Permalänk
Medlem

snabb SSD?

Hej är sugen på en SSD att köra operativsystemet på men finns så många olika, är sugen på en riktigt snabb men den behöver inte vara så stor för ska bara köra Windows på den är det tänkt:) så har ni några förslag så är det bara och skriva.

Tack på förhand:)

Permalänk
Medlem

det finns massor av liknande trådar du får själv leta upp någon ;;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr.pamox:

Hej är sugen på en SSD att köra operativsystemet på men finns så många olika, är sugen på en riktigt snabb men den behöver inte vara så stor för ska bara köra Windows på den är det tänkt:) så har ni några förslag så är det bara och skriva.

Tack på förhand:)

jag skulle rekommendera samsung eller intel, >120GB

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr.pamox:

Hej är sugen på en SSD att köra operativsystemet på men finns så många olika, är sugen på en riktigt snabb men den behöver inte vara så stor för ska bara köra Windows på den är det tänkt:) så har ni några förslag så är det bara och skriva.

Tack på förhand:)

Kom ihåg skillnaden på snabb accesstid och snabb överföringshastighet. Alla SSDer har snabb accesstid, det går fort att svara med data när OS frågar efter det. Det som begränsar är mängden data man kan skicka samtidigt, alltså överföringshastigheten i MB/s. Jag skulle köpa en minst 250GB Intel 530.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Om det är absolut snabbaste, oavsett priset så är det nog bara 2 val som kommer upp för mig. Samsung 850 Pro och Sandisk Exteme Pro. Dock är generella regeln, desto större disk, desto snabbare.
För max prestanda får du nog satsa på 240GB+

Samsungs EVO 850 ska ha bra prestanda, men den är så ny att jag inte riktigt vet vad den verkligen går för i praktiken, och priset är fortfarande rätt högt pga små volymer än.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr.pamox:

Hej är sugen på en SSD att köra operativsystemet på men finns så många olika, är sugen på en riktigt snabb men den behöver inte vara så stor för ska bara köra Windows på den är det tänkt:) så har ni några förslag så är det bara och skriva.

Tack på förhand:)

Vill du ha en snabb SSD är det Samsung 850 Pro som gäller (inte EVO).

OCZ Vector 150 är också sjukt snabb, men på Sweclockers har OCZ lite dåligt rykte hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ingen SSD är långsam, jämfört med en 7200rpm mekanisk hdd. Kanske någon vem vet?
Vill du ha snabbare eller snabbast? 850 PRO är snabbast, men det betyder inte att Crucial MX100 är långsam.
Jag ser ingen anledning att köpa en 850 PRO när du kan få en MX100 256gb för 900kr.
Som att jämföra en Ferrari med 3 olika motoralternativ. 570hk, 600hk samt 650hk. Alla är snabba såklart
Dock kan vissa tappa prestanda över tid. Samsung Evo 840 var en sådan, men jag tror att dom släppt en firmware som gjorde prestandatappet "mindre"

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Ingen SSD är långsam, jämfört med en 7200rpm mekanisk hdd. Kanske någon vem vet?

I take that challange:
http://www.anandtech.com/show/7763/an-update-to-kingston-ssdn...
Kingston V300, almost as slow as a harddrive, but with the price of an SSD

Sen kan jag inte godhjärtat rekommendera MX100 tills jag vet vf som pågår med deras problem. Dyker upp lite fler och fler personer som har boot problem, BSOD och disken försvinner mm. Har själv bytt en disk, samt har en som är inne på butik just nu för "testning".