Permalänk
Medlem

Objektiv råd sigma eller tamron

Hej köpte tamron 24-70 f2.8. Med vc typ för 8000kr. Till min Canon 5d mark iii.

Sen såg jag idag sigma art50mm f1.4. Många tester
Säger sigma art är riktig skarpt objektiv. Och jag söker ju den som ger mig bästa bild kvalitet
. Jag har bara råd köpa en av dom. Sen får jag mer cash. Några släkter ska gifta sig inom kort och kommer få pengar. Så Jag kan köpa mer objektiv.

Vad är smartast börja med bröllop med 50mm sigma art eller tamron 24-70?? Jag vill heller köpa canons 24-70
därför det känns onödigt börja med tamrons 24-70 .

Plus Jag vill ha 24-70 canons och vill inte ha Canons 50mm eftersom sigmas 50mm är mycket bättre . Känns onödigt börja med tamron 24-70 sen bytta den mot Canon 24-70. Sen köpa 50mm sigma art. Det blir omväg extra kostnader.

Vad tycker ni som har använd dessa objektiv vilken skulle ni ta och börja känna pengar på tills ni skulle köpa er drömt objektiv.

Jag ska filma lite o också för mig är inte så viktig med Is jag har stativ.

Så det blev svårt val...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstod inte riktigt va du skrev, men om jag fattat de hela rätt så undrar du om du ska ta ett 24-70 f2.8 eller ett 50mm?

24-70 helt klart.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Helt klart är det ju inte. Du får helt enkelt prioritera.

Tamron:
Zoom
Stabilisering
Vidare
Mer Tele

Sigma:
Bättre och skarpare bild.

Permalänk
Medlem

24-70 som första val om du inte har något annat objektiv. Har du pengar över och skall fota bröllop är en lätt tele (85-100) för porträtt att föredra. 50mm har du ju redan i zoomen.

Googla efter tester och omdömen:
http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/100mm-f2.htm
http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/85mm.htm
kan fås beggade för ~2000:-

Fasta gluggar är oftast mycket bättre och ljusstarkare än zoomar.

Sigmas 50 f1.4 är säkert bra men hur ofta behöver man 1.4? Ljusstarka objektiv är tyngre och inte alltid lika bra på mittbländarna (där man tar de flesta bilderna) som ett något ljussvagare.

Permalänk
Medlem

Det du bör göra är att fundera ut hur du vill prioritera, jag hade valt en schysst zoomare om jag hade fått lov att välja!

Läs alla tester som är relevanta till de gluggarna du är intresserad av!

Skrivet av DasAlan:

Hej köpte tamron 24-70 f2.8. Med vc typ för 8000kr. Till min Canon 5d mark iii.

Sen såg jag idag sigma art50mm f1.4. Många tester
Säger sigma art är riktig skarpt objektiv. Och jag söker ju den som ger mig bästa bild kvalitet
. Jag har bara råd köpa en av dom. Sen får jag mer cash. Några släkter ska gifta sig inom kort och kommer få pengar. Så Jag kan köpa mer objektiv.

Vad är smartast börja med bröllop med 50mm sigma art eller tamron 24-70?? Jag vill heller köpa canons 24-70
därför det känns onödigt börja med tamrons 24-70 .

Plus Jag vill ha 24-70 canons och vill inte ha Canons 50mm eftersom sigmas 50mm är mycket bättre . Känns onödigt börja med tamron 24-70 sen bytta den mot Canon 24-70. Sen köpa 50mm sigma art. Det blir omväg extra kostnader.

Vad tycker ni som har använd dessa objektiv vilken skulle ni ta och börja känna pengar på tills ni skulle köpa er drömt objektiv.

Jag ska filma lite o också för mig är inte så viktig med Is jag har stativ.

Så det blev svårt val...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var någon som skrev i en annan post att Sigma har bra fasta objektiv men deras zoomar är mindre bra.
Nu har jag inga direkta erfarenheter av det märket, men skulle hellre välja Tamron över Sigma om det är en Zoom lins.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett 50mm (1.8g) till min Nikon D3 och det är begränsande. Nästa objektiv kommer definitivt bli ett 24-70.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av 50 mm är att den sällan används, särskilt som 50 mm ingår i "normalzoomen", 50 mm är också för kort till porträtt enl. mig, hellre då en kort tele (85-100).

Sen tror jag det blir fel att ställa en normalzoom mot ett fast 50 mm. Är man lat eller inte orkar släpa med sig en drös fasta gluggar tar man hellre 1-2 zoomar. Skall man finlira efter bästa möjliga bildkvalitet är det fasta gluggar som gäller. Tror man behöver både och.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ljusstarka objektiv är tyngre och inte alltid lika bra på mittbländarna (där man tar de flesta bilderna) som ett något ljussvagare.

Om du menar vid högre bländare jämfört med lägre så kan det vara så ibland men vem sjutton använder högre bländartal. speciellt på ett bröllop? Och det är ju fortfarande bättre på högre bländare än vad zoom optik är generellt.
Sen så pratar vi om Sigma 50/1.4 Art. Jag känner bara till ett objektiv som kan slå den på bildkvalite vid den brännvidden och det är Zeiss Opus.

Vad som ska inhandlas är dock svårare. Jag skulle ha svårt att vara utan <2.8 bländartalen för att få den härliga bakgrundsoskärpan. Men sen fotar jag uteslutande porträtt och fester och då används min 35/1.4 till 99% av mina bilder också
Du måste tänka på att du oftast inte har så mycket ljus när du fotar bröllop så bildstabilisering hjälper inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Om du menar vid högre bländare jämfört med lägre så kan det vara så ibland men vem sjutton använder högre bländartal. speciellt på ett bröllop? Och det är ju fortfarande bättre på högre bländare än vad zoom optik är generellt.
Sen så pratar vi om Sigma 50/1.4 Art. Jag känner bara till ett objektiv som kan slå den på bildkvalite vid den brännvidden och det är Zeiss Opus.

Vad som ska inhandlas är dock svårare. Jag skulle ha svårt att vara utan <2.8 bländartalen för att få den härliga bakgrundsoskärpan. Men sen fotar jag uteslutande porträtt och fester och då används min 35/1.4 till 99% av mina bilder också
Du måste tänka på att du oftast inte har så mycket ljus när du fotar bröllop så bildstabilisering hjälper inte så mycket.

Så du tycker man ska köra 35/1.4 istället ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

35 mm till gruppbilder, 85-100 mm för porträtt är en tumregel enl. mig. Sen finns undantag beroende på vad man vill uppnå. Det blir stor skillnad (perspektiv- och bakgrundsmässigt) om du tar en bild av ett ansikte med 35 resp. 85 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Var någon som skrev i en annan post att Sigma har bra fasta objektiv men deras zoomar är mindre bra.
Nu har jag inga direkta erfarenheter av det märket, men skulle hellre välja Tamron över Sigma om det är en Zoom lins.

Zoomarna i deras senaste contemponary serie skall vara väldigt bra.

Permalänk
Medlem

35/1.4 funkar nog bättre vid mingelbilder (än 50/1.4). Nog smaksak det där med vilken brännvidd som passar bäst på FF vid inomhusfoto. Själv har jag ett Sigma 35/1.4 Art som jag är grymt nöjd med. Denna ger riktigt bra skärpa, så om man behöver beskära är detta inget problem.

Permalänk
Medlem

Ta för vana att läsa andras omdömen/tester vid köp av nytt objektiv (inte lins, linser är glasbitarna inne i objektivet). Bra gluggar brukar ha goda omdömen.

Avseende bröllopsfotografi finns flera timmars youtubevideo för nybörjaren. Som framgår tycks de allra flesta plåta i dagsljus där stor bländare rent ljusmässigt inte är nödvändigt såvida man inte är ute efter kort skärpedjup. Notera även att proffsen ofta använder blixt, reflexskärmar och ljusparaplyer samt stativ.

Exempel på objektivval för bröllopsfoto:
https://www.youtube.com/watch?v=mAyGWfdDzOY
https://www.youtube.com/watch?v=DWRD-mbfIEM
https://www.youtube.com/watch?v=gv9OivErSi0

Återigen, det finns inga fasta regler som måste följas. Var å en får hitta sin stil. Somliga tar porträtt med 35 mm, i en annan tråd finns en snubbe som tar porträtt med 200 mm. Smaken e delad som baken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Zoomarna i deras senaste contemponary serie skall vara väldigt bra.

Jo dom har väl börjat skärpa till sig kanske.. deras nya art serie med icke zoom ska också vara bra.
Enligt rescensioner verkar Zeiss fortfarande bättre, men dom kostar mer också.

Men stör mig fortfarande på att när det släpps nya kameror så kan det bli problem med Sigma linser.. dom behöver ny firmware etc.
Istället för att lösa problemet genom att licenstillverka objektiv, så släpper dom en USB-firmware uppdaterings pryl...
tycker dom fixar symptomen istället för att ta tag i problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Jo dom har väl börjat skärpa till sig kanske.. deras nya art serie med icke zoom ska också vara bra.
Enligt rescensioner verkar Zeiss fortfarande bättre, men dom kostar mer också.

Men stör mig fortfarande på att när det släpps nya kameror så kan det bli problem med Sigma linser.. dom behöver ny firmware etc.
Istället för att lösa problemet genom att licenstillverka objektiv, så släpper dom en USB-firmware uppdaterings pryl...
tycker dom fixar symptomen istället för att ta tag i problemet.

Problemen piraterna (tredjepartstillverkarna) har är att originaltillverkarna (Canon, Nikon, Sony mfl.) inte alltid släpper ut sina specifikationer hur kamerahus och objektiv (inte linser, linser är glasbitarna inne i objektivet) kommunicerar. Så, piraterna får testa sig fram vilket tar tid och inte alltid blir optimalt från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Problemen piraterna (tredjepartstillverkarna) har är att originaltillverkarna (Canon, Nikon, Sony mfl.) inte alltid släpper ut sina specifikationer hur kamerahus och objektiv (inte linser, linser är glasbitarna inne i objektivet) kommunicerar. Så, piraterna får testa sig fram vilket tar tid och inte alltid blir optimalt från start.

