Kinesiska hackare knäcker det kritiserade kopieringsskyddet Denuvo

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tack för stödet, men i realiteten föreligger det som jag skrev i ett par inlägg tidigare. Antipirater som det här trollet förstår mycket väl skillnaden, de bara vill inte. Så jag har lagt ner, det blir inte mer i den här tråden. Jag länkade till de juridiska definitionerna av de båda brotten, där brottsbeskrivning, och straffbarhet ingår, och det klart och tydligt framgår att jurister och lagskrivare gör skillnad på de båda. Vill man inte ge med sig efter det är det liksom inte värt att fortsätta, det blir per definition bara till att mata trollet.
B!

Håller nog på min föreställning om motivet till lobbyismen av allmänheten, tror att det främst är till för att övertyga konsumenter om allvarligheten i brottet snarare än vad det kostar företagen. I grund och botten är det en politisk agenda.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Nähä, vad är det då? Kopierar du från någon och sedan går och betalar det så utvecklarna får sin del av kakan?

Piratkopiering är Piratkopiering, det har en helt egen definition, Stöld är stöld. Läs igenom lagarna om du vill veta mer.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men en EULA kan inte tvinga en till något som man har laglig rätt att göra.

Här blir följande text intressant:

26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Alltså är det inget fel i att kringgå kopieringsskydd om det innebär att ett spel blir spelbart. Men som vanligt är folk dåligt insatta och tror att man via avtal kan förhandla bort lagstadgade rättigheter men så är det absolut aldrig någonsin.

Jo förstår det, samma princip som slaveri, kan stå på kontraktet men bara för att de gör det så betyder de inte att de får genomföras. Dock om saker som strider mot lagarna står med, är då ens det "kontraktet" lagligt? Får de ens användas på någon nivå? Sen har vi saker som bara kan genomföras om det går via kontrakt och man måste skriva på för att de ska bli giltigt, det är mycket sådant i just EULA så man undrar är det ens lagligt att använda EULA som de gör här i Sverige?

Det här är mest generella frågor, jag har ingen juridisk utbildning XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Jo förstår det, samma princip som slaveri, kan stå på kontraktet men bara för att de gör det så betyder de inte att de får genomföras. Dock om saker som strider mot lagarna står med, är då ens det "kontraktet" lagligt? Får de ens användas på någon nivå? Sen har vi saker som bara kan genomföras om det går via kontrakt och man måste skriva på för att de ska bli giltigt, det är mycket sådant i just EULA så man undrar är det ens lagligt att använda EULA som de gör här i Sverige?

Det här är mest generella frågor, jag har ingen juridisk utbildning XD

Här kan man läsa om det http://www.allt-om-avtal.se/avtalsinnehall/forbjudet-avtalsin...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Danke, fan så man kan dra igång något jävligt drygt på alla möjliga håll om man hade tid, ork och pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Danke, fan så man kan dra igång något jävligt drygt på alla möjliga håll om man hade tid, ork och pengar.

Mja.. "Rikast vinner" gäller allt som oftast i Svenska civilrättsliga mål fortfarande.. Fast i och för sig sa du om man hade pengar så visst, skulle kunna funka

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasted Hobbit:

Piratkopiering är Piratkopiering, det har en helt egen definition, Stöld är stöld. Läs igenom lagarna om du vill veta mer.

Jag lägger ner, du tillhör ändå "generation gratis" och vill inte betala för något

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag lägger ner, du tillhör ändå "generation gratis" och vill inte betala för något

Fin generalisering. Först var det viktigt vad som var juridiskt korrekt, nu spelar det ingen roll, för alla som är petiga och hävdar att där är skillnad på kopiering och förflyttning, är bara snåljåpar som inte vill betala för sig i alla fall.

Nå, faktum är att du har fel. "Generation gratis" finns inte, utan är den i dag i särklass mest lönsamma generationen kunder. Fast det är väl såna skitdetaljer du inte bryr dig om det i heller.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fin generalisering. Först var det viktigt vad som var juridiskt korrekt, nu spelar det ingen roll, för alla som är petiga och hävdar att där är skillnad på kopiering och förflyttning, är bara snåljåpar som inte vill betala för sig i alla fall.

Nå, faktum är att du har fel. "Generation gratis" finns inte, utan är den i dag i särklass mest lönsamma generationen kunder. Fast det är väl såna skitdetaljer du inte bryr dig om det i heller.
B!

