Permalänk
Inaktiv

oljekylning med vattenkylning!

http://imgur.com/byMSFfj

jag tror jag fick den bästa ideen någonsin !
det där med datorer dränkta i mineralolja
tänk om man skulle fixa en vattentank, montera ner moderkort,ssd,grafikkort m.m med vattenblock!
sedan montera radiatorer utanpå vattentanken!
så cpu,grafikkort,moderkort blir vattenkylda, och oljekylda!
så man anväder sig av en loop till vattenkylningen och en till oljan.
vattenkylningen till "huvud komponenterna", och sen blir allt annat kylt av oljan.
så man kan tänka att det blir som en vanlig vattenkyld rigg med oljekylning som kyler allt som inte har vattenblock.

jag ska INTE GÖRA DETTA,jag tyckte bara det var en cool ide.
syftar på vilka temps man hade fått som extrem överklockare.
skriv gärna vad ni tycker om tanken , hoppas ni förstår hur jag menar

ps har gjort en bild så slipper jag skriva fler ggr , länken finns överst i inlägget.
bilden är ENDAST ett exempel på hur jag menade! (pro paint skills )

Permalänk

Är det inte bättre att bara skaffa nog med vatten så du kan kyla datorn utan någon form av radiator/fläkt?
Olja är väldigt söligt att hålla på med.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

har du tänkt kyla ner oljan med radiator och liknande?

Ont: rätt så cool idé, kom ihåg att inte stoppa ner hårddiskar bara

Skrivet av Death On Wings:

Är det inte bättre att bara skaffa nog med vatten så du kan kyla datorn utan någon form av radiator/fläkt?
Olja är väldigt söligt att hålla på med.

menar du att ha datorn i direkt kontakt med vatten?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

jag ska inte göra det,tänkte bara det var en sjukt fräck ide!
skrev att man ska ha 2 seperata loops, en till oljan och en till vattnet!
men vad tycker ni grabbar?
fräckt att veta vilka temps man hade fått!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Death On Wings:

Är det inte bättre att bara skaffa nog med vatten så du kan kyla datorn utan någon form av radiator/fläkt?
Olja är väldigt söligt att hålla på med.

även om man ska ha vattenkylning måste man ha radiator det kommer man ikke undan1

Permalänk
Medlem

Är inte det precis vad LinusTechTips gjorde precis med sitt mineraloljedator projekt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

Är inte det precis vad LinusTechTips gjorde precis med sitt mineraloljedator projekt?

kolla på han o fick iden,men han har enbart mineralolja med radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

kolla på han o fick iden,men han har enbart mineralolja med radiatorer.

man får troligtvis samma temp som med vatten...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av OskarW90:

man får troligtvis samma temp som med vatten...

nej, det får man troligtvis inte. eftersom vatten och "olja" är två helt olika saker och är helt olika på atomnivå och det påverkar hur de tar upp värme, ger av värme och hur det beter sig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Du skall alltså kyla GPU och CPU med vatten, och sen sänka resten i olja för att ta hand om värme från VRM, RAM moderkort etc?

Är det så lite effekt som oljan skall ta hand om behöver du nog inte radiatorer för oljan, de räcker nog med väggarna på "tanken". Du kommer däremot med allra största sannolikhet inte få bättre temperaturer på GPU och CPU, dem kommer bete sig som om de var vanligt vattenkylda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheben:

Du skall alltså kyla GPU och CPU med vatten, och sen sänka resten i olja för att ta hand om värme från VRM, RAM moderkort etc?

Är det så lite effekt som oljan skall ta hand om behöver du nog inte radiatorer för oljan, de räcker nog med väggarna på "tanken". Du kommer däremot med allra största sannolikhet inte få bättre temperaturer på GPU och CPU, dem kommer bete sig som om de var vanligt vattenkylda.

Skickades från m.sweclockers.com

jojo ska inte göra det cool ide dock !
jag tror det skulle bli bättre temp over all!
nu snackar jag mer om att det är en cool ide, hoppas någon testar detta så man får se lite tempraturer !
tänkte mer angående överklockning btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

jojo ska inte göra det cool ide dock !
jag tror det skulle bli bättre temp over all!
nu snackar jag mer om att det är en cool ide, hoppas någon testar detta så man får se lite tempraturer !
tänkte mer angående överklockning btw.

Bättre temps, nej. Det som avgör temperaturen på GPU och CPU är hur varmt vattnet är. Att det är olja runt är irrelevant för den, det är ändå vattnet som plockar bort energin. Dock, om du inte vattenkyler strömmatningen till CPU och GPU kommer du kunna klocka mer med olja då dem kyls bättre av den.

Däremot, cool ide. Helt klart Lättare att få tyst på allt med olja i, skippa chassiefläktar tex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

även om man ska ha vattenkylning måste man ha radiator det kommer man ikke undan1

Nej det måste man inte.
Är volymen stor nog behöver man ingen radiator.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Death On Wings:

Nej det måste man inte.
Är volymen stor nog behöver man ingen radiator.

vilken olja är det som man använder i mineralolja? eller är det flera olika blandade?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

vilken olja är det som man använder i mineralolja? eller är det flera olika blandade?

