Permalänk
Medlem

Linux på Asus Zenbook

Afton på er!

Det är såhär att jag funderar på att lägga in linux på min Zenbook UX32LN eftersom jag inte tål Win8.1 samt att jag ska byta till en större SSD. Tänkte att jag då skulle passa på att lägga in linux samtidigt
Har kollat runt ett tag och hittat lite olika distros som jag är sugen på (crunchbang, linux lite, xubuntu) men har en fråga som jag inte hittar något bra svar på.
Om jag mot förmodan nu skulle vilja ha tillbaka Windows, hur går jag då tillväga med produktnyckeln? Vad jag förstått sitter den i bios och försvinner om man byter till Linux? Kan man bara skriva ner den och använda vid en ominstallation till Windows?

Tacksam för hjälp :)!

Kan även tillägga att jag gjort en USB med recovery partionen på, om den är till nån hjälp i detta fall vet jag inte.

Permalänk

Om du installerar en ny SSD så finns ju fortfarande Windows kvar på den gamla om du vill lägga den på hyllan? Har du bara din nyckel så kan du ladda ner din version av Windows från nätet och lägga in det på ett USB-minne. När du sedan vill installera Windows igen så gör du bara en ren nyinstallation.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det hade jag inte ens tänkt på Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket med din frågeställning att göra, men här kommer lite tips angående linux på UX32LN:

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=49&t=166572

Jag själv Ubuntu på min UX32LN och allt fungerar som det ska!

Lycka til!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Har inte så mycket med din frågeställning att göra, men här kommer lite tips angående linux på UX32LN:

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=49&t=166572

Jag själv Ubuntu på min UX32LN och allt fungerar som det ska!

Lycka til!

Tackar så mycket! Alla tips mottages varmt ☺
Kul att det fungerar som det ska, i många fall verkar det vara ganska mycket pillande innan det går att använda datorn som vanligt. Men det är väl en del av charmen med Linux också. God jul! 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av curlew:

Tackar så mycket! Alla tips mottages varmt ☺
Kul att det fungerar som det ska, i många fall verkar det vara ganska mycket pillande innan det går att använda datorn som vanligt. Men det är väl en del av charmen med Linux också. God jul! 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag
inte hur det är på en Zenbok men generellt är det betydligt mindre pillande på Linux än Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Nu vet jag
inte hur det är på en Zenbok men generellt är det betydligt mindre pillande på Linux än Windows.

Jag tror det beror väldigt mycket på vad man gör med sin dator... Men den diskussionen hör inte riktigt hemma här. Jag har aldrig haft en 100% upplevelse med linuxdistar på ny hårdvara. Alltid något fulhack eller pillande för att få det att fungera bra. Dell datorer har aldrig varit något problem däremot, även på nyare hårdvara.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.