På vilket sätt är de lönsamma? "Hej, jag har en produkt här som vi satsat miljoner på att få fram, du får den helt gratis för vi är ett företag som inte vill tjäna pengar, vi satsar på konkurs"

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

På vilket sätt är de lönsamma?

"Generation gratis" som du kallar det, är den största konsumenten av elektroniska media. Det är inte jag som påstår att de är lönsamma, det är media branschen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

"Generation gratis" som du kallar det, är den största konsumenten av elektroniska media. Det är inte jag som påstår att de är lönsamma, det är media branschen.
B!

Ok, så jag köper en ny CD spelare eller DVD/BluRay-spelareoch vips så fick skiv- & filmbranschen in pengar?! Hur då?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ok, så jag köper en ny CD spelare eller DVD/BluRay-spelareoch vips så fick skiv- & filmbranschen in pengar?! Hur då?

Jo, för fysisk hårdvara är elektronisk media... Hur tänkte du nu?
För övrigt så är det så här media branschen får in pengar i dagsläget.
Och, om du undrade, så är utvecklingen för antalet betalande som använder elektroniska media tjänster kraftigt positiv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

En väldigt bra kommentar till det hela http://imgur.com/tsgBD8U

Jag gillar hur han definerar dom 3 olika typerna av pirater, eftersom jag tycker att jag känner igen både mig själv och många andra i dom olika definitonerna.

1) Den fattige piraten.
Laddar ner för att han inte har råd att köpa.
Eftersom han inte kan köpa så spelar det ingen roll för företagen om han piratar eller ej, då dom inte har förlorat någon kund/några pengar oavsett.
DRM-skydd har ingen effekt. Kan han pirata så kan han, annars låter han bli. Att köpa är inget alternativ.

2) Den bestraffande piraten.
Laddar ner för att han inte vill stödja företaget bakom spelet. Finns många av dessa här på Sweclockers har jag märkt.
Eftersom han inte vill köpa rent allmänt så spelar det ingen roll för företagen om han piratar eller ej, då dom inte har förlorat någon kund/några pengar oavsett.
DRM-skydd har ingen effekt. Kan han pirata så kan han, annars låter han bli. Att köpa är verkligen inget alternativ.

3) Den testande piraten.
Laddar ner för att testa om han kan, och köper om han gillar spelet och låter bli om han ogillar spelet.
Är egentligen ingen pirat utan är en klassisk konsument i en marknadsekonomi. Till skillnad från många andra branscher så kan man inte testa varan (datorspel) längre (demos försvann för länge sedan), så personen piratar spel för att utvärdera om det är värt hans pengar eller ej. Är det bra köper han, annars så...ja vad säger man, "skit ska skit ha"?
DRM-skydd har antingen ingen effekt eller rentav en negativ effekt. Om piraten hindras från att testa ett spel är det sannolikt att han sonika låter bli att köpa det.

Sen ska man inte sticka under stolen med att det faktiskt finns en fjärde kategori som vi kan kalla för "den late/snåle piraten", dvs. en person som vill ha ett specifikt spel och som har råd att köpa det, men piratar pga. snålhet eller lättja, men jag tror att denna typen av pirat är betydligt ovanligare än vad många tror, i synnerhet spelbranschen.
Cryteks uttalande om "10 piratade spel för varje spel sålt" är den största högen med dynga jag någonsin skådat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jo, för fysisk hårdvara är elektronisk media... Hur tänkte du nu?
För övrigt så är det så här media branschen får in pengar i dagsläget.
Och, om du undrade, så är utvecklingen för antalet betalande som använder elektroniska media tjänster kraftigt positiv.
B!

Det beror endast på att dagens unga inte har någon känsla för fysisk media heller, CD försäljningen har dessutom minskat samtidigt som vinylförsäljningen ökat kraftigt och jag lyssnar hellre på vinylskivor än på digital media, gillade heller aldrig CD skivor.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Jag lägger ner, du tillhör ändå "generation gratis" och vill inte betala för något

Jaha? Vad skulle det ha med lagboken att göra? Skrivs den om efter mina preferenser och efter det jag gör?