Lins/Lens = Objektiv kanske är det svensgelska inte direkt tänkt på att det skulle vara svengelska

Permalänk
Medlem

Heter det lins eller objektiv? Vad är skillnaden?

från sv. akademins ordbok:
lins substantiv -en -er 1 i ögat el. i kamera; kontaktlins, kameralins
ob|jekt|iv [-i´v] substantiv -et; pl. objektiv • mot föremålet vänd del av linssystem o.d. i kikare el. kamera

https://sv.wikipedia.org/wiki/Objektiv

http://www.fotoord.se/mediawiki/index.php?title=Objektiv

Uppenbarligen skiljer man i svenskan på objektiv och lins där det senare syftar på glasbitarna inne i objektivet.

I engelskan säger man lens för både objektiv och linserna inuti objektivet.

Finns därmed ingen orsak att använda svengelska uttryck/ordval då svenska duger i Sverige och det inte finns något svengelskt ord som uttrycker saken bättre.

Permalänk
Medlem

Tänk kontaktlins. Det heter ju inte kontaktobjektiv...

Har du inga andra objektiv vid bröllopsfotograferingen som är någorlunda ljusstarka är 24-70/2.8 det smartaste alternativet. Men om du inte har råd med Canon kanske du kan hyra, istället för att köpa ett Tamron.

Permalänk
Medlem

Om du bara har råd med ett objektiv till att börja med hade jag tagit ett 24-70mm. Har själv en 5D mk3 och kör väldigt mycket med mitt 24-70. Själv valde jag ett Canon EF 24-70/2,8 L II USM. Det är helt sinnessjukt bra enligt mig.

Något som också är bra vid bröllop är en porträttglugg. Typ 100mm kanske. Jag har både ett 100mm samt ett Canon EF 70-200/2,8 L USM och där föredrar jag nog 70-200mm. Extremt trevligt på bröllop.

Du har köpt en bra kamera. Se nu till att köpa väl valda (bra) objektiv!

Mycket bra förslag här ovan också. Att hyra ska man inte glömma. Perfekt vid bröllop och andra "jobb".

Permalänk
Medlem

Heter det lins eller objektiv? Vad är skillnaden?

Skrivet av jookeer:

från sv. akademins ordlista:
lins substantiv -en -er 1 i ögat el. i kamera; kontaktlins, kameralins
ob|jekt|iv [-i´v] substantiv -et; pl. objektiv • mot föremålet vänd del av linssystem o.d. i kikare el. kamera

https://sv.wikipedia.org/wiki/Objektiv

http://www.fotoord.se/mediawiki/index.php?title=Objektiv

Uppenbarligen skiljer man i svenskan på objektiv och lins där det senare syftar på glasbitarna inne i objektivet.

I engelskan säger man lens för både objektiv och linserna inuti objektivet.

Finns därmed ingen orsak att använda svengelska uttryck/ordval då svenska duger i Sverige och det inte finns något svengelskt ord som uttrycker saken bättre.

Själv säger jag gluggar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Mm.. En och annan yrkestuffing säger även "glas".

Permalänk
Medlem

Bägge objektiv, ja eller alla tre, har sina fördelar, men för ett bröllop tycker jag att zoomens bildstabilisering + flexibiliteten med att kunna zooma för bildkomposition är viktigare än det kortare skärpedjup och högre ljusinsläpp du får med f1.4 objektiven. Men helt enkelt val är det inte.

Nu skulle du filma med stativ, men filmar du frihand är vc/is en jättefördel.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasAlan:

Så du tycker man ska köra 35/1.4 istället ?

Jag kan inte svara på vilken brännvidd du vill ha men just under bröllop är det väldigt speciella förhållanden. Vissa kyrkor tillåter inte blixtar, det är oftast mycket inomhusmiljöer et.c. Du kommer nog ofta att ligga kring 800-3200 iso plus en väldigt stor bländare. 2.8 räcker inte så långt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag har Canon 5d mark 3 men jag vill gärna ha canons 24-70 än tamron. Men många fotar med 50mm har kollat många fotografer tips på. Google att dom använder 50mm i 90% men zome är alltid Nice. Får kanske jaga en jäkligt på blocket 50mm eller den canons vasion o börja med den som kostar 1200kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

50/1.8 är en väldigt bra start. Bättre än Tamron 24-70 iaf(förutom i spannet 24-49 och 51-70)
50/1.4 är ingen direkt uppgradering och 50/1.2L väljer du nog hellre Sigmas 50/1.4 Art iaf.
50mm kan dock vara väldigt lång inomhus. Du vill ju inte behöva låta bli att fotografera halvkroppsbilder bara för att rummet inte är tillräckligt stort liksom