Permalänk
Medlem

Ny mus och nytt tangentbord

God kväll.

Jag hade tänkt införskaffa ny mus, då min gamla nu börjar krångla, när jag ändå ska skaffa ny mus kanske kan passa på att köpa ett nytt tangentbord också.

Jag använder mig för tillfället av en nästan 8 år gammal MX518 som har varit helt fantastisk fram tills för några veckor sedan då något hände med den vänstra knappen. Ett klick resulterar då och då i ett dubbelklick, vilket leder till olika irritationsmoment såsom att istället för att flytta ett fönster så maximeras det, istället för att pausa ett Youtube klipp går det till helskärm osv.

Mitt tangentbord är ett vanligt Logitech tangentbord, tror jag betalade 99-149 kr för. Fungerar fortfarande, men vissa av tangenterna har fått sina symboler bortskrapade. fötterna/benen på undersidan är trasig.

Jag inhandlade för ett tag sedan en CM Storm Devastator, som jag var relativt nöjd med, musen hade en annorlunda design så det var lite knepigt att justera sig till den, men det gick ok. Problemet var att skrollhjulet gick sönder så jag skickade tillbaka den. Man får vad man betalar för, kanske.

Det verkar som att MX518 har utgått från sortimentet och uppföljaren g400 likaså. Så jag vet inte riktigt vad jag ska välja.

Jag hittade dock denna

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/198687-a...

Jag har läst att mekaniska tangentbord ska vara bra, jag vill dock inte lägga 1000+ som de flesta verkar kosta på ett tangentbord.

Problemet här är då att både mus och tangentbord kostar runt 700, vilket är relativt billigt med tanke på att bara en mus kan gå för runt det priset.

Är det någon som kan säga något om detta paket? Har försökt leta lite om omdömen men det verkar vara svårt att hitta för just detta paket.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Brädan ser onekligen ut som Qpad MKxx, ett sådant går på 700 till 1100, beroende på modell. Musen har jag ingen aning om, men om tangentbordet är vad det ser ut som (med Cherry MX Black) så är det högst prisvärt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget/krav?
Ska du spela, i så fall vilket typ av spel?

Då du haft MX518 skulle jag rekommendera G400S/G502.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Jag spelar rätt sällan dator, om och när det blir något så är det Xcom, hearthstone och Left 4 dead. Inga spel som direkt kräver hög precision eller många knappar. Jag gillar dock formen på MX518, den sitter bra i handen till skillnad från många plattare möss/musar, så har inte allt för höga krav. Pris skulle väl isåfall vara högst 1000, men om det går att hitta något bra, billigare så är ju det alltid en fördel. Det enda jag vet säkert är att jag inte vill ha en tangentbord med låg profil (tror jag det kallas, nästan helt platta knappar)

G400s kan mycket väl bli aktuellt, då den ser exakt som MX518 och jag antar att den fungerar lika bra.

Isåfall återstår det bara ett tangentbord.

Till helgen hade jag tänkt klämma på ett mekaniskt tangentbord för att se hur det känns, aldrig tidigare provat.