Permalänk
Medlem

Köpa begagnad eller köpa ny?

Hejsan!

En bekant till mig är på jakt efter en ny dator. Han har fått ett erbjudande att köpa en begagnad dator för 4.5k med dessa specs.
Motherboard: AsRock -> X58 Extreme 3
Processor/CPU: Intel(R) Core(TM) I7 CPU 950 @ 3.07GHz, 3079 MHz
Memory (RAM): 6GB (6142MB)
Graphics: Geforce GTX 470 (2 st) /// SLI
Storage: SAMSUNG HD 103SJ ATA Device
Network Adapter: Realtek PCIe GBE Family Controller
Audio: High Definition Audio Device
Chassi: Cooler Master Storm Scout

Är denna dator värd priset, samt skulle man få högre prestanda för 4.5k med ett nybygge?

Är ej så insatt i de lite äldre komponenter, så skulle verkligen uppskatta hjälp.

MVH Jakob.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob93:

Hejsan!

En bekant till mig är på jakt efter en ny dator. Han har fått ett erbjudande att köpa en begagnad dator för 4.5k med dessa specs.
Motherboard: AsRock -> X58 Extreme 3
Processor/CPU: Intel(R) Core(TM) I7 CPU 950 @ 3.07GHz, 3079 MHz
Memory (RAM): 6GB (6142MB)
Graphics: Geforce GTX 470 (2 st) /// SLI
Storage: SAMSUNG HD 103SJ ATA Device
Network Adapter: Realtek PCIe GBE Family Controller
Audio: High Definition Audio Device
Chassi: Cooler Master Storm Scout

Är denna dator värd priset, samt skulle man få högre prestanda för 4.5k med ett nybygge?

Är ej så insatt i de lite äldre komponenter, så skulle verkligen uppskatta hjälp.

MVH Jakob.

Du skulle nog inte få en bättre dator för 4000 " ny " så den datorn kommer klara mycket mer än vad en ny för 4000 skulle göra. Dock måste man ju tänka att komponenterna är väldigt gamla.

Permalänk
Skrivet av Jakob93:

Hejsan!

En bekant till mig är på jakt efter en ny dator. Han har fått ett erbjudande att köpa en begagnad dator för 4.5k med dessa specs.
Motherboard: AsRock -> X58 Extreme 3
Processor/CPU: Intel(R) Core(TM) I7 CPU 950 @ 3.07GHz, 3079 MHz
Memory (RAM): 6GB (6142MB)
Graphics: Geforce GTX 470 (2 st) /// SLI
Storage: SAMSUNG HD 103SJ ATA Device
Network Adapter: Realtek PCIe GBE Family Controller
Audio: High Definition Audio Device
Chassi: Cooler Master Storm Scout

Är denna dator värd priset, samt skulle man få högre prestanda för 4.5k med ett nybygge?

Är ej så insatt i de lite äldre komponenter, så skulle verkligen uppskatta hjälp.

MVH Jakob.

De där delarna är verkligen inte värda 4500 kr. Max 1500 kr, så jag rekommenderar din kompis att pruta på priset om han ska ha den.

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem

Två helt olika svar. En säger att man ej får en bättre dator för samma pris, och den andra säger tvärtom.

Lite förvirrad om vem som har rätt, några fler svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob93:

Två helt olika svar. En säger att man ej får en bättre dator för samma pris, och den andra säger tvärtom.

Lite förvirrad om vem som har rätt, några fler svar?

Inte riktigt. Den första säger att man inte kan få en ny dator som är bättre för samma pris, medan den andra säger att den inte är värd den summan. Båda är korrekta.

Skulle kolla efter en begagnad dator här på marknaden, för 4-5k kan du troligtvis få en som egentligen skulle kosta 10k+ som ny.