Phison: "SSD ersätter hårddiskar i bärbara datorer 2015–2016"

Permalänk
Medlem
Skrivet av edde97:

Det tror jag också. Alla bärbara datorer jag ägt har blivigt extreeemt långsamma bara första året på grund av att man flyttar på datorn samtidigt som den är igång.

-_- Det är ju inte riktigt så en hdd funkar.

Om du flyttar runt på dem eller inte har ingen som helst påverkan på hastigheten. Däremot så kan det drastiskt påverka livslängden på hårddiskarna då skrivhuvudet kan repa skivorna. Och repor sänker ej hastigheten. Däremot så kan repor orsaka korrupta filer.
Orsaken till varför hårddiskar blir långsammare med tiden är fragmentering av data. Detta problem existerar ej på ssd.

Dock så är ett år inte särskilt lång tid för att fragmentering ska skapa märkbara skillnader i hastigheten.
Så troligtvis så är du en mästare på att installera skräp på dina datorer. Onödiga program som kör i bakgrunden är den största boven till en slö pc hos majoriteten av pc ägare.

Permalänk

Kan du tänka dig att helt ersätta hårddiskar mot SSD-enheter? i pollen.

Ganska underlig att så många klickat Ja om man tänker efter. Visst, skulle SSD rymma lika mycket till samma pris, så är det ett solklart JA, men så är ju inte fallet. Skulle frågan specifieras, med typ i dagsläget, så kanske pollen visat annat resultat.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

En tillverkare kan säkert klämma in 60 och 120GBs SSDer i sin produktlinje utan extrem påverkan på priset och vad de tjänar per såld enhet. Det stora problemet som jag ser det är att det blir svårt att sälja dessa. Bland alla "vanliga människor" där ute så är det ju inte helt omöjligt att höra snacket: "Ny dator? Japp, den här har 500GB, min förra hade 250, så dubbelt så bra!"

Tror det är svårt att föra säljsnacket om varför SSD är bättre än HDD inom lågbudgetsegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Wall o' text

Tänkte mest på att OEM tillverkare jättegärna snålar in på det, de bryr sig nog inte så mycket om hur du använder datorn. Det må finnas diverse tillverkare som har SSD i datorn, men enligt dem anses det vara lite "lyxigare" och ses inte som en standard... än.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Trevligt inlägg, synd bara att du har fel. HDD klarar bra mycket mer än så. Sedan är molnet eller NAS knappast ett alternativ när man reser runt en del. Jag förstår att du tror att de flesta har typ 1 GB viktiga saker men det gäller tyvärr inte alla. En av mina mätningar på jobbet resulterar i ca 4GB. Blir väldigt snabbt väldigt dyrt att lagra på en SSD. Samtidigt är det skönt att ha data med sig när man reser.
Jag är knappast försiktigt med min laptop och den är tre år gammal nu. Inga problem med HDD. Så ja, de ar mer känsliga än SSD men inte så man inte kan flytta laptopen medan den är igång.

SSD är nog för anvandare med enkla krav eller mycket pengar. Resten av oss går inte på skrämselpropaganda utan kör pa det aom passar oss best.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte jag sett en enda laptop hos "vanligt folk" som inte har skadade sektorer efter 1 år. Någon hade blåskärmar och hela kittet efter 6 mån.
Det är lite som att du ska kolla att alla lampor på din bil fungerar, VARJE gång du ska köra. Detta gör man på uppkörningen, sen aldrig mer i 99.999% av förarna. Det innebär fortfarande att du ska göra det dock, och tillverkarna säger denna instruktion, vare sig du och din dator fungerar i 3 år eller inte.

Och om du tror att 4GB inte ska få plats på en SSD så undrar jag vilken generation av SSD du har. Eller så är det skrivfel. 250GB räcker faktiskt till mer än de flesta hemanvändare, om man inte ska lagra hela sitt liv där. Och detta bör du inte göra på en disk på en laptop som glömmas, tappas i marken eller stjälas när du är ute och far, iaf inte utan att ha backup nånstans...

Du klarade dig fint på en 200GB hårddisk för inte så många år sedan, så att anta att man "måste" ha större (när de flesta verkar ha sin 1TB hdd fylld till 10-30%, ELLER så har de flera TB med lagring... I båda fallen är 1TB hdd, mindre effektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

M.2 är bara ett fysiskt gränssnitt som bland annat har stöd för PCI Express!

