Köpråd Videokamera för max 5000:-

Permalänk
Medlem

Köpråd Videokamera för max 5000:-

Hej jag har ingen koll på video kameror så jag behöver lite råd om vilken kamera jag ska köpa hur mycket jag ska lägga, eller hur bra system kameror filmar
Jag ska bara använda den som amatör ni vet filma barnen fester bröllop osv. Jag funderar även på GoPro Hero4 då det hade varigt roligt att filma under vatten och att den håller om barnen använder den men det finns två versioner Black och Silver så om ni har kan detta ämnet så hör av er med tips och information.

MVH Henrik

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flue_81:

Hej jag har ingen koll på video kameror så jag behöver lite råd om vilken kamera jag ska köpa hur mycket jag ska lägga, eller hur bra system kameror filmar
Jag ska bara använda den som amatör ni vet filma barnen fester bröllop osv. Jag funderar även på GoPro Hero4 då det hade varigt roligt att filma under vatten och att den håller om barnen använder den men det finns två versioner Black och Silver så om ni har kan detta ämnet så hör av er med tips och information.

MVH Henrik

För 5000 kr är det kanske okej att köpa en systemkamera som både tar bra film/foto? Många systemkameror tar väldigt bra filmer.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av flue_81:

Hej jag har ingen koll på video kameror så jag behöver lite råd om vilken kamera jag ska köpa hur mycket jag ska lägga, eller hur bra system kameror filmar
Jag ska bara använda den som amatör ni vet filma barnen fester bröllop osv. Jag funderar även på GoPro Hero4 då det hade varigt roligt att filma under vatten och att den håller om barnen använder den men det finns två versioner Black och Silver så om ni har kan detta ämnet så hör av er med tips och information.

MVH Henrik

Gopro är en actionkamera och ska använda så. Du är låst till vidvinkel och att bygga en scen då den alltid är .. som den är
Den har sin plats men inte en allaroundkamera.

DSLR-kameror kräver mer av föraren. Det är viktigt att du känner objektiven, var fokus ligger genom att bara vrida och att hantera kameran sker automatiskt så du kan fokusera på framing osv så du så att säga får med det du vill i bild. Resten ska ske automatiskt i din kropp.

Visst, i all ära, vissa DSLR har autofokus men kameran kan aldrig veta vad du vill. Framförallt eftersom DSLR:er ger ett kort fokusdjup krävs det noga planering så du vet var du ska ha fokus osv. Du kan ha facedetection osv men nej, stora sensorer bör nog helst gå manuellt om man vill ha ut det riktiga ur det. Samtliga biofilmer du ser och i princip allt tvmaterial, serier osv är filmade manuellt. Även liveshower osv, Let's dance och allt vad de heter är manuella men där kan operatörerna sin fokusering.

Så, sist har vi renodlade videokameror. Du kan få allt från ett par tusen till några månadslöner. Vill du kunna komponera lite mer och köra manuellt stiger så klart prislappen men dessa kameror är mycket lätta att köra. Sikta och skjut.

Vi behöver inte gå in på codecs osv för att kunna justera färger etc då detta oftast följer de lite finare kamerorna som ger mer utrymme för detta. Dock GÅR det såklart men en codec som ligger på några få Mbit/s har inte samma utrymme som en som ligger högre upp.

En kamera du kan växa i, som dessvärre drar över din prislapp är http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HFG25 ..

OK codec, manuella inställningar osv..

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HCV750

https://www.youtube.com/watch?v=3dIkhtllfsY

Denna är ganska nice. Den har dessutom mikrofoningång vilket du kanske önskar vid tillfällen, t.ex att ställa en mikrofon vid en person och filma på lite avstånd.
Det finns fler men gav några bra modeller att kika på.
Det är svårt att hitta filmer på youtube då 90% av de som köper kameran och lägger upp en film mest ger irrelevanta filmer som inte ens visar vad den kan.

Du kan också söka på Canon XA10 vilket ger samma bild som G25:an. (eller var det XA20?).

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Tycker HCV750 verkar rätt trevlig.
G30 är den som är samma som XA20. G25 är XA10.