Man gör väl mineralolja på råolja? Är inte alls påläst inom ämnet.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Death On Wings:

Man gör väl mineralolja på råolja? Är inte alls påläst inom ämnet.

råolja består av fler olika oljor. rätt så lite här

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan köpa akvarium nu när pudget har slutat? (sådana som är gjorda för datorer)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Vzano:

råolja består av fler olika oljor, okej.

Hur menar du nu?
Råolja är ju ett fossilt bränsle som legat i marken ett bra tag, hur kan detta vara en mix av flera oljor?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Death On Wings:

Hur menar du nu?
Råolja är ju ett fossilt bränsle som legat i marken ett bra tag, hur kan detta vara en mix av flera oljor?

det finns olika oljor som är blandade i råoljan som man får ut ifrån marken. man destillerar ut de olika kolväten vid olika temperaturer för att få ut olika bränslen och oljor. t.ex gasol, råbensin,råfotogen och så vidare. är dock inte helt 100 på det. "Denna vätska är en blandning av hundratals olika kolväten" wikipedia.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

det finns olika oljor som är blandade i råoljan som man får ut ifrån marken. man destillerar ut de olika kolväten vid olika temperaturer för att få ut olika bränslen och oljor. t.ex gasol, råbensin,råfotogen och så vidare. är dock inte helt 100 på det. "Denna vätska är en blandning av hundratals olika kolväten" wikipedia.

Är det inte så att det bara är raffineringsgraden som skiljer?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Hiraeth:

Är det inte så att det bara är raffineringsgraden som skiljer?

jag är inte heller så jätte insatt, jag tror att vid en viss temperatur så kommer enklare kolväten att destilleras ut och ju högre temperatur desto längre kedjor av kolväten kommer att destilleras ut. vet inte riktigt hur jag ska förklara eller om jag förstod dig rätt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

det finns olika oljor som är blandade i råoljan som man får ut ifrån marken. man destillerar ut de olika kolväten vid olika temperaturer för att få ut olika bränslen och oljor. t.ex gasol, råbensin,råfotogen och så vidare. är dock inte helt 100 på det. "Denna vätska är en blandning av hundratals olika kolväten" wikipedia.

Skrivet av Vzano:

jag är inte heller så jätte insatt, jag tror att vid en viss temperatur så kommer enklare kolväten att destilleras ut och ju högre temperatur desto längre kedjor av kolväten kommer att destilleras ut. vet inte riktigt hur jag ska förklara eller om jag förstod dig rätt

Precis så fungerar det. I enkla ordalag kokar man av råoljan, och låter ångorna stiga upp i en kolonn (tornen på raffinaderiet), som blir svalare ju högre upp i den man kommer. De längre kolvätena som har högre kokpunkt kommer kondensera i de lägre delarna av tornet, och de kortare kolvätena med lägre kokpunkt kommer kondensera ut längre upp.

Sedan kan man förstås förädla destillaten vidare om man vill det. Den mineralolja man köper är formodligen inget rent destillat, utan en sådan vidareförädlad produkt. Det är dock inget jag vet säkert, utan bara en kvalificerad gissning.

Googla på "fraktionerad destillation" om du vill ha en närmare beskrivning

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag satt o spånade på idén innan och har inte släppt den helt. Mitt mål är att ha oljan som skydd mot kondens så man kan ha vattenkylning under 15 grader.

Om du "bara" bygger en vanlig vattenloop och sen sänker ner allt i olja så måste du kyla av oljan med för den kommer onekligen öka och tillslut hamna på ungefär samma temp som vattenblocken. Om du sänker ner en random dator (ingen vattenkylning) i olja så stiger allt upp till +50 grader utan kylning. Beroende på vilken olja man väljer så sjunker viskositeten vid högre temp o man kan dra den genom en passiv radiator så blir det tyst o fint

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Youtube kanalen LinusTechTips har precis gjort färdigt sin oljekylda datorserie där dem gör ett custom bygge, högst underhållande och bra produktionsvärde, mycket bra info i den med om oljekylning. Däremot förstår jag inte varför du ska göra både och, doppa ner datorn i olja och kyla oljan duger mer än väl för en rigg, likaså endast vattenkyla.

del 1: http://www.youtube.com/watch?v=2V06LLTNxc4
del 2: http://www.youtube.com/watch?v=xc10jwT8FmM
del 3: http://www.youtube.com/watch?v=RrJreUX3TCk

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

nej, det får man troligtvis inte. eftersom vatten och "olja" är två helt olika saker och är helt olika på atomnivå och det påverkar hur de tar upp värme, ger av värme och hur det beter sig.

Klart som fan att de är olika på molekylnivå. det är två helt olika ämnen.

