Varför envisas chassitillverkare med så många 5.25" platser?

Permalänk
Avstängd

Varför envisas chassitillverkare med så många 5.25" platser?

Hur många använder fler än 1 5.25" plats egentligen? Jag har 4 platser på mitt Enthoo Primo, använder såklart ingen.
Många chassin har ofta minst 3st men var ligger behovet? Hos vem?
Köper att folk ev kanske har en DVD-rom, och kanske en fläktkontroller, men det är inte många direkt vad jag tror.
Define R5 kommer med modulärt så man åtminstone kan ta bort och sätta en radiator eller fläkt där.
De enda som helt hoppat av (?) är NZXT. Nya be-quiet Silent Base 800 har 4 platser!
Vågar inte fler tillverkare slopa helt eller kanske spara 1 plats eller är det bara jag som stör mig ? Tycker man kan använda ytan åt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Hur många använder fler än 1 5.25" plats egentligen? Jag har 4 platser på mitt Enthoo Primo, använder såklart ingen.
Många chassin har ofta minst 3st men var ligger behovet? Hos vem?
Köper att folk ev kanske har en DVD-rom, och kanske en fläktkontroller, men det är inte många direkt vad jag tror.
Define R5 kommer med modulärt så man åtminstone kan ta bort och sätta en radiator eller fläkt där.
De enda som helt hoppat av (?) är NZXT. Nya be-quiet Silent Base 800 har 4 platser!
Vågar inte fler tillverkare slopa helt eller kanske spara 1 plats eller är det bara jag som stör mig ? Tycker man kan använda ytan åt annat

Enthoo evolve eller vad den heter har ju en plats för 5,25" men den är egentligen inte till för att användas..

Vet flera olika m-itx chassin som inte har alls men jag håller med dig, fine att någon person behöver en men 3, 5 eller till och med 7 är ju bara idioti..

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Själv använder jag bara 1 till fläktkontroll men annars är det väl för CD/DVD, hotswap eller vattenkylning som folk kör med. Kanske även för extra usb-portar eller liknande.

Permalänk
Medlem

Håller helt med!
Själv har jag 4 platser på mitt Corsair 650D och använder en av dom till fläktkontroller. Hade varit roligt att som på nya R5 kunna plocka bort, men skulle helst se att det gömde sig en fläktplats där bakom, och att man kunde byta ut "frontplåtarna" till fläktfilter. Hade ju fått plats med 360rad med samtliga fläktar monterade.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Väntar med på chassit utan 5.25". Använder en fläktkontroller i nuläget men den kan man trolla bort. Drömchassit ska ha möjligheten till en triple 120 i top och en Triple 140 i fram helst så tjockt som möjligt.

Permalänk

Ni är väl medvetna om att varken H440 eller S340 från NZXT har 5.25" platser?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n0rp:

Väntar med på chassit utan 5.25". Använder en fläktkontroller i nuläget men den kan man trolla bort. Drömchassit ska ha möjligheten till en triple 120 i top och en Triple 140 i fram helst så tjockt som möjligt.

Drömchassin finns redan...stavas CaseLabs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Finlandssvensken:

Ni är väl medvetna om att varken H440 eller S340 från NZXT har 5.25" platser?

nzxt är de enda som fattar att det inte är 2005

Permalänk
Inaktiv

Det är dags att köpa NZXT-chassin om ni inte vill att chassitillverkare ska fortsätta att ha med massor av 5,25-tumsplatser.

Mitt nästa blir nog ett NZXT och rekommenderar även mina vänner till att köpa NZXT H440. Det blir ingen innovation om alla i hela världen köper Fractal Design Define R5, eller vilken som är senaste modellen som är ute just då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör med en Blu-ray läsare och en hot swap.. Använder knappt någon av dem..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag använder en av tre platser till br (kvarleva sen gammalt använder den typ aldrig) på min ena burk. Den andre har jag ingen optisk enhet, kör bara usb.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Håller med. Har 4st platser på mitt define xl r2 och har endast en dvd-läsare som väldigt sällan används. Hade jag själv designat chassin hade det bara funnits 1 plats. Och/eller kanske en slimline dvd inbyggd som sitter lodrätt åt sidan på chassit som man fortfarande kan klämma dit en stor radiator eller nåt annat kul

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Jag själv behöver antingen en 5,25" plats eller plats för en slimline dvd då jag har ett enormt lager av gamla spel på cd som jag spelar. Känns surt att behöva betala för ca 30-40 spel 2 gånger, sen håller jag på och kopierar över alla mina cd-skivor till mitt digitala biblotek.
Så behöver verkligen en

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag använder alla mina 5,25" platser på min Define R4 då hårddiskarna inte får plats där nere pga. min grafikkorts kylare, Som har fått flyttats ned från den övre PCI porten då den annars tar i processor kylaren. annars hade de inte behövts.

(grafikkortet tar i den nedre HDD buren och ger ifrån sig lätta vibrationer så nu jag har ingen HDD bur kvar där nere...)

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande DVD spelare för installation, men håller med att det är för många platser. Max två borde det vara om man ska ha t ex en fläktkontroller också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma linje, och köpte mig därför en Silverstone FT05. Hoppas på att fler tillverkare och modeller ska sluta med 5,25".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag är inne på samma linje, och köpte mig därför en Silverstone FT05. Hoppas på att fler tillverkare och modeller ska sluta med 5,25".

Är du nöjd med chassit? Var inne på det först men slutade med att det ett Node 804 och ett matx system istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Är du nöjd med chassit? Var inne på det först men slutade med att det ett Node 804 och ett matx system istället.

Har inte haft tid att montera ihop min nya maskin så den har stått oöppnad i ett par veckor, men jag vet att den är perfekt för mig. Har inget behov av varken 5,25" eller 3,5"-enheter. En 2,5" 1TB ssd på baksidan av moderkortsplåten räcker för mig (eftersom jag har filserver).

Innan har jag haft ett m-atx-system (Temjin TJ08-E) och ett itx-system (Ncase M1), men nu är det gott om plats för SLI och lägsta möjliga ljudnivå som lockar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Hur många använder fler än 1 5.25" plats egentligen? Jag har 4 platser på mitt Enthoo Primo, använder såklart ingen.
Många chassin har ofta minst 3st men var ligger behovet? Hos vem?
Köper att folk ev kanske har en DVD-rom, och kanske en fläktkontroller, men det är inte många direkt vad jag tror.
Define R5 kommer med modulärt så man åtminstone kan ta bort och sätta en radiator eller fläkt där.
De enda som helt hoppat av (?) är NZXT. Nya be-quiet Silent Base 800 har 4 platser!
Vågar inte fler tillverkare slopa helt eller kanske spara 1 plats eller är det bara jag som stör mig ? Tycker man kan använda ytan åt annat

Håller med, fler 3,5" platser och fler uttag för sata på moderkortet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

Väntar med på chassit utan 5.25". Använder en fläktkontroller i nuläget men den kan man trolla bort. Drömchassit ska ha möjligheten till en triple 120 i top och en Triple 140 i fram helst så tjockt som möjligt.

Kolla in NZXT H440. Det chassit har inga 5.25"-platser och kommer då med tre fläktar i fronten istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Drömchassin finns redan...stavas CaseLabs

Tänkte mer midtower modell. Tog fram vinkelslipen för o modda mitt Fractal Design Arc Midi så länge istället.