Definitionerna och lagarna är oberoende vad jag säger eller tycker, DU undrade vad piratkopiering definierades som och jag svarade, vad har mitt svar som hänvisar till lagar och definitioner med vad jag gör på fritiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag lägger ner, du tillhör ändå "generation gratis" och vill inte betala för något

Det är lite komiskt hur du anser att de yngre idag är generation gratis, med tanke på att statistiken motbevisar detta
Spelindustrin är större än någonsin, och fortsätter att växa.. Filmer slår rekord varje år gällande bio-intäkter och aldrig har så många "indie musiker" lyckats så bra som nu, folk behöver inte förlita sig på storbolagen längre, det är därför dem klagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Jag tror inte "piraterna" köper något spel? Sen finns det ju såklart de också som laddar ned något enstaka spel någon gång.

Därav mitt andra stycke:

Skrivet av Aemony:

DRM är inte till för att stoppa piraterna, det är till för att tvinga så många potentiella köpare som möjligt att köpa det istället för att vänta till att spelet crackas (pga grupptryck, hype, osv).

Även om många utvecklare och utgivare gillar att slänga runt >90% förlorad försäljning pga piratkopiering (tack och lov har de inte gjort det så mycket dem senaste åren) så förstår dem att en nerladdning från en pirat inte kan översättas direkt till en förlorad kopia. Det förvånar mig inte om de faktiskt tog siffrorna på allvar för ca 10 år sedan när dem började visa sig, men sedan dess har argumentet gång på gång brutits isär av personer från alla möjliga olika grupper.

DRM är inte tänkt att stoppa piratkopieringen, för det är i praktiken omöjligt att stoppa den. Det är tänkt att göra det så svårt som möjligt för crackers att cracka spelets skydd och därigenom få så många potentiella köpare (som inte är det samma som människor som alltid piratkopierar oberoende av vad) att köpa spelet innan en piratkopierad kopia blir tillgänglig.

Så i kategorin "pirater" har du en mängd olika underkategorier av olika slag. Du har de som aldrig köper ett spel alls (dvs aldrig ens är en potentiell köpare av spelet), sedan har du dem som boycottar DRM och tankar piratkopian efter dem har köpt spelet för att slippa skyddet (dvs de har både köpt spelet och tankat det) och så har du en stor del som består av folk som har möjligheten att köpa spelet men gör inte det om det finns en piratkopierad version tillgänglig. Sedan har vi givetvis flertalet andra grupper med.

Men DRM riktar sig alltså mot dem som kan tänka sig köpa spelet men som inte gör det om det finns en piratkopierad version tillgänglig. Dessa är oftast dem som redan har visat intresse för spelet och följt utvecklingen och är sugen på att spela spelet. Finns det en piratkopia tillgänglig på dag 1 kommer dem ladda ner det, men finns det ingen kan dem sakta men säkert konverteras till en köpare ju längre tid det tar för crackers att ta sig igenom skyddet.

---

Spelindustrin vet redan om hur dem ska göra för att stoppa piratkopieringen fullständigt. T.ex. Ubisofts Tom Clancy's H.A.W.X 2 har fortfarande inte blivit crackat. Det spelet är nu fyra år gammalt och har ingen crack tillgänglig. Oberoende av hur mycket folk hatar Ubisofts Always-Online uPlay-DRM som de använde för några år sedan så är det lösningen på all piratkopiering. Prince of Persia: The Forgotten Sands (2010) anslöt och frågade Ubisofts servrar varje gång du interagerade med något objekt. "Hello server, I'm pulling this switch now, what should happen?" "Door A should be opened" "Okay, thanks! Opening door A..."

Crackers var tvungna att skapa en virtuell server som kördes på datorn och som hade alla möjliga frågor och svar för hela spelet i sig. Dvs de var tvungna att spela igenom 100% av spelet och testa alla objekt och grejer där spelet frågade Ubisofts server för att kunna skapa den virtuella servern som cracken bestod av. Det är knappast något jobb som är snabbt att fixa...

Att sedan Ubisofts DRM minskade deras PC-försäljning markant efter att de började kräva Always-Online pga att även legitima köpare påverkades är ju en tråkig sak, men verkligheten. Sedan dess har alla aktörer på marknaden, så väl stora som små, insett det viktiga med att bädda in DRM i en tjänst som förhöjer din spelupplevelse, i t.ex. form av Origin och Steam.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Jo, bolagen har såklart ett ansvar mot sina ägare. Det innefattar i de flesta fallen att maximera vinsten på kort och/eller lång sikt. DRM är ju ett resultat av att man inte kan konkurrera mot en gratisvariant av sin egen produkt. DRM försvinner så fort piraterna gör det.

