Dator för pensionär med fjärrstyrning?

Permalänk
Medlem

Dator för pensionär med fjärrstyrning?

Hej folks,
innan jag går till El-Giganten och sopa golvet med dessa jäklarna, kanske ni kan hjälpa mig.
Jag skrev så utförlig jag kunde. Även om det är lite långt, så kanske förstår ni vår situation bättre och kanske kan hjälpa enklare.

Historia: Min gamla danska faster (83år!) ville hänga med i tiden och köpte ny dator. Är stolt över henne, tycker det var tufft.
Men så ville hon inte besvära mig och klara det själv (mindra bra) och sen gick hon till El-Giganten i Bromma (*SUCK* men det är så äldre människor gör).

Hon lämnade in sin gamla windows-XP laptop hos dem, köpte en ny bärbar, och El-Giganten skulle föra över hennes dokument och bilder. Det blev en HP-Pavilion (ej touchscreen)

1. Dem sålde på henne den senaste Office- professional (really? För att skriva ett brev?)
2. Dem överförde filar och bilder inte till datorn, utan till en sky-drive. Hon kommer ej åt dem.
3. Datorn går bara att logga-in, när den är uppkopplad mot nätet! (hur tänkte dem?!)
4. Det blev windows 8 (SUCK! SUCK! SUCK!). Kort: hon klarar det ej.
5. Med dator, Office Suit och allt- har hon betalat rund 10.000 spänn!
6. Hon bad mig om jag kan försöka snabba på hennes nya bärbar (tro det eller ej- den är långsammare än en sköldpadda!).

Vad jag gjorde:

-efter några timmars arbete kan hon nu logga in utan att datorn är uppkopplad mot nätet
-hittade tipps på nätat hur man gör att windows 8 liknar optiskt tidigare versioner (som windows 7/vista/xp med startbar etc). Det är bättre nu, men hon fixar det inte helt ändå.
-Lade henne en genväg till OpenOffice-Writer på skrivborded istället för MS-Office
-och försökte avinstallera allt som kan slöa ner datorn (den är VERKLIGEN seg!)
-Laddade ner hennes dokument från skydrive till ett lokalt minne.
-Hon är förvirrad av alla dessa uppdateringar, så jag stoppad det i win-funktionen.
-Hon klarar inte heller det nya outlook. Så jag satte henne en genväg med Thunderbird som fungerar fint med hennes Telia-epost. Det fixar hon.

Vad jag behöver råd med av er:

*Jag har här hemma en Win7-ultimate och en Win7-home premium. Kan jag inte bara blåsa win8-skiten från hennes dator och lägga en av dem på istället? För min win7 klara hon bra. Dock med hänsyn till drivers- vad måste jag akta på?

*Nu har jag varit hos henne i oändliga timmar. Läste med Win7-Ultimate kunde jag fjärrstyra hennes dator. Men- måste vi inte både två ha då en Ultimate version? Och skulle jag inte behöver först skapa ett nätverk med henne via internet? Hur gör jag det?! Läste även här på sidan nåt om TeamViewer- har ni erfarenhet med den- är det kanske nåt och ha för vårt syfte? Det får dock ej blir för krångligt med massor IP-inställningar som ändras hela tiden, för annars klarar varken hon eller jag det. Hittills använder vi skype för att dela skrivbordet ibland, när jag inte kan åka ut till Bromma. (skype på win8 var också en utmaning!)

*Med tanke på hur långsam den är, tro ni ett användarvänligare Linux OS är en idé? Typ Mint-Cinnamon kanske – för den liknar ju Windows och är säkert mindre tung.

*Vad hon gör med sin dator: Hon skriver och printa ut brev, hon skickar e-mail, kolla lite dansk tv på DR-play (typ svt-play bara på danska), googla lite och så har har hon SEB's internet-banking. (SEB & linux kanske är knepig då). Med tanke på det enkla behovet- hur kunde jag snabba på hennes dator ytterligare?

