Långsam SSD (Samsung Evo 840 250gb)

Permalänk
Medlem

Långsam SSD (Samsung Evo 840 250gb)

Tjena! Hoppas någon här på SweC kan hjälpa mig med detta irriterande problem..

Har köpt en SSD som jag tror underpresterar väldigt mycket med tanke på resultatet från Samsung Magicians egna benchmark. Jag tror att jag har rätt BIOS inställningar, ändrade till AHCI mode innan jag installerade windows 8.1, vilket jag läste på forum verkar vara det enda man behöver göra. Dubbelkollade även om den satt i rätt SATA3 port, vilket den gjorde. Samsung Magician säger även den att SSDen är inkopplad till en 6Gb/s port och att AHCI mode är enabled.

Men eftersom att detta är första gången jag har att göra med en SSD så vet jag inte riktigt vad mer jag kan göra. Kan det vara någon driver jag har glömt att installera? Har bara installerat moderkorterts drivers och sedan de som behövs till GPUn.

All hjälp uppskattas, en riktig ssd noob här!

Specs
fx8350
ASUS 280x
Asrock 990fx extreme4
V700 Nätagg
Samsung 840 Evo 250gb
2x 500gb mekaniska hdds (kommer inte ihåg märke)
2x 4gb Vengeance RAM

Permalänk
Permalänk
Medlem

http://gyazo.com/1e0ec893ce876499cf33a6b844d02edc

testa att klicka på Maximum performance och sen apply, jag fick upp min write litegrann på det viset

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte att det är så dåligt resultat. Ser ganska normalt ut. Men som skrevs, prova att kör in fixen till den driven. Angående de andra värdena, så är det så att AMD moderkorten har normalt en hel del lägre värden. Men det har inte så stor betydelse i praktiken.

Permalänk
Medlem

Körde Perfomance restoration och testade att köra benchmarken igen, men fick ingen förbättring utav resultatet :/ Fick ungefär samma resultat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av giglos:

http://gyazo.com/1e0ec893ce876499cf33a6b844d02edc

testa att klicka på Maximum performance och sen apply, jag fick upp min write litegrann på det viset

Testade maximum performance och startade om datorn, fick lite högre värde på sequential read (414Mb/s) men fick faktiskt lite lägre värden på resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag tycker inte att det är så dåligt resultat. Ser ganska normalt ut. Men som skrevs, prova att kör in fixen till den driven. Angående de andra värdena, så är det så att AMD moderkorten har normalt en hel del lägre värden. Men det har inte så stor betydelse i praktiken.

Testade fixen och maximum performance, fick som sagt ingen märkbar förändring förutom lite högre sequential read men sämre resultat på resten av värdena. Är det verkligen så att det är just för att det är AMD som jag får så lägre resultat? Har inte läst något om det online..känns faktiskt som att det inte borde vara såhär stor skillnad mellan AMD och Intel när det kommer till SSD hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madnezz:

Testade fixen och maximum performance, fick som sagt ingen märkbar förändring förutom lite högre sequential read men sämre resultat på resten av värdena. Är det verkligen så att det är just för att det är AMD som jag får så lägre resultat? Har inte läst något om det online..känns faktiskt som att det inte borde vara såhär stor skillnad mellan AMD och Intel när det kommer till SSD hastighet

Frågan är snarare vad är det för typ av sata port du har? vad har du för bandbredd på den?
Hade du bara ssd i när du installera på den eller hade du någon mer hdd?
Hade du någon mer hdd i så lägger oftast windows på någon av dom diskarna med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Frågan är snarare vad är det för typ av sata port du har? vad har du för bandbredd på den?
Hade du bara ssd i när du installera på den eller hade du någon mer hdd?
Hade du någon mer hdd i så lägger oftast windows på någon av dom diskarna med.

Detta står det på newegg om mitt morderkorts sata portar

Storage Devices
PATA
1 x ATA133 2 Dev. Max
SATA 6Gb/s
8 x SATA 6Gb/s (SATA3_8 connector is shared with eSATA3 port)
SATA RAID
6 x SATA3 6.0 Gb/s support RAID 0/1/0+1/5/JBOD by SB950

Hade alla hårddiskar ikopplade när jag installerade windows på min SSD, så man borde alltså koppla ur dom manuellt innan installation?

Permalänk

Har du provat rapid mode?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Har du provat rapid mode?

Nej det har jag faktiskt inte, vad gör den funktionen?

Permalänk
Medlem

Den här snubben får mycket bättre resultat än mig, ändå kör han också på en AMD plattform :/ http://imgur.com/ghbfb0N

Permalänk
Medlem

SATA3_7 och SATA3_8 ska du inte använda om du gör det.

Skrivet av Madnezz:

Den här snubben får mycket bättre resultat än mig, ändå kör han också på en AMD plattform :/ http://imgur.com/ghbfb0N

Han kör Raid 0 eller med Rapid. Rapid är RAM-cache.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kan det vara att jag använder två olika drivers till samma sak? Asrock har ju dessa: http://www.asrock.com/mb/AMD/990FX%20Extreme4/?cat=Download&o...

Medan AMD har dessa: http://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=Windows+8.1+...

Har båda installerade just nu, det kanske skapar problem?

Permalänk
Avstängd

Jag tycker du oroar dig för något problem som inte finns. Går din dator dåligt? Om inte sluta tänk på om den 400 eller 900 i prestanda. Det är snabbt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag tycker du oroar dig för något problem som inte finns. Går din dator dåligt? Om inte sluta tänk på om den 400 eller 900 i prestanda. Det är snabbt nog.

Den går inte dåligt nej, men om den går sämre än vad den egentligen ska göra så vill jag ju självklart ta reda på vad felet är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Madnezz:

Den går inte dåligt nej, men om den går sämre än vad den egentligen ska göra så vill jag ju självklart ta reda på vad felet är.

Det kan vara svårt att hitta, vad det beror på. Det enda du kan göra är att prova en massa olika saker. Men det är ju en massa jobb, lite i onödan tycker jag.
Och troligen kommer du ändå kanske inte lyckas. Men det finns de som tycker det är roligt.
Jag, är sådan att jag inte vill pilla på något, för då riskerar man att behöva installera om allt. Och det är inte kul alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det kan vara svårt att hitta, vad det beror på. Det enda du kan göra är att prova en massa olika saker. Men det är ju en massa jobb, lite i onödan tycker jag.
Och troligen kommer du ändå kanske inte lyckas. Men det finns de som tycker det är roligt.
Jag, är sådan att jag inte vill pilla på något, för då riskerar man att behöva installera om allt. Och det är inte kul alls.

Gillar att kika runt i datorn i jakt på lösningar på diverse problem som kan uppstå, tycker det för det mesta är kul Du har rätt i att för mycket pill kan leda till mer strul, förhoppningsvis kommer det inte hända *tar i trä*.