Får jag ut rätt hastighet ur SSDn?

Permalänk
Medlem

Får jag ut rätt hastighet ur SSDn?

Hej Sweclockers!

Jag har tyckt att datorn varit lite seg senaste tiden och inte fungerat som jag vill. Tänkte att jag kanske fått något skit på den så jag körde igenom den med Malwarebytes i morse men det av inga resultat. Har avinstallerat en massa onödiga program och kört ccleaner osv.

Provade att köra benchmark i Samsung SSD Magician. Det är alltså en Samsung 840 Evo 250GB jag har.

Dock så kom jag på att det var längesedan jag körde trim (exakt tre månader sedan faktiskt) så jag körde trim och provade igen

Skrivhastigheten ökade där riktigt rejält och IOPS för skrivning ökade också riktigt duktigt.
Jag har installerat senaste firmware.

Jag har inte heller den nyaste version av SATA för jag har en gammal I7 920 och Asus P6T Deluxe moderkort. Får jag ut den hastighet jag borde eller borde jag få ut mer trots att jag har en gammal version av SATA?
Billigaste kontrollerkort för senaste versionen av SATA tycks gå på runt 200-250kr, vore det ett vettigt köp?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag får de dubbla och lite till emot va du får, så nått borde va fel.

Har du ahci aktiverat?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Jag får de dubbla och lite till emot va du får, så nått borde va fel.

Har du ahci aktiverat?

En bild säger mer än tusen ord...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

En bild säger mer än tusen ord...
http://i.imgur.com/tKIDC7g.png

Ett par av de tusen orden säger att din SSD inte kommer ge 100% prestanda då "your system does not support a SATA 6Gb/s (SATA 3) port"

Och då SATA 2 ger ca 350MB/s som max är du väl ganska nära din teoretiska gräns.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Ett par av de tusen orden säger att din SSD inte kommer ge 100% prestanda då "your system does not support a SATA 6Gb/s (SATA 3) port"

Och då SATA 2 ger ca 350MB/s som max är du väl ganska nära din teoretiska gräns.

Jo, men borde jag inte få lite närmare 350MB/s om just det är gränsen? Just nu får jag ju 270-280 så var är då dom där sista 70-80MB/s? Och hur är det med IOPS? I specifikationerna står det att jag borde ut betydligt mer, men kanske SATA 2 begränsar det också?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Tenderar vara dåligt stöd med nya ssd för äldre gränssnitt

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Ett par av de tusen orden säger att din SSD inte kommer ge 100% prestanda då "your system does not support a SATA 6Gb/s (SATA 3) port"

Och då SATA 2 ger ca 350MB/s som max är du väl ganska nära din teoretiska gräns.

Skrivet av Kalium:

Jo, men borde jag inte få lite närmare 350MB/s om just det är gränsen? Just nu får jag ju 270-280 så var är då dom där sista 70-80MB/s? Och hur är det med IOPS? I specifikationerna står det att jag borde ut betydligt mer, men kanske SATA 2 begränsar det också?

SATA 2 har en teoretisk maxhastighet på 300 MB/s. Det finns en anledning till att man tidigare kallade det SATA-300 precis som SATA 1 kallades SATA-150 och nuvarande då SATA-600.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jadu ,

Dold text
Dold text
Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Tenderar vara dåligt stöd med nya ssd för äldre gränssnitt

Okej, så tror du jag skulle få märkvärt bättre prestanda med ett SATA 3 expansionskort?

Skrivet av Barak:

SATA 2 har en teoretisk maxhastighet på 300 MB/s. Det finns en anledning till att man tidigare kallade det SATA-300 precis som SATA 1 kallades SATA-150 och nuvarande då SATA-600.

Okej, om 300MB/s är maxgränsen så verkar det vettigt med ~285MB/s.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

Jadu ,

Har den överdoseratt esd eller hur har du fått den att bli så snabb.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Har den överdoseratt esd eller hur har du fått den att bli så snabb.

Han har aktiverat "rapid mode" i Samsungs mjukvara Magician. SSD:n använder då delar av RAM:et som chacheminne vilket ger en missvisande bild av enhetens faktiska prestanda.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

350Mb/sek är INTE gränsen. Sata 3Gbit är BUSSENS banbred totalt sett så enbart intresant för utvecklare och inte applicerbart på slutanvändaren. Den arbetar med 8b/10b encoding. För varje byte krävs alltså 2bit för sata protokollet.