M.2 – Wikipedia

aha! men då kan de ju bli standard i annan form då

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

SSD och högre HZ runt 100hz i Laptops sicken marknad det skulle bli.. men det envisas med dem gamla 60hz panelerna.
Det finns faktiskt en marknad för oss som vill ha högre hz på skärmen...

Permalänk
Medlem

Frågan borde vara om du kan tänka dig att köpa en dator UTAN SSD.

Permalänk
Medlem

"Kan du tänka dig att helt ersätta hårddiskar mot SSD-enheter?"
Absolut inte vem har råd med 20TB ssd till NASen

Känns som den frågan inte var helt relaterat till artikeln. Men absolut är en ssd ett måste i bärbar.

Permalänk
Medlem

SSDer är ju klart att föredra i en bärbar med tanke på hur stöttåliga den är jämfört mot en vanlig hdd.

Vet inte hur många datorer som lagat där ägaren "lagt" ned datorn på köksbordet för att sen se den frysa eller blåskärma!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

120GB ssd, minst en bra 1080p skärm, 14-15 tum, relativt lätt och tunn, 8GB ram. Man tycker ju att det inte behöver bli så blodigt dyrt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

-_- Det är ju inte riktigt så en hdd funkar.

Om du flyttar runt på dem eller inte har ingen som helst påverkan på hastigheten. Däremot så kan det drastiskt påverka livslängden på hårddiskarna då skrivhuvudet kan repa skivorna. Och repor sänker ej hastigheten. Däremot så kan repor orsaka korrupta filer.
Orsaken till varför hårddiskar blir långsammare med tiden är fragmentering av data. Detta problem existerar ej på ssd.

Dock så är ett år inte särskilt lång tid för att fragmentering ska skapa märkbara skillnader i hastigheten.
Så troligtvis så är du en mästare på att installera skräp på dina datorer. Onödiga program som kör i bakgrunden är den största boven till en slö pc hos majoriteten av pc ägare.

Mjo nåt måste det vara... en systemåterställning löser ingenting...

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk

Det är tyvärr inte många laptops med SSD. Köpte en till föräldrarna, just för bärbara blir så sega med en HDD.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

I tex bärbara och tysta gaming datorer är ssd självklara men vill man som jag ha lite mer utrymme så är ssd fortfarande lite på den dyra sidan för 1TB+ .... Så för data lagring kommer nog vanliga mekaniska diskar regera ett bra tag framöver mitt lilla Steam bibliotek tar tex upp över 300GB och har inte ens nästan hälften installerat så en ssd hade varit möjligt men extremt dyrt....

Och backup behöver tex inte direkt vara supersnabb ssd i...

Permalänk

min jobbdator (se sign) har en mekanisk disk och den är seg som sirap i jämförelse med den Samsung ssd jag har på min ultrabook. Har man testat ssd en gång så går man inte tillbaks. Jobbdatorn använder jag bara då jag måste och det är när jag enbart kan komma åt interna filer som jag inte får lagra någon annan stans.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

själv köpte jag en budget ultrabook med 32gb ssd och en 500gb mekanisk och det första jag gjorde innan jag startade den var att installera en ssd och bloatware fritt windows 7

Permalänk
Medlem

Lol! Jag har redan ersatt alla mina hdd med ssd i min gaming burk.

Permalänk
Medlem

PCI Express 3.0 x4!
Hade det inte varit bättre med ett nytt gränssnitt som bara hade medfört en kabel mellan moderkort och disk. Så som man idag kopplar in en USB 3 disk. Bara en kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

i laptops kan det bli högt intressant eftersom oftast PCI-E inte utnyttjas till något annat där med integrerade grafiklösningar som ger plats över till högpresterande SSD'er men håller med dig att M.2 / mSATA lösningar är bättre för ultra kompakta laptops

Visserligen, men jag förstår fortfarande inte poängen just nu. Vad ska du med den prestandan till om standarden forsätter att vara en SSD per dator? USB gränssnittet är ju långsammare än SSDer, generellt sett. Det hade varit någon special-special med USB 3.1 eller Thunderbolt, men det känns lite väl långsökt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Visserligen, men jag förstår fortfarande inte poängen just nu. Vad ska du med den prestandan till om standarden forsätter att vara en SSD per dator? USB gränssnittet är ju långsammare än SSDer, generellt sett. Det hade varit någon special-special med USB 3.1 eller Thunderbolt, men det känns lite väl långsökt.