Tänkte också om jag skulle köpa henne nåt helt annat till julpresent. Ni vet med stora tangenter. Har googlat efter senior-varianter. Men inte hittat så mycket. Kanske ni har några tipps? Tänkte även fräsche up hennes gamla XP, för den funkade fint. Men även den var lite väl långsam till slut, och hon vill gärna att det går lite fortare.

Vill gäran hjälper henne, så att hon tycker det är kul igen med dator. För nu är hon bara helt demotiverad och ledsen över den.

Tusend tack på förhand för alla tipps och besvär, uppskattar det verkligen.

Permalänk
Medlem

Om hon har haft den mindre än 30 dagar så åk till El-Giganten och lämna tillbaka den och börja sedan om på nytt. Leta ny dator...

Permalänk
Medlem

För fjärrstyrning rekommenderar jag teamviewer, gratis och enkelt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator som hon köpt?

Permalänk
Medlem

Med Teamviewer kan man ställa in att man tar över datorn utan att personen vid klienten behöver göra nåt. Dock kan Teamviewer klaga om man använder det väldigt mycket varje månad, och säga att det är en professionell användning. Det kanske mer händer på IP kopplade till företag.
När det gäller att installera Win7 bör du kolla på tillverkarens driveutiner på hemsidan. Det som brukar strula är tex kortläsare, nätverkskort, wifi, Bluetooth och sånt. Jag skulle tro att de flesta drivrutiner idag går till Win7 och win8.

Edit. Har aldrig sett en dator som är seg med win 8. T.o.m gamla dualcores går hur bra som helst. Det kan vara läge att kolla upp om det är bloatware, processer som är onödiga, som snor kraften. Jag vill minnas att det är någon form av cloud-program med vissa tillverkare, som förstör hela upplevelsen. Avinstallera allt sånt.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Låter som något med en AMD E cpu i.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om hon har haft den mindre än 30 dagar så åk till El-Giganten och lämna tillbaka den och börja sedan om på nytt. Leta ny dator...

Skrivet av niclasc:

Vad är det för dator som hon köpt?

Tack för svaren guys.

Är helt enig, var också sugen på att lämna den tillbaka, men det är försent. Hon väntat för länge med att kontakta mig. Och det går inte att tala med dem, har försökt.
Dumt av mig att inte skriva ner exakta modellen för att kunna ange det här. Ordnar jag vid nästa tillfälle.
Okej- då skall jag kolla på Teamviewer.

mhm, det där med drivers är jag lite rädd för om jag laddar på win7 hos hennes. För jag vill inte stula det till och som ni nämnde att bluetooth, wifi sluta fungera.

Permalänk
Inaktiv

Eftersom det är windows 8 så kan du ju uppgradera till 8.1 gratis till en början. Sen installerar du classic shell eller start8 så du får den gamla startmenyn tillbaka. Sen är det mer eller mindre som win 7 igen fast lite rappare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad är det för dator som hon köpt?

Skrivet av Hymer:

Låter som något med en AMD E cpu i.

Okej, var precis med henne på skype och delat screen.

Windows-udgave är: Windows 8.1
System
processor: AMD A6-5200 APU with Radeon (TM) HD Graphics 2.00 GHZ
Installerad hukoimmelse (mistänker det är RAM): 8.00 GB (varav 7.47 GB kan bruges)
Ssytemtype: 64-bit operativ system, x64-baseret processor

Tyvärr kunde jag inte se modellen av denna HP-Pavilion. Hoppas det hjälper ändå lite.

Permalänk
Medlem

Start meny 8 är gratis om du vill ha win 7 utseende

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av elbion:

Okej, var precis med henne på skype och delat screen.

Windows-udgave är: Windows 8.1
System
processor: AMD A6-5200 APU with Radeon (TM) HD Graphics 2.00 GHZ
Installerad hukoimmelse (mistänker det är RAM): 8.00 GB (varav 7.47 GB kan bruges)
Ssytemtype: 64-bit operativ system, x64-baseret processor

Tyvärr kunde jag inte se modellen av denna HP-Pavilion. Hoppas det hjälper ändå lite.