Ja, fast jag tror knappast att du får LÄGRE tempo än vad din olja är och med vatten ligger min cpu ca 1-2 grader över vattentempen vid idle och ca 18-25 grader vid load.
Dessutom har vatten bättre värmneöverföringsegenskaper än mineralolja eller hydral olja.... nu snackar vi dock sånt liten yta och så låga temperaturer att det troligtvis inte gör något större skillnad alls.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marticus:

Youtube kanalen LinusTechTips har precis gjort färdigt sin oljekylda datorserie där dem gör ett custom bygge, högst underhållande och bra produktionsvärde, mycket bra info i den med om oljekylning. Däremot förstår jag inte varför du ska göra både och, doppa ner datorn i olja och kyla oljan duger mer än väl för en rigg, likaså endast vattenkyla.

del 1: http://www.youtube.com/watch?v=2V06LLTNxc4
del 2: http://www.youtube.com/watch?v=xc10jwT8FmM
del 3: http://www.youtube.com/watch?v=RrJreUX3TCk

jo jag fick ideen när jag kollade på dem
saken är att det jag ville komma fram till var att det skulle varit coolt plus antagligen riktigt bra temp när man överklockar!
en loop till vattenblocken och en till oljan i tanken.
hade nog varit en ordentligt bra ide om man har tankarna på att överklocka extremt, med tanke på att exakt allt håller sig kallt.
jag tycker det är en bra ide med en loop till oljan pga annars blir bara oljan varmare o varmare.
ps han använder BARA olja och jag menade att man har vattenblock på cpu och gpu, sedan radiatorer o pump så har man en separat loop till endast vattenkylningen.
och sedan häller man ner olja i tanken så det kyler allt resterande, nätagg, ramminnen, nord/sydbryggan m.m sedan radiator o pump till oljan, så får man oljan att hålla sig på "normal" tempratur plus den kyler stort sätt allt i datorn.
på så sätt har man två separata vatten/olje loops.
rätt säker på att om man gör som jag skrev får man nog mycket bättre tempraturer än med endast vattenkylning och luftkylning.

Permalänk
Avstängd

H______!!! Tredje gången allt jag skriver bara *poff* försvinner... Grrr...

Men, kontentan i min gamla tråd om detta var att det visserligen fungerar men att värmetransmisionen mot vanliga, lättillgängliga oljetyper som inte kostar en förmögenhet för en matsked blir ganska dålig jämfört med ett vanligt vattenbaserat system.
Du kommer med andra ord att tappa ganska mycket i relativ effekt på din vattenloop mot olja.

Edit, http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Ändra bara så att du får vatten direkt i blocken som i min tråd om värmeväxlare för extern kylslinga (finns gott om bättre trådar om saken annars), stryk de lösa oljeblocken i min tänkta loop (dessa kör du mot din tänkta vattenslinga) och ersätt dessa med oljetråget (som du adderar till loopen med en värmeväxlare eller enkelslinga) i stället så har du grejen sas. Samma tabeller. Lycka till i dina uträkningar, det är alltid kul att skissa för att lära även om man inte bygger allt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

H______!!! Tredje gången allt jag skriver bara *poff* försvinner... Grrr...

Men, kontentan i min gamla tråd om detta var att det visserligen fungerar men att värmetransmisionen mot vanliga, lättillgängliga oljetyper som inte kostar en förmögenhet för en matsked blir ganska dålig jämfört med ett vanligt vattenbaserat system.
Du kommer med andra ord att tappa ganska mycket i relativ effekt på din vattenloop mot olja.

Edit, http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Ändra bara så att du får vatten direkt i blocken som i min tråd om värmeväxlare för extern kylslinga (finns gott om bättre trådar om saken annars), stryk de lösa oljeblocken i min tänkta loop (dessa kör du mot din tänkta vattenslinga) och ersätt dessa med oljetråget (som du adderar till loopen med en värmeväxlare eller enkelslinga) i stället så har du grejen sas. Samma tabeller. Lycka till i dina uträkningar, det är alltid kul att skissa för att lära även om man inte bygger allt.

tror inte du förstår hur jag mena xD
kolla mina inlägg som jag har skrivit så förstår du nog bättre hur jag menar
kolla det senaste

Permalänk
Avstängd

Ok, tittade på skissen du gjort, utifrån den så förblir mitt svar, att ja, det kommer att fungera men du kommer inte upp i riktigt bra verkningsgrad med "affordable sollutions" från vanliga marknaden.
Däremot så finns det snordyra specialoljor som ger seriös kräm, liknande medium använde man i gamla "superdatorer" ihop med andra kylmedium i separerade system, så du är inte helt ute och cyklar.
För en vanlig persondator så kommer detdär du ritat att fungera rent tekniskt, ja.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, tittade på skissen du gjort, utifrån den så förblir mitt svar, att ja, det kommer att fungera men du kommer inte upp i riktigt bra verkningsgrad med "affordable sollutions" från vanliga marknaden.
Däremot så finns det snordyra specialoljor som ger seriös kräm, liknande medium använde man i gamla "superdatorer" ihop med andra kylmedium i separerade system, så du är inte helt ute och cyklar.
För en vanlig persondator så kommer detdär du ritat att fungera rent tekniskt, ja.

haha kommer nog inte testa det förens om ett par år !!
men tycker du det är en cool ide, hade du velat se ett sånt bygge?