Så matten är rätt enkel. 3Gbit med 20% overhead för protokollet ger 2.4Gbit användbar banbred för data till och från enheten. I MByte blir det 2400Mbit genom 8 då en byte är 8 bit så det blir 300MByte.

Nu är det ju så att 1MByte är 1000KByte eller 1000,000 Byte.

Så räknar alla tillverkare av HDD,SSD men även räknas bussar (minnesbanbred på moderkort, grafikkort, sata bussar etc etc) oftast i tiopotens och inte två potens vilket oftast är fallet i operativsystemen då datorn är binär som sagt. Så Banbred, kapacitet mäts allt som oftast i 10 potens medens mjukvara i datorn räknar med tvåpotens då datorn är binär.

Så 300MByte blir i runda slängar 286MiByte då MiByte är räknat i tvåpotens där 1K är 1024 inte 1000 och 1M är 1024K etc etc. Ungifär som 1Kg skulle bli 1024g inte 1000Kg räknat binärt.

Så ja 286MiByte/sek är max.
Sedan skriver MÅNGA OS och program MByte när dom egentligen mäter MiByte.

284MiByte/sek är EXTREMT effektiv, ca 99.3% av bandbredden utnyttjas vid läsning av den banbred du som användare kan nyttja. Bättre blir det inte. 275MiByte/sek annses mycket bra på sata 3Gbit.

Sedan om nu programmet mäter i MByte som det säger så är det fortfarande bra då 300MByte är teoretiskt max räknat i tiopotens.

Folk som påstår något över 286MiByte eller 300MByte per sekund över sata 3Gbit har inte ens läst hur sata protokollet fungerar. Samma 8b/10b encoding som PCI-E 1.0-2.0 använder så där kan man räkna på samma vis.

PCI-E 3.0 använder 128b/130b encoding så extremt mycket mer effektiv buss med väldigt lite overhead i protokollet. Dock andra nackdelar som resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jo, men borde jag inte få lite närmare 350MB/s om just det är gränsen? Just nu får jag ju 270-280 så var är då dom där sista 70-80MB/s? Och hur är det med IOPS? I specifikationerna står det att jag borde ut betydligt mer, men kanske SATA 2 begränsar det också?

Normalt får man cirka 280MB/s med SATA 3Gbit/s port, har du kontrollerat om TRIM är aktiverat, läs mer under rubriken Aktivera TRIM http://techworld.idg.se/2.2524/1.349306/sa-optimerar-du-windo...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

hej jag hade samma fel , men när jag körde denna filen

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

så fixade den hastigheten för mig hade liknanade 250mb/s ~ nu har jag 550mb/s

nod32 kan också påverka restultatet, får ca 100 mb/s sämare med nod32 aktivt

Permalänk
Medlem

Han kör ju sata 3Gbit? kan folk inte läsa eller se vad som står på bilderna. Svaret stirrar ju tom användaren själv i ansiktet på hans egna skärmdumpar såvida han inte kan läsa engelska vilket då skulle vara förståeligt.

Alla svaren finns i trådskaparens egna inlägg. Kolla där innan ni gissar.

Och ja restorationtool är kanon att köra om man inte redan gjort det men det är inte relevant i detta specifika fallet men är ett bra tips för att undvika andra framtida problem förutsatt att samsung faktiskt fixat firmwaren vilket det går delade meningar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

350Mb/sek är INTE gränsen. Sata 3Gbit är BUSSENS banbred totalt sett så enbart intresant för utvecklare och inte applicerbart på slutanvändaren. Den arbetar med 8b/10b encoding. För varje byte krävs alltså 2bit för sata protokollet.

Så matten är rätt enkel. 3Gbit med 20% overhead för protokollet ger 2.4Gbit användbar banbred för data till och från enheten. I MByte blir det 2400Mbit genom 8 då en byte är 8 bit så det blir 300MByte.

Nu är det ju så att 1MByte är 1000KByte eller 1000,000 Byte.

Så räknar alla tillverkare av HDD,SSD men även räknas bussar (minnesbanbred på moderkort, grafikkort, sata bussar etc etc) oftast i tiopotens och inte två potens vilket oftast är fallet i operativsystemen då datorn är binär som sagt. Så Banbred, kapacitet mäts allt som oftast i 10 potens medens mjukvara i datorn räknar med tvåpotens då datorn är binär.

Så 300MByte blir i runda slängar 286MiByte då MiByte är räknat i tvåpotens där 1K är 1024 inte 1000 och 1M är 1024K etc etc. Ungifär som 1Kg skulle bli 1024g inte 1000Kg räknat binärt.

Så ja 286MiByte/sek är max.
Sedan skriver MÅNGA OS och program MByte när dom egentligen mäter MiByte.

284MiByte/sek är EXTREMT effektiv, ca 99.3% av bandbredden utnyttjas vid läsning av den banbred du som användare kan nyttja. Bättre blir det inte. 275MiByte/sek annses mycket bra på sata 3Gbit.

Sedan om nu programmet mäter i MByte som det säger så är det fortfarande bra då 300MByte är teoretiskt max räknat i tiopotens.

Folk som påstår något över 286MiByte eller 300MByte per sekund över sata 3Gbit har inte ens läst hur sata protokollet fungerar. Samma 8b/10b encoding som PCI-E 1.0-2.0 använder så där kan man räkna på samma vis.

PCI-E 3.0 använder 128b/130b encoding så extremt mycket mer effektiv buss med väldigt lite overhead i protokollet. Dock andra nackdelar som resultat.

Att bussarna skrevs ut i basen 10 visste jag faktiskt inte.
Var inte sen med att kolla upp det.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Han har aktiverat "rapid mode" i Samsungs mjukvara Magician. SSD:n använder då delar av RAM:et som chacheminne vilket ger en missvisande bild av enhetens faktiska prestanda.

Skrivet av Gunner357:

Har den överdoseratt esd eller hur har du fått den att bli så snabb.

Jag matar den med ström direkt ur elutaget

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Jag matar den med ström direkt ur elutaget

Om du vill testa hur snabb en SSD eller en SATA port är så måste du stänga av Rapid Mode.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Att bussarna skrevs ut i basen 10 visste jag faktiskt inte.
Var inte sen med att kolla upp det.

Finns säkert undantag men det är rätt vanligt att dom räknar med tiopotens just på hårdvarubiten, kapaciteten på hårddiskar är ju det vanligaste folk vet om då många stör sig på det. Är väl gammal praxis, sedan skiljde man ju sällan på tiopotens och tvåpotens för då det ansågs försumbart i det stora hela förr i tiden. I dag syns ju skillnaden lite mer om man säger så.

Bussar anges ju i bit så är väl enklast med tiopotens. Tex minnes chip anges ju bandbreden i antal bit typ 5Gbit eller liknande per chip.

Har sett artiklar där minnesbanbred på tex grafikkort räknats i tiopotens med så verkar som sagt förekomma där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du vill testa hur snabb en SDD eller en SATA port är så måste du stänga av Rapid Mode.

Ja tack för den information , det hade jag ingen aning om faktiskt. Trodde att det var programmet som buggat ur

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Det där rapid stör jag mig mest på. Alla kötar om det så det är ju uppenbart något Samsung skapat för att hypa sina SSD enheter. Och ja har grund för det då det finns tester på rapid att beskåda. I många fall förlorar man prestanda på rapid. Plus minus noll var väl slutsattsen.

Det ni i grunden testar är ramminnet då SSD:n inte är involverade i testet. Bara ett glorefierat cache i ram.
Ett bra OS bör lagra sidor (pages på engelska) från olika medium i allt ledigt ram allt eftersom användaren läser och skriver data till sekundärt media (hdd,ssd,nas, etc etc) för att slippa springa till det sekundära mediat så fort man vill läsa samma fil igen eller bara göra en ändring i samma fil då kan den direkt modefieras i ram och OS:et kan senare synca sidorna i ram med sidorna på lagrigsmediat så att dom blir syncroniserade.

Så gör alla modärna OS även om windows inte är känt för att vara bra på det till skillnad från linux som använder allt ledigt ram så har man lika mö ram eller mer ram än tex vad OS och program tar är det inte svårt att snart ha allt i ram efter några dagars användande vilket minimerar läsning och onödig skrivning till sekundära mediat typ en SSD. OS:et synkar titt som tätt sidorna som är cachade i ram kallat page cache mot lagrigsmediat då och då.

OS använder även ram som buffert, för läs och skrivning så inte samma sak som cache som kan hålla data i princip så länge plats finnes.

