Köpt datorskärm från Sydkorea - ovanligt hög mervärdesskatt?

Permalänk
Medlem

Köpt datorskärm från Sydkorea - ovanligt hög mervärdesskatt?

Hej!

Jag köpte en Qnix QX2710 från Sydkorea förra veckan där priset hamnade på 3031 kr (frakt ingick i priset).
Idag fick jag hem specifikationen gällande EMS-förändelse från utlandet där jag behöver betala 491 kr i tullavgift och 1000 kr i mervärdesskatt. Min fråga är hur denna mervärdesskatt har beräknats och hur den kan vara så mycket?

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av RAPAPPA:

Hej!

Jag köpte en Qnix QX2710 från Sydkorea förra veckan där priset hamnade på 3031 kr (frakt ingick i priset).
Idag fick jag hem specifikationen gällande EMS-förändelse från utlandet där jag behöver betala 491 kr i tullavgift och 1000 kr i mervärdesskatt. Min fråga är hur denna mervärdesskatt har beräknats och hur den kan vara så mycket?

Tack på förhand.

25% moms är typ 750kr räknat på 3k.
var det exakt 1000kr i mervärdesskatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

25% moms är typ 750kr räknat på 3k.
var det exakt 1000kr i mervärdesskatt?

Tack för ditt svar! Yes, exakt 1000 kr i mervärdesskatt.

Permalänk
Medlem

1000 låter på tok för högt, ring och fråga, du ska inte ha dubbla avgifter på skärmar!

Tagit bort citat
Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Frågan var inte varför han betalt utan varför momsen han tvingas betala överstiger 25%?

Ring och hör med dem! Det är klart mer än jag betalade för min Qnix i moms!

Tagit bort citat
Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslöst/ohjälpsamt inlägg, se §1.1 & §1.6.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om skatten är 33% på 3031kr så blir det 1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Om skatten är 33% på 3031kr så blir det 1000kr.

Vilken skatt menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Vilken skatt menar du?

Moms = Mervärdesskatt = Skatt.

3031*0,33=1000.23

Moms är den skatt han talar om, tycker personligen att det är uppenbart.
Poängen är att om han har betalat 1000 kr is mervärdesskatt så har han betalat 33% skatt på inköpet, vilket är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAPAPPA:

Hej!

Jag köpte en Qnix QX2710 från Sydkorea förra veckan där priset hamnade på 3031 kr (frakt ingick i priset).
Idag fick jag hem specifikationen gällande EMS-förändelse från utlandet där jag behöver betala 491 kr i tullavgift och 1000 kr i mervärdesskatt. Min fråga är hur denna mervärdesskatt har beräknats och hur den kan vara så mycket?

Tack på förhand.

Momsen borde vara 25 %. Och enligt den tabell jag hittat är tullen 14%. Som alltså stämmer bra med de 491 kr du fått räkning på.
Men skulle gissa att du betalar moms på varan + tullavgiften och eventuellt även moms på frakten. Men borde inte vara mer än 25 %.

Vad hade du för fraktkostnad ?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vasadu:

Momsen borde vara 25 %. Och enligt den tabell jag hittat är tullen 14%. Som alltså stämmer bra med de 491 kr du fått räkning på.
Men skulle gissa att du betalar moms på varan + tullavgiften och eventuellt även moms på frakten. Men borde inte vara mer än 25 %.

Vad hade du för fraktkostnad ?

Frakten är inkluderat i priset precis som TS säger i första inlägget. 3031kr för produkt inklusive frakt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Momsen borde vara 25 %. Och enligt den tabell jag hittat är tullen 14%. Som alltså stämmer bra med de 491 kr du fått räkning på.
Men skulle gissa att du betalar moms på varan + tullavgiften och eventuellt även moms på frakten. Men borde inte vara mer än 25 %.

Vad hade du för fraktkostnad ?

Men 14% borde väl inte gälla skärmar utan HDMI, alltså rena "datorskärmar"? De borde väl vara tullfria?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Moms betalas även på tullavgiften, vilket ger en moms på 880,50:-. Sedan betalas även en importdeklarationsavgift som jag då antar ligger på 120:- för att landa på tusenlappen.
Alternativt har de räknat med en schablonavgift för frakten, eller behöver lite extra kaffepengar.

http://tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandut...

