Permalänk
Medlem

hej mitt första galleri och nybyggd dator!

n Win GRone Big Tower chassi,

ASUS M5A97 R2.0 moderkort,

AMD FX-Series FX-6300 3,5GHz processor,

Corsair Hydro H60 v2 vattenkylning,

Fractal Design Integra R2 750 W nätaggregat,

Corsair SP140mm fläktar 4st,

Corsair sp 120mm 1st

Kingston V300 120GB ssd,

wd green 500g hdd hårddisk,

wd blue 160g hdd hårddisk,

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 minne,

Fläkthub NZXT Grid 2st,

MSI GeForce GTX 660 Ti PowerEdition OC HDMI DP 2xDVI 2GB

hej mitt första galleri och nybyggd dator!

Permalänk
Medlem

Varför ta in luft i toppen?

Permalänk
Medlem

Dom övre fläktarna borde blåsa ut istället för in.
Gissar på att du inte byggt så många datorer innan?
Annars ser det okej ut. Finns småsaker man skulle kunna ändra dock.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk

Att tänka på med luftflöde är att skapa övertryck inuti chassit. Alltså ha fler insug än utblås. Det ser till att du inte får några "dead spots" där ingen luft rör sig, vilket alstrar onödig värme. Samtidigt måste man balansera det för att flytta ut luft. Tänk också på att värme rör sig uppåt, vilket gör chassits tak och bakre ovandel till ett bra stället att ha utblås på. Radiatorn ska i min åsikt alltid vara ett insug och kan med fördel placeras i chassits front.

Ett tips är att inte använda Corsairs SP-fläktar som chassifläktar. De är byggda för att pressa luft genom radiatorer och kylflänsar, och inte nödvändigtvis för att flytta mycket luft. Om det nu är Corsair-fläktar du vill använda är det AF-modellerna du vill använda som chassifläktar. Tänk också på att det finns en prestanda och en tystgående modell. Personligen tycker jag att båda modellerna har en horribel ljudbild och är långt ifrån prisvärda. Noiseblocker ger vad jag vet mer ljudnivå/prestanda-ratio för pengarna. Jag har inte koll på vilka av deras modeller som passar till vad, men det går säkert att få reda på. Noctua är dock helt klart bäst i min erfarenhet. Helt klart värt de extra pengarna man får punga ut.

Själv kör jag Noctua nästan hela vägen i mitt Bitfenix Prodigy. Jag har två NF-P12 PWM (Motsvarande Corsairs SP-modell) i push/pull som insug på min CPU-radiator (Corsair H80i) monterad i chassits front, två NF-S12A PWM (Motsvarande Corsairs AF-modell) som utblås i taket och en Phanteks PH-F140HP som utblås i överdel bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dödslaser:

Att tänka på med luftflöde är att skapa övertryck inuti chassit. Alltså ha fler insug än utblås. Det ser till att du inte får några "dead spots" där ingen luft rör sig, vilket alstrar onödig värme. Samtidigt måste man balansera det för att flytta ut luft. Tänk också på att värme rör sig uppåt, vilket gör chassits tak och bakre ovandel till ett bra stället att ha utblås på. Radiatorn ska i min åsikt alltid vara ett insug och kan med fördel placeras i chassits front.

Ett tips är att inte använda Corsairs SP-fläktar som chassifläktar. De är byggda för att pressa luft genom radiatorer och kylflänsar, och inte nödvändigtvis för att flytta mycket luft. Om det nu är Corsair-fläktar du vill använda är det AF-modellerna du vill använda som chassifläktar. Tänk också på att det finns en prestanda och en tystgående modell. Personligen tycker jag att båda modellerna har en horribel ljudbild och är långt ifrån prisvärda. Noiseblocker ger vad jag vet mer ljudnivå/prestanda-ratio för pengarna. Jag har inte koll på vilka av deras modeller som passar till vad, men det går säkert att få reda på. Noctua är dock helt klart bäst i min erfarenhet. Helt klart värt de extra pengarna man får punga ut.

Själv kör jag Noctua nästan hela vägen i mitt Bitfenix Prodigy. Jag har två NF-P12 PWM (Motsvarande Corsairs SP-modell) i push/pull som insug på min CPU-radiator (Corsair H80i) monterad i chassits front, två NF-S12A PWM (Motsvarande Corsairs AF-modell) som utblås i taket och en Phanteks PH-F140HP som utblås i överdel bak.

Härligt att se att någon från Skara som kan sin sak, min gamla hemstad. Sveriges finaste stad men folket gör den otroligt ful.

Till TS: Följ dessa råd.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

tack för svar och tips, jag har ändrat lite i burken nu så hoppas de blir bättre luftflöde, sen funderar jag på att byta Grafikkort till Sapphire R9 290 4GB TRI-X OC,

Permalänk
Medlem

Najs data

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Inaktiv

fläkten som är monterad i toppen på chassiet, längst till höger är på fel håll

Permalänk
Skrivet av n660ti:

tack för svar och tips, jag har ändrat lite i burken nu så hoppas de blir bättre luftflöde, sen funderar jag på att byta Grafikkort till Sapphire R9 290 4GB TRI-X OC,

Härligt. AMD:s kort är otroligt kraftfulla när det kommer till rena beräkningar. Titta bara på hur de presterar i cryptocurrency mining! Kanske att det är värt att vänta på AMD:s nästa generation, Pirates Islands (Rx300), dock. Sea Islands (R9 290X bl.a.) motsvarar ju Nvidias förra generation.

Jag hade ett 280X förut men fick reklamera det p.g.a. coil-whine. När samma sak hände med utbytesexemplaret bytte jag till slut mot ett 780ti som jag är helnöjd med. Sen är jag väl lite överkänslig mot missljud från mina komponenter, som du kanske märkt, och 290X ska, vad jag kan förstå, inte lida av coil-whine i samma utsträckning som 280X gör. I värsta fall brukar det ge sig efter att man "bränner in" kortet.

Permalänk
Medlem

Sapphire R9 290 4GB TRI-X OC verkar sjukt bra för sin prisklass och verkar inte ha några problem så värt och testa, mitt nu varande grafikkort är ett nividia msi gtx660ti så jag känner att de är dags att byta ut de mot något bättre.

ja de är lite störande med högljuda fläktar så jag kör med Zalman RC56 Resistor (7V) till alla fläktar förut om Radiator fläkten till den har jag Zalman FM 2 CPU Fan RPM Controller.

Permalänk
Skrivet av n660ti:

Sapphire R9 290 4GB TRI-X OC verkar sjukt bra för sin prisklass och verkar inte ha några problem så värt och testa, mitt nu varande grafikkort är ett nividia msi gtx660ti så jag känner att de är dags att byta ut de mot något bättre.

ja de är lite störande med högljuda fläktar så jag kör med Zalman RC56 Resistor (7V) till alla fläktar förut om Radiator fläkten till den har jag Zalman FM 2 CPU Fan RPM Controller.

AMD:s prylar är prisvärda. Har inte koll på prisläget just nu, men jag kan tänka mig att det är bra läge att köpa om man inte orkar vänta.

Som sagt: Kolla på Noctuas grejer. Riktigt trevliga fläktar. Man får alltid med motstånd i förpackningen också, om man mot all förmodan tycker de låter för mycket. Helt klart värda pengarna.