Bästa surfplattan för surf och spel?

Permalänk
Medlem

Bästa surfplattan för surf och spel?

Tjenare!

Jag är på jakt efter en surfplatta och har mest tittat på nexus 9 och samsumg galaxy tab s 10,5. Efter att ha läst aldeles för många recensioner och jämförelsetester om de båda har jag lite svårt att bestämma vilken som lämpar sig bäst för primärt surfning och spel. Filmtittande händer väl också då och då men handlar ofta om youtube eller liknande.
Plattan är till flickvännen så jag har lite svårt att förutspå exakt vad den skall användas till men detta är vad jag satsar mina pengar på

Det har även pratats om sonys z3 i vissa recensioner jag läst, kan det vara något?

Min slutgiltiga fråga är alltså vilken platta som lämpar sig bäst för dessa användningsområden? Det hade varit kul att se vad folk tycker om plattorna speciellt om ni äger någon av dem.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

När det kommer till spel så är Ios totalt överlägset. Fragmenteringen hos Android gör att många spel antingen laggar eller ser ut som skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

När det kommer till spel så är Ios totalt överlägset. Fragmenteringen hos Android gör att många spel antingen laggar eller ser ut som skit.

Just det, glömde ta upp det. Tjejen har aldig använt en apple produkt så är inte så hemmastadd i den miljön, men man kam ju alltid läs sig! För tillfället har hon en nexus 5, finns det några fördelar med att välja en nexus 9 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exibe:

Just det, glömde ta upp det. Tjejen har aldig använt en apple produkt så är inte så hemmastadd i den miljön, men man kam ju alltid läs sig! För tillfället har hon en nexus 5, finns det några fördelar med att välja en nexus 9 då?

Finns en del fördelar, t.ex. så behöver hon inte, om hon har köpt appar på Play Store, köpa apparna igen på en Nexus 9 då det är Android det också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nvidia shield tycker jag du ska ta en titt på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2740387 eller modellen med 32Gb och 4g:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2740426

Permalänk
Medlem

Du nämner spel, kanske en Shield Tablet kan vara något?

Permalänk
Medlem

Sony-plattorna kan väl streama spel från PS4?
Även handkontrollerna tror jag ska funka också till plattorna.

Kanske inte alla spel finns till Android men garanterat finns det så det räcker. Köper man en Android-platta i samma prisklass som en ipad så laggar inte spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

När det kommer till spel så är Ios totalt överlägset. Fragmenteringen hos Android gör att många spel antingen laggar eller ser ut som skit.

Förutom Nvidia Shield.

Permalänk
Medlem

Galaxy tab s ska ju ha den bästa skärmen av alla surfplattor enligt rescensionerna, sen spelar ju annat in så klart.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag är inte jätte insatt i spel på surfplattor men det krävs väl inte jätte mycket prestanda för att driva candy crush liknande spel? Det viktigaste är helhets upplevelsen och surfandet tror jag. Är shield en bra "surf" platta i kombination med bra spelupplevelse kan den vara en kandidat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exibe:

Jag är inte jätte insatt i spel på surfplattor men det krävs väl inte jätte mycket prestanda för att driva candy crush liknande spel? Det viktigaste är helhets upplevelsen och surfandet tror jag. Är shield en bra "surf" platta i kombination med bra spelupplevelse kan den vara en kandidat.

Kan du ge exempel på spel? Om det är Candy Crush liknande spel så behöver man inte en superduper platta, en billig Android/iOS platta skulle räcka till sådana spel.
Om det är spel som Asphalt 8 eller något annat som är krävande så kan den här räcka t.ex: http://www.inet.se/produkt/v100398/nvidia-shield-tablet-wifi-...
med en handkontroll, går också att lägga dit ett MicroSD kort.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Silcan:

Förutom Nvidia Shield.

