Permalänk
Medlem

Fel tangentbordslayout

Jag har kopplat ett ducky shine mekaniskt tangentbord till en iMac.

Bokstäverna sitter på rätt plats. åäö funkar att skriva.

Resten är dock fel.. Om jag trycker på knappen direkt till höger om vänstra space får jag § . De två knapparna till höger om å samt ä blir ¨ samt ' så det är vettigt.

shift plus siffertangenterna blir:
!"#€%&/()=?
Eurotecknet hamnar fel där.

Knappen till vänster om 1 ger < .

Det är någon form av blandning.

Hur väljer man en helt vanlig standard svenska 105-keys layout i mac os x?

Permalänk
Medlem

http://hints.macworld.com/article.php?story=20060601175751872 dock funkar visst inte denna med 10.6

Google kanske funkar iallafall =D

http://www.mac-forums.com/forums/os-x-operating-system/207023...

kan vara något med ?=D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Inget där fungerar tyvärr. Alla fönster minimeras när jag kör setup assistenten men inget nytt fönster öppnas.

Någon med några andra tips? Detta borde ju bara jättelätt kan man tycka...

Permalänk
Medlem

Provade det här:
http://www.ehow.com/how_8524573_reset-external-keyboard-apple...

Tangentbordsguiden kom upp men det det hjälpte inte ändå. Måste den hålla på och gissa? Går det inte bara att välja manuellt på något sätt?

Permalänk

I spotlight, skriv "keyboard" el "tangentbord", beroende på om du kör svenska eller engelska.

Välj det som dyker upp under system preferences (eller öppna bara systempreferences ohc välj keyboard där).

Väl inne på Keyboard-inställningarna, tryck på "Input Sources" (du kan även passa på att bocka i "Show Keyboard & Character viewers..." så du ser en ikon i meny-listen som visar vilken tangentbordslayout du använder, oftast en flagga).

I input sources, scrolla ner till du hittar "Swedish Pro" och bocka i den, välj den i meny-listen (svensk flagga med ordet "pro" under).

Borde funka kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

I spotlight, skriv "keyboard" el "tangentbord", beroende på om du kör svenska eller engelska.

Välj det som dyker upp under system preferences (eller öppna bara systempreferences ohc välj keyboard där).

Väl inne på Keyboard-inställningarna, tryck på "Input Sources" (du kan även passa på att bocka i "Show Keyboard & Character viewers..." så du ser en ikon i meny-listen som visar vilken tangentbordslayout du använder, oftast en flagga).

I input sources, scrolla ner till du hittar "Swedish Pro" och bocka i den, välj den i meny-listen (svensk flagga med ordet "pro" under).

Borde funka kanon.

Det funkar tyvärr inte. Jag har testat alla tre olika varianter som finns där av svenska tangentbord. Alla har samma problem tyvärr?

Någon här som faktiskt använder ett icke-apple tangentbord till en mac och får allt rätt? (Det som är tryckt på tangentbordet skrivs faktiskt när ni trycker på tangenten?)

Permalänk

Ah, men tangentbordet skickar ju inte "&" när du trycker shift-6, det skickar in ett "shift-6", och på apples egna tangentbord (som används t.ex. på deras laptops) så är shift-siffrorna precis som du beskriver det.

Att <> och knappen till vänster om 1 byter plats har jag märkt när man använder apple-tangentbord på en windowsdator också så där verkar det vara något lustigt på gång.

Vill du lösa problemet för ditt tangentbord rekommenderar jag att du laddar ner ukelele (http://scripts.sil.org/cms/scripts/page.php?site_id=nrsi&id=u...).
Ladda in den layout du vill ha, ändra den så att den funkar som du vill. Spara som något eget (Swedish even more pro.keylayout, eller ngt) och lägg in i /Library/Keyboard Layouts/. Logga ut, logga in igen och välj den som tidigare.

Permalänk
Medlem

Prova Systeminställningar -> Tangentbord -> Ändra tangentbordstyp.
Kör igång guiden och om den säger att den inte kan identifiera tangentbordet - tryck "Hoppa över". Välj sedan ISO (Europeiskt) bland de val du får fram.

Funkar för mig med ett MS-tangentbord.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Om du inte hittar någon layout som fungerar ordentligt kan du göra egen med Ukelele.

Permalänk
Medlem

Någon som hittade en lösning?
Har samma problem med mitt Ducky Shine 3.

Det som inte stämmer är att:

  • § bytt plats med <

  • AltGr + 7, 0 = { } hittas under AltGt + Shift : 8 9

Av vad som är hittat hittils.

