En fråga om Acronis True Image (WD verison)

Permalänk
Medlem

En fråga om Acronis True Image (WD verison)

Hej,
Tror att denna fråga passar bäst i denna forumdel.

Jag har just köpt en WD-disk och då fått med Acronis True Image programmet. (Har aldrig använt detta tidigare)
Det jag undrar över är om man kan använda detta program till att göra en fullständig diskkopia av systemdisken och därefter göra en recovery till en extern usb-disk så att denna blir bootbar i systemet?

Har ögnat igenom manualen lite men blir lite tveksam när jag läser att en recovery till en ny disk "helst" ska ske till samma position och använda samma sata-kablar som original system-disken.

Någon som använt programmet kanske har någon erfarenhet av detta?
All feedback i ämnet är välkommet.

Edit: Glömde säga att i mitt fall har jag Windows 8.1 installerat i UEFI-mod om det har någon betydelse.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det tidigare, klonat system med Acronis. Minns inte om det var just True Image, eller om den programvaran kanske hette något annat då, det var många år sedan.

Jag tror det borde fungera till en extern usb disk. True Image manualen är nog väldigt försiktig i vad den garanterar ska fungera. Men vill du vara säker istället för att testa kan du kanske öppna USB disken och koppla in den med SATA för kloningen.

Använd "Clone Disk Wizard". Kolla följande guide.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Tack ggwp för videon.
Jag känner mig emellertid ganska säker på hur man gör en kloning.
Däremot är jag väldigt osäker på vad resultatet blir.

Acronius har ju två sätt att göra en spegling av hårddisken
a) Cloning och
b) Full disk backup.
Båda gör ju i grunden samma sak med den skillnaden att alternativ b genererar en tib-fil som kan sparas på ett godtyckligt media för senare användning.
Notera är att Acronius själva rekommenderar alt b före a, då b-metoden anses vara bättre.

Gjorde just en spegling på skoj med alternativ b) och packade upp tib-filen till en extern usb-disk med recovery.
Allt gick bra alla filer är där och de tre UEFI-partitionerna likaså. Disken känns igen i Windows och UEFI.

Det problem jag har nu är att den externa disken inte kan boota i Windows.
Efter att ha tittat på videon ovan har vi nog svaret 2:54 min in i videon.
"Windows does not support booting from external usb hard drive".

Och jag som fick för mig att Windows nu för tiden kan boota från USB? Åtminstone från en sticka?
Kan man åtgärda den externa drivern efteråt på något sätt så att den blir bootbar?

Permalänk
Medlem

Det trodde jag också.

Har du förberett USB disken i förväg för att vara bootbar? Jag brukar använda diskpart i cmd.

diskpart
list disk
select disk %#AvDinUSBDisk%
clean
format fs=fat32
create partition primary
select partition 1
active
assign

EDIT: eller måste windows OS disk vara ntfs? Usch vad lite jag kan, och för lat för att googla just nu. Men om så är fallet kan du isf skapa en aktiv fat32 partition på 10mb som är bootbar och installera GRUB som sen laddar NTFS partitionen med windows.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det trodde jag också.

Har du förberett USB disken i förväg för att vara bootbar? Jag brukar använda diskpart i cmd.

Måldisken kan inte förberedas i förväg eftersom en disk-recovery speglar originaldisken (som ligger i tib-filen) sektor för sektor, precis som vid en kloning.
Eftersom originaldisken är bootbar borde ju också måldisken bli det kan man tycka.

EDIT: För att förtydliga. Måldisken blir alltså botbar om man sätter den i datorn men alltså inte om man ansluter den externt via USB.

Permalänk
Medlem

1. Klona HELA disken oberoende av partitioner, då blir måldisken bootbar
2. Kopiera, dvs. ta en imagekopia av källdiskens systempartition (C:) och ev. System Reserved till en .tib fil å därefter kopiera denna till måldisken - då blir denna ej bootbar, kan lösas med EasyBCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

1. Klona HELA disken oberoende av partitioner, då blir måldisken bootbar

Nja, jag provade för skojs skull att ta ur systemdisken och koppla in den till USB, den bootade inte.
Det verkar som att det är UEFI och secure boot som ställer till det. (Man vill ju helst inte konfigurera om hela biosmiljön för att det ska funka, det är inte så enkelt längre som att bara klicka i och ur secure boot)

Skrivet av jookeer:

2. Kopiera, dvs. ta en imagekopia av källdiskens systempartition [C:] och ev. System Reserved till en .tib fil å därefter kopiera denna till måldisken - då blir denna ej bootbar, kan lösas med EasyBCD

Det där stämmer inte. Hårddisken blir också bootbar med en "Disk recovery" från en tib-fil.