Så bolagen har inte ett ansvar för en fungerande produkt eller mot slutkunden eller lagar, utan bara ett ansvar inför sina vinster och aktieägare? I princip all DRM försämrar slutprodukten för alla förutom den som piratkopierar, så de kommer sluta uppmana till piratkopiering med DRM när piratkopiering upphör till 100%, du kanske förstår hur absurt det är.

Permalänk
Skrivet av Aemony:

Därav mitt andra stycke:

Även om många utvecklare och utgivare gillar att slänga runt >90% förlorad försäljning pga piratkopiering (tack och lov har de inte gjort det så mycket dem senaste åren) så förstår dem att en nerladdning från en pirat inte kan översättas direkt till en förlorad kopia. Det förvånar mig inte om de faktiskt tog siffrorna på allvar för ca 10 år sedan när dem började visa sig, men sedan dess har argumentet gång på gång brutits isär av personer från alla möjliga olika grupper.

DRM är inte tänkt att stoppa piratkopieringen, för det är i praktiken omöjligt att stoppa den. Det är tänkt att göra det så svårt som möjligt för crackers att cracka spelets skydd och därigenom få så många potentiella köpare (som inte är det samma som människor som alltid piratkopierar oberoende av vad) att köpa spelet innan en piratkopierad kopia blir tillgänglig.

Så i kategorin "pirater" har du en mängd olika underkategorier av olika slag. Du har de som aldrig köper ett spel alls (dvs aldrig ens är en potentiell köpare av spelet), sedan har du dem som boycottar DRM och tankar piratkopian efter dem har köpt spelet för att slippa skyddet (dvs de har både köpt spelet och tankat det) och så har du en stor del som består av folk som har möjligheten att köpa spelet men gör inte det om det finns en piratkopierad version tillgänglig. Sedan har vi givetvis flertalet andra grupper med.

Men DRM riktar sig alltså mot dem som kan tänka sig köpa spelet men som inte gör det om det finns en piratkopierad version tillgänglig. Dessa är oftast dem som redan har visat intresse för spelet och följt utvecklingen och är sugen på att spela spelet. Finns det en piratkopia tillgänglig på dag 1 kommer dem ladda ner det, men finns det ingen kan dem sakta men säkert konverteras till en köpare ju längre tid det tar för crackers att ta sig igenom skyddet.

---

Spelindustrin vet redan om hur dem ska göra för att stoppa piratkopieringen fullständigt. T.ex. Ubisofts Tom Clancy's H.A.W.X 2 har fortfarande inte blivit crackat. Det spelet är nu fyra år gammalt och har ingen crack tillgänglig. Oberoende av hur mycket folk hatar Ubisofts Always-Online uPlay-DRM som de använde för några år sedan så är det lösningen på all piratkopiering. Prince of Persia: The Forgotten Sands (2010) anslöt och frågade Ubisofts servrar varje gång du interagerade med något objekt. "Hello server, I'm pulling this switch now, what should happen?" "Door A should be opened" "Okay, thanks! Opening door A..."

Crackers var tvungna att skapa en virtuell server som kördes på datorn och som hade alla möjliga frågor och svar för hela spelet i sig. Dvs de var tvungna att spela igenom 100% av spelet och testa alla objekt och grejer där spelet frågade Ubisofts server för att kunna skapa den virtuella servern som cracken bestod av. Det är knappast något jobb som är snabbt att fixa...

Att sedan Ubisofts DRM minskade deras PC-försäljning markant efter att de började kräva Always-Online pga att även legitima köpare påverkades är ju en tråkig sak, men verkligheten. Sedan dess har alla aktörer på marknaden, så väl stora som små, insett det viktiga med att bädda in DRM i en tjänst som förhöjer din spelupplevelse, i t.ex. form av Origin och Steam.

Den enda DRM som är i princip är 100% säker är just den som fungerar som ett MMO då det behövs en server som har en del av sakerna för spelet ska fungera eller så streamas spelet från någon server som tex Onlive. Så länge spelet fungerar ensamt på din maskin kan man alltid knäcka koden oavsett vad de gör så de har du helt rätt i.