Swedish & Swedish - Pro: testat, ingen skillnad.
Identify Keyboard -> ISO : ingen skillnad.

Kan naturligtvis grotta ner mig i detta själv och hitta en lösning, ex custom layout.
Vill inte slösa tid på det om det redan finns en lösning, det här är inte min primära dator.

EDIT:
Visat sig vara mycket fel, @ ligger under AltGR + ' ex.
Helt galet.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

kolla om du har råkat byta till engelsk tagentbords layout, har hänt.mig miljontals gånger och brukar oftas bli på detta viset då

Permalänk
Medlem

Statusuppdatering på detta

Tjena!

Jag har kämpat Ukelele, KeyRemap4Macbook, lite div config-filer samt BetterTouchTool för att få till allting som det ska vara / jag vill ha i Mac. Eftersom det här är en gammal Hackintosh jag kör på nu så kan jag inte stå för och reproducera alla stegen involverade i att få det relativt normalt. Dessutom har jag ett par buggar att arbeta ut.

Har en ny MBPr 15" på ingång, kommer dokumentera processen bättre om hur jag får mitt "Ducky Shine 3 Nordic Layout" att arbeta någorlunda normalt när den datorn kommer. Då jag börjar med ett rent os, lägger sedan upp den processen här med alla nödvändiga filer för att få till det

Så det kommer lösa sig för alla andra som kämpar med samma problem, jag har även lite specialfall jag vill på till på mitt tangentbord. Dessa är ingenting som stör normal funktion utan endast utökar den för de som vill, kommer inte märkas för de som bara vill att ett svenskt Ducky 3 ska bete sig normalt på mac

Bottom line: Kommer med en guide om hur man fixar detta framöver!

Bakgrund för de nyfikna:
Har haft en disk i min dator med ett fullt fungerande OS X (10.8.4) ML som exta helt enkelt på min dator. För ett par program osv, i övrigt så fungerar det till 95% på en Asus G53SW att köra OS X. Den här installationen har jag knappt använt, mer än att boota ett par gånger och insett att layouten varit helt knas. För exakt en vecka så tippade jag min laptop stenhårt i golvet och sedan dess har den inte fungerat och betett sig underligt.

Enda sättet jag fått den användbar över huvud taget är på OS X installationen. Den krashar fortfarande regelbundet och är allmänt instabil. Men jag kan använda Office, Chrome och Skype, vilket gör att jag kan göra det viktigaste av mitt jobb i väntan på ny maskin, som är beställd.
Krashar direkt i Windows, stendör efter 20 - 60 sek, samma i Linux. Men inte i OS X, då bara låser sig processer slumpmässigt.

Situationen tvingade mig till att ta tag i hela den här konstiga situationen med att mitt Ducky 3 beter sig konstigt i Mac.
Har fipplat en massa och nu börjat få till det, så ska se till att dela med mig av hur man löser det på en ren installation så fort nya maskinen kommer.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nasso:

Jag har kopplat ett ducky shine mekaniskt tangentbord till en iMac.

Bokstäverna sitter på rätt plats. åäö funkar att skriva.

Resten är dock fel.. Om jag trycker på knappen direkt till höger om vänstra space får jag § . De två knapparna till höger om å samt ä blir ¨ samt ' så det är vettigt.

shift plus siffertangenterna blir:
!"#€%&/()=?
Eurotecknet hamnar fel där.

Knappen till vänster om 1 ger < .

Det är någon form av blandning.

Hur väljer man en helt vanlig standard svenska 105-keys layout i mac os x?

Som det ser ut om man kollar runt på olika forum så är det helt beroende på vilket Ducky Shine tangentbord du har, alla är inte kompatibla med Mac

"Yes, the DK9008-S, DK9008-G2 Pro, DK1008, DK1087, DK9000, & DK9008 all work on Mac's just fine.

The DK9008-G2 & DK9000-G2 will not work on Mac's unless you use a workaround with Adapters."

https://geekhack.org/index.php?topic=23999.0

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Som det ser ut om man kollar runt på olika forum så är det helt beroende på vilket Ducky Shine tangentbord du har, alla är inte kompatibla med Mac

"Yes, the DK9008-S, DK9008-G2 Pro, DK1008, DK1087, DK9000, & DK9008 all work on Mac's just fine.

The DK9008-G2 & DK9000-G2 will not work on Mac's unless you use a workaround with Adapters."

https://geekhack.org/index.php?topic=23999.0

DK9008-S3 är det jag har, och det fungerar ju.
Problemet är layouten och specialtecken.

Det är som sagt löst till 95% nu, lite småsaker att reda ut bara.
Återkommer med fullständig guide när jag får nya maskinen.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug