Kan inte ändra ahci, hittar inte min gamla SSD och hur tog man bort löseninloggningen

Permalänk

Kan inte ändra ahci, hittar inte min gamla SSD och hur tog man bort löseninloggningen

Jag har precis instalerat Win 8

1 Efter försökte jag ändra från IDE till AHCI
Men då startar inte Windows.

2 Min gamla SSD med Windows på hittas inte i Bios efter installationen. Hade den urkopplad vid installationen.

3 Jag hade så man kom direkt in till Windows utan att skriva lösen innan men jag mins inte hur man tog bort lösenordsskyddet.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Jag har precis instalerat Win 8

1 Efter försökte jag ändra från IDE till AHCI
Men då startar inte Windows.

2 Min gamla SSD med Windows på hittas inte i Bios efter installationen. Hade den urkopplad vid installationen.

3 Jag hade så man kom direkt in till Windows utan att skriva lösen innan men jag mins inte hur man tog bort lösenordsskyddet.

1. Du ändrar till AHCI INNAN du installerar Windows. Det går att ändra efteråt. Googla eller sök här på SweClockers så hittar du hur man ändrar

3. Samma här. Googla så hittar du det på nolltid

Permalänk
Medlem

http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-8-aft...

Lite längre ned på sidan finns en färdig fil men skulle rekommendera göra det manuellt ändå. Skippa "Updated method" och ändra bara i registret.

Permalänk

Inget av det fungerade så jag installerade om
Men stort tack för hjälpen.

Nu till frågan ang. Min gamla SSD? Varför kan jag inte hitta den i Bios?

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper_83:

Nu till frågan ang. Min gamla SSD? Varför kan jag inte hitta den i Bios?

Kanske du flyttade den till en port vars kontroller är avstängd eller så är porten kanske i raidläge och då måste du definiera upp en array först, en ensam disk ska nog definieras som jbod.
Eller så är det kanske nått fel, typ dålig kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att logga in utan lösen så skriv i 'kör' control userpasswords2, välj användare och bocka ur bocken, ange lösen....blabla

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kanske du flyttade den till en port vars kontroller är avstängd eller så är porten kanske i raidläge och då måste du definiera upp en array först, en ensam disk ska nog definieras som jbod.
Eller så är det kanske nått fel, typ dålig kabel.

Tack!
Jag flyttade den till en annan port, nu fungerar den.

Skrivet av Matwik:

För att logga in utan lösen så skriv i 'kör' control userpasswords2, välj användare och bocka ur bocken, ange lösen....blabla

Tack!

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB