Nvidia öppnar för Geforce GTX 980 med 8 GB videominne innan årsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av telecaster75:

Du kan köra DSR-funktionen med de senaste nVidia drivrutinerna. Enligt nVidia kan du i princip då köra 1440p, 4K eller vad du vill, fast det skalas sedan ner till din skärms upplösning. På det sättet kan man se hur pass ens system borde prestera i en annan (högre) upplösning än den man själv har på skärmen!

...sen finns det en skalningsfunktion i BF4 också, tror att den i princip fungerar på samma sätt...

Ah intressant, det är sant det borde funka! Dock så har jag bara 2 GB VRAM så jag kan ändå inte testa det själv

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja och du har fel. Dessutom lite lustigt att du skriver det med tanke på att kortet du verkar använda just har 4GB? Mordor ligger för mig på mellan 5200MB och 5600MB hela tiden i endast 1080p. Din dator fördelar vart texturerna cachas beroende på din Vram mängd. Det är därför det tidvis blir stutter med 4GB Vram (med HD-pack och allt i Ultra). Jag har testat både 3GB, 4GB och Titan.

Saxat från Nordichardwares test:

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/prestanda...

Jag tycker fortfarande det är konstigt att spelet använder 3500MB och inte 4000MB men av någon anledning verkar du inte tycka det. Enligt testet vid 4K så drar korten absolut max VRAM så varför görs inte samma sak hos mig?

Nu har jag inte spelat spelet med Ultra settings eftersom SLI inte fungerat förrns nyligen med senaste WHQL och då har jag kört med High och single GPU för att säkerställa bra FPS, så jag vet inte om drops uppstår.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag tycker fortfarande det är konstigt att spelet använder 3500MB och inte 4000MB men av någon anledning verkar du inte tycka det. Enligt testet vid 4K så drar korten absolut max VRAM så varför görs inte samma sak hos mig?

Nu har jag inte spelat spelet med Ultra settings eftersom SLI inte fungerat förrns nyligen med senaste WHQL och då har jag kört med High och single GPU för att säkerställa bra FPS, så jag vet inte om drops uppstår.

Enligt testet jag länkade till såg jag inget konstigt med Vram användning. De visade visserligen inte med upplösningen 1920 x 1080 som jag själv kör. Men i de högre upplösningarna så maxas Vram på alla kort annat än Titan. Om ditt kort nu inte använder hela minnet (4GB) med ultra inställningar så tycker jag det är konstigt. Jag har väl inte sagt något annat? Tittar man på testet de gjort så ser man också fördelningen mellan Vram och Ram. Ju högre Vram desto lägre Ram-användning och tvärtom.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Hörde från polare som jobbar i Taiwan med kretsar och elektronik, han nämnde något om ett 990 ti kort som kommer komma ut runt April-Maj nästa år med 8GB och en helt sjuk prestanda som typ 3x 780 kort. Kommer utnyttja maxwell till max och klocka något sjukt.

Någon mer som har hört om det? Fatta å köra 2 såna i sli, ska tydligen dra like mycket watt som 580 korten.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av blue eyed devil:

Hörde från polare som jobbar i Taiwan med kretsar och elektronik, han nämnde något om ett 990 ti kort som kommer komma ut runt April nästa år med 8GB och en helt sjuk prestanda som typ 3x 780 kort. Kommer utnyttja maxwell till max och klocka något sjukt.

Någon mer som har hört om det?

Utrycket "prestanda som 3x 780 kort", får mig att bli skeptisk, vi har ännu aldrig sett ett sådant generationsskifte, varför skulle det hända nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Utrycket "prestanda som 3x 780 kort", får mig att bli skeptisk, vi har ännu aldrig sett ett sådant generationsskifte, varför skulle det hända nu?

Han kanske drog till lite, men det verkar som dom jobbar på ett kort utöver det vanliga. I vilket fall kommer det nog bli en saftig prislapp.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av blue eyed devil:

Han kanske drog till lite, men det verkar som dom jobbar på ett kort utöver det vanliga. I vilket fall kommer det nog bli en saftig prislapp.

Ja en del kan det nog hända denna generation, verkar som att de kan krympa kretsarna för första gången på länge.
Kan bli intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Enligt testet jag länkade till såg jag inget konstigt med Vram användning. De visade visserligen inte med upplösningen 1920 x 1080 som jag själv kör. Men i de högre upplösningarna så maxas Vram på alla kort annat än Titan. Om ditt kort nu inte använder hela minnet (4GB) med ultra inställningar så tycker jag det är konstigt. Jag har väl inte sagt något annat? Tittar man på testet de gjort så ser man också fördelningen mellan Vram och Ram. Ju högre Vram desto lägre Ram-användning och tvärtom.

Nej men du sa att jag har fel och jag kan inte veta om jag har fel eftersom VRAM användningen inte är maxad hos mig. Hade den varit det så hade jag inte sagt något från första början. Det jag kan göra är att skaffa Lords of the Fallen och maxa det. Drar det 4050MB så är det något skumt med spelet, drar det 3500MB där också så är det något fel hos mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Hörde från polare som jobbar i Taiwan med kretsar och elektronik, han nämnde något om ett 990 ti kort som kommer komma ut runt April-Maj nästa år med 8GB och en helt sjuk prestanda som typ 3x 780 kort. Kommer utnyttja maxwell till max och klocka något sjukt.

Någon mer som har hört om det? Fatta å köra 2 såna i sli, ska tydligen dra like mycket watt som 580 korten.

Har din polare hört detta? De måste vara smått synska där borta, som redan vet att kretsen kommer klocka nåt sjukt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Phew tur att man inte köpte två 980 nu får väl vänta tills 8GB versionen kommer ut men det börjar klia i fingrarna hoppas att kortet är inte är alltför dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Om du inte planerat att spela i 4k eller 3 skärmar surround 7680x1440 upplösning så räcker 4 GB grafikminne bra och blir över för normalt spelbruk.

Dessutom gissar jag på att dessa nya modeller kommer kosta mycket mer än vanliga 4GB versionen, så var nöjd med ditt köp du

sitter på 2 980is kör 4k, fungerar perfa i de spel jag har testat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Utrycket "prestanda som 3x 780 kort", får mig att bli skeptisk, vi har ännu aldrig sett ett sådant generationsskifte, varför skulle det hända nu?

Kan vara ett dualGPU-kort. Isåfall så är GPUerna var för sig "bara" 50% snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

då är bara frågan om 970 kommer få 8gb, annars kommer 290x vara ensam i prisklassen

Permalänk
Skrivet av Buulaa:

då är bara frågan om 970 kommer få 8gb, annars kommer 290x vara ensam i prisklassen

Tror inte får det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Är det spikat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sainth:

Är det spikat ?

Släpper AMD kort med 8GB är det rätt säkert att Nvidia också gör det. Speciellt nu när det finns ett par spel som faktiskt kräver mer än 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Släpper AMD kort med 8GB är det rätt säkert att Nvidia också gör det. Speciellt nu när det finns ett par spel som faktiskt kräver mer än 4GB.

låter lovande, många julklappar till mig i år

Permalänk
Medlem

Någon som hört nå mer om 8GB versionen?