Emellertid verkar det som om Acronis har mycket arbete att göra med detta program.
Efter mycket testande och läsande tror jag att jag har hittat svaret.

1) Diskarna måste arbeta i samma controllerläge.
Det innebär att du aldrig kan göra en diskrecovery från en SSD till en HHD om SSD:n kör i ahci, eller tvärt om.
"Warning! Your old and new hard drives must work in the same controller mode (for example, IDE or AHCI).
Otherwise, your computer will not start from the new hard drive."

2) Dessutom verkar det som om Acronis True Image tror att en hårddisk som är partionerad i UEFI mod med GPT är en dynamisk disk (fick upp en ruta om det vid ett tillfälle). Dynamiska diskar kan aldrig bli bootbara.

Kontentan blir att om man kör i en modern miljö är Acronis inget bra val trots att Acronis säger att man numera har fullt stöd för Windows 8.1, UEFI och GPT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Nja, jag provade för skojs skull att ta ur systemdisken och koppla in den till USB, den bootade inte.
Det verkar som att det är UEFI och secure boot som ställer till det. (Man vill ju helst inte konfigurera om hela biosmiljön för att det ska funka, det är inte så enkelt längre som att bara klicka i och ur secure boot)

Det där stämmer inte. Hårddisken blir också bootbar med en "Disk recovery" från en tib-fil.

Emellertid verkar det som om Acronis har mycket arbete att göra med detta program.
Efter mycket testande och läsande tror jag att jag har hittat svaret.

1) Diskarna måste arbeta i samma controllerläge.
Det innebär att du aldrig kan göra en diskrecovery från en SSD till en HHD om SSD:n kör i ahci, eller tvärt om.
"Warning! Your old and new hard drives must work in the same controller mode (for example, IDE or AHCI).
Otherwise, your computer will not start from the new hard drive."

2) Dessutom verkar det som om Acronis True Image tror att en hårddisk som är partionerad i UEFI mod med GPT är en dynamisk disk (fick upp en ruta om det vid ett tillfälle). Dynamiska diskar kan aldrig bli bootbara.

Kontentan blir att om man kör i en modern miljö är Acronis inget bra val trots att Acronis säger att man numera har fullt stöd för Windows 8.1, UEFI och GPT.

Du måste ta bort secure boot för att kunna klona.. inte för att disken inte blir bootbar, utan för att datorn vägrar boota med något annat.
Du kan lägga till det igen efter kloningen om du vill.

1) Är väldigt sällan som de inte kör samma läge. Och med äkta klonings program så fungerar det utmärkt att köra från intern disk till USB. (Har själv gjort det).

2) Acronis stöder det, i sina senaste versioner (av vad jag har förstått), men om WD har betalt för den senaste vågar jag inte påstå. Notera att detta är en tillverkare som betalt för en viss version av Acronis mjukvara, för att få den special gjord.

Själv så brukar jag använda typ "MiniTool Drive Copy", ett enkelt gratis program som gör exakt det.. bara kopierar. Dock kräver det lite förberedelser... Först, minska partitionerna så att de fysiskt får plats utan storleksändring, dock bara precis så de får plats. Sen utför du kloningen. Det viktiga är att de första 2 partitionerna (systemboot och EFI) är exakt samma storlek, samt att Windows partitionen börjar på exakt samma ställe. Sen kan du utöka utrymmet igen om du vill.
Om detta inte är fallet så kan man ibland med partitionsverktyg rätta till det. Skulle det inte gå så kan man återskapa EFI boot, http://tntconseil.com/uefi-boot-fix-hdd-ssd-migration/
Om du klonar till en SSD är det viktigt att du har den rätt alignment också, något inte acronis är vidare bra på tyvärr.

Jag själv saknar den gamla goa tiden med MBR och dumma boot, som kunde klonas och möbleras om på 10 olika sätt och lagas busenkelt. Jag har enormt många verktyg som fungerar superbra på det, som nu inte fungerar på GPT. Men med lite tid så mognar de verktygen hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Har mest erfarenhet från HDD kloning med MBR där Acronis brukar funka OK. Kloning är ju ganska enkelt, läs en sektor från källdisken å skriv denna till måldisken. Tanken med kloning är ju att få en exakt kopia. Tydligen gör Acronis annat också, som man inte bett om, vilket förstör bootsekvensen? Isf lär ddrescue vara bättre.

Skall man gå till botten med bootproblemen med UEFI, secure boot, USB, GPT, alignment å fans moster gäller det att begripa detaljerna.

Någon som kan/vill/orkar förklara?

Permalänk
Medlem

UPPDATERING.