Apu är ju för om man vill spela spel på datorn med inbyggda grafiken i processorn. Om det fortfaraned är ångerrätt lämna tillbaka och skaffa isåfall en som har bra delar. Nu har ju någon på elgiganten sålt en dator för att han/hon ska ha extra provision.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXOla:

...

Edit. Har aldrig sett en dator som är seg med win 8. T.o.m gamla dualcores går hur bra som helst. Det kan vara läge att kolla upp om det är bloatware, processer som är onödiga, som snor kraften. Jag vill minnas att det är någon form av cloud-program med vissa tillverkare, som förstör hela upplevelsen. Avinstallera allt sånt.

Där sade du nåt. En del har jag redan tagit bort, men eftersom El-Giganten lade hennes dokument och bilder på en skydrive, så finns ju som du säger en cloud-application där som kan strula till. Också har jag sett en skuggnings-applikation från El-Giganten på datorn, medtänker nåt som följde med från servicen, dan kanske borde jag också ta bort om det slöar ner?
Var dock lite tveksam för jag hittade bland hennes papper en kvitto över ytterligare 1.800 kronor för den där servicen, och tänkte har hon betalt för fjärrhjälp från dem, kanske skall inte jag ta bort det.

Permalänk
Medlem

A6 ska absolut inte kännas seg.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kan inget om just den CPUn, men den kanske kan klocka ner sig själv för mindre energiförbrukning? Kanske kan vara värt att stänga av om det kan bli bättre av det? Borde finnnas i BIOS om något

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

1. lämna tillbaka på elgiganten.
2. få alla pengar tillbaka.
3. hjälp henne att fixa en bra dator.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elbion:

Där sade du nåt. En del har jag redan tagit bort, men eftersom El-Giganten lade hennes dokument och bilder på en skydrive, så finns ju som du säger en cloud-application där som kan strula till. Också har jag sett en skuggnings-applikation från El-Giganten på datorn, medtänker nåt som följde med från servicen, dan kanske borde jag också ta bort om det slöar ner?
Var dock lite tveksam för jag hittade bland hennes papper en kvitto över ytterligare 1.800 kronor för den där servicen, och tänkte har hon betalt för fjärrhjälp från dem, kanske skall inte jag ta bort det.

Man behöver inget annat än en webbläsare för att nå skydrive, programmen behövs bara för att automatisk synkronisera mot skydrive.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Du förhastar dig. Den datorn ska gå att få att funka bra. Windows 8.1 är inte alls ovänligt för äldre, snarare bättre. Samt att det går bättre på bärbara än Windows 7.

Permalänk
Medlem

Hur längesen var det hon köpte datorn?
Har det gått lite över 30 dagar - stå på dig, försök få ångerrätt på den. De har ju totalt lurat henne. Jag hade gått till högre instanser samt hotat med tidning osv. Enormt dåligt gjort av elgiganten..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Du förhastar dig. Den datorn ska gå att få att funka bra. Windows 8.1 är inte alls ovänligt för äldre, snarare bättre. Samt att det går bättre på bärbara än Windows 7.

Jag kan tänka mig att hon är mer van vid win7/xp stil, och då är win8 inte riktigt samma sak. Och det kan nog inte vara lätt att försöka lära om sig när man är så gammal (inget illa menat).

ON topic, lämna tillbaka och köpa nytt hade ju vart det allra bästa. Men det verkar inte som om de har öppet köp osv kvar, så det är nog inte ett alternativ nu.

Och det programmet med fjärrhjälp från Elgiganten. Om hon köpt det, inte använder det, finns det väl ingen mening med att ha kvar det? Om du nu kan hjälpa henne med allt så var det ju givetvis bortslösade pengar, men jag hade hellre haft en dator som blir snabbare än att ha ett program jag inte använder tar upp en massa kraft.

Så jag hade nog gjort en ren installation av antingen win7, som hon är van vid, eller köra win8 igen. Men eftersom hon verkar ha det svårt så är win8 nog inte ett alternativ.