Så ett bra OS är skit som rapid totalt värdelöst då det mer eller mindre skulle konkurera med OS:et som själv avgör vad som är relevant att lagra i ram baserat på hur ofta det används etc etc.

Ända rapid kan göra som dom flesta OS inte gör vitt jag vet är att memorera vad för data som använts en tidigare boot och lagra det på tex SSD:n och sedan utgå från det nästa boot ut i fall att användarmönstret förblir det samma.

Permalänk
Medlem

Är trim något man behöver köra manuellt då & då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag har inte heller den nyaste version av SATA för jag har en gammal I7 920 och Asus P6T Deluxe moderkort. Får jag ut den hastighet jag borde eller borde jag få ut mer trots att jag har en gammal version av SATA?
Billigaste kontrollerkort för senaste versionen av SATA tycks gå på runt 200-250kr, vore det ett vettigt köp?

har du anvädning av mer än 280mb / sekund i optimala förhållanden?
280mb /s är tillräckligt snabbt, det är främst söktiden som går en ssd att skina gentemot en mekanisk disk.
Jag kör min ena ssd på sata 300 och en annan på sata 600, det är i spel eller normal användning ingen direkt märkbar skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag har kört det där Samsung Restoration Tool, det gjorde jag precis när det kom ut. Trim ska vara aktiverat. Vet inte om jag schemalagt det men jag försöker köra det lite då och då och som jag sade så körde jag det innan det andra hastighetstestet.

Och sedan ni som kommenterar om SATA 2, ja, jag vet att jag har det men jag undrade om hastigheten var okej. Nu kollade jag faktiskt inte upp vilken bandbredd SATA 2 har men jag visste att det var omkring 300 någonting. Som du ser i testet så har jag en bit kvar upp till 300 men så som pa1983 beskriver det så verkar jag få ut maximalt just nu.

Sedan så var min andra fråga om IOPS är som den ska. Jag får ut ungefär hälften av vad som står i specifikationerna för hårddisken. Begränsar SATA 2 detta också eller är det något annat som ligger bakom?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Han kör ju sata 3Gbit? kan folk inte läsa eller se vad som står på bilderna. Svaret stirrar ju tom användaren själv i ansiktet på hans egna skärmdumpar såvida han inte kan läsa engelska vilket då skulle vara förståeligt.

Alla svaren finns i trådskaparens egna inlägg. Kolla där innan ni gissar.

Vilket jag och många andra redan påpekat?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Är trim något man behöver köra manuellt då & då?

kan du göra det så skadar det nog inte.

Jag har inte ahci som jag tror har med trim å göra så kan inte göra något men kört så i 3 år funkar bra utan

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag har kört det där Samsung Restoration Tool, det gjorde jag precis när det kom ut. Trim ska vara aktiverat. Vet inte om jag schemalagt det men jag försöker köra det lite då och då och som jag sade så körde jag det innan det andra hastighetstestet.

Och sedan ni som kommenterar om SATA 2, ja, jag vet att jag har det men jag undrade om hastigheten var okej. Nu kollade jag faktiskt inte upp vilken bandbredd SATA 2 har men jag visste att det var omkring 300 någonting. Som du ser i testet så har jag en bit kvar upp till 300 men så som pa1983 beskriver det så verkar jag få ut maximalt just nu.

Sedan så var min andra fråga om IOPS är som den ska. Jag får ut ungefär hälften av vad som står i specifikationerna för hårddisken. Begränsar SATA 2 detta också eller är det något annat som ligger bakom?

Val av SATA kontroller påverkar IOPS. Men svårt att säga om det är fallet för dig. Intel generellt sett även 3Gbit är snabba på IOPS jämfört med tex Marvell men å andra sidan ser man sällan tester av nya enheter på gamla styrkretsar typ P55, ICH10R, etc så svårt att säga om dessa är maxade.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Val av SATA kontroller påverkar IOPS. Men svårt att säga om det är fallet för dig. Intel generellt sett även 3Gbit är snabba på IOPS jämfört med tex Marvell men å andra sidan ser man sällan tester av nya enheter på gamla styrkretsar typ P55, ICH10R, etc så svårt att säga om dessa är maxade.

Snor svaret från annan tråd (#13166856) dock på amd plattform från 2005 Har kvar den, så kan göra fler tester om så önskas. Ska vara en sata 3 kontroller, men ger mer prestanda som sata 1 (raid aktiverat i bios därför läs boost) är en intel disk i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar