Phanteks Enthoo Evolv

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Kilroy:

Det är inte som att Emil sitter och rullar tummarna medan Jonas recenserar chassin.

Sweclockers videorecensioner håller hög internationell klass.
Finns det någon tekniksida som levererar lika kvalitativ produktion och rigorösa genomgångar som Sweclockers?
Och det är inte utdraget rigoröst där man ska zooma in och visa varenda liten detalj så det bara blir utdraget och tråkigt att titta på.

Man är lyckligt lottad att som svensk få tillgång till så här högt produktionsvärde kring en så nischad marknad.

så hans poäng var att om dom kört på engelska istället hade dom kunnat nå ut till en mycket större publik.

Skrivet av Gtoxed:

ja alltså jag känner att SweC ligger på samma kvalitets nivå i recensioner som Anandtech, hardwarekanucks o alla andra de stora sidorna, fast på svenska ^^

Värmer verkligen att höra! Vi ger allt vi har för att leverera så bra innehåll som bara möjligt och det är inte alltid det lättaste att fokusera på när den generella utvecklingen går åt precis motsatt håll. Turligt nog har vi läsare som uppskattar det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

ja alltså jag känner att SweC ligger på samma kvalitets nivå i recensioner som Anandtech, hardwarekanucks o alla andra de stora sidorna, fast på svenska ^^

Anandtech går dock igenom arkitekturer och mer tekniskt på djupet på ett helt annat sätt än vad Sweclockers gör.
Men sen tycker jag Sweclockers är snäppet bättre i att förklara vilka tester dom valt och varför dom valt just dom samt prata mer kring det.

Genomgång av chassin och den typen av hårdvara tycker jag Sweclockers är världsledande på.

Permalänk
Medlem

Sweclockers är mycket bra på att gå genom hårdvara så man får en bra överblick, bra känsla för detaljer kring byggandet, och om chassit är välbyggt mm, men jag stör mig en hel del på att det inte är något mätbart med i testerna alls, och att relativt lite tid ägnas åt prestanda.. Dvs hur bra det kyler kontra ljudnivå osv. (det som nämns och visas gällande ljudnivå i nuläget ger inte så speciellt mycket...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

ja alltså jag känner att SweC ligger på samma kvalitets nivå i recensioner som Anandtech, hardwarekanucks o alla andra de stora sidorna, fast på svenska ^^

Skrivet av Kilroy:

Det är inte som att Emil sitter och rullar tummarna medan Jonas recenserar chassin.

Sweclockers videorecensioner håller hög internationell klass.
Finns det någon tekniksida som levererar lika kvalitativ produktion och rigorösa genomgångar som Sweclockers?
Och det är inte utdraget rigoröst där man ska zooma in och visa varenda liten detalj så det bara blir utdraget och tråkigt att titta på.

Man är lyckligt lottad att som svensk få tillgång till så här högt produktionsvärde kring en så nischad marknad.

så hans poäng var att om dom kört på engelska istället hade dom kunnat nå ut till en mycket större publik.

Skrivet av Dimestam:

Värmer verkligen att höra! Vi ger allt vi har för att leverera så bra innehåll som bara möjligt och det är inte alltid det lättaste att fokusera på när den generella utvecklingen går åt precis motsatt håll. Turligt nog har vi läsare som uppskattar det.

Ett litet och lätt sätt om än tidsödande för att nå ut i världen är ju att inkludera subtitles i video-artiklar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xwerty:

Någon som har erfarenhet av phanteks pwm kontroller?
Har testat med en pwm kontroller(inte phanteks), vanliga(3 pins) fläktar ger ifrån sig missljud när man pwm styr dem vid lägre varvtal. Är det något phanteks lyckats lösa?

Antar att pwm moduleringen inte fungerar för vattenpumpar? Skulle vara guld annars!

Inga missljud..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Värmer verkligen att höra! Vi ger allt vi har för att leverera så bra innehåll som bara möjligt och det är inte alltid det lättaste att fokusera på när den generella utvecklingen går åt precis motsatt håll. Turligt nog har vi läsare som uppskattar det.

Ni nämndes dock som källa för nyheten om nysläppet av R9 290X med 8Gb minne på Linus The WAN-show i natt så helt okända är ni inte

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sweclockers är mycket bra på att gå genom hårdvara så man får en bra överblick, bra känsla för detaljer kring byggandet, och om chassit är välbyggt mm, men jag stör mig en hel del på att det inte är något mätbart med i testerna alls, och att relativt lite tid ägnas åt prestanda.. Dvs hur bra det kyler kontra ljudnivå osv. (det som nämns och visas gällande ljudnivå i nuläget ger inte så speciellt mycket...)

Jag antar att du bara pratar om chassin nu?
Jag tycker faktiskt det är bra att dom inte lägger så mycket fokus vid det eftersom det finns så otroligt många olika variationer.
Om dom skulle ha ett standardtestsystem och prova med så skulle det bara säga hur chassit presterar med just det systemet. Med ett annat system kanske resultatet hade blivit helt annorlunda och då är det väldigt missvisande.
Att prova så många olika konfigurationer som man hade behövt prova för att få ett riktigt resultat hade jag visserligen gärna sett men det hade kostat så mycket mer än det är värt.

Så jag föredrar faktigt inget resultat över ett missvisande resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag antar att du bara pratar om chassin nu?

Förlåt, jepp menar just chassin
Nätagg är de bra på att mäta och att de uppger även fläktvarv är mycket användbart!

Skrivet av Kilroy:

Jag tycker faktiskt det är bra att dom inte lägger så mycket fokus vid det eftersom det finns så otroligt många olika variationer.
Om dom skulle ha ett standardtestsystem och prova med så skulle det bara säga hur chassit presterar med just det systemet. Med ett annat system kanske resultatet hade blivit helt annorlunda och då är det väldigt missvisande.

Mjae, jag håller inte riktigt med. Så otroligt stor skillnad på olika konfigurationer kan jag inte se att det kan vara. Antingen klarar lådan ventilera ut värme eller inte, om man hårddrar det
En ATX-testsetup med varma men relativt kompakta och lättmonterade komponenter med fokus på lyftkylning (med liten tornkylare och grafikkort som dumpar luften i lådan) borde gå att få till, som ger en bra känsla för vad lådan klarar av... (Är man riktigt ambitiös kan man även testa med en 120mm AIO vattenkylare också)

Men visst, jag förstår varför de inte gör det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, jag håller inte riktigt med. Så otroligt stor skillnad på olika konfigurationer kan jag inte se att det kan vara. Antingen klarar lådan ventilera ut värme eller inte, om man hårddrar det
En ATX-testsetup med varma men relativt kompakta och lättmonterade komponenter med fokus på lyftkylning (med liten tornkylare och grafikkort som dumpar luften i lådan) borde gå att få till, som ger en bra känsla för vad lådan klarar av... (Är man riktigt ambitiös kan man även testa med en 120mm AIO vattenkylare också)

Men visst, jag förstår varför de inte gör det.

Om du har en "vanlig" kylare eller tornkylare till CPUn kan spela jättestor roll.
Om man har grafikkort som är bra eller dåliga på att få ut varmluften ur lådan spelar också jättestor roll.

Det kan ju diffa på ett par hundra watt i värmeutveckling som stannar kvar i lådan mellan det som chassits egen ventilation måste ta hand om.

Dom tester jag sett där man testar detta så är det oftast relativt små skillnader.

Ska man testa med chassits egna fläktar eller med samma fläktar?
Säger det verkligen någonting om relativ kylförmåga mellan olika chassin om det diffar flera decibel i ljudnivå?
Är det fläktarna som skiljer eller är det luftflödesoptimeringen i själva chassit?

Det är så mycket som man hade behövt undersöka för att få siffror som faktiskt säger något mer än det som är uppenbart.

Men visst, det hade varit kul att se en jämförelse iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om du har en "vanlig" kylare eller tornkylare till CPUn kan spela jättestor roll.

Njae, jättestor tror jag är en överdrift... Men tornkylare skulle jag gissa är det vanligast valet för luftkylning i ATX-chassi om man räknar bort vanliga OEM-kylarna, och de är en acceptabel kompromiss där de ger lite "stöd" att få ut luften utan att helt ta över den rollen.

Skrivet av Kilroy:

Om man har grafikkort som är bra eller dåliga på att få ut varmluften ur lådan spelar också jättestor roll.

Absolut, och testar man lådor tycker jag man ska testa en låda som inte skottar ur luften, för att faktiskt testa luftgenomströmningen.
Det är rimligen bättre att se hur chassit uppför sig i worst case, än motsatsen.

Skrivet av Kilroy:

Ska man testa med chassits egna fläktar eller med samma fläktar?

Chassits egna åtminstone. (sen kan man väl lägga till ett test med referensfläktar om man är lagom överambitiös )

Skrivet av Kilroy:

Säger det verkligen någonting om relativ kylförmåga mellan olika chassin om det diffar flera decibel i ljudnivå?
Är det fläktarna som skiljer eller är det luftflödesoptimeringen i själva chassit?