Jag gav Acronis en chans till och gick iväg och köpte mig en ny hårdisk som kan fungera som testdrive utan att något allvarligt kan hända.
Setuppen är följande:
Sata1 SSD systemdisk
Sata2 Lagringsdisk HDD gpt
Sata3 DVD
Sata4 Testdisk HDD
USB3 Backupdisk mbr

Testmetod:
Ta en kopia av SSD-systemet och lägga kopian på en annan disk än systemdisken (eller på ett exernt media) samt göra en recovery till testdisken. Testdisken flyttas därefter runt till olika sata-utgångar för att bedöma bootbarheten.

Resultat:
Jag blir tvungen att be Acronis om ursäkt för de hårda orden ovan, kloning/kopiering av systemdisken fungerar utmärkt. Programmet är kompatibelt med modern hårdvara och mjukvara. Det går även att överföra ett bootbart SSD-system till HDD och vise versa. Systemet blir bootbart från vilken intern sata-utgång som helst.

Kritiken blir emelletid svidande när det gäller Acronis manual, som faktiskt är galet snårig samtidigt som den utelämnar på tok för mycket fakta. Ingenstans näms en så enkel sak som bootbarhet, och vill man exempelvis veta vad pri/act betyder som står i vissa kolummer ger manualen inget svar på detta. Ingenstans nämns heller något om UEFI och om hur man förfar med detta system. Någon kommentar om det jag kommer ta upp nedan går heller inte att få, borde stå tydligt att sata-mod måste vara lika på alla enheter osv, osv.

Problemet:
Problemet med att få Acronius att fungera på direkten är att Acronis och Windows med UEFI inte rkitigt använder samma vokabulär. Ett UEFI-system med GPT består ju av tre partitioner:
1 En återställningpartition 300MB NTFS
2 En EFI-partition 100MB varifrån systemet bootar
3 En, eller flera användarpartitioner NTFS.
Vad som inte näms är att EFI-partitionen har en egen variant av FAT-formatering med en egen varinant av MBR. Detta ställer till det med benämningarna i Acronis som benämner EFI som FAT-partition och tabellen som MBR, och ibland klassificeras disken som dynamisk på grund av detta. En annan sak som heller inte sägs något om är att ett UEFI-system kan hantera flera partitioneringstabeller samtidigt (GPT, MBR osv). Acronis måste hitta ett sätt att rätt upptäcka ett Windows UEFI-system och meddela detta till användaren så att inga tankekonflikter uppstår
Ovan sagda kan i sin tur kan medföra att en användare inte tar med MBR i en kopiering eller i en recovery i ett UEFI-system med CPT för att man tror att Acronis har fått hjärnblödning. "Va, jag har inget MBR-system, jag har ett GPT-system, you stupid thing"
Här en länk för de som vill läsa mer om EFI: http://en.wikipedia.org/wiki/EFI_System_partition

En kommentar till bootning via USB när man har installerat Windows i UEFI mode med secure boot. För att göra USB-disken bootbar om den är UEFI-formaterad är att man i Bios/Uefi måste aktivera och installera EFI (finns enkla val i bios för detta.) Systemet varnar dock för detta när man försöker aktivera det eftersom systemet då lättare kommer att kunna attackeras utifrån. Själv skippar jag helt detta nu och behåller systemet i "Fort-Knox" läge.

Nog snackat, hur gör man då enklast för att systemsäkra datorn mot krasher?

Här kommer en kort manual för att skapa en kopia av systemdisken och göra kopian bootbar på en ny hårddisk/SSD:

1) Installera Acronis WD (programmet är gratis om man har köpt en WD) och se till att direkt skapa en Rescue-skiva/Rescue-usb

2) Gör en diskkopia av systemdisken (OBS använd ej fil-kopia eller kloning. Diskkopia är smidigast och säkrast). Lägg kopian (*.tib-filen) på en lagringsdisk, extern USB-disk eler NAS. Se till att klicka i ALLT (även om det råkar stå MBR någonstans) Denna kopiering kan göras manuellt när som helst, eller automatiskt shemalagt om man önskar det. (En kopia är ca 35GB stor och tar ca 7min att göra)

3) När krashen inträffat, och systemet ej längre kan boota från den gamla systemdisken, montera in den nya hårddisken/SSD i datorn och boota upp med Recovery-skivan/Recovery-USB:n. Välj recovery från menyn, välj vilken kopia som skall överföras samt att den nya hårddisken/SSD:n är destination. Välj också diskrecovery inte file-recovery. Klicka i ALLT (även om det råkar stå MBR någonstans). Ignorera alla eventuella meddelanden om att måldisken inte kommer att bli bootbar. (En recovery tar även den ca 7 min)

4) Efter det att recoveryn gjorts är det bara att starta upp/boota det nya systemet som om ingenting hänt. ALLT från den gamla systemdisken finns med: skrivbordslänkar, data, program, registret, kort sagt allt. Systemet körspå exakt samma sätt från den nya systemdisken som det gjorde från den gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

2) Acronis stöder det, i sina senaste versioner (av vad jag har förstått), men om WD har betalt för den senaste vågar jag inte påstå. Notera att detta är en tillverkare som betalt för en viss version av Acronis mjukvara, för att få den special gjord.

