Äldre objektiv värda att leta efter?

Permalänk
Medlem

Äldre objektiv värda att leta efter?

Hejsan!

Jag fotograferar nästan uteslutande på antingen en Minolta SRT-101 eller en XE-5. Jag älskar dessa kameror, och att fota till film är speciellt... Men det var inte det jag ville prata om. Dessa kameror har samma fäste, så jag använder samma objektiv till båda. Mitt favoritobjektiv är just nu ett Rokkor 85mm med bländare 1.7, en helt underbar glugg. Till det kompletterar jag även med ett 45mm Rokkor med bländare 2, och har även på senaste rullen börjar testa ett Astron Lens 80-205mm med bländare 4.5, ett objektiv jag inte hittat jättemycket information om, men det var inte ens repor på fattningen, så jag undrar om det nånsin använts alls...

Hur som, jag gillar den här uppställningen på objektiv, men jag undrar så klart om det finns några verkliga guldkorn till dessa gamla kameror som man ska hålla extra öga efter? Vet att det skapades en del objektiv som var helt fantastiska, men jag vet inga specifika namn...

Finns det nån som har tips?

Permalänk
Medlem

Vet inte passar vanliga Minolta/Sony A-mount på din SRT-101 ??
Dessa kan ju vara något att hålla utkik efter kanske..

Minolta - AF 85 F1.4 G D Limited (2001) -- finns en vanlig G D också, men limited ska vara snäppet vassare.
Minolta - AF 100 F2 (1987)
Minolta - AF 100 F2.8 Soft (1994) -- soft focus, är nog enda till A-mount.
Minolta - 135 F2.8 T4.5 STF (1999) -- speciel bokeh lins, finns även Sony version.
Minolta - AF 200 F4 Macro APO G (1999)
Minolta - AF 3x-1x 1.7-2.8 Macro (1990)

Minolta Rokkor 58mm f1.2 (197x) -- äldre lins med gammal fattning, hört att den ska vara bra.

Permalänk
Medlem

Hmm, osäker om dom passar. Fästet heter MD eller MC, beroende på årtal.

Permalänk
Medlem

Tja, Fisheye-Nikkor 6mm f/2.8s som kan "se" bakom sig själv.
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkores...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

Vet inte passar vanliga Minolta/Sony A-mount på din SRT-101 ??
Dessa kan ju vara något att hålla utkik efter kanske..

Minolta - AF 85 F1.4 G D Limited (2001) -- finns en vanlig G D också, men limited ska vara snäppet vassare.
Minolta - AF 100 F2 (1987)
Minolta - AF 100 F2.8 Soft (1994) -- soft focus, är nog enda till A-mount.
Minolta - 135 F2.8 T4.5 STF (1999) -- speciel bokeh lins, finns även Sony version.
Minolta - AF 200 F4 Macro APO G (1999)
Minolta - AF 3x-1x 1.7-2.8 Macro (1990)

Minolta Rokkor 58mm f1.2 (197x) -- äldre lins med gammal fattning, hört att den ska vara bra.

Skrivet av bagfalls:

Hmm, osäker om dom passar. Fästet heter MD eller MC, beroende på årtal.

Nej Sony Alpha/Minolta AF-objektiv passar inte på MD/MC.

Har själv ett gammalt 58mm 1.2 Rokkor objektiv, dock konverterat till Sony Alpha mount. Riktigt kul objektiv

Ta gärna en titt på Rokkorfiles, finns mycket matnyttigt där: http://www.rokkorfiles.com/Lens%20Reviews.html

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nej Sony Alpha/Minolta AF-objektiv passar inte på MD/MC.

Har själv ett gammalt 58mm 1.2 Rokkor objektiv, dock konverterat till Sony Alpha mount. Riktigt kul objektiv

Ta gärna en titt på Rokkorfiles, finns mycket matnyttigt där: http://www.rokkorfiles.com/Lens%20Reviews.html

Aha, du har ett sånt alltså, ja jag tror att min 85mm och din 58 är från samma serie objektiv, och dom är sjukt trevliga

Nån som vet om typ Leica nånsin tillverkade objektiv till MC eller MD fäste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Nån som vet om typ Leica nånsin tillverkade objektiv till MC eller MD fäste?

Leica gör bara gluggar till sina egna kameror, M- och R bajonetten

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Nån som vet om typ Leica nånsin tillverkade objektiv till MC eller MD fäste?

Både ja och nej.

Leica och Minolta hade vid några tillfällen ett visst samarbete, så en del ovanligt lyckade konstruktioner har licensierats av Leica från Minolta. Ett exempel är Macro-zoom 35-70 f3.5. Det finns flera 35-70 zoomar från Minolta, men det här ska vara den som har en fast f/3.5 bländare oavsett brännvidd. Jag har en sån själv och det är en trevlig glugg.

Det finns säkert några konstruktioner till som har delats mellan Minolta (SR-bajonett) och Leica (R-bajonett). Du kan säkert googla fram dem. Här har du en schysst länk:
http://thesybersite.com/minolta/historical/Minolta_Lens_Chron...

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware