Problem med AMD-grafikdrivrutiner

Permalänk

Problem med AMD-grafikdrivrutiner

Hej!

Måste bara ställa ett par frågor...

Kört Linux mint 17 ett tag nu och är / varit supernöjd...

Kom ett par uppdateringar i förrgår.
Läste inte så noga och körde in dom....

Något om ett script den ville ändra... tryckte såklart okay.
Startade om. får svart bild med blinkande markör..
Okay..

Kör senaste amd grafikkortsdrivrutiner. (stängda)

Blev lite sur...

Men okay allt kan skita sig.
Laddade ner Senaste ubuntu. försökte installera amd grafikkortsdrivruiten igen. för dom öppna kan jag inte spela något på.
Svart skärm. tack för det.

Nåja. enveten som man är senaste Linux mint. 17,1.

rappt snyggt och jag kan installera drivrutinerna.

Varför. är det så svårt med drivrutinerna??? och hur återställer man när det skiter sig? den biten är ju LÅNGT efter windows.
Jag öppnar en command prompt och skriver sudo sen drar jag drivutinen dit. så gr jag när jag installerar.
Gör jag fel ? Hur skall jag göra?

Mvh Rickard. aningen förvirad

Rubrik.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rickard72:

Hej!

Måste bara ställa ett par frågor...

Kört Linux mint 17 ett tag nu och är / varit supernöjd...

Kom ett par uppdateringar i förrgår.
Läste inte så noga och körde in dom....

Något om ett script den ville ändra... tryckte såklart okay.
Startade om. får svart bild med blinkande markör..
Okay..

Kör senaste amd grafikkortsdrivrutiner. (stängda)

Blev lite sur...

Men okay allt kan skita sig.
Laddade ner Senaste ubuntu. försökte installera amd grafikkortsdrivruiten igen. för dom öppna kan jag inte spela något på.
Svart skärm. tack för det.

Nåja. enveten som man är senaste Linux mint. 17,1.

rappt snyggt och jag kan installera drivrutinerna.

Varför. är det så svårt med drivrutinerna??? och hur återställer man när det skiter sig? den biten är ju LÅNGT efter windows.
Jag öppnar en command prompt och skriver sudo sen drar jag drivutinen dit. så gr jag när jag installerar.
Gör jag fel ? Hur skall jag göra?

Mvh Rickard. aningen förvirad

Installerar du genom pakethanteraren, eller har du tryckt in drivrutinerna själv (ladda hem från AMD, köra deras skript)? Om du inte håller dig till lösningar inom paketsystemet så blir det dels mycket mer jobb, risk för fel, jobbigare att hålla uppdaterat, etc., men det blir även problem varje gång du uppdaterar kärnan till en ny version, då systemet inte har någon information om att den ska bygga om modulerna.

Sköt drivrutinerna genom pakethanteraren, så som är rekommenderat. Att ladda hem från tillverkarens hemsida är måhända "Windowssättet", men det är inte så man vanligen sköter en Linuxbaserad dator .

Om de stängda drivrutinerna inte finns i en officiell programbank så försök åtminstone hitta någon PPA med någon som verkar ha koll på att hålla dem i skick. Om inte heller det fungerar så kan man alltid svära åt tillverkaren och fråga sig om de verkligen bör få ens pengar, eller själv se till att paketera dem. Man kan också fortsätta att installera dem manuellt efter varje ny kärninstallation, och det kan finnas verktyg för att underlätta en sådan process — på Debianbaserade system så battlade jag i forntiden med `module-assistant` och annat för att bygga Nvidiadrivrutiner, men sedan åtminstone 6–7 år så fungerar det sömlöst genom paketsystemet. Poängen med Ubuntu var från början att göra ett Debian där de förenklade just dessa bitar. Hela idén med Mint var sedan att göra ett Ubuntu där de förenklat dessa bitar ännu mer, men jag måste säga att jag personligen tycker de sköts enklast i Debian likväl.

Med det sagt så behöver du nog revidera din intuition om att bara klicka "Ja" överallt när systemet frågar dig något. Om du får en fråga i ett Linuxbaserat system så är det oftast av en anledning, och när man är ny så har man inte något inarbetad kunskap om vad som är viktigt eller ej; något man vare sig man vill det eller inte redan har lärt sig i Windowsmiljö. Saker är annorlunda och det finns en inlärningskurva, men den ska inte vara så brutal om man bara ser till att inse att den finns snarare än att vilt klicka sig vidare och installera saker på "Windowssättet" .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Hej!

Tack för ditt svar:)

jag bör använda pakethanteraren?? heter den möjligtvis "pakethanteraen synapic" =?
Där verkar ligga lite amd drivrutiner.
Dock verkar jag inte kunna utläsa vilken som är den senaste eller passar till mitt kort? amd r9 290..

Kanske dumma frågor:)

Jag undrar lite varför det skall vara så rörigt med grafikkortsdrivrutiner till linux?

Hoppas det blir enklare o bättre för jag gillar Minten. Men skall fler börja använda det så måste det nog ske en ändring av detta.
Allt annat "bara" funkar:) snabbare än min win 8 installation.

Ha nu en trelvig kväll!

Mvh Rickard

Permalänk
Medlem

hmmm, jag har inte använt linux mint. Men det känns som att det borde finnas ett binärpaket för drivarna till linux mint. Jag förstår dock inte riktigt vad du har gjort vid installationen. Men det borde finnas ett paket som du installerar med typ

sudo apt-get install paketets namn

Edit: något utav dessa paket verkar vara i sin ordning.
1. fglrx
2. fglrx-updates
3. fglrx-experimental

dvs:

sudo apt-get install fglrx-updates

om detta nu inte skulle fungera något bra, installera något av de andra.

för framtida installationer utav något program försök hitta distrots rekommenderade paket. dvs använda den inbyggda installationsverktyget eller sudo apt-get install "paketets namn". Det brukar innebära mindre krascher.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krillezz:

synaptic är ju typiskt bara en grafisk variant av apt-get, så den fungerar lika bra (och sökning och liknande är enklare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

synaptic är ju typiskt bara en grafisk variant av apt-get, så den fungerar lika bra (och sökning och liknande är enklare).

Jo, så är det nog. Har aldrig använt den.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Hej!

Det har du rätt i, Ledsen:)

Permalänk

Hej!

Man får alltså testa dom tre paketen o se vad som funkar bäst?

Det finns alltså ingen rekomandation vilken man bör använda?

Tack för svaret!

Mvh Rickard

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera fglrx-updates, eftersom jag tycker det namnet verkar bättre. Någon med mer insikt i AMD drivare kanske vet något bättre?

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Hedersmedlem

fglrx är den version av drivrutinen som var aktuell när din distribution släpptes medan fglrx-updates eventuellt kan uppdateras om amd uppdaterar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rickard72:

Jag undrar lite varför det skall vara så rörigt med grafikkortsdrivrutiner till linux?

Det är inte speciellt rörigt eller komplicerat när man förstår hur det fungerar, men man behöver förstå att Linux inte nödvändigtvis administreras på samma sätt som Windows.

En Linuxdistribution erbjuder generellt ett komplett system, dvs inte bara filerna som får datorn att starta, utan även all mjukvara och annat. Om du laddar ner VLC på Windows så har det ingenting med operativsystemet att göra. Du får gå till VLC:s hemsida och ladda hem rätt fil, köra den, installera den, och sedan är det upp till dig att hålla den uppdaterad, och om du hittar någon bugg eller liknande så får du rapportera detta till VLC-teamet.

Om du ska installera VLC i Linux Mint så använder du i stället Mints pakethanterare. VLC är en del av Linux Mint. De som sköter distributionen har i sin tur tagit VLC från "uppströmsprojektet" och paketerat det så att det passar väl in i Mint. Mint ser också till att uppdateringar installeras automatiskt, och om du hittar någon bugg i det VLC du kör så rapporterar du generellt denna till Mint, som i sin tur antingen fixar den själva och vidarebefordrar denna fix till uppströmsprojektet för framtida versioner, eller jobbar direkt med uppströmsprojektet så att fixen inkluderas där och snabbt uppdaterar versionen i Mint.

Denna process är väldigt kraftfull, och enligt många en av de allra största styrkorna med system som bygger på fri mjukvara. Notera att om Mint fixar en bugg i VLC så kommer denna fix även propagera till alla andra distributioner som hämtar VLC från uppströmsprojektet (och även Windowsanvändare).

Ett problem med AMD:s (och Nvidias) grafikdrivrutiner är att de inte släpps som fri mjukvara, så distributionerna kan egentligen inte göra mycket för att garantera att de fungerar i sina system. De får helt enkelt lita på att AMD och Nvidia själva gör ett bra jobb i sina stängda utvecklarkvarter.

AMD och Nvidia ger dock generellt tillstånd för distributionerna att paketera deras drivrutiner efter bästa förmåga (trots att de inte får "titta inuti" dessa), vilket leder till paket som `fglrx` och `fglrx-updates` som du nu hittat. Installerar man dessa så får man en del av fördelarna med fri mjukvara (automatiska uppdateringar), och drivrutinerna har "fixats" för att passa in i det system man använder, men man har ingen egentlig möjlighet att hjälpa till med att fixa buggar och annat. Det är ingen optimal situation, och många hoppas på en dag då Nvidia och AMD börjar släppa sina drivrutiner fria. De har redan i viss mån börjat med detta, men det gäller ännu bara de "enklare" delarna och inte de fulla 3D-accelererade versionerna.

Så, om man vet att man ska gå till tillverkarens hemsida, fylla i sin grafikkortsmodell och Windows-version, ladda hem drivrutinen, installera genom att klicka "Jajamen" ett par gånger och sedan upprepa detta periodiskt för att hålla sig uppdaterad med de senaste versionerna så är denna process enkel och "inte rörig". Om man vet att man ska kolla dokumentationen/söka i pakethanteraren för att installera `fglrx-updates` för att sedan få ett system som ständigt håller sig uppdaterat så är denna process enkel och "inte rörig". Man behöver bara (i båda fallen) lära sig hur ens system fungerar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

AMD's drivrutiner är helt åt skogen i Linux. En av anledningarna till varför jag väljer Nvidia, för Windows använder jag knappt. Nvidia's drivrutiner är mycket bättre.

Open-Source drivrutinerna till AMD kan du visst spela på, välj det istället då? Funka utmärkt i CS GO förutom all tearing och stuttering då, men det är bara en liten konfiguration som behövs. Då jag inte spelar så mycket så väljer jag Catalyst ändå.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk

Hejsan!

Jag fpr tacka alla för båda snabba o relavanta svar.
Jag gillar Linux, Man måste bara komma över trösklen var sakerna finns.,

Förstod aldrig riktigt det där med pakethanteraren. Men nu vet man bättre.

Hoppas amd skärper till sig med drivrutierna.

Ha nu en trevlig kväll!

Mvh RIckard