Pci-e är väl utmärkt att använda i laptop. Speciell när M.2 och sata exprees gjort det typ till sandrad att sno ett par linor från Pci-e. Men super prestanda behövs inte i laptop nej, men en ssd bör vara standard rätt snart.

Är ju sjukt segt med HDD i laptop. Dessutom går det att få plats med HDD bredvid om dom har porten på moderkortet som M.2 har möjlighet till.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

SSD har redan ersatt mekaniska HDD, vid installation och körning av OS = JA!
Som lagring, inte på långt tag och mekaniska HDD är ännu att föredra som lagrings diskar.
Hur många är det som kör SSDs i en NAS?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av edde97:

Mjo nåt måste det vara... en systemåterställning löser ingenting...

En systemåterställning påverkar ju inte huruvida disken är full med skit, och fragmenterad till förbannelse.

Skrivet av XPerion:

Hur många är det som kör SSDs i en NAS?

Rätt många. Speciellt större system när prestanda är viktigare än lagringsyta. Folk började redan på 16 portars RAID kort när Gigabytes i-RAM släpptes 2005. Maxgränsen där var 4GB / kort, om jag inte minns fel, så det var verkligen hastighet och inte lagringsyta som var avgörande.
Själv har jag bara testat med SSD som cache, och vanliga diskar till lagringen, där fungerar det bra, men jag har slopat det, till förmån för enklare system.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Tänkte mest på att OEM tillverkare jättegärna snålar in på det, de bryr sig nog inte så mycket om hur du använder datorn. Det må finnas diverse tillverkare som har SSD i datorn, men enligt dem anses det vara lite "lyxigare" och ses inte som en standard... än.

Skrivet av backeby:

En tillverkare kan säkert klämma in 60 och 120GBs SSDer i sin produktlinje utan extrem påverkan på priset och vad de tjänar per såld enhet. Det stora problemet som jag ser det är att det blir svårt att sälja dessa. Bland alla "vanliga människor" där ute så är det ju inte helt omöjligt att höra snacket: "Ny dator? Japp, den här har 500GB, min förra hade 250, så dubbelt så bra!"

Tror det är svårt att föra säljsnacket om varför SSD är bättre än HDD inom lågbudgetsegmentet.

Är detta som är problemet, inte att en SSD är "dyrare" utan folk som inte vet vad de köper. Om du gick till bilhandlaren och du aldrig fick se bilen, utan bara en prislapp så väljer folk så klart den billigaste.
Sen när de kommer och ska hämta den, visar det sig att det var en lätt lastbil med lift. Fullt utrustad, men ändå inte vad de behövde...

Vi får se om 3D NAND kan pressa priserna så pass att all fördel med mekanisk disk i en laptop verkligen försvinner, för det är sådan enorm skillnad så det är löjligt. Det är som att gå från 10 år gammal dator, till en ny, med bara en SSD, oavsett märke, modell, prestanda. Detta då en HDD alltid kommer vara flaskhalsen, oavsett maskin idag (även på gamla C2D maskiner med 1-2GB RAM). Så hellre långsammare CPU, mindre mängd RAM och en SSD. Det ger snabbare budget maskin hur man än vänder på det.

Skrivet av Broken-arrow:

Pci-e är väl utmärkt att använda i laptop. Speciell när M.2 och sata exprees gjort det typ till sandrad att sno ett par linor från Pci-e. Men super prestanda behövs inte i laptop nej, men en ssd bör vara standard rätt snart.

Är ju sjukt segt med HDD i laptop. Dessutom går det att få plats med HDD bredvid om dom har porten på moderkortet som M.2 har möjlighet till.

Det goa med M.2 är ju NVMe (ersättaren till AHCI), då denna är optimerad för SSD och IOPs, inte sekventiell prestanda med en HDD. Skillnaden kan vara från 50-100k IOPs till 500k+ IOPs, vilket får dagens SSD att verka som HDD. Vi snackar alltså 1GB/s+ i 4k läsning, förutsatt att kretsarna klarar det så klart. Något som är omöjligt idag pga AHCI kod segar ner det.
http://www.anandtech.com/show/7843/testing-sata-express-with-...

Ang HDD i laptops, så är många laptops idag så pass tunna att de inte har plats för en 2,5" enhet, men som sagt, OM de har, så bör de lätt kunna ha plats med en M.2 enhet också för systemet. I budget segmentet kommer de inte göra de riktigt tunna än, då där kommer nog platsen finns ett bra tag till.
Men hårddisk ska inte vara i en laptop imho. Inga känsliga rörliga delar i något som utsätts för rörelser...