutet. Om du gör egna program lönar det sig att göra en egen partition för /usr/local och installera dina egna program där. Då behöver du inte installera om dem vid distuppgradering.

Jaha ja, där ser man... Då kan det ju vara klokt att ha lite extra utrymme för swap i alla fall.

Vad jag minns kan man inte välja vart partitionen läggs när man installerar Windows/Ubuntu? Behöver man använda någon mer avancerad mjukvara för det?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Partioneringen med inte avancerad mjukvara börjar alltid från diskens ytterkant (snabbast), så första partitionen är alltid den snabbaste. Följande paartioner läggs sedan in i ordningsföljd.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Citat:
Och den bör ligga på SSD:en?

Om du regelbundet har ett större "working set" i minne än vad som får plats i internminne: Ja. Annars spelar det långt mindre roll.

Har man regelbundet större "working set" än vad som får plats i internminnet, så skaffar man mer internminne. Även den snabbaste SSDn i världen har svårt att hänga med RAM minne i prestandan. Och sen är det lite dumt att slita ut den till ingen nytta om du nu behöver mer RAM istället (långsiktigt då)
Att han swap på SSD är väl inget fel, men du ska ju ha nog med RAM för att normalt aldrig använda swap.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fagerja:

Partioneringen med inte avancerad mjukvara börjar alltid från diskens ytterkant (snabbast), så första partitionen är alltid den snabbaste. Följande paartioner läggs sedan in i ordningsföljd.

Så då kanske jag bör lägga Ubuntu-partitionerna först, då det är den jag kommer befinna mig i oftast? Eller drar Linux inte så stor nytta kanske då det är relativt lättviktigt jämfört med Windows?

Skrivet av Paddanx:

Har man regelbundet större "working set" än vad som får plats i internminnet, så skaffar man mer internminne. Även den snabbaste SSDn i världen har svårt att hänga med RAM minne i prestandan. Och sen är det lite dumt att slita ut den till ingen nytta om du nu behöver mer RAM istället (långsiktigt då)
Att han swap på SSD är väl inget fel, men du ska ju ha nog med RAM för att normalt aldrig använda swap.

Jag kan inte riktigt skaffa mer RAM då jag redan fyllt alla platserna, men det är väldigt sällan jag går över gränsen. Men om nu Linux lägger allt i /swap när man går över i sömnläge så känns det ju ändå som att man behöver lite utrymme. Och lägger man det på SSD:en borde ju det betyda snabbare uppvakning?
Den enda gången jag verkligen fyllt upp allt RAM tror jag var när jag höll på med virtualisering i skolarbetet och skapade massa virtuella maskiner som låg och drog resurser och det gör jag nog inte på laptopen igen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Så då kanske jag bör lägga Ubuntu-partitionerna först, då det är den jag kommer befinna mig i oftast? Eller drar Linux inte så stor nytta kanske då det är relativt lättviktigt jämfört med Windows?

Kanske en separat /var i yttervarv på disken?

Citat:

Jag kan inte riktigt skaffa mer RAM då jag redan fyllt alla platserna, men det är väldigt sällan jag går över gränsen. Men om nu Linux lägger allt i /swap när man går över i sömnläge så känns det ju ändå som att man behöver lite utrymme. Och lägger man det på SSD:en borde ju det betyda snabbare uppvakning?

Det låter bekvämt. Jag hade inte oroat mig för det extra slitaget på SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag kan inte riktigt skaffa mer RAM då jag redan fyllt alla platserna, men det är väldigt sällan jag går över gränsen. Men om nu Linux lägger allt i /swap när man går över i sömnläge så känns det ju ändå som att man behöver lite utrymme. Och lägger man det på SSD:en borde ju det betyda snabbare uppvakning?
Den enda gången jag verkligen fyllt upp allt RAM tror jag var när jag höll på med virtualisering i skolarbetet och skapade massa virtuella maskiner som låg och drog resurser och det gör jag nog inte på laptopen igen.

Ahh, okej, om man inte kan sätta i mer RAM då är man lite körd. De flesta brukar klara 8GB idag, minst, och det brukar räcka till de flesta behov på en laptop.
Känner inte till hur linux gör i viloläge, men Windows har ju sin hiberfil.sys för detta, som är 75% av RAM (de komprimerar det).
Lägger du detta på SSD så ja, självklart leder det till snabbare uppstart, men glöm inte räkna med slitaget. Det kommer inte döda din SSD på en månad direkt... men du bör räkna med det i köpet, då du lätt kommer upp i de 20GB/dag som räknas som klient användning.

Naturligtvis ska du använda din SSD och inte snåla, men om nu Linux och Windows skriver "hela RAM-minnet till disk" vid varje sömnläge så blir det rätt många GB skrivning varje gång du byter OS... Du bör då välja en SSD som klarar skrivningar bättre, och inte någon billigaste möjliga budget disk, utan lite bättre proffs-highend-disk. De billigaste diskarna har cache eller andra finesser för att få ut max prestanda, trots långsammare flash, och när du skriver så många GB så lär de ha svårt att hänga med skrivningarna.