Intressant fråga ... det vore ju en kul tanke att ha en referensljudnivå som man sätter chassit på, och se vilka temps man får...
Alternativt bör man åtminstone testa chassit med fläktarna på både lågt och högt varv. (och speca vilka varvtal, spänningar och ljudnivåer som gäller)
Utöver det får man låta läsaren balansera resultatet av ljudnivå kontra kylning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag har väl lite erfarenhet får man ändå säga.

jag har som mest haft nio fläktar inkopplade, både tre och fyra pins, det var då fyra sp120 till radiator samt de fem fläktarna som kommer med chassit (har glömt nu men det är någon 140mm-variant vars namn börjar på ph). några missljud var det absolut inte, men det fungerade inte utmärkt i mitt fall ändå.

man måste ha en fläkt i FAN 1 och den får inte splittas, så jag körde en sådan chassifläkt där och kopplade sedan in hela saken i CPU_FAN på moderkortet. problemet då var att även om chassifläktarna fungerade som de skulle så snurrade inte radiatorfläktarna alls när man körde på låg rpm (~300-500) utan det var bara när man sa åt den att snurra på lite mer än så. jag har ingen direkt koll men jag kan tänka mig att det har något att göra med att de fyra chassifläktarna som styrdes efter FAN 1 var likadana medan de fyra radiatorfläktarna var andra fläktar, eller eventuellt att chassifläktarna är 3-pin och radiatorfläktarna 4-pin. edit: nu tänker jag mig nog att det helt enkelt är så att sp120 kräver mer ström för att snurra igång än chassifläktarna som medföljer.

det där med pumparna har jag ingen koll på tyvärr, har inte en pwm-variant.

Hej, precis byggt ihop min dator i detta chassi och har även lite problem med pwm hubben, mina fläktar verkar gå på 100% även om jag har ställt in bios på typ 20% hubben är inkopplad på cpu fan och alla fläktarna kopplade till hubben

Fläktarna som används är noctua fläkten som medkommer till deras S12 kylare (pwm) 4 st aerocool ds (3pin) och fläkten som kommer med chassit (3pin) måste alla fläktarna vara identiska för att den ska funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Hej, precis byggt ihop min dator i detta chassi och har även lite problem med pwm hubben, mina fläktar verkar gå på 100% även om jag har ställt in bios på typ 20% hubben är inkopplad på cpu fan och alla fläktarna kopplade till hubben

Fläktarna som används är noctua fläkten som medkommer till deras S12 kylare (pwm) 4 st aerocool ds (3pin) och fläkten som kommer med chassit (3pin) måste alla fläktarna vara identiska för att den ska funka?

har du en fläkt inkopplad i FAN 1? det måste man, annars fungerar det inte. det får inte heller vara någon splitter inkopplad i FAN 1. det är den fläkten som kontrollerar resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

har du en fläkt inkopplad i FAN 1? det måste man, annars fungerar det inte. det får inte heller vara någon splitter inkopplad i FAN 1. det är den fläkten som kontrollerar resten.

Använder alla fläkt platser som finns på den, dock så ser jag nu att en av dem är vit färgad, andra är svarta, och i den vita sitter PWM fläkten från noctua, det som är problemet?

Ingen splitter används, och 4 pin kontakten till hubben sitter i cpu fan på moderkortet, och den är inställd i pwm mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Använder alla fläkt platser som finns på den, dock så ser jag nu att en av dem är vit färgad, andra är svarta, och i den vita sitter PWM fläkten från noctua, det som är problemet?

Ingen splitter används, och 4 pin kontakten till hubben sitter i cpu fan på moderkortet, och den är inställd i pwm mode

om det är vitt eller svart vet jag inget om. jag hade en 3-pin i fan 1 och det var inkopplat i CPU_FAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

om det är vitt eller svart vet jag inget om. jag hade en 3-pin i fan 1 och det var inkopplat i CPU_FAN.

http://images.bit-tech.net/content_images/2013/12/phanteks-en...

Så här ser min ut, men jag prövar att sätta en av dem andra i den vita, gissar på att den är fan 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag ska dubbelchecka detta imorgon när jag har chassit framför mig, men den främsta anledningen att en 280 mm-radiator inte går in är för att den inte ryms på bredden i chassits nedre del. En 140 mm-radiator i fronten borde gå in tillsammans med en eventuell pump i botten.

Kom du fram till något? Gick det in en 280 rad i taket?

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått hem chassit och jag köpte två radiatorer. En CoolStream PE 240 att ha i taket och en Alphacool NexXxoS UT60 att ha i fronten.
Jag blev helt förbluffad när jag såg att EKWB's PE 240 inte går att skruva i i toppen gå grund av att den är för bred. Klickanordningen är i vägen. Det enda sättet jag kunde skurva fast radiatorn var att sätta fläkten i toppen men då jag tänkte köra insug i toppen och ha fläkten under radiatorn går det inte.

Man blir ju inget annat än frustrerad när man köper ett chassi i stort sätt gjort för vattenkylning men som ändå är så otroligt restriktivt utan att egentligen tala om det.
Att man inte kan få in en bredare radiator i fronten är ju bara helt galet. Nästan alla radiatorer ligger ju runt 130 idag.
Precis samma problem i toppen om man inte vill ha en fläkt mellan topp och radiator.

Då jag fullkomligt älskar chassit annars så kommer jag försöka jobba runt allt det här.

Recensionen av chassit hålle för övrigtr mycket hög klass men jag tycker att det är lite dumt att ni inte testar att montera lite olika radiatorer för att se vad som passar och inte passar. Särskilt i ett chassi som riktar sig till just vattenkylning. Känns som många recensenter hoppar över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

. Det enda sättet jag kunde skurva fast radiatorn var att sätta fläkten i toppen men då jag tänkte köra insug i toppen och ha fläkten under radiatorn går det inte.

Sidospår kanske, men borde inte push istället för pull ge samma eller bättre temps i toppen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sidospår kanske, men borde inte push istället för pull ge samma eller bättre temps i toppen?

Det är möjligt men jag kan bjuda på de där 0.5 graderna över att det är snyggare i pull.

Permalänk
Skrivet av Bakteria:

Det är möjligt men jag kan bjuda på de där 0.5 graderna över att det är snyggare i pull.

Hur passar det med nexxxos 60in i toppen med fläkt i push? Tar den i moderkortet eller bakre fläkten?

Har du lust att mäta Hur långt det är mellan fläkthålen fram till bakkant? Alltså hela längden inuti.

Mvh Lergöken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Jag har precis fått hem chassit och jag köpte två radiatorer. En CoolStream PE 240 att ha i taket och en Alphacool NexXxoS UT60 att ha i fronten.
Jag blev helt förbluffad när jag såg att EKWB's PE 240 inte går att skruva i i toppen gå grund av att den är för bred. Klickanordningen är i vägen. Det enda sättet jag kunde skurva fast radiatorn var att sätta fläkten i toppen men då jag tänkte köra insug i toppen och ha fläkten under radiatorn går det inte.

Man blir ju inget annat än frustrerad när man köper ett chassi i stort sätt gjort för vattenkylning men som ändå är så otroligt restriktivt utan att egentligen tala om det.
Att man inte kan få in en bredare radiator i fronten är ju bara helt galet. Nästan alla radiatorer ligger ju runt 130 idag.
Precis samma problem i toppen om man inte vill ha en fläkt mellan topp och radiator.

Då jag fullkomligt älskar chassit annars så kommer jag försöka jobba runt allt det här.

Recensionen av chassit hålle för övrigtr mycket hög klass men jag tycker att det är lite dumt att ni inte testar att montera lite olika radiatorer för att se vad som passar och inte passar. Särskilt i ett chassi som riktar sig till just vattenkylning. Känns som många recensenter hoppar över det.

Surt att detaljer skall förstöra.
Sugen på att själv köpa chassiet. Tyvärr känns inte klickanordningar för att hålla fast sidoplåtar som en bra idé.
Att de dessutom kunde ställa till det för vattenkylningen var ja ovetande om!

funderar på om man kan hitta en lösning med skruvar istället?
Även om det innebär att borra igenom den enormt tjocka plåten.

Som du nämner varför har man begränsat sig så i fronten?
Man skulle kunna låta moderkortsplåten inte vara lika lång så skulle mycket större radiatorer gå in.

Visa signatur
Permalänk

@sKRUVARN: Satt och kollade detta inlägg (då jag egentligen sökte efter en recension av ATX-versionen) och tänkte precis samma sak. Otroligt bra produktion i ABSOLUT världsklass. LinusTechTips nästa. Även riktigt fin utveckling från stelt till riktigt, riktigt bra framträdande av Jonas. Kudos!

Är dock lite osäker på det med recensioner på engelska. Det hade gjort att Sweclockers förlorade sin marknadsledande position i Sverige och fått tuff konkurrens från amerikanska diton. De kanske inte heller känner, eller vet, att de kan leverera lika bra kvalitet på presentationen på engelska.

Vore kul att höra vad SC själva ansåg!
@admin etc.