DRM är även ett dubbel eggat svärd som ska tvinga folk att köpa spelet men de försämrar även spelupplevelsen (oftast på någon nivå) vilket leder till att de uppmanar även att man inte ska köpa det, det blir även värre när väl spelet knäcks och de som inte köper spelet får en bättre upplevelse (oftast) än de som köpte det lagligt.

DRM är ett korkat dubbel eggat svärd som kan lätt göra mer skada än nytta men blir lätt så när hela industrin styrs av gamla gubbar i kostymer som aldrig har spelat ett spel och endast känner till CoD, Candy Crush och liknande titlar.

Och som du påpekar, piratkopiering är ett service problem för det mesta.

Permalänk

Stämmer det då? Lyckades de?

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Dessa repor har uppstått på annat sätt, inte av läsaren. Fodralet är en riktig bov för repor t.ex

Det är dock lätt att se upphovet till reporna, alla radiella repor är från läsaren, medan övriga repor sannolikt kommer från ovarsam hantering/sämre typer av fodral. Jag är skivpedant och äger inga skivor med normala repor, däremot har jag ett flertal som genom åren fått radiella repor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det är dock lätt att se upphovet till reporna, alla radiella repor är från läsaren, medan övriga repor sannolikt kommer från ovarsam hantering/sämre typer av fodral. Jag är skivpedant och äger inga skivor med normala repor, däremot har jag ett flertal som genom åren fått radiella repor.

Det finns ingenting inne i läsaren som kan repa skivan, så det är omöjligt att de kommer från den, är själv skivpedant och skivsamlare sedan 25 år tillbaka och aldrig har en repa uppståt från spelaren.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det finns ingenting inne i läsaren som kan repa skivan, så det är omöjligt att de kommer från den, är själv skivpedant och skivsamlare sedan 25 år tillbaka och aldrig har en repa uppståt från spelaren.

Kryllar av spelare som skadar skivor, närmast vanemässigt. Alla Slot in spelare gör det i någon utsträckning, och när det kommer till snygga svarvade cirklar i skivorna, googla lite så står det snart klart att XboX 360 i stor utsträckning står för den typen av skador. Fullt förståeligt att folk väljer att inte använda originalskivor i sina konsoler. På gott och ont kan jag inte ens komma ihåg senast jag spelade ett PC spel som behövde skiva.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Laserhuvudet.

Absolut inte, det ligger inte ens emot skivan, om det gör det så är spelaren trasig.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Precis vad som hänt på min Marantz-spelare... den är inte HELT trasig, den fungerar bra ibland. Är speciellt brända skivor den repar.

Vanligast är dock detta i en bilstereo kombinerat med väldigt ojämnt underlag. xD Så jag blev ju lite förvånad när hemmastereon buggade ur såhär.

Den är med andra ord trasig, en hel spelare repar inte lasern skivor alls då laserhuvudet inte är i kontakt med skivan, men det är inte vad som diskuterades alls

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan demonstrerar det ganska tydligt varför somliga vill använda kopior. Din spelare är kanske inte sönder nu. Men vad vet du om morgondagen?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Å andra sidan demonstrerar det ganska tydligt varför somliga vill använda kopior. Din spelare är kanske inte sönder nu. Men vad vet du om morgondagen?
B!

Det där låter bara som om man är konstant paranoid att saker ska hända, måste vara jobbigt att leva så.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Hur förklarar DU "cirkulära" repor på skivorna... vilka har uppstått I läsaren?

Radiella repor kommer bara från läsaren/släden/mekanismen.

Men det ska bli intressant att läsa Rajats förklaring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det där låter bara som om man är konstant paranoid att saker ska hända, ...

Du är inte småbarnsförälder märker jag.
Det hör till undantagen att skivor som används inte blir repiga när de hanteras av ovarsamma småbarn, så det är inte fråga om paranoja utan om erfarenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Du är inte småbarnsförälder märker jag.
Det hör till undantagen att skivor som används inte blir repiga när de hanteras av ovarsamma småbarn, så det är inte fråga om paranoja utan om erfarenhet.

Jag har bara en son på 7 år och en son som är 19 dagar och min 7 åring har jag uppfostrat att vara rädd om saker och vet du vad, det är han så det faller alltid tillbaka på hur du hanterar det, att skylla på barnen är bara en lam bortförklaring eftersom du är ansvarig för deras uppfostran.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.