WD-versionen är den skarpa versionen av Acronis men med några funktioner borttagna, samt med en eftersläpande uppdatering. Seagate har samma version men då heter den DiskWizard.

Skrivet av Paddanx:

Jag själv saknar den gamla goa tiden med MBR och dumma boot, som kunde klonas och möbleras om på 10 olika sätt och lagas busenkelt. Jag har enormt många verktyg som fungerar superbra på det, som nu inte fungerar på GPT. Men med lite tid så mognar de verktygen hoppas jag.

Testa Acronis WD den har många funktioner som fungerar bra med GPT, bland annat kan du ompartitionera HHD/SSD, radera, lägga till och ändra storlek, formatera en partition separat osv.

Permalänk
Medlem

Antar du menar HDD när du skriver HHD?

Acronis TI är ett utmärkt program för backup av systempartitionen. Särskilt före/efter större uppdateringar/installationer som ibland kan gå snett, betydligt smidigare/snabbare än Windows eget återställningsprogram.

Fungerar gratis om du har minst en Seagate- eller en WD-disk i burken, vilket 90% av alla lär ha i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Antar du menar HDD när du skriver HHD?

ändrar genast.

Skrivet av jookeer:

Acronis TI är ett utmärkt program för backup av systempartitionen. Särskilt före/efter större uppdateringar/installationer som ibland kan gå snett, betydligt smidigare/snabbare än Windows eget återställningsprogram.

Fungerar gratis om du har minst en Seagate- eller en WD-disk i burken, vilket 90% av alla lär ha i dagsläget.

Ja, det räcker med att du har bara en WD i systemet, alternativt en Seagate i systemet för DiskWizard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

WD-versionen är den skarpa versionen av Acronis men med några funktioner borttagna, samt med en eftersläpande uppdatering. Seagate har samma version men då heter den DiskWizard.

Testa Acronis WD den har många funktioner som fungerar bra med GPT, bland annat kan du ompartitionera HHD/SSD, radera, lägga till och ändra storlek, formatera en partition separat osv.

Trevligt att det löst sig för dig iaf

Verktyg jag syftar på är tex "paragon partition alignment tool" som kan fixa en disk som inte är 4k alignad, utan att ta bort något, och en hel del gamla dos verktyg som man kan göra ändringar som inte går på några moderna program. Men jag tackar för tipset på hur man får Acronis att svälja GPT på ett enkelt sätt, för jag vet att deras bra stöd inte kom förrän nyligen, därför trodde jag att dessa WD/Seagate verktyg var för gamla.

Jag får väl snart köpa nya versioner av dessa program igen när de börjar stöda GPT fullt ut, då det är den nya standarden iom Windows 8, och även om Windows 8 och EFI kan driva en tekniker vansinnig med sin automatik som inte fungerar till 100% alltid, så får man anpassa sig.

Kan dessutom tillägga att där är 4 partitioner på GPT minst, för Windows. (Så som jag förstått det iaf)
En 128MB partition som ÄR GPT delen. (Denna syns inte alltid)
En 100/300 MB recovery (beroende på Windows version)
En EFI partition (som precis som du säger, den bootar från)
En eller flera NTFS Windows/data partitioner

Sen kan du ha 1-2 återställnings partitioner från tillverkaren också.

Ang Pri/Act så härstammar detta från MBR tiden. Du kunde ha max 4 primära partitioner på en disk (sedan 1990 talet iaf, kanske tom tidigare). Du kunde dock ta en primär och göra detta till logiska partitioner, 255 tror jag max var runt 2000 iaf.
GPT gör i princip detta, fast på ett annat sätt. Den gör en primär 128MB partition (det minsta) och lägger partitions infon, sen blir disken en typ av logisk/dynamisk disk som är... GPT
Detta är anledningen till att många klonings program får fnatt, då de ser det som du försöker ha systemet på en logisk partition (något som inte går i gamla MBR).
Active var den Primära partition som var "bootbar", och i GPT finns inte detta, varpå programmen skriker att det inte är bootbar.