Ipad Air 2 presterar ungefär samma som Nvidia Shield, men Ipaden känns mycket bättre i handen och spel till Ios är med få undantag vida överlägsna vad Android har att erbjuda. Streaming-möjligheterna i Shield finns det dock inget svar på hos Ipad.

Skrivet av Exibe:

Jag är inte jätte insatt i spel på surfplattor men det krävs väl inte jätte mycket prestanda för att driva candy crush liknande spel? Det viktigaste är helhets upplevelsen och surfandet tror jag. Är shield en bra "surf" platta i kombination med bra spelupplevelse kan den vara en kandidat.

Nej, jag antog att det handlade om "seriösa" spel, eftersom du över huvud taget nämnde spel som användningsområde. Den typen av spel fungerar utmärkt på vilket platta som helst, så då kan du egentligen bortse från spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Ipad Air 2 presterar ungefär samma som Nvidia Shield, men Ipaden känns mycket bättre i handen och spel till Ios är med få undantag vida överlägsna vad Android har att erbjuda. Streaming-möjligheterna i Shield finns det dock inget svar på hos Ipad.

Nej, jag antog att det handlade om "seriösa" spel, eftersom du över huvud taget nämnde spel som användningsområde. Den typen av spel fungerar utmärkt på vilket platta som helst, så då kan du egentligen bortse från spelprestanda.

Ok, jag tänkte på air den första. Jag har Ipad4 hur står sig den med nya air 2 i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Kan du ge exempel på spel? Om det är Candy Crush liknande spel så behöver man inte en superduper platta, en billig Android/iOS platta skulle räcka till sådana spel.
Om det är spel som Asphalt 8 eller något annat som är krävande så kan den här räcka t.ex: http://www.inet.se/produkt/v100398/nvidia-shield-tablet-wifi-...
med en handkontroll, går också att lägga dit ett MicroSD kort.

Jag tror inte att det kommer bli några krävande spel (kan tyvärr inte ge några exempel eftersom jag inte vet om några), men det kan ju vara trevligt med en problemfri och visuelt snygg upplevelse på de mindre krävande spelen ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Ipad Air 2 presterar ungefär samma som Nvidia Shield, men Ipaden känns mycket bättre i handen och spel till Ios är med få undantag vida överlägsna vad Android har att erbjuda. Streaming-möjligheterna i Shield finns det dock inget svar på hos Ipad.

Nej, jag antog att det handlade om "seriösa" spel, eftersom du över huvud taget nämnde spel som användningsområde. Den typen av spel fungerar utmärkt på vilket platta som helst, så då kan du egentligen bortse från spelprestanda.

Så vilken är den bästa "surf" plattan i relation till pris om nu spelenprestanda förhoppningsvis inte är en så viktig del?

Permalänk
Medlem

Denna kanske kan vara något https://www.dustinhome.se/product/5010811735/memo-pad-7-me572...
64-bit Intel bl.a

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Kan du ge exempel på spel? Om det är Candy Crush liknande spel så behöver man inte en superduper platta, en billig Android/iOS platta skulle räcka till sådana spel.
Om det är spel som Asphalt 8 eller något annat som är krävande så kan den här räcka t.ex: http://www.inet.se/produkt/v100398/nvidia-shield-tablet-wifi-...
med en handkontroll, går också att lägga dit ett MicroSD kort.

The Room Two är ett spel som en hel del plattor inte kan hantera. Klarar t.ex Nexus 7/Nexus 9/Shield Tablet av det ?

Permalänk

Nexus 9 hands down. Behöver inte säga något mer.

Permalänk
Medlem

Tackar, den har onekligen fått bra betyg. Funderar även på en Galaxy Tab S 10.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godhead:

The Room Two är ett spel som en hel del plattor inte kan hantera. Klarar t.ex Nexus 7/Nexus 9/Shield Tablet av det ?

Shield ska klara av allt som experterna testat och den enda plattan som inte Google Earth laggar på.
Tror det var bla swedroid som teatade den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