Ska köpa en Samsung SSD( kommer den att passa min dator)

Permalänk

Ska köpa en Samsung SSD( kommer den att passa min dator)

Hej,

Jag hade tänkt att köpa en Samsung 840 EVO Series MZ-7TE250 250GB SSD, men undrar bara om den kommer passa min dator och om mitt nätaggregat kommer att klara det. För er kanske det här är en dum fråga, men jag är inte så bra på datorer

Dator: Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz, Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9, Sapphire radeon HD 7750 1 GB, 500GB HDD, Cooler master elite 310, Silver power 500w PSU, MSI H61MU-E35 B3, Socket-1155.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk

Ja, så länge det finns en ledig SATA-kontakt (första bilden) på moderkortet och SATA-ström (andra bilden) på nätagget så ska det gå bra
En SSD drar nästan ingen ström.

MVH
Erik

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem

Ja, det ska inte vara några problem.
Köp Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB istället. Mer SSD för pengarna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, det ska inte vara några problem.
Köp Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB istället. Mer SSD för pengarna.

Är då säker på det? För jag tittade på den först då den var väldigt billig, men eftersom jag inte har hört något om Crucial så trodde jag inte att det var en känt märke. Men när jag läste om den så skrev folk att den hade en mindre skrivhastighet än dom andra 250 GB SSD.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Är då säker på det? För jag tittade på den först då den var väldigt billig, men eftersom jag inte har hört något om Crucial så trodde jag inte att det var en känt märke. Men när jag läste om den så skrev folk att den hade en mindre skrivhastighet än dom andra 250 GB SSD.

Crucial har väldigt trevliga och prisvärda SSDer med bra flashminne och bra kontrollers. Den mindre skrivhastigheten kommer du inte märka av. 840 EVO använder sämre NAND (TLC) och har tidigare haft skumma problem med degradering som Samsung först knappt ville kännas vid. Ska dock vara fixat nu. Det finns ingen anledning att köpa 840 EVO för 100kr mer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Crucial har väldigt trevliga och prisvärda SSDer med bra flashminne och bra kontrollers. Den mindre skrivhastigheten kommer du inte märka av. 840 EVO använder sämre NAND (TLC) och har tidigare haft skumma problem med degradering som Samsung först knappt ville kännas vid. Ska dock vara fixat nu. Det finns ingen anledning att köpa 840 EVO för 100kr mer.

Då får det bli en crucial

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Är då säker på det? För jag tittade på den först då den var väldigt billig, men eftersom jag inte har hört något om Crucial så trodde jag inte att det var en känt märke. Men när jag läste om den så skrev folk att den hade en mindre skrivhastighet än dom andra 250 GB SSD.

Skrivhastigheten är saker du för över till den och installerar på den. så det märks nog inget om du nu inte verkligen jagar typ 3 sekunderna på att instalera något som typ flasplayer,och webläsare

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Skrivhastigheten är saker du för över till den och installerar på den. så det märks nog inget om du nu inte verkligen jagar typ 3 sekunderna på att instalera något som typ flasplayer,och webläsare

Skrivhastigheten är helt irrelevant när du installerar ett program eller gör vad som helst som inte innefattar att flytta väldigt stora mängder data från en lagringsenhet som klarar att läsa snabbare än SSD:n kan skriva.
Endast om man vet att man behöver en SSD med hög sekventiell skrivhastighet ska man köpa en sådan. Vet du inte att du behöver det, behöver du det inte.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, det ska inte vara några problem.
Köp Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB istället. Mer SSD för pengarna.

Kan du förklara varför den är bättre? Samsung 840 EVO, är också en mycket bra enhet, som säljs massor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Kan du förklara varför den är bättre? Samsung 840 EVO, är också en mycket bra enhet, som säljs massor.

Bättre NAND
Bättre pris
Inga degraderingsproblem
Liknande prestanda
Samsung 840 EVO är inte en mycket bra enhet, det är en mycket populär enhet. Varför har jag aldrig förstått.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Bättre NAND
Bättre pris
Inga degraderingsproblem
Liknande prestanda
Samsung 840 EVO är inte en mycket bra enhet, det är en mycket populär enhet. Varför har jag aldrig förstått.

Det kan jag nog svara på, Samsung är ett välkänt märke. Och om man står mellan ett mindre känt märke och ett känt, så väljer man nog den andra.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Det kan jag nog svara på, Samsung är ett välkänt märke. Och om man står mellan ett mindre känt märke och ett känt, så väljer man nog den kändaste.

Kan vara så. Samsung tog ju marknaden med storm med sin 830 och fortsätter glida på att den var så bra. Crucial håller sig mer i skymundan, så det blir bara de mer insatta som köper deras produkter. RAM är de också oftast billigast på, men jag ser Corsair Vengeance i mycket fler kundvagnar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

En fråga till; när man har installerat SSD, jag hade inte tänkt att föra över något utan att göra en ny installation. Ska jag installera hårdisken först på gamla windows 8, och sen ominstallera?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

http://www.techpowerup.com/reviews/Crucial/MX100_256_GB/15.ht... - det är ju klockren SSD. Samsung SSD är ungefär 2-3% snabbare men kan tyvärr inte motivera en Samsung SSD då den ger mindre utrymme och är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

En fråga till; när man har installerat SSD, jag hade inte tänkt att föra över något utan att göra en ny installation. Ska jag installera hårdisken först på gamla windows 8, och sen ominstallera?

Koppla ur alla gamla lagringsenheter och ha bara den nya SSDn inkopplad. Sedan installerar du Windows på den. Easy as that.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

http://www.techpowerup.com/reviews/Crucial/MX100_256_GB/15.ht... - det är ju klockren SSD. Samsung SSD är ungefär 2-3% snabbare men kan tyvärr inte motivera en Samsung SSD då den ger mindre utrymme och är dyrare.

den är bara 90 kr dyrare och har 6 GB mindre utrymme, dom siffrorna gör mig ingenting utan då tar jag hellre den snabbare.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Bättre NAND
Bättre pris
Inga degraderingsproblem
Liknande prestanda
Samsung 840 EVO är inte en mycket bra enhet, det är en mycket populär enhet. Varför har jag aldrig förstått.

Bättre pris, vet jag inte direkt. En 840 Evo 250 från netonnet 990 kr, de tar 100 kr mer för denna driven.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Bättre pris, vet jag inte direkt. En 840 Evo 250 från netonnet 990 kr, de tar 100 kr mer för denna driven.

Crucial: 899:- Samsung: 990:-

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreakinOAL:

Crucial: 899:- Samsung: 990:-

Ok då kollade jag fel. Kollade på prisjakt.
Edit nope http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/cr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ok då kollade jag fel. Kollade på prisjakt.
Edit nope http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/cr...

Samsung 840 EVO Series MZ-7TE250 250GB
Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB
Vadå nope? 990:- vs 899:-

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Var hittar du 899? För mig kostar det 1099. 1 099:- http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/cr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Var hittar du 899? För mig kostar det 1099. 1 099:- http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/cr...

Klickade du ens på länken?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, den visar netonnet 1099 kr. Ska man kolla priser så är det på samma firma. Annars blir det konstigt. Såg inte att det var två länkar. Ser att du länkat till en som säljer den för 899 kr nu.

Permalänk
Medlem

Köp en PRO istället, värt den lilla skillnaden både i prestanda och hållbarhet (inga degraderingsproblem).

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ja, den visar netonnet 1099 kr. Ska man kolla priser så är det på samma firma. Annars blir det konstigt. Såg inte att det var två länkar. Ser att du länkat till en som säljer den för 899 kr nu.

What? Om man ska jämföra priser jämför man lämpligtvis billigaste priserna. Du skulle väl ändå inte köpa samma SSD för 200 kr mer bara för att den fanns hos samma återförsäljare som en annan SSD du inte ska köpa?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

What? Om man ska jämföra priser jämför man lämpligtvis billigaste priserna. Du skulle väl ändå inte köpa samma SSD för 200 kr mer bara för att den fanns hos samma återförsäljare som en annan SSD du inte ska köpa?

Det skulle jag absolut. Vem handlaren är, är viktigt. Finns de kvar om 6 månader? Garantier osv. Bytesrätt osv. Betalningar mm. Den som har absolut billigast pris, är ofta inte ett bra köp. Som vi kan se så är båda SSDern ganska lika i pris då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det skulle jag absolut. Vem handlaren är, är viktigt. Finns de kvar om 6 månader? Garantier osv. Bytesrätt osv. Betalningar mm. Den som har absolut billigast pris, är ofta inte ett bra köp. Som vi kan se så är båda SSDern ganska lika i pris då.

Du menar att det är riskabelt att handla hos den helt okända återförsäljaren Alina? Du jämför ju helt galet, det är ju helt meningslöst att diskutera pris med dig. (visste inte ens att man kunde vara oense om vad något kostade förrän nu)

EDIT: 840 EVO kostar 1700:- på Macforum och är alltså dyrare än MX100 som bara kostar "1100":-.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Köp en PRO istället, värt den lilla skillnaden både i prestanda och hållbarhet (inga degraderingsproblem).

Enligt vad jag har fattat, så kommer du aldrig att kunna slita ut en SSD. Den kommer att vara på tippen långt före den ger sig, mekaniskt. Och då är nya SSDer ljusår före både i prestanda och storlek. Jag skulle kolla lite mera på nya Samsung 850 den verkar intressant. Om du inte ska ha SSD'n till en server som går 24/7 så behöver du nog inte oroa dig över att du sliter ut den. Dvs då behöver du inte köpa PRO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

What? Om man ska jämföra priser jämför man lämpligtvis billigaste priserna. Du skulle väl ändå inte köpa samma SSD för 200 kr mer bara för att den fanns hos samma återförsäljare som en annan SSD du inte ska köpa?

Men då igen så kan den billigaste vara från något ställe med dåligt omdöme som man troligen inte skulle köpa ifrån, så då kanske man inte ska ta med det när man jämför priset heller...
Men i detta fall så var billigaste av båda från kända firmor så då kan man ju jämföra billigaste.

Själv har jag både 840 EVO 250GB och MX100 256GB, och skulle även rekommendera MX100. Men inte kan man vara säker på att den är felfri heller antar jag.

På tal om MX100 är etiketten på fel sida?
Installerade den i ett NZXT H440 och där så kan man installera dem så de syns men ''undersidan'' blev uppåt istället, vilket ser aningen fult ut.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Men då igen så kan den billigaste vara från något ställe med dåligt omdöme som man troligen inte skulle köpa ifrån, så då kanske man inte ska ta med det när man jämför priset heller...
Men i detta fall så var billigaste av båda från kända firmor så då kan man ju jämföra billigaste.

Själv har jag både 840 EVO 250GB och MX100 256GB, och skulle även rekommendera MX100. Men inte kan man vara säker på att den är felfri heller antar jag.

På tal om MX100 är etiketten på fel sida?
Installerade den i ett NZXT H440 och där så kan man installera dem så de syns men ''undersidan'' blev uppåt istället, vilket ser aningen fult ut.

Självklart räknar inte jag med "Nisses Kebab och Data" heller, men att enbart jämföra hos samma återförsäljare är ju bara korkat.

Ja, "etiketten" är på undersidan. Underligt designval av Crucial, så den som letar fräsig SSD med eldsflammor och whatnot att showa med får nog leta vidare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.