Ytterligare en tanke som kanske är nyckeln till pudelns nöt är att du och tullverket inte använder samma valutakurs. Rimligtvis har säljaren i Korea inte tagit betalt i SEK utan i EUR, KRW eller USD. Sedan du köpte och betalade har kronan tappat i värde gentemot den aktuella valutan och när tullverket, baserat på det på försändelsen angivna varuvärdet, räknar ut priset kommer de fram till ett högre belopp än det du faktiskt betalat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Googlade lite å hitta denna sida dock inte Korea men min slutsats är att din leverantör har angett fel varuvärde (moms fifflat) eller bara kass på matte

http://www.scandinasian.se/importguiden/tull-moms-import/

Visa signatur

ziefle

Permalänk
Medlem

vad skrev leverantören för värde på paketet?

eventuellt om dem skrivit något löjligt lågt typ $100 och sedan skrivit "official goods" så skulle nog tullpersonalen/dhl/FedEx kolla lite snett på paketet och satt ett normpris på en "skärm".

Fick för övrigt 473:- i tullhantering och moms på min qnix. frågade att dem kunde sätta $200 på paketet vilket dem gjorde.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd

posten tar även en del pengar för hantering av ärendet m.m.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Jag fick betala 600kr när jag köpte min (Min var dock lite billigare)

Så 1000kr låter ju ganska mycket som andra redan har sagt

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Tack till er alla för svaren, det uppskattas verkligen.

Skrivet av twit:

Moms betalas även på tullavgiften, vilket ger en moms på 880,50:-. Sedan betalas även en importdeklarationsavgift som jag då antar ligger på 120:- för att landa på tusenlappen.
Alternativt har de räknat med en schablonavgift för frakten, eller behöver lite extra kaffepengar.

http://tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandut...

Ytterligare en tanke som kanske är nyckeln till pudelns nöt är att du och tullverket inte använder samma valutakurs. Rimligtvis har säljaren i Korea inte tagit betalt i SEK utan i EUR, KRW eller USD. Sedan du köpte och betalade har kronan tappat i värde gentemot den aktuella valutan och när tullverket, baserat på det på försändelsen angivna varuvärdet, räknar ut priset kommer de fram till ett högre belopp än det du faktiskt betalat.

Ringde till Tullverket idag. Pratade med en dam som förklarade samma sak, att moms beräknas på pris på produkt, frakt och tullagvift.
Var aldrig frågan om varför jag fått betala utan hur en mervärdesskatt räknades ut, aldrig fått betala något sådant vid import tidigare. Tack åter igen till er för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAPAPPA:

Tack till er alla för svaren, det uppskattas verkligen.

Ringde till Tullverket idag. Pratade med en dam som förklarade samma sak, att moms beräknas på pris på produkt, frakt och tullagvift.
Var aldrig frågan om varför jag fått betala utan hur en mervärdesskatt räknades ut, aldrig fått betala något sådant vid import tidigare. Tack åter igen till er för svaren.

Jag fastnar vid att tullavgiften är så pass hög, jag har för mig att datorskärmar (som är rena datorskärmar, alltså inte HDMI etc) ska vara tullfria via frihandelsavtal med Korea eller nåt liknande. Jag hade ifrågasatt den.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag fastnar vid att tullavgiften är så pass hög, jag har för mig att datorskärmar (som är rena datorskärmar, alltså inte HDMI etc) ska vara tullfria via frihandelsavtal med Korea eller nåt liknande. Jag hade ifrågasatt den.

Har hört samma sak.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Ja det ska vara tullfritt. Jag betalade ingen tull på min.

Nånstans i nån forumtråd påpekades att tullen hade slängt på tullavgift på en stackare. Han fick veta i tråden att tullen hade gjort fel. Det ska vara tullfritt på rena bildskärmar. Tullen blandade väl ihop tv och bildskärm. Men det är alltså fel.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag fastnar vid att tullavgiften är så pass hög, jag har för mig att datorskärmar (som är rena datorskärmar, alltså inte HDMI etc) ska vara tullfria via frihandelsavtal med Korea eller nåt liknande. Jag hade ifrågasatt den.

Så skillnaden mellan tv och bildskärm är hdmi?
Haha, trodde skillnaden var typ anteningång eller inbyggd tv-tuner

Skickades från m.sweclockers.com