Teamviewer funkar bra tycker jag, längesedan jag använde det senast nu. Men om man inte gör som något tidigare sa, tillåter att man ansluter utan att den andra vet om det så räcker det med den personens ID(kommer inte ihåg om det är IP eller om teamviewer hade någon egen ID per program). Hon kommer ha en kod, som förnyas varje uppstart av programmet tror jag, som hon kommer få berätta för dig som du skriver in i din ände som PW. Så fungerar det klockrent sedan!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om hon har haft den mindre än 30 dagar så åk till El-Giganten och lämna tillbaka den och börja sedan om på nytt. Leta ny dator...

Skrivet av Willhelm:

För fjärrstyrning rekommenderar jag teamviewer, gratis och enkelt.

Skrivet av GTXOla:

Med Teamviewer kan man ställa in att man tar över datorn utan att personen vid klienten behöver göra nåt. Dock kan Teamviewer klaga om man använder det väldigt mycket varje månad, och säga att det är en professionell användning. Det kanske mer händer på IP kopplade till företag.
När det gäller att installera Win7 bör du kolla på tillverkarens driveutiner på hemsidan. Det som brukar strula är tex kortläsare, nätverkskort, wifi, Bluetooth och sånt. Jag skulle tro att de flesta drivrutiner idag går till Win7 och win8.

Edit. Har aldrig sett en dator som är seg med win 8. T.o.m gamla dualcores går hur bra som helst. Det kan vara läge att kolla upp om det är bloatware, processer som är onödiga, som snor kraften. Jag vill minnas att det är någon form av cloud-program med vissa tillverkare, som förstör hela upplevelsen. Avinstallera allt sånt.

Skrivet av Matwik:

Start meny 8 är gratis om du vill ha win 7 utseende

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Apu är ju för om man vill spela spel på datorn med inbyggda grafiken i processorn. Om det fortfaraned är ångerrätt lämna tillbaka och skaffa isåfall en som har bra delar. Nu har ju någon på elgiganten sålt en dator för att han/hon ska ha extra provision.

Skrivet av Hymer:

A6 ska absolut inte kännas seg.

Skrivet av morxy49:

1. lämna tillbaka på elgiganten.
2. få alla pengar tillbaka.
3. hjälp henne att fixa en bra dator.

Skrivet av mrqaffe:

Man behöver inget annat än en webbläsare för att nå skydrive, programmen behövs bara för att automatisk synkronisera mot skydrive.

Skrivet av lolight:

Du förhastar dig. Den datorn ska gå att få att funka bra. Windows 8.1 är inte alls ovänligt för äldre, snarare bättre. Samt att det går bättre på bärbara än Windows 7.

Ja, ja och ja!... självfallet skulle jag lämna gärna tillbaka.
Dock som nämnd det är dessvärre försent och det går inte att prata med dessa knasbollar, både hon och sedan jag har försökt!

Sen är vi säkert allihopa eniga om sättet att bete sig mot en 83-årig pensionär är osmakligt.
Men vad nyttar det och gråta nu? Nu skall det lösas så gott nu går. Hon betalt 10k spänn för det hela, nåt måste den ju kunna.

* Teamview - BRA! tack för tippset- har tittat på det. Det verkar ju busenkelt och besparar mig många åkturer!
* Win8-Start: Det har jag gjort hos henne (tog mig lite tid). Dock kommer stadig vek sidopaneler från höger när hon vill skriver ut. Eller: Hon hamnar med musen någonstans- och plötsligen har hon den där Win8-app-screen igen, och så klarar hon inte av att gå tillbaka till Skrivbordsmiljön - då behöver hon ringa mig. Så Win8 är inget bra för henne som är van med XP. Någon nämnde att vissa äldre ha lätt för win8- det har i alla fall inte hon.
*Sen vet jag inte vad som slöar ner den så fruktansvärd. Men med tanke på hur ny den är och vad den kostat är det ju inte klokt! Tänkte om jag blåser allt från hennes dator och sätter en win7 home premium på den, då har hon nåt hon känner igen och blir förmodligen av med allt som sega ner processarna också- eller?

Igen vad är det hon gör:
1. google och Dansk TV-play (alltså nätet)
2. Skriva och printa ut brev.
3. mejla lite e-post
4. SEB-internetbank

Det är ju inte världens dator-krav direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hur längesen var det hon köpte datorn?
Har det gått lite över 30 dagar - stå på dig, försök få ångerrätt på den. De har ju totalt lurat henne. Jag hade gått till högre instanser samt hotat med tidning osv. Enormt dåligt gjort av elgiganten..

Skrivet av ghollghost:

Jag kan tänka mig att hon är mer van vid win7/xp stil, och då är win8 inte riktigt samma sak. Och det kan nog inte vara lätt att försöka lära om sig när man är så gammal (inget illa menat).

ON topic, lämna tillbaka och köpa nytt hade ju vart det allra bästa. Men det verkar inte som om de har öppet köp osv kvar, så det är nog inte ett alternativ nu.

Så jag hade nog gjort en ren installation av antingen win7, som hon är van vid, eller köra win8 igen. Men eftersom hon verkar ha det svårt så är win8 nog inte ett alternativ.!

Japp- igen- det har gått över 2 månader innan hon berättat för mig. Hon ville vara duktig och inte till besvär, ni vet- äldre människor!

TACK till er alla som tog sig tid och tipsat. MYCKET UPPSKATTAT, verkligen!

- Teamview är nedladdat- fantastiskt program.
- Windows 7 blir det- det är närmare XP.
- jag skrota office, sky-cloud och etc apps, stänger av visual effects, begärnsa antal program som startas med uppstart- det borde ju bli kvickare.

Får jag problem, hör jag av mig igen.

Permalänk
Avstängd

Alltså, om du inte har sabbat hårddisken genom att ta bort allt på den. Så går detta att rädda.

Jag, kan ju börja med att säga. Windows 8.1 är absolut mycket bättre till bärbart än Win7, rent tekniskt är det mycket bättre. Det drar mindre resurser, det hanterar strömfunktioner bättre, det har online grejor osv.

Det är även mycket enklare för äldre människor. Så till en bärbar ska du absolut köra Win 8.1

Endast till power-users som spelar, på vanlig PC ska man köra, Win7 för det är lite bättre på spel, samt snyggare. Och behöver man inte alla strömfunktioner osv.

Sedan till datorn hon köpt. Det är inget fel på den. Det är en bra dator. Dock så går den segt pga flera orsaker. Dels så har HP installerat saker som tynger den. De ska du ta bort. Dels så har elgiganten installerat MS Office.

Det du ska göra för att få en bra dator igen. Starta systemåterställningen. Det finns en F8, F10 eller vad det är för att starta HP systemåterställning. Då kommer datorn att ominstallera Windows 8.

Sedan plockar du bort skräp som du inte behöver. Främst ska, Symatec Antivrus bort, Samt allt skräp som DVD burner, maker osv.
Låt endast drivrutiner, samt .Net osv vara kvar. Sedan låter du datorn vara på och få uppdatera sig.
När det är klart, så gör du som så att du plockar bort alla tiles på Startmenyn utom Skrivbords tilen, så hon kan klicka på den om hon hamnar på startmenyn.

Sedan, tar du de program hon ska ha, och fäster dem på permanent nere på aktivitetsfältet. Det gör du genom att hitta programet och högerklicka, "fäst på aktivitetsfältet."
Installera sedan libreOffice. http://sv.libreoffice.org/
Det är bättre än OpenOffice.

Ärligt talat så tror jag inte att den datorn kommer funka bra alls med Windows 7. För den är inte anpassad till Windows 7. Det är inte som en vanlig pc som klara olika OS mycket enklare.
Nej, sabba nu inte den datorn genom att installera Win7. Sedan ska du går in och skapa räddnings DVDer också. Det kan du göra i HP assistant eller vad den heter. Då får du 5 DVD som du kan använda för att återinstallera Windows 8 på hårddisken om något skulle paja. Som tex att du formaterar bort räddningspartionen. Gör det absolut först före du gör något annat.